Jura E8 (EC) schoonmaak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Hoi, ik heb een vraagje: wij hebben een Jura E8 (EC) op het oog en vroegen ons het volgende af:

Wat doe je met de siliconenslang nadat je bijv. een melkproduct hebt gezet? Er blijft namelijk iets melk achter in die slang. Moet die slang ook de koelkast in?

Deze meneer YouTube: Jura E8 daily use review : 6 month follow up zet er een glaasje water naast met de slang erin. Dat lijkt mij toch niet de bedoeling?

Kan die slang ook gewoon mee de koelkast in zodat we aan het einde van de dag een reiniging kunnen uitvoeren?

[ Voor 37% gewijzigd door turkeyhakan op 12-06-2024 06:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Doorspoelen onder de kraan, of heet water er doorheen zuigen op de melk stand. Zo doen wij dat met een z5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Doorspoelen met warm water onder de kraan, niet alleen het slangetje, maar ook dat cappucinatore ding open maken en spoelen onder de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
@plaspvd en @Johan Bogle als ik het goed begrijp moet ik dus na elke melkbereiding dat slangetje loshalen en spoelen met warm water? Er zit in de automaat ook een melkspoelfunctie, maar hoe het werkt geen idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
turkeyhakan schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 07:13:
@plaspvd en @Johan Bogle als ik het goed begrijp moet ik dus na elke melkbereiding dat slangetje loshalen en spoelen met warm water? Er zit in de automaat ook een melkspoelfunctie, maar hoe het werkt geen idee?
ja dat moet en ook die cappucinatore even open maken en spoelen onder de kraan. De standaard spoelfunctie is niet voldoende om melkresten te voorkomen. Door melkresten krijg je slecht schuim. (Bijna 20 jaar Jura gebruiker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Johan Bogle schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 07:16:
[...]
ja dat moet en ook die cappucinatore even open maken en spoelen onder de kraan. De standaard spoelfunctie is niet voldoende om melkresten te voorkomen. Door melkresten krijg je slecht schuim. (Bijna 20 jaar Jura gebruiker)
Helder, maar volgens Jura volstaat een melkreiniging aan het einde van de dag en indien je slechte schuim krijgt je pas de cappucinatore moet openen en reinigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
Tsja. Ons schuim is altijd perfect. Krijg elders toch nog vaak zo’n vies bakkie met dood schuim. Die doen het niet 🥳

Elke dag na de cappo’s even die dingen spoelen en je hebt jaren lang perfecte cappo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Johan Bogle schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 07:24:
Tsja. Ons schuim is altijd perfect. Krijg elders toch nog vaak zo’n vies bakkie met dood schuim. Die doen het niet 🥳

Elke dag na de cappo’s even die dingen spoelen en je hebt jaren lang perfecte cappo.
Thanks, even wennen! Ik kom van een Ena 4 zonder melkfunctionaliteit. Goede voornemens om voortaan geen koffiecreamer meer te gebruiken, maar volle melk van Arla 8)

Wij zetten maar maximaal 3 cappo's per dag. Heb zojuist de slang afgespoeld met warm water, thanks voor jullie tips! Wist niet dat dit kon/mocht. De reservoir van Jura (van glas) heb ik weer in de koelkast gedaan.

Vanavond voor het slapen even de reinigingsfunctie activeren en dan ben ik wat mij betreft klaar. Aan het einde van de week demonteer ik de cappucinatore om deze even te reinigen.

Wat gebruiken jullie voor onder de uitloop? Bij de Ena 4 had ik er niets onder, maar bij de E8 moet er wel iets onder, de melkuitloopkant lekt namelijk naar de zijkant toe. En last question: spoelt de E8 automatisch het melksysteem (na 15 minuten) na het zetten van bijv. een cappuccino? Of moet je dit instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Vraagje: tijdens het schoonmaken was het waterreservoir leeg. De machine vroeg om deze bij te vullen. Dat heb ik gedaan. Maar blijkbaar had ik het reservoir niet goed teruggeplaatst (kwam geen water uit) maar de machine vond van wel dus bleef maar water aanzuigen. Snel het reservoir eruit gehaald, echter bleef de machine nog steeds water aanzuigen en stopte dit proces niet. In vogelvlucht het reservoir weer goed op z'n plek geklikt en toen kwam er water uit.

Kan dit kwaad? Ik merk dat het reservoir van de E8 nogal lastig is om in één keer goed te plaatsen, vooral als je er wat moeilijk bij kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:11
nee pompje heeft even geen water gehad, niks aan de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-06 08:23
Onze E8 wilt sinds gisteren geen mooi melkschuim meer maken. Wij spoelen de melkslang na elk gebruik uit, en 1x per dag reiniging melksysteem via de machine zelf.

Heb ondertussen een nieuw slang, nieuwe ‘dop’ op de uitgang van de schuimmaker en nieuwe uiteinden op de slang gemonteerd.
Ook de schuimmaker zelf uit elkaar gehaald maar jammer genoeg is het meer warme melk dat er uit komt dan schuim.

Zijn er nog dingen die ik kan kuisen of nakijken om dit op te lossen?

Keep on running

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
ZorbaR schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:56:
Onze E8 wilt sinds gisteren geen mooi melkschuim meer maken. Wij spoelen de melkslang na elk gebruik uit, en 1x per dag reiniging melksysteem via de machine zelf.

Heb ondertussen een nieuw slang, nieuwe ‘dop’ op de uitgang van de schuimmaker en nieuwe uiteinden op de slang gemonteerd.
Ook de schuimmaker zelf uit elkaar gehaald maar jammer genoeg is het meer warme melk dat er uit komt dan schuim.

Stop de cappucinotore eens in een bakje warm water (uit de koffieautomaat) met melkreiniger.

Wel alle onderdelen los halen en separaat erin doen.

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 17-09-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

turkeyhakan schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 06:17:
Hoi, ik heb een vraagje: wij hebben een Jura E8 (EC) op het oog en vroegen ons het volgende af:

Wat doe je met de siliconenslang nadat je bijv. een melkproduct hebt gezet? Er blijft namelijk iets melk achter in die slang. Moet die slang ook de koelkast in?

Deze meneer YouTube: Jura E8 daily use review : 6 month follow up zet er een glaasje water naast met de slang erin. Dat lijkt mij toch niet de bedoeling?

Kan die slang ook gewoon mee de koelkast in zodat we aan het einde van de dag een reiniging kunnen uitvoeren?
Uhn, dit staat toch gewoon in de handleiding onder kopje 'onderhoud'

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:25

Deze stappen nog even volgen:
YouTube: Melkreiniging Jura E8 - Schoonmaak Cappuccinatore

Dit heeft bij mij toen ook geholpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZorbaR
Dank voor de tips @larsiey en @turkeyhakan maar helaas mocht het niet baten. Zal even contact opnemen met de verkoper of rechtstreeks met Jura wat ik het beste kan doen.
Toch wel het grote nadeel aan een volautomaat dit.

Keep on running

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartSB
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:45

Beetje late reactie, maar dit ligt aan het rubber tuitje dat bovenin het melkschuim systeem zit. Dit is een klep, en in jou geval blijft die dichtplakken. Gewoon tussen duim en wijsvinger openduwen en even spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZorbaR
De machine is nagekeken door de verkoper (SKCompany via Bol) en ook hij kon het niet oplossen, dus momenteel bij Jura ter herstelling. Als we hem terug hebben zal ik zeker proberen of we hem zo beter kunnen reinigen @MartSB

Keep on running

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartSB
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:45
Hopelijk kunnen ze het daar voor je oplossen. Intussen heb ik het document teruggevonden waar ik deze handeling vond: https://be.jura.com/-/med...9288D58DF209233AB99C55E96
Pagina: 1