Welke koeling voor Ryzen 7 7800 X3D?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazorpezorp
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-05 20:45
Ik ben van plan een behoorlijke game pc te bouwen om high end games op te spelen.

Qua Cpu is mijn oog al snel gevallen op de Ryzen 7 7800X3D.

Tot op heden heb ik nooit het idee gehad misschien een AIO te gebruiken maar twijfel nu toch of een fan koeler hier afdoende gaat zijn.

Ik heb een ATX behuizing op het oog en heb in feite ruimte genoeg voor eender welke koeling al denk ik wel bij een Aio misschien voor een kleinere kast te gaan.

Nu is mijn vraag of een AIO voor deze cpu wenselijk is? Wat zijn de voor en nadelen hiervan? Ik weet dat je naast de pasta ook de koelvloeistof in de koeler na verloop van tijd hoort te vervangen bij een AIO. Zijn er merken waar dit niet of minder is?

Nu ben ik met name benieuwd naar de praktijk ervaringen van tweakers die deze cpu hebben met verschillende soorten koelingen en of de resultaten opwegen tegen de nadelen. Welke koeler zou je aanraden?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
aio is mooier, dat is voornaamste reden voor deze CPU.
een beetje CPU koeler houdt hem wel koel, ook normale cpu koelers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:59

Thomg

Aww yiss

Een 7800X3D koel je met een koeler van 10 euro. Dat betekent niet dat meer niet beter is, maar echt meer dan ~50 euro tegen een koeler voor een 7800X3D doe je niet voor betere koeling maar puur omdat het er leuker uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazorpezorp
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-05 20:45
Ok ik begrijp dus dat het zelfs voor een 120 watt cpu qua koeling geen meerwaarde heeft en alleen het overwegen waard is voor esthetische redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:11
Klopt, en deze processor heeft een typische eigenschap dat ie zelfs met benchmarksoftware niet boven de 85 watt verbruik uit komt. Die 120 watt krijg ik met geen mogelijkheid voor elkaar. Ik heb er een dark rock pro 5 luchtkoeler boven hangen maar die heeft weinig te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Therazor op 11-06-2024 21:28 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:59

Thomg

Aww yiss

De 7800X3D is in de praktijk meer een 75W chip.
review: AMD Ryzen 7 7800X3D - De langverwachte Intel-killer in games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

"Zelfs" een 120W-CPU? Hongerige high-end CPU's kunnen in load pieken op 120W-400W, afhankelijk van de CPU (lees: afhankelijk van of het een Intel is).

De 3D-CPU's zijn voor high-end juist extreem zuinig en daarmee eenvoudig te koelen. Zo'n CPU koop je typisch voor gaming, en daarin verbruikt die CPU zelfs <40W, oftewel vergelijkbaar met low-end CPU's. Voor andere zware applicaties is het verbruikt max. 75W en dat is nog steeds niet veel. En als de temperatuur daarin wat oploopt zou dat niet schadelijk moeten zijn voor de CPU, die klokt zichzelf wel terug als 'ie te warm wordt. Dat kost een klein beetje prestaties maar relatief weinig.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:34
Het is een 3d vcache chip dus aardig warm wordt hij wel. Mijn ervaring met de 5800x3d is dat hij iets makkelijker zijn max. Boostclock vast kan houden met een wat betere koeler.

Ik had eerst een mugen5 pcgh edition. Op zich prima werkend. Met betere fans ging het perfect.
Later een TR frost commander 140 er op gezet en zelfs die kreeg hem maar weinig koeler, dingen zijn gewoon aardig warm.

Heb nu de 7800x3d met de frost commander en draait top (koeler van maar 40 euro die zich kan meten met de besten). Ook deze cpu is gewoon behoorlijk warm maar is gewoon prima binnen de specs. Ook een aio krijgt ze niet "koel".

Zelfde geldt ook voor de huidige intel cpu's.

Dus ja, voor een goede werking is geen fancy dure koeling nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapptor13
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:17
zelf laatst de arctic liquid freezer III 420mm (rgb variant) aangeschaft voor 89€ in de aanbieding ivm het x aantal jaar bestaan van arctic , nou heb ik geen X3D proccesor maar een Ryzen 9 5900x , Vergeleken met mijn Scythe mugen 5 PCGH scheelt het letterlijk bijna 25 graden op full load met Thermal Grizzly Kryonaut Extreme er tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andries155
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:14
Ik heb die arctic liqquid freezer iii 240 erop (voor de looks idd;) ) maar heb op ze hoogst nog net geen 60°C gezien. Was een CPU test om te checken of die echt niet te hoog werd en ik het juist had geplaatst met de koelpasta :p
Tijdens gamen en foto's bewerken e.d. is ie niet boven de 50 geweest.
Maar heb ook al gezien op internet die een amd wraith coolertje erop hadden gezet en daar bleef die ook ruim binnen de max opgegeven temp van +90°C.
Dit is volgens mij zo'n processor van: zet er op wat je mooi vind en wil betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Andries155 op 19-06-2024 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polord1
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-05 10:53
Vorig jaar oktober ook pc samen gesteld met de 7800x3d. Ik heb gekozen voor de deepcool assassin 4.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGRX5jYhxm2bG_TditFsUSrlrlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EswKEziGq4rGqkIDTqx6LcmO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9QcAOWwDIV7RbDggoRya2uP45U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKkQQ0af14xxrCLv09lox4sT.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1