Cisco console / USB kabels voor lab

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-05 19:02
Ik probeer een homelab voor CCNA te creëren en heb ondertussen volgende hardware gekocht :

CATALYST 2X 3560 , 2960
ROUTERS 1841 x2

Mijn vraag is, kan je verbinden (PuTTy) met UTP45 ==> USB ==> PC via USB dock?

Of moet dat perse via de blauwe Cisco serial + serial to USB zoals hier wordt beschreven?

https://networklessons.co...ent-for-cisco-ccna#Cables

Alvast bedankt

Beste antwoord (via OxWax op 12-06-2024 11:47)

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:07

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Gewoon een RJ45 console -> USB kabel gebruiken. Zoals eerder beschreven wel eentje die de juiste chip heeft. Die Prolific 2303 is een prima keuze, daar draaide ik mijn lab vroeger altijd mee in combinatie met Windows, Mac OS X of Linux.

Dat je die vervolgens aansluit op een docking station of direct op een PC maakt niks uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Yariva op 12-06-2024 08:46 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

OxWax schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:30:
Ik probeer een homelab voor CCNA te creëren en heb ondertussen volgende hardware gekocht :

CATALYST 2X 3560 , 2960
ROUTERS 1841 x2

Of moet dat perse via de blauwe Cisco serial + serial to USB zoals hier wordt beschreven?

Alvast bedankt
Als dat spul netjes 'blanco' (zónder IOS) aan je aangeleverd is dat zul je er met een 'RS-232' verbinding naar toe moeten kunnen verbinden om initiëel contact te kunnen krijgen op management (ROMMON) niveau.

Ik vraag me nu wel meteen af wat waarom je dat een probleem vindt, dit is de wereld van ....Net-Werken 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
Ik vraag me nu wel meteen af wat waarom je dat een probleem vindt, dit is de wereld van ....Net-Werken 8)
Waarom zou ik dit een probleem vinden?
Ik heb alleen geen zin om geld aan kabels te spenderen die ik niet nodig heb. UTP kabels heb ik op rol van 50 meter en maak ik zelf 8)

Ik zag ook melding bij zulke kabels over een specifieke chip dus ik dacht, dat weet men bij Tweakers vast wel. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

OxWax schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:44:
[...]

Waarom zou ik dit een probleem vinden?
Ik heb alleen geen zin om geld aan kabels te spenderen die ik niet nodig heb. UTP kabels heb ik op rol van 50 meter en maak ik zelf 8)

Ik zag ook melding bij zulke kabels over een specifieke chip dus ik dacht, dat weet men bij Tweakers vast wel. _/-\o_
Zo'n Blauwe 'Cisco' Console kabel is technisch gezien niets meer dan een 'Roll-Over' RJ45 UTP naar RS-232 Kabel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
Mag ik daaruit afleiden dat "CISCO UTP==> USB ==> PC via USB dock, werkt? (ik heb 'het spul' nog niet opgestart dus, geen idee of er al / nog OS op staat)

Zoals hier beschreven ...
YouTube: How to connect to Cisco Switch using Console Cable via PuTTY? (with ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

OxWax schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:57:
Mag ik daaruit afleiden dat "CISCO UTP==> USB ==> PC via USB dock, werkt? (ik heb 'het spul' nog niet opgestart dus, geen idee of er al / nog OS op staat)

Zoals hier beschreven ...
YouTube: How to connect to Cisco Switch using Console Cable via PuTTY? (with ...
Is volledig afhankelijk van de switches (L2/L3 / MultiLayer) welke je hebt. Oudere modellen uit bijv. de 29x0 serie zijn initiëel alleen te benaderen middels de 'blauwe' RJ45 aansluiting op het moment daar géén IOS / CATOS (meer) aanwezig is.

Helaas krijg je tijdens een moderne CCNA cursus daar nooit mee te maken en kom je ROMMON (en BAUT Rates) waarschijnlijk later pas ooit tegen in de harde praktijk.

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
Ik ga dan ook geen 'moderne cursus' volgen maar het op mezelf leren met behulp van Tweakertips haha
(volg nog een graduaat netwerken ;))

Voorbeeld van zon UTP ==> USB kabel waar wordt verwezen naar specifieke chip "PL2303GT"

https://www.amazon.com.be...chakelaars/dp/B083S4LXLS/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
Will_M schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:06:
[...]

Is volledig afhankelijk van de switches (L2/L3 / MultiLayer) welke je hebt.

CATALYST 2X 3560 , 2960
ROUTERS 1841 x2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heb je ook al gekeken wat RS-232 als (serieel) protocol doet en hoe je dat kunt vertalen naar een USB aansluiting?

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 11-06-2024 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 22:14
OxWax schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:20:
Ik ga dan ook geen 'moderne cursus' volgen maar het op mezelf leren met behulp van Tweakertips haha
(volg nog een graduaat netwerken ;))

Voorbeeld van zon UTP ==> USB kabel waar wordt verwezen naar specifieke chip "PL2303GT"

https://www.amazon.com.be...chakelaars/dp/B083S4LXLS/
Je kunt een usb naar seriële converter aanschaffen, daarop kan de standaard blauwe kabel.

Als ie maar de Prolific 2303 chip heeft, anders gaat het niet werken. Die amazon kabel zou ook best kunnen werken, gebruik Google eens.
Will_M schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:06:
[...]

Is volledig afhankelijk van de switches (L2/L3 / MultiLayer) welke je hebt. Oudere modellen uit bijv. de 29x0 serie zijn initiëel alleen te benaderen middels de 'blauwe' RJ45 aansluiting op het moment daar géén IOS / CATOS (meer) aanwezig is.

Helaas krijg je tijdens een moderne CCNA cursus daar nooit mee te maken en kom je ROMMON (en BAUT Rates) waarschijnlijk later pas ooit tegen in de harde praktijk.

Even nieuwe IOS erop zetten via rommon, dát duurde lang :) idd van die dingen die niet in het boekje staan.

[ Voor 32% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 12-06-2024 00:26 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
Will_M schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:27:
Heb je ook al gekeken wat RS-232 als (serieel) protocol doet en hoe je dat kunt vertalen naar een USB aansluiting?
Neen, aangezien ik nog graag dit jaar er aan wil beginnen is mijn vraag simpelweg of deze route werkt (indien OS) Ik zit midden in de examen(niet Cisco ! ) dus voorlopig even focus op de essentie

Van CISCO via UTP ==> USB ==> PC via USB dock?

Of MOET je via serial + serial to USB ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:31
Nee, je kan gewoon die Amazon USB console kabel kopen en gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:07

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Gewoon een RJ45 console -> USB kabel gebruiken. Zoals eerder beschreven wel eentje die de juiste chip heeft. Die Prolific 2303 is een prima keuze, daar draaide ik mijn lab vroeger altijd mee in combinatie met Windows, Mac OS X of Linux.

Dat je die vervolgens aansluit op een docking station of direct op een PC maakt niks uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Yariva op 12-06-2024 08:46 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
Yariva schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:45:

Bedankt,

Dat is het duidelijke simpele antwoord wat ik zocht.

Aan de anderen, bedankt om mee te denken, toch al weer wat bijgeleerd waar ik mee verder kan.
De 'chip' was het gat in mijn denkpiste.

Dit weekend dez boel monteren, aan de praat krijgen en dan wat basic exercises in CLI. 8)
(ideaal tijdverdrijf tijdens onze 'warme' zomer ) :X

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-05 08:29
OxWax schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:30:

CATALYST 2X 3560 , 2960
ROUTERS 1841 x2

Alvast bedankt
Tip;
Zo ben ook begonnen via deze man de router werkend gekregen : YouTube: How to configure cisco router for the first time (CCNA Level) | 2021
Pagina: 1