Advies gevraagd voor game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toost
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 03:23
Hi Tweakers,

Ik zoek advies voor de aanschaf van een game pc, zie onderstaande voor de vragen en de onderdelen lijst

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget was eigenlijk €1500, maar met onderstaande kwam ik net iets duurder uit en dat is ok.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De kast + componenten worden nieuw aangeschaft, randapparatuur blijf ik behouden maar is niet relevant voor de pc. Indien wel nodig zal ik dat uiteraard nog even aanvullen

Ga je overklokken?
Nee?

Wat verwacht je van ons?
Er zijn een aantal vragen waar ik graag antwoord op zou willen:
• Heb ik een 850Watt voeding nodig of is een 750Watt ook voldoende?
• De CPU geeft aan geheugen van 5200MHZ aan te kunnen, maar het moederbord kan hoger aan. Gaat bijv 6000MHZ ook werken en ga ik daar met gamen profijt van hebben, of zijn die verschillen minimaal en dus niet de moeite waard?
• Ik lees dat de CPU vrij warm wordt tijdens gebruik, voldoet de gekozen koeler (hopelijk krijgen we een warme zomer)
• Heb ik nog iets over het hoofd gezien?
• En niet relevant voor de aanschaf, maar uit interesse: Waarom is de boxed versie goedkoper als de tray versie en waarom worden er uberhaupt boxed versies gemaakt als alles en iedereen aangeeft dat de default koeler niet voldoet?

De pc:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 339,-€ 339,-
1MoederbordenASRock B650 PG Lightning€ 164,90€ 164,90
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2 OC€ 629,-€ 629,-
1BehuizingenMontech Air 903 Max Zwart€ 78,34€ 78,34
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 240 A-RGB Zwart€ 68,90€ 68,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 104,90€ 104,90
1VoedingenCooler Master GX III Gold 650W€ 89,90€ 89,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 114,90€ 114,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.589,84

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

[ Voor 6% gewijzigd door toost op 13-06-2024 17:08 ]

This space for rent. Serious inquiries only please.

Beste antwoord (via toost op 13-06-2024 21:50)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:29
Deze CPU komt ook boxed zonder koeler, meestal is het verschil tussen boxed en tray dat de laatste wat minder garantie vanuit de fabriek krijgt, ze zijn bedoeld voor systeembouwers die ze in bulk inkopen. Een goede midrange luchtkoeler voldoet bij deze CPU, bijvoorbeeld de Scythe Fuma 3.
Omdat deze processor over een grote cache beschikt is geheugen snelheid minder belangrijk. Moederborden hebben in de BIOS een standaard setting om het geheugen op maximale snelheid te laten draaien, bij dit merk is dat het AMD Expo profiel. In het verleden heeft dat voor problemen gezorgd, voor zover ik weet zijn die nu opgelost.
De videokaart is vrij zuinig, hij gebruikt maximaal zo'n 220 Watt, een goede ATX 3.0 gespecificeerde voeding vanaf 550 Watt volstaat, deze komen met de benodigde 12V HPWR stekker.

[ Voor 24% gewijzigd door martyw op 12-06-2024 06:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• martyw
Deze CPU komt ook boxed zonder koeler, meestal is het verschil tussen boxed en tray dat de laatste wat minder garantie vanuit de fabriek krijgt, ze zijn bedoeld voor systeembouwers die ze in bulk inkopen. Een goede midrange luchtkoeler voldoet bij deze CPU, bijvoorbeeld de Scythe Fuma 3.
Omdat deze processor over een grote cache beschikt is geheugen snelheid minder belangrijk. Moederborden hebben in de BIOS een standaard setting om het geheugen op maximale snelheid te laten draaien, bij dit merk is dat het AMD Expo profiel. In het verleden heeft dat voor problemen gezorgd, voor zover ik weet zijn die nu opgelost.
De videokaart is vrij zuinig, hij gebruikt maximaal zo'n 220 Watt, een goede ATX 3.0 gespecificeerde voeding vanaf 550 Watt volstaat, deze komen met de benodigde 12V HPWR stekker.

[ Voor 24% gewijzigd door martyw op 12-06-2024 06:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
Eens met @martyw
uitvoering: Cooler Master GX III Gold 650W is 650W en krijg je ook 10 jaar garantie op ipv maar 5 van de Silverstone.

uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB is een stuk beter en nauwelijks duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toost
@martyw Super bedankt voor je uitleg over box vs tray, weer wat geleerd :)

Ik ga eens kijken naar de koeler die je hebt gelinkt, al twijfel ik nog wel een beetje want die artic liquid freezer komt met twee fans voor aan de bovenkant van de kast, wat weer wat extra lucht het systeem in blaast, extra koeling kan geen kwaad lijkt mij. Of zou dat dan weer de airflow 'verpesten'

Voor het geheugen ga ik het zo laten dan, bedankt voor de toelichting.

Wat betreft de voeding: duidelijk verhaal, dank je wel.

@Joe28965
Ik zie dat de silverstone voeding geen ATX 3.0 is, en met de opmerking van hierboven is dat dus wel nodig. Bedankt voor de tip van de cooler master, ik ga die toevoegen aan mijn lijstje!

Met de vergelijker zie ik inderdaad een enorm verschil tussen leessnelheid van beide SSD's wow. Bedankt voor de tip, dat is die minimale meerprijs meer dan waard!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:06
Dit is geen geldbesparend advies, maar ik zie dat je een kast met 3 ARGB fans koopt en een Arctic Liquid Freezer III. De ARGB variant van die koeler uitvoering: Arctic Liquid Freezer III 240 A-RGB Zwart is maar 10 euro duurder. Mogelijk vind je die dus interessant.

Het moederbord dat je uitgezocht hebt, heeft overigens geen ARGB headers. Dat is een beetje jammer, omdat je voor de controle dan aangewezen bent op de hub van de kast (en je met de arctic weinig zou kunnen)
Dit bord uitvoering: ASRock B650M PG Lightning heeft 3 ARGB headers en kost ongeveer hetzelfde

Verder eens met @martyw dat geheugenperformance er niet echt toe doet met de 7800X3D, maar uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36 is 5 euro duurder en is wel 6000MHz, heeft een lagere true latency en beschikt over AMD EXPO. Bijna zonde om die 5 euro niet uit te geven.
6000MHz is momenteel een beetje de sweetspot voor AM5. De meerprijs tov het goedkoopste DDR5 is vaak minimaal en met 6000MHz komt je fclk precies uit op 2000MHz, wat dan weer zorgt voor snellere communicatie in de cpu tussen de IO en de CPU cores.

[ Voor 68% gewijzigd door youridv1 op 12-06-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toost
@youridv1
Bedankt voor je drie tips! Ik heb ze alle drie verwerkt. Ik had idd geen flauw idee dat er geen ARGB op het moederbord zat, daar ben ik naar vergeten te kijken.

Ik ben erg blij met al jullie tips, het wordt erg gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:08
Ik weet niet welk moederbord er eerst gekozen was, maar ik heb zo het vermoeden dat het de ASRock B650M-HDV/M.2 was. Dat bord heeft inderdaad geen ARGB, maar is qua VRM wel een stuk beter dan de B650M PG Lightning. Je kan dan beter ~ € 40 meer uitgeven aan een goed moederbord, zoals de ASRock B650 PG Lightning (zonder de M, dus de ATX-variant, die is stukken beter dan de micro-ATX variant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toost
Ja dat was precies degene die ik eerst had gekozen. VRM zegt me niet zo veel. Ik ga daar eens naar kijken. Dank je wel voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
toost schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:29:
Ja dat was precies degene die ik eerst had gekozen. VRM zegt me niet zo veel. Ik ga daar eens naar kijken. Dank je wel voor de tip!
Zo werkt de stroomvoorziening (VRM) op een moederbord
TL;DR: des te krachtiger en beter gekoeld de VRM is des te zwaarder de processor is die je op het moederbord plaatsen kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toost
Dank je wel, ik had via google een andere site gevonden. Daar begonnen ze over overclocken, maar na verder lezen had ik ongeveer dezelfde conclusie getrokken als in jou tldr. Thanks!

Moederbord heb ik ook bijgewerkt nu. Tijd om te bestellen.

Nogmaals bedankt voor alle tips!

Pagina: 1