Lamp met 0-10 / Dali sturing normaal aansluiten incl dimmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:42
Dag allemaal,

Voor boven onze eettafel hebben we (of eigenlijk mijn vriendin :+ ) een lamp gekocht.
Het gaat hierbij om de volgende lamp: Link website
Montagehandleiding: https://www.flinders.nl/m...-organic-s2-short-pdf.pdf

De lamp hebben we overigens niet daar gekocht maar al geruime tijd geleden tijdens de black friday deals :). Nu eindelijk tijd om deze klus in huis op te pakken, maar ik loop helaas tegen het probleem aan dat een extra schakeldraad nodig lijkt te zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8qIK8oeuvOTSxc2CksxQELint0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SdwVtYSa2wHwyr3uvLHX1Gv9.png?f=user_large

Na het kijken van de montagehandleiding ook contact gehad met de winkel waar we het product hebben aangekocht. We hebben namelijk maar 3 draden (aarde, fase en nul) met geen mogelijkheid tot het bijtrekken van een schakeldraad en willen de lamp kunnen dimmen via een normale inbouwdimmer.
Helaas kom ik niet verder met hen dan de volgende 2 opties:

Een Casambi ontvanger (Casambi 0/1-10v dimmer / CBU-ASD), via Bluetooth de dimming aansturen in de bestaande driver van het toestel.

Hierbij aangegeven dat het leuk is om iets via de app te kunnen bedienen maar we willen deze ook gewoon fysiek kunnen bedienen. Hierna werd aangegeven dat een mogelijkheid is om aanvullend een switch/zender tegen de muur te kleven of over de bestaande schakelaar om te kunnen dimmen. (Switch 55 white 1-way rocker 2-channel)

Alleen heeft het onze voorkeur om gewoon de bestaande bedrading/dimknop te kunnen gebruiken.
Indien mogelijk heeft het de voorkeur om 1 van de volgende 2 dimmers toe te passen welke we hebben toegepast bij de andere dimbare lampen in huis:
  • Schneider Electric – Merten dimmer (MTN5134-0000)
  • ECO-DIM.07 WIFI
De lamp heb ik daarom wat beter bekeken, enkele foto's hieronder.
Is het mogelijk om een onderdeel hiervan te vervangen welke het mogelijk maakt om "gewoon" te kunnen dimmen zonder extra schakeldraad, maar wel met de huidige bedrading en fysieke inbouwdimmer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwrdwqhuvMzKZ8vmk6boNaHAaGM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMGYR0Qjq41D1p4zHn7f8fC7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zct8byrD_E4iB6W3ogQcge59AyQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PKCcgQwB4U9gIXZn5NHFzK9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nt0XmvwVdM4Xc0kFza8aK3bxaxc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlurkRsAUGSf6MqYS6ddM3iG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERleMyYQnkKOadsC7LdzmX4xteA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQ5X7YZMb4j12A33y2ucIPds.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alqhVnCgbNtufyI7foHTRWJJrFs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNYMj3vaVHOY0tvIKnqbBDa6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PH1cwK_mVTnZMDHvIJiKGfluqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjWIZXS2QeobLQn1i4qjYMA7.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Je led lamp reageert op dimming tussen 12 en 48V DC. Enige mogelijkheid die je hebt is om een inbouwdimmer te vinden die je 230V AC naar 12-48V DC brengt om dan zo over je bestaande bedrading rechtstreeks aan te sluiten op je lamp. Maar dat voor 45W ga je niet snel ingebouwd krijgen in je inbouwdoos voor je dimmer als het al bestaat...

De opties die de winkel voorstelt lijken me de meest haalbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:55
Waar komt die bruine vandaan?
Wordt die bij het lichtpunt nog doorgelust of is het een eindpunt?

Normaal ben ik tegen het veranderen van kleuren aangaande functie en het hoort ook niet, maar een bruine als schakeldraad inzetten als je echt niet anders meer op dat punt kunt komen vindt ik niet zo heel erg. (zolang je maar duidelijk markeert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:08:
Je led lamp reageert op dimming tussen 12 en 48V DC. Enige mogelijkheid die je hebt is om een inbouwdimmer te vinden die je 230V AC naar 12-48V DC brengt om dan zo over je bestaande bedrading rechtstreeks aan te sluiten op je lamp. Maar dat voor 45W ga je niet snel ingebouwd krijgen in je inbouwdoos voor je dimmer als het al bestaat...

Ik heb er helaas niet zoveel verstand van maar is het dan geen mogelijkheid om een transformator ofzo er tussen te doen die dimbaar is tussen 12-48 dc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Groningerkoek schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:26:
Waar komt die bruine vandaan?
Wordt die bij het lichtpunt nog doorgelust of is het een eindpunt?

Normaal ben ik tegen het veranderen van kleuren aangaande functie en het hoort ook niet, maar een bruine als schakeldraad inzetten als je echt niet anders meer op dat punt kunt komen vindt ik niet zo heel erg. (zolang je maar duidelijk markeert)
Bruine bij her schakelpunt is doorgelust vanuit de naastgelegen dimmer. Het zijn 2 inbouwdozen naast elkaar in een koof.

Bij het lichtpunt wordt deze niet doorgelust.
Aan welke mogelijkheid zit je te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:07
mister_muller schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:07:
[...]

Ik heb er helaas niet zoveel verstand van maar is het dan geen mogelijkheid om een transformator ofzo er tussen te doen die dimbaar is tussen 12-48 dc?
Dat kan, en dan via bluetooth de transformator bedienen?
Ik denk alleen dat de optie van de winkel minstens net zo handig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
@99ruud99
Nee, via de dimmer.
Dus dimmer-->driver/transformator --> lamp

Zo heb ik eerder ook een spot moeten aansluiten die op 12/24vdc gedimd wordt. Dit werkt al jaren prima, maar dat stond dan ook in de handleiding. Ik zat eigenlijk te hopen op een vergelijkbare oplossing. Alleen ontbreekt me de kennis om in te schatten of dit bestaat voor deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het bestaat uit een losse voeding en losse sturing (Flos kastje), dat biedt wel hoop het te kunnen vervangen. Alleen staat er erggggg weinig bruikbare info op het doosje... Er is kans dat deze gewoon PWM dimming doet maar zonder meten is het wel een beetje een gok..

Je zou, met alles aangesloten, eens kunnen meten of de uitgang en ingang nagenoeg gelijk zijn.

Of heeeeeeel misschien dat Flos dat zelf prijs wil geven...

Enige wat me nu nog wel te binnen schiet, doet hij met de push to dim niet ook gewoon aan/uit? Dan zou je de lamp permanent aan de fase kunnen hangen en de schakelaar naar de push to dim ingang doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 11-06-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
@Septillion
Zojuist onderstaand document gevonden wat meer duiding geeft bij het flos kastje.
http://academy.iot-light....lter_query=2AMDI511IPVRDS

Geeft dat duidelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Tjsa, je koopt een lamp waarbij je weet dat er een extra schakeldraad noodzakelijk is, en je 'kan' geen extra schakeldraad voorzien (is altijd mogelijk, al is het vaak niet zo fijn om afgewerkte muren open te schijven en opnieuw te moeten stuccen/schilderen/behangen).

Zo te zien past een shelly dimmer 0-10V er nog bij in je lamp, dan zou je in de muur een dubbele drukknop aan een shelly i4 kunnen hangen, en constant spanning naar je lamp sturen. Je zit dan wel met een wifi-verbinding om de lamp te sturen, persoonlijk ben ik daar geen grote fan van.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Beetje maar niet 100%. Ze hebben het over "Output Current PWM" maar dat is niet echt een veel zeggende term. Maar ze hebben het ook over het instellen van de maximale stroom, dat zou suggereren dat het een constant current uitgang heeft. Maar hoeveel mA hij nu ingesteld staat en of het inderdaad constant current (of toch constant voltage) zal je moeten meten. Of Flos moet open willen zijn. Je zou ze kunnen vragen of de driver constant voltage of constant current is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:38
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:08:

Zoiets?
https://www.reichelt.nl/n...m-873040-led-p174060.html

Meerdere opties gevonden. Zoektermen: 48v led dimmer inbouw

Voor de duidelijkheid: deze bouw je in de inbouwdoos in de muur in (heb je daar genoeg ruimte? vervangt de voeding + driver die in de lamp ingebouwd zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Denman_ op 12-06-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Denman_ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Zoiets?
https://www.reichelt.nl/n...m-873040-led-p174060.html

Meerdere opties gevonden. Zoektermen: 48v led dimmer inbouw

Voor de duidelijkheid: deze bouw je in de inbouwdoos in de muur in (heb je daar genoeg ruimte? vervangt de voeding + driver die in de lamp ingebouwd zitten.
Deze kan toch niet overweg met 230 AC? Moet al 48V DC toekomen volgens datasheet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:37
Het flos kastje regelt nu het dimmen. Dat is royaal uitgerust met diverse interfaces. Keuze zat dus, je hebt alleen wel voor alle opties extra draden nodig.

Je kunt een vervanging voor dat kastje zoeken (eg: 48V led dimmer). Of iets op dit kastje aansluiten.
Shelly Plus Dimmer 0-10V bijv.
Het moeilijkst gaat zijn om dit "op je bestaande draaidimmer" aan te sluiten.

Eaton heeft wel wat 0-10V draadloze zenders/ontvangers in hun xComfort, in de lamp is plek zat. Maar achter je dimmer niet zo. Binnenwerkje moet je dan ook een potmeter maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
Lt.Mitchell schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:54:
[...]

Deze kan toch niet overweg met 230 AC? Moet al 48V DC toekomen volgens datasheet
Je hebt gelijk, ik werd op het verkeerd been gezet door de 230V aansluiting op de dimmer maar die is is niet voor voeding maar als schakelaar-ingang.

Eventueel zou bovenstaand wel kunnen werken als je de 48V DC ook buiten de lamp weet te halen en in de inbouwdoos van de dimmer kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Septillion schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:07:
Beetje maar niet 100%. Ze hebben het over "Output Current PWM" maar dat is niet echt een veel zeggende term. Maar ze hebben het ook over het instellen van de maximale stroom, dat zou suggereren dat het een constant current uitgang heeft. Maar hoeveel mA hij nu ingesteld staat en of het inderdaad constant current (of toch constant voltage) zal je moeten meten. Of Flos moet open willen zijn. Je zou ze kunnen vragen of de driver constant voltage of constant current is.
Is onderstaande niet het antwoord op die vraag? Indien niet het geval, hoe en wat zou er gemeten moeten worden om hier wel uitsluitsel in te krijgen?
En als hier duidelijkheid over is, welke oplossing kan er dan toegepast worden?

[Output Current PWM with current from 0.17A to 1.05A (54.6W at 52V
DC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
naftebakje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:07:
Tjsa, je koopt een lamp waarbij je weet dat er een extra schakeldraad noodzakelijk is, en je 'kan' geen extra schakeldraad voorzien (is altijd mogelijk, al is het vaak niet zo fijn om afgewerkte muren open te schijven en opnieuw te moeten stuccen/schilderen/behangen).

Zo te zien past een shelly dimmer 0-10V er nog bij in je lamp, dan zou je in de muur een dubbele drukknop aan een shelly i4 kunnen hangen, en constant spanning naar je lamp sturen. Je zit dan wel met een wifi-verbinding om de lamp te sturen, persoonlijk ben ik daar geen grote fan van.
Heeft ook niet mijn voorkeur via WiFi. Wel leuk als het mogelijk is naast bedrade oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
jeroen3 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:26:
Het flos kastje regelt nu het dimmen. Dat is royaal uitgerust met diverse interfaces. Keuze zat dus, je hebt alleen wel voor alle opties extra draden nodig.

Je kunt een vervanging voor dat kastje zoeken (eg: 48V led dimmer). Of iets op dit kastje aansluiten.
Shelly Plus Dimmer 0-10V bijv.
Het moeilijkst gaat zijn om dit "op je bestaande draaidimmer" aan te sluiten.

Eaton heeft wel wat 0-10V draadloze zenders/ontvangers in hun xComfort, in de lamp is plek zat. Maar achter je dimmer niet zo. Binnenwerkje moet je dan ook een potmeter maken denk ik.
Kan het laatste niet helemaal volgen wat er nodig zou zijn om het aan te sluiten op de bestaande dimmer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Denman_ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:38:
[...]

Je hebt gelijk, ik werd op het verkeerd been gezet door de 230V aansluiting op de dimmer maar die is is niet voor voeding maar als schakelaar-ingang.

Eventueel zou bovenstaand wel kunnen werken als je de 48V DC ook buiten de lamp weet te halen en in de inbouwdoos van de dimmer kunt krijgen.
Kan dit dan niet toegepast worden ipv de bestaande driver in de lamp..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
Ik weet niet of dit 1:1 werkt of wellicht via een hub.

In plaats van de huidige FLOS controller in de lamp:
https://www.led-gigant.nl...voor-single-color-en.html

Met draadloze remote:
https://www.led-gigant.nl...er-draadloze-wanddim.html
https://www.led-gigant.nl/design-wanddimmer-led-wit.html

Zou deze partij eens bellen, ze hebben vast een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Het suggereert wel CC (constant current) maar ik zou er geen geld op in durven zetten.

Qua meten zou ik beginnen met ingang en uitgangsspanning op 100% helderheid. En als tweede de stroom en die vergelijken met de mogelijke in te stellen stromen.

De oplossing van @Denman_ is in ieder geval CV (constant voltage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Overigens nog extra vraag, heb je niet ook een permanente fase (L / bruin) bij de lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariekanarie1965
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-01 17:36
Ik heb ook een lamp gekocht met dali bedrading.
De lamp is een Modular Duell, met onder en boven een ledje.

Kan ik de Dali bedrading ook negeren als ik de lamp niet hoef te dimmen?
En welke knoop ik dan aan elkaar (zou denken zwart met bruin aan de zwarte schakel draad aan de muur / blauw aan blauw en dan de aarde natuurlijk.

Dunne draadjes dan afknippen/aftapen.

Zie foto van het draden circus in de lamp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9qr3wOZbKMvvIfJ3w0sdQUfob4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWX4SfehNTdaJs4LZlLbKC6G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:33
Volgens de handleiding hoort er geen zwarte schakeldraad op dit armatuur thuis.
Ook het feit dat ik hier installatiedraden met harde kern zie (die al duidelijk eens eerder ergens mee verbonden zijn) doet mij vermoeden dat ik niet de aansluitingen van de lamp zelf op de foto zie.

In principe werkt een dali armatuur ook gewoon aan/uit als je geen dali controller aansluit. Maar voor de juiste aansluiting zul je waarschijnlijk eerst even moeten kijken wat nu waarop zit aangesloten, overtollige bedrading verwijderen en alles goed aansluiten conform handleiding.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-04 13:38
Komt die 0-10 volt niet van een interne touch sensor die de lamp dimt als je het met de hand vasthoudt?
Pagina: 1