Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
Liebe leuten,

Ik draai het onderstaande systeem al geruime tijd:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 77,-€ 77,-
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-F Gaming€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 74,90€ 74,90
1MonitorsDell UltraSharp U2515H Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S chromax.black€ 79,90€ 79,90
3VentilatorsNoctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM, 140mm€ 29,45€ 88,35
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 0,-€ 0,-
1SSD'sKingston A2000 1TB€ 184,95€ 184,95
1SSD'sSamsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,10

Ik gebruik veel CAD applicaties voor mn werk en dacht daarom dat het een leuk idee was om naar een 5900x te upgraden. Zeker gezien de huidige prijs.

Toen ik de eerste keer alles omgebouwd had kreeg ik gelijk een gele DRAM. Herbeginners fout, vergeten de bios te updaten. Dit via de flash USB in de achterkant gedaan. CMOS clear, maar het was nog geen feest. Ergens gelezen dat het kon helpen als je het batterijtje verving. Dit gedaan, en verdomd. Post, en ik kon alles in de bios instellen. Ik was wat roestig, en had daarom de DOCP (zocht naar XMP...) profile gemist, en manueel het RAM naar 3600mhz gezet. Systeem boot daarna prima op, maar klapt er tijdens de eerste ronde 3DMark tijdens de processor stress test uit. Nu als ik de PC wil opstarten geeft hij me weer de DRAM led.

Terug naar de fora om te lezen wat ik fout heb gedaan en kom tot de conclusie dat ik de DOCP functie toch had moeten gebruiken. RAM was instabiel zonder het verhogen van de voltage. Logisch.

CMOS clear om alles weer terug te zetten naar de standaard instellingen. Maar wat ik ook probeerde systeem wilde niet meer posten, en bleef DRAM led geven. Heb de processor een aantal keer herplaatst. Uitvoerig onderzocht of er geen vuil of schade aan zat. Zowel CPU als moederbord. Geen succes. Toen terug naar de basis. DRAM is RAM, dus gekeken of het systeem wilde posten met 1 stick. Wel alle... post met 1 stick. Om te kijken of beide sticks nog goed waren ze beide 1 voor 1 getest en het systeem poste. Maar zodra ik beide sticks in dual channel wil draaien. DRAM led. Om nog wat uit te sluiten heb ik beide sticks in A1 en A2 gedaan, systeem post. 1 stick in B1 of B2, DRAM led. Gelezen dat de koeler te strak zou kunnen zitten (leek me onwaarschijnlijk gezien Noctua hier spring loaded schroeven voor heeft toegepast) en helaas ook hier geen succes.

Toen terug gegaan naar mijn ryzen 5 3600 om te kijken of het niet aan de mem. controller van de 5900x lag. Die wil ook niet meer posten in dual channel. Om uit te kunnen sluiten of de laatste bios niet voor stabiliteits problemen zorgde, heb ik inmiddels 5 eerdere versies getest. Maar ook dit haalt niets uit.

Kan iemand mijn helpen? Wat heb ik kapot gemaakt met het instellen van die 3600mhz waardoor het systeem met geen mogelijkheid meer in dual channel wil posten? Ik sta op het punt een nieuw moederbord en ram te kopen om verder te kunnen debuggen. Daar gaat m'n relatief goedkope upgrade pad...

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door bbblije op 12-06-2024 09:52 ]

Beste antwoord (via bbblije op 14-06-2024 01:25)

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Om nog wat uit te sluiten heb ik beide sticks in A1 en A2 gedaan, systeem post. 1 stick in B1 of B2, DRAM led.
@Wylana Dit ligt natuurlijk nooit aan het feit dat RAM wel of niet op dee QVL staat.

Er is een dood geheugen kanaal. En omdat er getest is met twee verschillende processors is de kans heel erg groot dat het moederbord de boosdoener is.

@bbblije Je kan eventueel nog proberen om het moederbord te testen buiten de kast. Op een tafel/bureau leggen en met minimale hardware aangesloten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:54
Heel simpel gezegd.

Je geheugen staat niet op de QVL.
Zie https://dlcdnets.asus.com...20STRIX%20X570-F%20GAMING

Dus er is altijd een kans dat het niet gaat werken.
Enige optie is ander geheugen halen wat wel op de QVL staat en daarmee testen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
Wylana schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:27:
Heel simpel gezegd.

Je geheugen staat niet op de QVL.
Zie https://dlcdnets.asus.com...20STRIX%20X570-F%20GAMING

Dus er is altijd een kans dat het niet gaat werken.
Enige optie is ander geheugen halen wat wel op de QVL staat en daarmee testen.
Thnx voor het meedenken. Wat zou de reden zijn dat het altijd heeft gewerkt, sinds de switch naar de 5900x niet meer. En daarna op de 3600 ook niet meer? Single channel doorstaan ze beide netjes de memtesten (30min)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
bbblije schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:15:
[...]

Thnx voor het meedenken. Wat zou de reden zijn dat het altijd heeft gewerkt, sinds de switch naar de 5900x niet meer. En daarna op de 3600 ook niet meer? Single channel doorstaan ze beide netjes de memtesten (30min)
Dat geheugen niet op een QVL staat, wilt niet zeggen dat het niet KAN werken. Alleen als het op de QVL staat, dan krijg je vanuit de fabrikant zekerheid dat het wel MOET werken omdat zij het ook getest hebben.

En dus kunnen er altijd redenen zijn dat het niet werkt bij de simpelste wijziging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
Wylana schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:33:
[...]

Dat geheugen niet op een QVL staat, wilt niet zeggen dat het niet KAN werken. Alleen als het op de QVL staat, dan krijg je vanuit de fabrikant zekerheid dat het wel MOET werken omdat zij het ook getest hebben.

En dus kunnen er altijd redenen zijn dat het niet werkt bij de simpelste wijziging.
Ik ga ander RAM halen om te testen! Nu ik er aan denk kan de bios update de reden zijn. Ik ben niet helemaal terug gegaan naar de begin bios. Nu nog een setje zien te vinden dat wel op die lijst staat, fatsoenlijke timings heeft, en goed verkrijgbaar is...

[ Voor 9% gewijzigd door bbblije op 12-06-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
Wylana schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:33:
[...]

Net nieuwe sticks gehaald die op de lijst staan: uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18

Maar ze kunnen weer terug, denk toch dat m'n mobo naar de futz is, wordt het alsnog een dure grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Check of ze de juiste versie hebben. Dit staat op de module.

De QVL geeft aan vanaf versie 3.44 namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
Wylana schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:25:
Check of ze de juiste versie hebben. Dit staat op de module.

De QVL geeft aan vanaf versie 3.44 namelijk
Als het vanaf is, dan moet ik goed zitten met versie 5.33

Als het precies versie 3.44 moet zijn, dan ... |:(

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Om nog wat uit te sluiten heb ik beide sticks in A1 en A2 gedaan, systeem post. 1 stick in B1 of B2, DRAM led.
@Wylana Dit ligt natuurlijk nooit aan het feit dat RAM wel of niet op dee QVL staat.

Er is een dood geheugen kanaal. En omdat er getest is met twee verschillende processors is de kans heel erg groot dat het moederbord de boosdoener is.

@bbblije Je kan eventueel nog proberen om het moederbord te testen buiten de kast. Op een tafel/bureau leggen en met minimale hardware aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
@bierschuit moederbord moet er wss toch uit, dan kan ik hem beter een laatste keer testen voor ik hem begraaf. Bedankt voor je reactie.

Nu ik terug denk heb ik er ook een y fan splitter tussenuit gehaald die invloed leek te hebben op de DRAM led. Echt K dat zoveel dingen invloed hebben op die foutcode. Zijn er nog van die mobo speakertjes? Zodat je ook een audio foutcode krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
bierschuit schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:57:
[...]

En waar baseer jij dat op? Ik heb genoeg voorbeelden op tweakers en youtube gezien waarbij geheugen dat bij de geringste wijziging de oorzaak is dat een systeem niet wilt werken omdat deze niet op de QVL staat.

Dat is juist het hele idee van de QVL. Zolang een type/model niet op de QVL staat, kan er altijd iets zijn waardoor het geheugen een probleem kan geven.

En dan is het zaak om uit te sluiten dat dat ook zo is, door een setje/module te gebruiken die WEL op de QVL staat. Als dan nog blijkt dat het systeem niet wilt werken dan is er iets anders ten grondslag, zoals bijvoorbeeld een dead memory channel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
bierschuit schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:57:
[...]

Yes, waarschijnlijk dood geheugen kanaal. Nieuw moederbord en alles draait als een zonnetje. Zonde, was een prachtige plank van Asus. Helaas als oud en blijkbaar dus versleten. Bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1