Hi hi!
Mijn huidige PC gebruik ik nu zo'n vier jaar, tussendoor het geheugen en de opslag geüpgrade, maar ik merk dat ik langzamerhand naar wat krachtigers verlang. Ik heb flink wat rond zitten kijken en ik denk dat ik best een redelijk systeem bij elkaar heb gezocht. Ik heb verder geen haast om iets aan te schaffen aangezien m'n PC nog prima werkt, dus ik hoor ook graag of eventueel wachten met kopen voordelig kan zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, maar ik verwacht binnenkort ook weer meer bezig te zijn met videobewerking. Ik gebruik hiervoor Davinci Resolve, en hoewel het bewerken an sich wel redelijk loopt, kost het mijn pc al snel moeite zodra ik met zwaardere taken als motion graphics bezig ben, of met hoge kwaliteit video's.
Qua games speel ik eigenlijk van alles, ik zou het leuk vinden om games als Cyberpunk2077 flink te pushen op 1440p, liefst met 60fps+ (en meer frames zijn altijd welkom
)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat ik nu heb samengesteld komt uit rond €1.600, dat lijkt mij een prima bedrag. Als er echt aanzienlijke winst te vinden is door iets meer uit te geven heb ik daar geen problemen mee, maar voor nu is €2.000 wel m'n maximum.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb zo'n 5TB aan opslag die ik best in m'n nieuwe systeem kan gebruiken (zie hieronder). Verder heb ik volgens mij alle benodigdheden wel.
Opslag die ik meeneem:
uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB
uitvoering: Crucial BX500 960GB
uitvoering: Seagate Barracuda Compute (2020), 2TB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat alles in het lijstje staat!
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In ieder geval een voornamelijk wit systeem (denk dat het lijstje dat ook wel duidelijk maakt
), maar verder ben ik niet zo moeilijk. Toen ik m'n vorige PC bouwde presteerde Nvidia beter met Davinci Resolve, dus ik heb vooral daar gekeken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou fijn zijn als de PC niet al te veel herrie maakt, maar verder ben ik niet zo moeilijk.
Ga je overklokken?
Denk het niet, maar ik sta ervoor open!
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie mij met een paar puntjes kunnen helpen!
Ten eerste: Is de build zo een beetje logisch? Klopt er ergens iets totaal niet, of is er alternatief dat duidelijk beter is? Ik hoor het graag!
Ten tweede: Ik heb de CPU-koeler een beetje klakkeloos uitgezocht zonder er heel veel naar te kijken (hij zag er wel leuk uit
). Ik overweeg misschien een AIO te gebruiken, aangezien die volgens mij stiller en efficiënter zijn. Als ik het goed heb past bovenin deze behuizing een 240mm radiator, zou dit een goede optie zijn? (uitvoering: NZXT Kraken 240 RGB Wit) Ik heb verder geen ervaring met AIO's, dus ik hoor graag of iets anders beter is. En als luchtkoeling logischer is, is dat natuurlijk ook een prima optie.
Tenslotte: Ik zag pas wat nieuws voorbij komen over een nieuwe generatie Ryzen processors en de RTX 5000 serie. Volgens mij is er nog niet heel veel over bekend, maar is het misschien de moeite waard om daarop te wachten, of zal er qua performance (voor deze prijs) naar verwachting niet veel veranderen?
Hier is de lijst die ik heb samengesteld
Als er iets niet duidelijk of compleet is, laat aub even weten, volgens mij heb ik alles wel meegenomen. In ieder geval alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Mijn huidige PC gebruik ik nu zo'n vier jaar, tussendoor het geheugen en de opslag geüpgrade, maar ik merk dat ik langzamerhand naar wat krachtigers verlang. Ik heb flink wat rond zitten kijken en ik denk dat ik best een redelijk systeem bij elkaar heb gezocht. Ik heb verder geen haast om iets aan te schaffen aangezien m'n PC nog prima werkt, dus ik hoor ook graag of eventueel wachten met kopen voordelig kan zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, maar ik verwacht binnenkort ook weer meer bezig te zijn met videobewerking. Ik gebruik hiervoor Davinci Resolve, en hoewel het bewerken an sich wel redelijk loopt, kost het mijn pc al snel moeite zodra ik met zwaardere taken als motion graphics bezig ben, of met hoge kwaliteit video's.
Qua games speel ik eigenlijk van alles, ik zou het leuk vinden om games als Cyberpunk2077 flink te pushen op 1440p, liefst met 60fps+ (en meer frames zijn altijd welkom
Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat ik nu heb samengesteld komt uit rond €1.600, dat lijkt mij een prima bedrag. Als er echt aanzienlijke winst te vinden is door iets meer uit te geven heb ik daar geen problemen mee, maar voor nu is €2.000 wel m'n maximum.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb zo'n 5TB aan opslag die ik best in m'n nieuwe systeem kan gebruiken (zie hieronder). Verder heb ik volgens mij alle benodigdheden wel.
Opslag die ik meeneem:
uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB
uitvoering: Crucial BX500 960GB
uitvoering: Seagate Barracuda Compute (2020), 2TB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat alles in het lijstje staat!
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In ieder geval een voornamelijk wit systeem (denk dat het lijstje dat ook wel duidelijk maakt
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou fijn zijn als de PC niet al te veel herrie maakt, maar verder ben ik niet zo moeilijk.
Ga je overklokken?
Denk het niet, maar ik sta ervoor open!
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie mij met een paar puntjes kunnen helpen!
Ten eerste: Is de build zo een beetje logisch? Klopt er ergens iets totaal niet, of is er alternatief dat duidelijk beter is? Ik hoor het graag!
Ten tweede: Ik heb de CPU-koeler een beetje klakkeloos uitgezocht zonder er heel veel naar te kijken (hij zag er wel leuk uit

Tenslotte: Ik zag pas wat nieuws voorbij komen over een nieuwe generatie Ryzen processors en de RTX 5000 serie. Volgens mij is er nog niet heel veel over bekend, maar is het misschien de moeite waard om daarop te wachten, of zal er qua performance (voor deze prijs) naar verwachting niet veel veranderen?
Hier is de lijst die ik heb samengesteld
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 339,- | € 339,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650-A GAMING WIFI | € 214,- | € 214,- |
1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 4070 SUPER White OC Edition 12GB GDDR6X | € 639,- | € 639,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Chalk White | € 132,33 | € 132,33 |
1 | Processorkoeling | DeepCool AK620 Digital WH | € 71,52 | € 71,52 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2E6000C36W | € 123,90 | € 123,90 |
1 | Voedingen | Thermaltake Toughpower GF A3 Snow 850W - TT Premium Edition | € 143,61 | € 143,61 |
Totaal | € 1.663,36 |
Als er iets niet duidelijk of compleet is, laat aub even weten, volgens mij heb ik alles wel meegenomen. In ieder geval alvast heel erg bedankt voor het meedenken!