Luchtbel in radioscherm Hyundai Kona Electric (2019)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesroeiboot
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:30
Er is in het scherm van mijn Hyundai Kona Electric uit 2019 een luchtbel ontstaan die langzaam wat groter is geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNvTnBx5y5A3-Hw7_Z3IJxvF8TM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrvGb8asLFYgwwIIsC6DSHJX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieDxDlMoAQq76PPWYrrkP5orHyo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhVnAuFP1JZADl4RFj6Og7Ix.jpg?f=fotoalbum_tile

Twee foto's, de eerste is van 23 april en de tweede is van 4 juni. Er zit dus een anderhalve maand tussen de foto's.

Ik heb het natuurlijk bij de dealer gemeld want ik ging uit van een garantiegevalletje maar ze wisten me doodleuk te melden dat op het radioscherm maar 3 jaar garantie zit. En meteen gaven ze aan dat het scherm zelf niet los te vervangen is dus dat zou een complete nieuwe unit moeten worden. Dat kost dan een whopping € 7.549,-. :X De serviceadviseur vond het zelf ook wel aan de hoge kant en zou nog bekijken wat eventuele andere opties via een revisiebedrijf zouden zijn maar daar is nog geen uitsluitsel.

Nu is het een lease-auto dus geen probleem zou je zeggen ware het niet dat ik eigenlijk op het punt sta om de auto over te nemen. De overnameprijs is best goed als ik de tweedehands markt bekijk. Maar de luchtbel doet me twijfelen. :/

Nou mijn vragen.
Weet iemand hoe zo'n luchtbel in het scherm ontstaat?
En is daar (zelf) wat aan te doen?
En zal de luchtbel steeds groter worden of blijft dit het wel zo'n beetje? Nu heb ik er totaal geen last van.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:54
1)ergens zit een lek - meestal lijm die wat loslaat.
2) lek vinden, maar dat is niet makkelijk
3) ligt aan oorzaak, grote kans van wel

Je kan natuurlijk zeggen ik negeer het gewoon tot je niet meer werkt, maar hou er dus wel rekening mee dat over +- 5 jaar dit schermpje vervangen moet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Laten fixen en eigen risico inleggen op kosten van de lease?

Gaatje prikken met een naald en wegvegen met een pasje of enkel proberen weg te vegen met een pasje? Bij de eerste optie er een screenprotector overheen? Geen idee of het werkt, maar klinkt logisch 😅

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 11-06-2024 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-06 22:11
Kan me vergissen maar zit hier niet een screen protector overheen ? kan me herrinderen dat de eerste modellen last van glare hadden omdat hier glanzende schermen in zaten, en als ik zo naar de fotos kijk lijkt het matte gedeelte niet tot het einde van het scherm te lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Uberdude schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:26:
Kan me vergissen maar zit hier niet een screen protector overheen ? kan me herrinderen dat de eerste modellen last van glare hadden omdat hier glanzende schermen in zaten, en als ik zo naar de fotos kijk lijkt het matte gedeelte niet tot het einde van het scherm te lopen
Daar lijkt het inderdaad wel op. Ben benieuwd of het weg is als je de folie los maakt, zou je € 7.549,-. schelen. Makkelijk geld verdienen zo :9

[ Voor 13% gewijzigd door souljah1h op 11-06-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesroeiboot
Hmmm, folie. Ik weet wel dat de luchtbel niet bewoog als ik er met mijn vinger op drukte. Het voelde alsof ik gewoon op het glas van het scherm drukte. Maar daar zal ik morgen nog even goed naar kijken. Misschien kan ik van dichtbij zien hoe diep de luchtbel zit.
99ruud99 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:22:
1)ergens zit een lek - meestal lijm die wat loslaat.
2) lek vinden, maar dat is niet makkelijk
3) ligt aan oorzaak, grote kans van wel
Maar het kan dus ook lijm zijn die loslaat. De luchtbel zit aan de zijkant van het LCD paneel, klinkt of het mogelijk is dat er een lek kan zitten. Begrijp ik het goed dat het scherm aan de zijkant dichtgemaakt is zodat er geen lucht langs kan? Ik heb eigenlijk nog nooit een scherm gesloopt, misschien moet ik daar eens eentje voor opofferen maar deze niet. ;)

Zou ik het scherm aan de zijkant nabij de luchtbel bijvoorbeeld van een lijmlaagje kunnen voorzien zodat er geen lucht meer bij kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:54
Ik zou persoonlijk eerst kijken of het een folie is, dat werkt makkelijker en je kan altijd nieuwe folie erop plakken.

Als het geen folie is zou ik eerst de bubbel via de Lek eruit duwen en dan kijken of het lijmbaar is... Grot kans van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesroeiboot
99ruud99 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:58:
Ik zou persoonlijk eerst kijken of het een folie is, dat werkt makkelijker en je kan altijd nieuwe folie erop plakken.
...
Dat ga ik morgen zeker doen.
...
Als het geen folie is zou ik eerst de bubbel via de Lek eruit duwen en dan kijken of het lijmbaar is... Grot kans van niet.
En dit kan ik gaan bekijken als ik de auto daadwerkelijk overneem. Maar dan ga ik het eerst maar eens aankijken hoe de luchtbel zich ontwikkelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:59
keesroeiboot schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:04:
[...]

Dat ga ik morgen zeker doen.

[...]

En dit kan ik gaan bekijken als ik de auto daadwerkelijk overneem. Maar dan ga ik het eerst maar eens aankijken hoe de luchtbel zich ontwikkelt.
Ik kan met bijna 100% zekerheid zeggen dat dit geen folie betreft maar echt onder het scherm zit. Mijn 2019 Niro (zusje van de Kona) heeft hetzelfde probleem. Het begon met een soortgelijke kleine luchtbel maar inmiddels is het een stuk groter. Elke dag groeit de plek, met warmer weer harder dan wanneer het koeler is. Mijn vlek begon in februari dit jaar, en deze week zag het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJXbQlm3A5yY4XR9-JAhT9fihh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGZfWBdaD3U3P2iGYzpMFCOX.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik de Kia dealer attendeerde op mijn 7 jaar garantie, kreeg ik te horen dat ik op "de elektronica" maar 2 jaar garantie zou hebben. Een familielid van mij heeft laatst een Kona gekocht en voor de aanschaf hebben wij daar gevraagd hoe de garantie van Hyundai was: de Hyundai dealer gaf daarop aan dat de 5 jaar garantie echt voor alles geldt...

Ik heb overigens een 8 inch zonder navigatie en connectiviteit, de enige oplossing was vervanging van de gehele unit de prijs was "maar" 2.300 euro. Het voordeel van dit topic is wel dat ik mijn dealer er op kan wijzen dat ik dus niet de enige ben met dit probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door GertjanO op 11-06-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesroeiboot
Het is in elk geval geen luchtbel onder de folie. Als ik er met een sleutel op klop dan hoor ik een harde tik en de luchtbel vervormt totaal niet als ik er op druk. Dus de lekkage en lucht-in-de-lijm-lijm-optie is het meest waarschijnlijk. M'n handen jeuken om het geheel uit elkaar te trekken om te kijken of en hoe het te herstellen is maar ja, het is (nog) niet mijn eigen auto...
GertjanO schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:18:
Ik kan met bijna 100% zekerheid zeggen dat dit geen folie betreft maar echt onder het scherm zit. Mijn 2019 Niro (zusje van de Kona) heeft hetzelfde probleem. Het begon met een soortgelijke kleine luchtbel maar inmiddels is het een stuk groter. Elke dag groeit de plek, met warmer weer harder dan wanneer het koeler is. Mijn vlek begon in februari dit jaar, en deze week zag het er zo uit:

[Afbeelding]
Als het alleen langs de rand blijft dan zal de functionaliteit van het scherm er niet zo snel onder lijden. Dat is alvast goed om te weten.
[...]
Een familielid van mij heeft laatst een Kona gekocht en voor de aanschaf hebben wij daar gevraagd hoe de garantie van Hyundai was: de Hyundai dealer gaf daarop aan dat de 5 jaar garantie echt voor alles geldt...
Nou, dan heeft de dealer jullie niet de waarheid verteld. Als ik de voorwaarden die Hyundai op de site heeft staan er bij pak dan staan daar toch een flink aantal uitzonderingen zoals de 12 Volt accu (2 jaar), de audio/navigatie (3 jaar) en een hele reeks onderdelen zoals filters, lampjes, remblokken, etc. waar helemaal geen garantie op zit tenzij fabricagefout.

Ik heb trouwens het smallere scherm met de knoppen aan de zijkanten, het nieuwe bredere display met de knoppen aan de onderzijde zie ik wel op Ali staan. Zo te zien heeft de "Navigatiedokter" ook alleen het bredere scherm in zijn webwinkel staan hoewel het type daar niet gespecificeerd wordt. Die ga ik maar eens een berichtje sturen of hij ook het 2019 model kan fixen. €450,- klinkt al een stuk vriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:40
Het is een leaseauto !! Storing melden bij de leasemaatschappij en alle storingen laten repareren voordat je hem overneemt.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-06 21:03
MacIsCool schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:33:
Het is een leaseauto !! Storing melden bij de leasemaatschappij en alle storingen laten repareren voordat je hem overneemt.
Die gaan zo'n dure reparatie zo vlak voor einde looptijd ook niet goedkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesroeiboot
Carfanatic schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:37:
[...]

Die gaan zo'n dure reparatie zo vlak voor einde looptijd ook niet goedkeuren.
Nope, dat zullen ze nooit goedkeuren. De lease loopt nog tot einde van deze maand. ;) Ik geloof dat de dealer het nog wel even wilde aankaarten. Nog niets van gehoord.
Ik ben er nog hard over aan het nadenken en ondertussen aan het kijken naar alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:40
Dan zou ik bij de onderhandeling over de overname, die 7500 erbij gooien om in mindering te brengen. Is een iets te groot bedrag imho om geen rekening mee te houden. Anders zou ik de auto niet overnemen. Als men niet alle mankementen wil verhelpen voor overname, zou ik het niet doen, tenzij de overname prijs erg interessant is.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesroeiboot
De auto heb ik overgenomen. De prijs was goed, eventueel is de radio uit te wisselen voor één uit een sloopauto dus als het al te dramatisch wordt dan is dat een mogelijkheid. Van de navigatiedokter heb ik nog geen reactie gehad.
Maar ik zal eens kijken wanneer ik tijd heb om het scherm uit te bouwen en te bekijken of ik er zelf wat aan kan zien en doen.

Ik zal me melden als ik nieuws heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FakeTruth
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-06 20:49
Ik heb gisteren hetzelfde probleem gevonden in mijn Hyundai Kona Electric, ook uit 2019. Een half jaar geleden heb ik mijn auto overgenomen van de leasemaatschappij, met een jaar garantie. Het zou binnen die garantie moeten vallen en ik ben dit dus nog aan het uitzoeken.

Ben jij al iets wijzer geworden @keesroeiboot ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesroeiboot
Nee. Ik ben nu op vakantie dus het zal nog wel even duren voordat ik er mee bezig kan.

Maar in jouw geval zou ik zeker garantie claimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39
keesroeiboot schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:33:
Nee. Ik ben nu op vakantie dus het zal nog wel even duren voordat ik er mee bezig kan.

Maar in jouw geval zou ik zeker garantie claimen.
Je zou eventueel nog contact op kunnen nemen met KMS in Apeldoorn. Als ik je auto op de site selecteer komen er een tweetal reparaties naar voren (complete uitval of touchpanel defect) maar je zou ze nog even kunnen bellen of mailen. Wellicht kunnen zij wél een los voorzetscherm leveren of een reparatie uitvoeren?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1988
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13-03 21:57
Ik heb het zelfde probleem met mijn radio kan ik er nog wat aan doen of garantie , ben er bang voor auto is van 2019 heb een tucson Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ol4ySH_o99CsHUx2X_VPrxr9VWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRVsVu392vpXS5cUupw4ACCO.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1