Hoe krijg ik 3 QHD monitoren met een hoge refresh werkend?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schekker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 15:52
Mijn vraag
Ik wil op mijn desktop PC graag 3 QHD OLED monitoren aansluiten met een hoge refresh rate en HDR enabled.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn oude setup was een GeForce RTX 3080 met 3 LG27GL850 monitoren (27" QHD LCD schermen met een refresh rate van 144Hz, HDR was uitgeschakeld).
Nieuwe setup een GeForce RTX 4090 met twee Samsung 27" Odyssey G6 schermen en een Gigabyte AORUSFO27Q3 (alle drie 27" QHD OLED schermen met een refresh rate van 360Hz en HDR ingeschakeld)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De oude setup werkt. Vervang ik 1 LCD monitor door een OLED, werkt het nog steeds. Vervang ik de tweede, dan werken er nog maar 2 monitoren. Grafische kaart maakt daarbij niet uit.
Online zoeken leverde op dat de GeForce met een soort cores werkt waarvan ze er vier hebben. Zodra je een monitor aansluit met een wat hogere refresh rate en DSC ondersteuning worden 2 van die cores voor die monitor gereserveerd en kun je dus nog maar 2 monitoren aansluiten. De enige oplossing daarvoor is om in de monitor de DSC uit te schakelen. Dat gaat alleen door de Displayport of HDMI aansluiting naar een lagere versie te zetten. Bij de Samsungs kon dat voor de Displayport en bij de Gigabyte voor de HDMI. Dit moet je voor 2 van de 3 monitoren doen. Dat werkt, maar dan ondersteunen ze nog maar 60Hz refresh en geen HDR.

Ik zie twee mogelijke oplossingen:
De GeForce vervangen door een AMD kaart. Mijn vraag is of dat wel gaat werken. Ik hoef ze niet alledrie op 360Hz te hebben, maar eentje op 360Hz en 2 op 120Hz met alledrie nog steeds HDR ondersteuning is prima. Ik moet ze echter wel alledrie als 360Hz monitoren kunnen aansluiten (dat is waar het bij de GeForce fout gaat)
Een van de monitoren op het moederbord aansluiten. Probleem daar is dat mijn huidige moederbord het niet ondersteund (ik heb een Intel processor zonder grafische core) en ik was eigenlijk nog niet van plan om mijn PC zelf te upgraden. Zou dit wel werken? Of kun je met de moderne monitoren beter niet meer zo'n mix doen.

Ik gebruik standaard 1 monitor voor gaming, de andere twee puur voor streaming en office werk, ik heb de volle rekenkracht van de grafische kaart dus maar voor 1 monitor nodig.