Wat te doen tegen een zwevend plafond?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliabassa
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-06-2024
Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht en zijn ongeveer 3 maanden bezig met verbouwen. Het gaat om een huis uit 1967. De houten vloer beneden hebben wij vervangen door beton. De 1e en 2e verdieping zijn nog van hout. We merken dat als we op de 1e verdieping op bepaalde plekken springen, het plafond beneden een beetje beweegt.

Over 2 weken komt de stukadoor. We zijn bang dat het stucwerk gaat schuren door de beweging. Heeft iemand hier ervaring mee?

Op dit moment is het plafond alleen nog maar geïsoleerd en nog niet dichtgemaakt met gips. Is er een manier op het plafond te verstevigen? Op de 1e verdieping hebben we afgelopen week een droogbouwsysteem vloerverwarming gelegd. Dit moet nog geëgaliseerd worden, wellicht dat de vloer hier stugger van wordt en minder beweegt?

We hebben deze kwestie al bij verschillende mensen neergelegd, maar hebben nog geen duidelijke antwoorden gevonden. Hopelijk kan iemand hier ons helpen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dit is nou typisch zo'n geval waarbij het zou helpen om wat foto's te delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:49
juliabassa schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:22:
Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht en zijn ongeveer 3 maanden bezig met verbouwen. Het gaat om een huis uit 1967. De houten vloer beneden hebben wij vervangen door beton. De 1e en 2e verdieping zijn nog van hout. We merken dat als we op de 1e verdieping op bepaalde plekken springen, het plafond beneden een beetje beweegt.

Over 2 weken komt de stukadoor. We zijn bang dat het stucwerk gaat schuren door de beweging. Heeft iemand hier ervaring mee?

Op dit moment is het plafond alleen nog maar geïsoleerd en nog niet dichtgemaakt met gips. Is er een manier op het plafond te verstevigen? Op de 1e verdieping hebben we afgelopen week een droogbouwsysteem vloerverwarming gelegd. Dit moet nog geëgaliseerd worden, wellicht dat de vloer hier stugger van wordt en minder beweegt?

We hebben deze kwestie al bij verschillende mensen neergelegd, maar hebben nog geen duidelijke antwoorden gevonden. Hopelijk kan iemand hier ons helpen :)
Ik neem aan dat de stukadoor eerst een bezichtiging heeft gedaan voordat hij/zij een offerte uit bracht? Dan zou je verwachten dat hij/zij met alle ervaring hier wel een deugdelijk advies over zou kunnen geven.

Wij hebben weliswaar een nieuwbouwwoning, maar onze stukadoor kon van tevoren al aan geven waar er uiteindelijk toch lichte scheuren zouden ontstaan (en wat na een jaar of 2 ook exact klopte).

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:40
Ben ik enige die als oplossing dacht "niet springen op 1e verdieping" ?

Voor rest, vraag stucadoor, maar hoe ziet het plafond eruit? Kan je ergens tussen vloer en plafond kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je zou een span plafond kunnen overwegen, dan heb je daar geen last van.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammerd21
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-05 14:42
Ik heb wel eens gezien dat er extra balken waren geplaatst tegen de plafond balken (tegen de oude balk aan, wel tussen de muren in). Die waren aan elkaar geschroeft. Geen idee hoeveel steviger het plafond ervan werd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik weet niet hoe het systeem heet, maar wij hebben een volledig loshangend zwevend plafond. Dit zit alleen op de muren vast (en overbrugt een meter of 6 op zijn breedst). Dit zorgt ervoor dat er geen bewegingen van het plafond erboven wordt doorgegeven.

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-05 21:09
Niet springen helpt al een stuk ;) .
Maar.. dit is gewoon inherent aan houten balken plafonds. Die van ons hebben een overspanning van dik 4m met voor huidige maatstaven, bijzonder dunne balkjes (5x15 ofzo) op 60cm hoh. En als de kinderen losgaan klinkt het alsof de boel instort, maar scheuren hebben we nog niet gezien in het stucwerk.

Overigens een huis van 100 jaar oud, dus gaat ook al 100 jaar goed. Kortom, zou er niet te veel zorgen over maken.

Wat je kan doen ter versteviging is de balken opdikken door planken aan beide zijden te lijmen & schroeven. En/of de balken onderling te verbinden met balkjes, waardoor gewicht gespreid wordt. Maar.... dat veren ga je er niet mee weg krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

brammerd21 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:38:
Ik heb wel eens gezien dat er extra balken waren geplaatst tegen de plafond balken (tegen de oude balk aan, wel tussen de muren in). Die waren aan elkaar geschroeft. Geen idee hoeveel steviger het plafond ervan werd
Dit is het enige dat het veren van de vloer tegen gaat, opklampen. Dat kost je wel een tik aan hoogte. Dat kun je met een balkenschuif uitrekenen. In mijn ervaring, met een wat ouder huis, geen enkel issue met onze plafonds. Ik zou het lekker zo laten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:40
Andreaskruis kan ook helpen:
https://www.joostdevree.n...is%20in%20een%20rechthoek).
https://berkela.home.xs4all.nl/vloeren/vloeren%20hout.html

[ Voor 24% gewijzigd door decipherer op 11-06-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik denk dat alle huizen met houten vloeren daar last van hebben. Mijn vorige huis in elk geval ook.

In tegenstelling tot betonnen vloeren die als ze bewegen op heel specifieke plaatsen bewegen en daardoor scheuren veroorzaken, verloopt de buiging bij een houten vloer heel geleidelijk. Wij hebben er nooit last van gehad, zelfs niet in de kamer onder de kamer waar de Wii Fit stond. Er trilde af en toe een gloeilamp die aan dat plafond hing los, maar het plafond zelf (oud plafond met houten latjes tussen de balken gespijkerd en daar gips tegen geplakt) kon daar wel tegen.

Als het een houten plafond is van het type waar tenminste België in de eerste helft van vorige eeuw mee volgebouwd is, zou ik van het balkenwerk afblijven als er verder geen problemen zijn. Mochten er toch kleine scheurtjes in komen, dan kan je er nog altijd glasvlies/glasvezelbehang tegen plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 22:55
Ik heb hier twee jaar geleden ook een nieuw plafond gemaakt onder een houten vloer van de eerste etage.

Als m’n dochter boven uit bed springt dan horen we dat wel (hard ook), maar het is niet zo dat het plafond echt beweegt.

Waarmee is het gemaakt dan? Metalstud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 17:33

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het antwoord is niet zo complex. In plaats van gipsplaten direct aan de balken te bevestigen, monteer je ze met een metal stud systeem. Zo ontkoppel je de krachten en voorkom je scheuren. Op de scheiding van plafond en wand breng je een dun randje acrylkit (ook wel schilderskit genoemd) aan, dat blijft een klein beetje elastisch en voorkomt scheuren.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:11
Leg en schroef Fermacell vloerplaten op de verdiepingen, geluid ontkoppeld en brandvertragend.
Feesten en Hossen doe je maar op de begane grond ;)
https://www.isolatiemater...2RjjvdEAQYBCABEgKP5vD_BwE

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1