Vreemde actie vrachtwagen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19-09 13:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wlp5LX8J5Ts5hys_VLVEIEFWIU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DNUsR6QjPaYwcealPHBqf91e.png?f=fotoalbum_large

Ik reed gisteravond hier, op de meest rechtse baan, en volgens mij maakt het niks uit over welke 'kant' je deze brug passeert. Een vrachtwagen reed op de rechterbaan van de linkerkant, en kwam een strookje naar rechts. Hij reed toen dus naast mij. Opeens kwam hij nog een strook naar rechts. Ik dacht wtf, zo'n groot gevaarte ineens zo dicht bij je raam, en week snel uit naar de vluchtstrook. Gelukkig was er een vluchtstrook. Toen remde ik af, ging achter de vrachtwagen rijden, en haalde hem daarna in. De chauffeur leek zich niet echt van kwaad bewust. Vreemd vond ik het, ook nog nooit zoiets meegemaakt. Maar was wel blij dat ik er zonder krasje en/of kleerscheuren vanaf kwam. Komt dat jullie vaker voor dat je zomaar van de weg gereden wordt door slapende of moordzuchtige vrachtwagenchauffeurs? Het was niet pikdonker ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGcCqvzIhZjGOY6SsVPMVUYV4E8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvXfmaRSO43Rn1Exy2Tvo3IK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hij zal je over het hoofd hebben gezien, gebeurt natuurlijk wel vaker. Niemand is perfect.

Dat hij naar rechts kwam, is an sich wel logisch; je moet zoveel mogelijk rechts houden én een vrachtwagen mag alleen maar op de rechter 2 rijbanen rijden. Met dat in gedachten, waarom bleef je überhaupt gewoon rechts van die vrachtwagen rijden? Zelfs al mocht die vrachtwagen je niet van de weg rijden, is het een behoorlijk gevaarlijke situatie (wat dus ook bleek!) die je moet willen vermijden...

[ Voor 33% gewijzigd door Icephase op 11-06-2024 15:54 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-09 15:08
Een vrachtwagen heeft best een behoorlijke dode hoek.. Kan zijn dat ie je gewoon oprecht niet gezien heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:29
Ah de Tacitusbrug bij Nijmegen. Daar heb je altijd wel een paar weggebruikers die het concept niet helemaal snappen van rijbanen die worden onderbroken door de brug.

Wat betreft die dode hoek en die vrachtwagen, de kans is inderdaad groot dat ie je over het hoofd heeft gezien. Ik rijd zelf met een klein bestelbusje, en die heeft ook dezelfde dode hoeken als die vrachtwagen.

Wikipedia: Dode hoek (voertuig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duke of Savage schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:49:
Een vrachtwagen heeft best een behoorlijke dode hoek.. Kan zijn dat ie je gewoon oprecht niet gezien heeft.
Niet gekeken heeft en "dacht dat er niets reed". Mijn broertje rijdt elke week op en neer naar bijv. Zuid Frankrijk. Niet gezien is niet goed gekeken en ja, goed kijken daar moet je wel wat voor doen. Het is inderdaad geen Fiat 500.

Je kunt natuurlijk niet even een gezinnetje doodrijden en dan zeggen "ja, dode hoek he, kan ik niets aan doen hoor".

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2024 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:24
Mijn navigatie heeft daar ook vrolijk aan dat je links moet houden. Terwijl het theoretisch niet uitmaakt.
Icephase schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:49:
Dat hij naar rechts kwam, is an sich wel logisch; je moet zoveel mogelijk rechts houden én een vrachtwagen mag alleen maar op de rechter 2 rijbanen rijden.
Maar er is een blokmarkering in het midden. Dus de twee linker rijstroken mag een vrachtwagen ook op rijden. Want dat zijn de twee meest rechter stroken van die afslag.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 17:03
Als ik een gokje mag wagen, dan keek de chauffeur in de spiegels bij de eerste wissel naar rechts - op dat moment zat jij waarschijnlijk in een dode hoek. Bij de tweede beweging is gemakzucht erin geslopen en is op basis van aannames gewerkt, de aanname dat er niets reed want daarvoor werd niets gezien.

Volgens mij moet hij je wel kunnen zien als hij bij iedere wisseling (en voorbereiding op) van rijbaan goed in de spiegels kijkt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:38

-tom-562

Oliesjeik

Knip

[ Voor 91% gewijzigd door Notna op 11-06-2024 17:54 . Reden: De HK is een paar deuren verder. ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

LordSinclair schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:03:
Mijn navigatie heeft daar ook vrolijk aan dat je links moet houden. Terwijl het theoretisch niet uitmaakt.

[...]

Maar er is een blokmarkering in het midden. Dus de twee linker rijstroken mag een vrachtwagen ook op rijden. Want dat zijn de twee meest rechter stroken van die afslag.
Niet op het hele stuk, en je mag een blokmarkering best passeren als je een afrit wilt nemen. Het is en blijft één weghelft ook al staat die blokmarkering daar.

En dat van die navigatie komt waarschijnlijk omdat "vroeger" dat rechterdeel er helemaal niet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:33
NilsHolgersson schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:47:
[Afbeelding]

Komt dat jullie vaker voor dat je zomaar van de weg gereden wordt door slapende of moordzuchtige vrachtwagenchauffeurs?
Sterker nog, het is mij precies daar 100 meter ervoor gebeurd waar de weg vanuit Nijmegen samenkomt met de weg uit Eindhoven. Volledig weggeveegd door een vrachtwagen. Het engste was: hij merkte niet dat mijn auto overdwars voor zijn cabine zat en bleef optrekken, door tuuterende omstanders stopte ie pas... Auto total loss en de vrachtwagen alleen een kras in de lak....

Maar dat heeft niets met de inrichting te maken, die weg is prima. (de rechter banen zijn meestal sneller trouwens omdat ze op de middelste banen vaak niet door hebben dat alle wegen dezelfde kant op gaan).

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 11-06-2024 17:14 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 19:38

Tomatoman

Fulltime prutser

NilsHolgersson schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:47:
[Afbeelding]

Ik reed gisteravond hier, op de meest rechtse baan rijstrook 4, en volgens mij maakt het niks uit over welke 'kant' je deze brug passeert. Een vrachtwagen reed op de rechterbaan van de linkerkant rijstrook 2, en kwam een strookje naar rechts. Hij reed toen dus naast mij. Opeens kwam hij nog een strook naar rechts. Ik dacht wtf, zo'n groot gevaarte ineens zo dicht bij je raam, en week snel uit naar de vluchtstrook.
Verwarrende termen, die tot heel veel spraakverwarring kunnen leiden. Daarom heb ik even de officiële vaktermen toegevoegd :). De rijbaan op deze locatie bestaat uit vier rijstroken. Er is ook een rijbaan de andere kant op. De A50 heeft hier dus twee rijbanen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYxgkyY23UHYc3_QhjBA527pu24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QUSsJAOIOyJU0dTOpYmbAWRL.jpg?f=user_large

LordSinclair schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:03:

[...]

Klopt :). Als je combinatie met aanhanger langer is dan 7 meter (dus ook bijvoorbeeld personenauto met caravan), dan mag je op een rijbaan met meer dan 2 rijstroken uitsluitend op de twee meest rechtse rijstroken rijden. De enige uitzondering is een weefvak, waar je logischerwijs ook verder naar links mag rijden om de doorgaande rijrichting te kiezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Tomatoman op 11-06-2024 17:11 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Tomatoman schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:05:
[...]

Verwarrende termen, die tot heel veel spraakverwarring kunnen leiden. Daarom heb ik even de officiële vaktermen toegevoegd :). De rijbaan op deze locatie bestaat uit vier rijstroken. Er is ook een rijbaan de andere kant op. De A50 heeft hier dus twee rijbanen.

[Afbeelding]

[...]

Klopt :)
Om even verder te mierenneuken, voor de experts op de brug ietsjes verder, hierzo: https://maps.app.goo.gl/D9mfVg1SqPvnapfd7
Hebben we dan drie rijbanen of hebben we twee rijbanen waarbij de rechter rijbaan bestaat uit vier rijstroken?

Je hebt dan namelijk ook:
https://maps.app.goo.gl/dr3Smr61HbXMGTuE8
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56uvnqSphdicSA6HwDnSZoD_2xo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oN4IrXgzAzw1enB49ttci5Cn.png?f=user_large

En:
https://maps.app.goo.gl/te5m1p3MeXWNVWDn7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8hwA1NtNd0BvOus5b_Lv2ZuHdk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/inCxUtYR3Wuxi1OJDe59aVt4.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door True op 11-06-2024 17:12 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:19

Eix

True schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:11:
[...]

Hebben we dan drie rijbanen of hebben we twee rijbanen waarbij de rechter rijbaan bestaat uit vier rijstroken?
De A50 bestaat daar uit drie rijbanen:
- A50 Li (4 rijstroken)
- A50 Re (2 rijstroken)
- A50 m (2 rijstroken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 19:38

Tomatoman

Fulltime prutser

True schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:11:
[...]

Om even verder te mierenneuken, voor de experts op de brug ietsjes verder, hierzo: https://maps.app.goo.gl/D9mfVg1SqPvnapfd7

Je hebt dan namelijk ook:
https://maps.app.goo.gl/dr3Smr61HbXMGTuE8
[Afbeelding]

En:
https://maps.app.goo.gl/te5m1p3MeXWNVWDn7
[Afbeelding]
Je hebt hier drie rijbanen:
  • Hoofdrijbaan links
  • Hoofdrijbaan rechts
  • Parallelbaan m
Rijkswaterstaat heeft dit allemaal extreem ver uitgewerkt in de zogeheten BPS-codering, een plaatsbepalingssystematiek die niet alleen wordt gebruikt voor wegelementen zoals een rijstrook, maar ook voor alle kasten langs de weg, bewegwijzeringsportalen, tussenbermen, enzovoort.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Justin013 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:00:
Ah de Tacitusbrug bij Nijmegen. Daar heb je altijd wel een paar weggebruikers die het concept niet helemaal snappen van rijbanen die worden onderbroken door de brug.

Wat betreft die dode hoek en die vrachtwagen, de kans is inderdaad groot dat ie je over het hoofd heeft gezien. Ik rijd zelf met een klein bestelbusje, en die heeft ook dezelfde dode hoeken als die vrachtwagen.

Wikipedia: Dode hoek (voertuig)
Of een navigatiesysteem die verwijst naar bepaalde rijstroken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je kan het zien als een les in gevaarherkenning. In dit geval: blijf niet in de dode hoek, doorkruis die vlot. En gebruik de claxon als iemand je over het hoofd ziet, dan kan hij zijn actie nog afbreken.

Op YouTube kan je allerlei kanalen vinden met dashcamcompilaties, ook toegespitst op bijvoorbeeld alleen Europe of Nederland. Als je het leuk vindt kan je daar wat filmpjes van kijken. Dat helpt om de meestvoorkomende gevaarlijke situaties te herkennen.

https://www.youtube.com/@DutchDashcam
https://www.youtube.com/@EureVideosFahrnuenftig
https://www.youtube.com/@rlp_dashcam
https://www.youtube.com/@DashcamDriversGermany
https://www.youtube.com/@truckdriver1982

[ Voor 30% gewijzigd door TBTL op 11-06-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:32

Honesty

kattenneus!

Bij de ring Den Bosch komt dat ook vaak voor vrachtauto's van Waalwijk naar Eindhoven moeten dan ook 3 banen oversteken en willen je dan wel eens missen. Of als ze op het laatste moment pas doorhebben dat ze een andere baan moeten hebben.

Het helpt dat je weet hoe een dode hoe werkt en altijd goed om een beetje in te schatten wat de (vracht) wagen gaat doen.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:01:
Je kunt natuurlijk niet even een gezinnetje doodrijden en dan zeggen "ja, dode hoek he, kan ik niets aan doen hoor".
Hoe triest het gevolg ook is, uiteindelijk is de overtreding enkel het geen voorrang verlenen bij een bijzondere verrichting. Overigens zal de levenslange straf op het geweten voor de gemiddelde persoon al zwaar zat zijn.

Persoonlijk zie ik trouwens het nut niet echt van zo'n topic. Het wordt makkelijk een chauffeur bash topic terwijl iedereen een foutje kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Je moet er altijd op verdacht zijn dat dat kan gebeuren. Ik probeer dat soort situaties te vermijden. Voldoende afstand houden helpt ook wel.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DraZ666
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Dan was jij daar op de rechterbaan ook maar een beetje 80 aan het kachelen ipv de 100/130 die je daar mag. Met die snelheid was je snel zat aan de vrachtwagen voorbij gereden voordat hij 2 banen opgeschoven was, want zo snel gaat dat niet. Daarnaast is een beetje vooruitkijken en zelf nadenken over wat er kan gaan gebeuren om je heen nooit overbodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Vreemd dat het blijkbaar mijn eigen schuld is terwijl ik volgens mij het recht heb om daar rustig te kachelen, volgens mij reed ik gewoon rond de 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:30
Tomatoman schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:18:
[...]

Je hebt hier drie rijbanen:
  • Hoofdrijbaan links
  • Hoofdrijbaan rechts
  • Parallelbaan m
Rijkswaterstaat heeft dit allemaal extreem ver uitgewerkt in de zogeheten BPS-codering, een plaatsbepalingssystematiek die niet alleen wordt gebruikt voor wegelementen zoals een rijstrook, maar ook voor alle kasten langs de weg, bewegwijzeringsportalen, tussenbermen, enzovoort.
voor de liefhebbers van hectometerbordjes....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCOeOhOVuf5ztqsT70TQYy0WDeE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6iSEfHXAl2k6WYeW7SjaRDYg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weNX99b2US5kPgCK3oxaANKQCTQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8o5lPA34Cbfw5LGSU4xTLJcq.png?f=user_large

p en q zijn voor verbindingswegen tussen verbindingswegen.. en z is voor overig (en wisselbanen)

[ Voor 14% gewijzigd door breew op 11-06-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
NilsHolgersson schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:00:
Vreemd dat het blijkbaar mijn eigen schuld is terwijl ik volgens mij het recht heb om daar rustig te kachelen, volgens mij reed ik gewoon rond de 100.
reed je niet 'gewoon' een hele tijd in zo'n geel gebiedje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8w-c3i2v_vR1BG87c3dAfYXhqwk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pqnfQR57PWWCXpErCMsliFzX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:04

4x2

lộn xộn quá

NilsHolgersson schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:00:
Nee, het is niet je schuld en je mag daar rijden, maar de les hieruit is dat je je wel bewust moet zijn van wat er om je heen gaande is.
Een vrachtwagen heeft gewoon enorme dode hoeken (koppel er evt nog een "laks kijken" aan vast en het is helemaal feest), dus het lijkt me dan verstandig om te proberen te voorkomen dat je daar in vast komt te zitten als er een kans is dat ie van baan gaat wisselen.

Niks verkeerd gedaan, gewoon iets geleerd (hopelijk)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
breew schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:06:
[...]

reed je niet 'gewoon' een hele tijd in zo'n geel gebiedje?
[Afbeelding]
Denk het wel. Op dat plaatje dan links, tussen het vrachtwagentje en de auto in. Alleen heb je in deze situatie geen vluchtstrook, dan was ik nu zo plat als een dubbeltje. 💀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@NilsHolgersson Voor een volgende keer: Wanneer er een vrachtwagen naast je rijdt, met de mogelijkheid dat deze op jouw rijstrook terecht kan komen, rijd 'm voorbij of rem af. Blijf er niet naast rijden.

Tijdens de motorrijlessen ook geleerd: wanneer je een vrachtwagen passeert over een uitvoegstrook o.i.d. geef je een dot gas om de tijd naast de vrachtwagen zo kort mogelijk te houden. Je blijft er niet naast rijden. Met de auto doe ik dat net zo, zo voorkom je dit soort situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
NilsHolgersson schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:11:
[...]

Denk het wel. Op dat plaatje dan links, tussen het vrachtwagentje en de auto in. Alleen heb je in deze situatie geen vluchtstrook, dan was ik nu zo plat als een dubbeltje. 💀
Dan was deze situatie een nuttig leermoment voor je ;-).

Nee, het was niet jouw fout. Maar de gevolgen zouden voor jou een stuk groter zijn dan voor de tegenpartij.
Gelukkig kun je een dergelijke situatie een volgende keer zelf voorkomen nu je de gevaarzetting beter in kunt schatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Klopt, ik reed vandaag ook al een stukje bewuster / sneller langs vrachtwagens heen. Met al die dode hoeken wordt van baan wisselen al bijna een soort "gok", een vrachtwagen is ook zo'n vreselijk groot ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
NilsHolgersson schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:19:
Klopt, ik reed vandaag ook al een stukje bewuster / sneller langs vrachtwagens heen. Met al die dode hoeken wordt van baan wisselen al bijna een soort "gok", een vrachtwagen is ook zo'n vreselijk groot ding.
Al je (ooit) het geld (er voor over) hebt, kan je eens een éénnmalig rijlesje in een vrachtwagen doen bij de lokale rijschool. Kost (dacht ik) iets van €100 voor een instructie en een uurtje rijden.

Dan kijk je ineens heel anders het verkeer in (en naderhand ook naar vrachtwagens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 23:23
Met een vrachtwagen moet je ook vooral goed voor je kijken, kan goed gebeuren dat er vluchtig gekeken is door het drukke verkeer en de chauffeur je daardoor over het hoofd heeft gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een beetje offtopic maar sensoren in personenauto's zijn toch al pakweg 15 jaar behoorlijk normaal? Wordt dit dan helemaal niet bij vrachtwagens toegepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 20:49

NoFearCreations

3DPrint the world!

sOid schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:21:
Een beetje offtopic maar sensoren in personenauto's zijn toch al pakweg 15 jaar behoorlijk normaal? Wordt dit dan helemaal niet bij vrachtwagens toegepast?
Helaas niet, wat dat betreft loopt mijn vak ontzettend achter kwa veiligheidsmaatregelen. Volgens mij zijn dode hoek detectie, rijbaan detectie en automatische noodrem pas een paar jaar verplicht. Kwa veiligheid van bestuurder is het helemaal dramatisch, alleen gordel verder niks... En ik denk dat 75% van het nederlandse wagenpark nog met auto van 5+ jaar oud rijd, hebben die dus niks erop zitten wat niet verplicht is.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeeDee
  • Laatst online: 20-09 23:58

TeeDee

CQB 241

dat je zomaar van de weg gereden wordt door slapende of moordzuchtige vrachtwagenchauffeurs?
Nee, wel (onervaren) mede automobilisten die het verkeer "niet" aanvoelen. Ik denk niet dat deze chauffeur jou bewust van de weg wil rijden. Zeker met in- en uitvoeg stroken of parallel wegen is het simpelweg opletten, en niet alleen met vrachtwagens.

En nee, het is geen "gok", ik vermoed dat je wat ervaring mist.

Zo vreemd is de actie niet (zoveel mogelijk rechts rijden, wellicht is de route onbekend) en ik zie het bijna dagelijks. Als je in de dode hoek van de vrachtwagen blijft pruttelen dan zien ze je niet

[ Voor 26% gewijzigd door TeeDee op 11-06-2024 21:36 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DraZ666
  • Nu online
Oftewel, verder kijken dan 1 auto/1m/1 telefoonscherm voor je en de situatie had er anders uitgezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Maar zolang je zelf helemaal rechts rijdt, met een constante snelheid van zo'n 100 kmph, ben je toch niet zelf verantwoordelijk voor mensen die opeens ook op jouw rijbaan willen gaan rijden en jou eraf rijden zodat je moet uitwijken naar de vluchtstrook? Lijkt me sterk dat wanneer dit een ongeluk was geworden en er waren beelden van, dat men had gezegd: het was de schuld van de geplette auto bestuurder, hij moest niet met een constante snelheid rechts blijven kachelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

NilsHolgersson schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:54:
Maar zolang je zelf helemaal rechts rijdt, met een constante snelheid van zo'n 100 kmph, ben je toch niet zelf verantwoordelijk voor mensen die opeens ook op jouw rijbaan willen gaan rijden en jou eraf rijden zodat je moet uitwijken naar de vluchtstrook? Lijkt me sterk dat wanneer dit een ongeluk was geworden en er waren beelden van, dat men had gezegd: het was de schuld van de geplette auto bestuurder, hij moest niet met een constante snelheid rechts blijven kachelen.
Nee, maar een foutje is zo gemaakt. Ik snap je punt niet zo heel erg. In het verkeer is iedereen wat mij betreft verantwoordelijk. Het is imho ook best een nutteloos topic. Als er voor elke rare actie van welke medeweggebruiker dan ook een topic geopend wordt, zitten we snel op de limiet van database id's.

M.a.w.: accepteer het, move on. En laten we klaar zijn met de rubberen tegel mentaliteit.

<mod> I'll see myself out</mod>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:01
NilsHolgersson schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:54:
Als actieve deelnemer van het verkeer heb je ook te anticiperen op andere weggebruikers, juist omdat niemand perfect is, en mensen (zoals deze vrachtwagen bijvoorbeeld) fouten kunnen maken.

Daarmee zegt niemand dat jij het fout deed. Maar dat je het niet fout deed betekent niet dat je maar stoïcijns voor je uit moet kijken en kan denken 'ik doe niks fout, bekijk het maar!'. Of in ieder geval, dat is niet slim, tenzij je niet zoveel om je leven geeft.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Hahn schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:01:
[...]

Als actieve deelnemer van het verkeer heb je ook te anticiperen op andere weggebruikers, juist omdat niemand perfect is, en mensen (zoals deze vrachtwagen bijvoorbeeld) fouten kunnen maken.

Daarmee zegt niemand dat jij het fout deed. Maar dat je het niet fout deed betekent niet dat je maar stoïcijns voor je uit moet kijken en kan denken 'ik doe niks fout, bekijk het maar!'. Of in ieder geval, dat is niet slim, tenzij je niet zoveel om je leven geeft.
Net als rechts inhalen bij een blokmarkering. Ik denk er altijd 2 x over na om dat te doen. Niet om dat ik de "regels" aan mijn kant heb, maar je moet met iedereen rekening houden en iedereen kan een fout maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DraZ666
  • Nu online
Precies zoals @Hahn zegt, je kan wel met oogkleppen op in het verkeer deelnemen, maar je bent helaas niet alleen op de wereld, ook al ben je de perfecte weggebruiker. Maar zoals je zelf al aangaf, je reed 100 op de rechterbaan en een langzamere weggebruiker links van je, je had eigenlijk zowiezo naar links gemoeten om de vrachtwagen heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Hmmmm is dat zo? Die vrachtwagen reed in principe op een andere 'weg', ook al geven de borden hetzelfde aan, toch? Die blokken scheiden het. Dus ik tufde gewoon op mijn gemakje verder, 10 a 20 km/pu onder de maximum snelheid, van geen kwaad bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

NilsHolgersson schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:26:
Hmmmm is dat zo? Die vrachtwagen reed in principe op een andere 'weg', ook al geven de borden hetzelfde aan, toch? Die blokken scheiden het. Dus ik tufde gewoon op mijn gemakje verder, 10 a 20 km/pu onder de maximum snelheid, van geen kwaad bewust.
van geen kwaad bewust.
Van geen kwaad bewust... daar ga je al... Zoiets?

YouTube: Police Academy 1 - Hooks Driving Test

[ Voor 14% gewijzigd door TeeDee op 11-06-2024 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:53
En dat is precies het probleem, je zat daardoor erg lang in de dode hoek van die vrachtwagen. Gewoon er achter blijven of vlot er (rechts) voorbij.

Gewoon nooit langer dan nodig rechts van een vrachtwagen zitten, en als je je daar toch bevindt moet je al een "noodplan" hebben, remmen of gasgeven voor als die vrachtwagen op je af komt

[ Voor 7% gewijzigd door guido66 op 11-06-2024 22:32 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
NilsHolgersson schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:26:
En dat is het euvel. Op de autosnelweg ligt "het kwaad" overal op de loer.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 12:12

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Niet rechts naast een vrachtwagen rijden.

En nee, het is niet je verantwoordelijkheid/schuld, maar dat is een schrale troost voor je familie als je niet thuis komt.

[ Voor 60% gewijzigd door Accretion op 11-06-2024 22:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Of zoiets:
YouTube: A lot of bad drivers out there

Goed, ik weet ook niet meer waar ik eigenlijk heen wil met dit topic. Uiteindelijk heb ik mijn verantwoordelijkheid genomen door uit te wijken, stukje vluchtstrook te pakken, af te remmen, en te lezen over dode hoeken. Al doende leert men, toch? Jammer dat er niemand achter me reed, dan kwam ik misschien wel in zo'n dashcam compilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Accretion schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:33:
Niet rechts naast een vrachtwagen rijden.
"Euuuuh, maar ik ben in mijn recht... 8)7 , dus ik pas me niet aan" Succes met een vrachtwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
NoFearCreations schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:26:
[...]

Helaas niet, wat dat betreft loopt mijn vak ontzettend achter kwa veiligheidsmaatregelen. Volgens mij zijn dode hoek detectie, rijbaan detectie en automatische noodrem pas een paar jaar verplicht. Kwa veiligheid van bestuurder is het helemaal dramatisch, alleen gordel verder niks... En ik denk dat 75% van het nederlandse wagenpark nog met auto van 5+ jaar oud rijd, hebben die dus niks erop zitten wat niet verplicht is.
Wat opmerkelijk. Juist omdat dit soort voertuigen enorm veel kilometers maken én de gevolgen van een ongeluk groter zijn dan bij een personenauto zou je dit wel verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
Sensor/radar wordt wel verplicht. Probleem is eigenlijk de lengte die afgedekt moet worden. Zo moeten de sensoren op het trekkend voertuig zitten omdat opleggers vaak gewisseld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Ik heb wel eens geroepen dat iedereen die een A of B rijbewijs wil halen, verplicht een les of 2 met een vrachtwagen doet. Gewoon om te ervaren hoe dat is.

De manier waarop je de situatie omschrijft en aangeeft het vreemd te vinden doet mij vermoeden dat je nog niet veel ervaring bij de weg hebt, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:53
Het zal vast niet eenvoudig zijn, maar ik kan me voorstellen dat er op den duur ook sensoren op aanhangers en opleggers kunnen gaan komen.

Verlichting en remmen, inclusief ABS en luchtvering zitten al gekoppeld, dus een extra signaalkabeltje is het probleem niet. De software daarentegen....

Zou er nog niemand mee bezig zijn dit te ontwikkelen?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
Komt niet op opleggers en aanhangers, de radar zit aan de zijkant van het trekkend voertuig en kan daarmee de gehele lengte afdekken. Let maar eens op bij nieuwe wagens, zit een zwart kunststof knobbel aan de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Raymond19792 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:13:
Ik heb wel eens geroepen dat iedereen die een A of B rijbewijs wil halen, verplicht een les of 2 met een vrachtwagen doet. Gewoon om te ervaren hoe dat is.

De manier waarop je de situatie omschrijft en aangeeft het vreemd te vinden doet mij vermoeden dat je nog niet veel ervaring bij de weg hebt, of zie ik dat verkeerd?
Hmm ongeveer 10 jaar rijd ik wel hoor, schadevrij. Geen ervaring op een vrachtwagen uiteraard. Maar had nog niet meegemaakt dat ik op de meest rechterbaan eraf werd gereden door een vrachtwagen die plots 2x achter elkaar een strook opschuift. Maar ik geef wel toe dat ik geen Max Verstappen ben, ik rijd vaak wat rustiger dan anderen en liever niet in drukke steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:13

Dido

heforshe

NilsHolgersson schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:51:
Hmm ongeveer 10 jaar rijd ik wel hoor, schadevrij. Geen ervaring op een vrachtwagen uiteraard. Maar had nog niet meegemaakt dat ik op de meest rechterbaan eraf werd gereden door een vrachtwagen die plots 2x achter elkaar een strook opschuift. Maar ik geef wel toe dat ik geen Max Verstappen ben, ik rijd vaak wat rustiger dan anderen en liever niet in drukke steden.
Hele bot gesteld, dat heet survivor bias. Je hebt mazzel gehad.

Veel mensen maken zo'n akkefietje maar 1 keer mee in hun leven. Ergens aan het einde.

En veel mensen krijgen tijdens hun rijlessen ook ingeprent dat ze niet naast een vrachtwagen moeten blijven zitten (en zeker niet rechts), en dat gelijk hebben geen stuiver waard is vanuit je kist.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NilsHolgersson
Hm ja ik denk dat veel ongelukken ook net ff pech zijn. En soms word je aangereden door een vrachtwagen en rol je er zonder kleerscheuren onderuit en denk je: dat was lucky. Dat dacht ik ook de hele tijd nadat dit gebeurde: ik ben goed weggekomen. Deze situatie voorkomen de volgende keer.
Pagina: 1