Win10/11 Computer crasht onregelmatig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 16:47
Sinds ongeveer 2 á 3 maanden crasht soms mijn computer.
Dat lijkt op willekeurige momenten te zijn: soms in de nacht als ik er niet achter zit, soms als ik er wel mee bezig ben. Meestal als dit gebeurt ben ik niet met iets zwaars bezig: het gebeurde zojuist toen ik alleen Chrome open had en op tweakers rond aan het klikken was.

De beeldschermen worden op dat moment zwart voor een seconden of 5-10, waarna ik mijn BIOS-logo zie en windows weer opstart.

Ik heb inmiddels al wat geprobeerd om te troubleshooten, maar ik kan er maar moeilijk achterkomen of het een hardware of softwareprobleem is.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Gigabyte B550M AORUS PRO-P moederbord
- Corsair TX550M 2021 PSU
- Ryzen 5 5600G met Radeon Graphics
- 32Gb memory
- APC SmartUPS500 waar onder andere deze PC achter hangt
- Windows 11 Pro Version 10.0.22631 Build 22631

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Videokaart-drivers updaten
- Alle andere drivers en Windows updaten ( moederboard etc)
- BIOS-update uitvoeren
- Uit en aanzetten van XMP
- Memtest draaien
- Upgraden van Win10 naar Win11
- Runnen van BlueScreenView ( kan niets vinden, want ik krijg geen BSOD, maar een zwart scherm )
- Runnen van AppCrashView ( weinig relevants te vinden van crashes die relevant kunnen zijn) .
- SMART monitoring gebruikt om te kijken of een van de NVME's aan zijn einde zit
- dism /online /cleanup-image /restorehealth gedraaid om te kijken of er een fout in Windows zat

In het windows logboek zoeken. Vóordat het systeem crasht zijn er geen noemenswaardige events, en tijdens het rebooten ook weinig, behalve de melding dat het systeem onverwacht opnieuw is gestart.

Er zijn de laatste tijd geen hardwarewijzigingen geweest of nieuwe apparatuur aangesloten.

Heeft iemand tips over de vervolgstappen die ik kan proberen om het probleem te achterhalen, of tenminste hardware/software uit te kunnen sluiten?

[ Voor 14% gewijzigd door ChaosZ0ne op 11-06-2024 15:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
Zou je kunnen aangeven welke Windows versie je draait?

Bijvoorbeeld:
OS Name Microsoft Windows 11 Pro
Version 10.0.22631 Build 22631

(te vinden in het programma System Information)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
Goed punt! Ik heb dit samen met wat andere relevante informatie toegevoegd aan de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
Als ik even snel google, zou ik denk denken dat het wellicht door overhitting kan komen.

Dat er geen BSOD of event logs getoont wordt verbaasd mij dan niet, mits dit het geval is.

Heb je een applicatie (hwinfo oid) waarmee je de temperaturen kan checken?
Je zou dit eventueel tijdje kunnen monitoren of direct na een reboot kunnen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht, maar ik heb niet het idee dat dat de oorzaak is. Als de CPU/GPU te warm wordt, zou die zichzelf moeten terugklokken ipv resetten.

Desondanks lijkt tijdens een uurtje werken met ook af en toe wat zwaardere load, weinig spannends te gebeuren. De max van de CPU is 65, de NVME, RAM, en moederboard blijft onder de 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
Update:

Omdat een hardwareprobleem me het meest logisch leek vanwege het ontbreken van een BSOD, heb ik de voeding vervangen omdat die me het meest voor de hand lag.

Helaas bleek dat niet de oplossing te zijn; vannacht is de PC alsnog gecrasht en herstart.

Iemand enig idee wat de logische vervolgstap zou zijn om uit te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat staat er in de event viewer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-08 14:32

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Je kan in windows de automatische restart uitschakelen dan zie je in ieder geval de fout code van windows in plaats van dat deze meteen doorstart:
Open File Explorer.
Right-click This PC in the left navigation pane.
Select the Properties option in the pop-up menu.
In the About window, click the Advanced system settings link in the right navigation menu or below the device specifications section.
The System Properties window opens with the Advanced tab selected. In the Startup and Recovery section, click the Settings button.
In the Startup and Recovery window, uncheck the Automatically restart check box.
Click OK.
En probeer ook je RAM uit te sluiten door maar een reepje te gebruiken.
in mijn ervaring is het random herstarten 9/10 een probleem van de PSU,Ram of software in die volgorde.

na het uitschakelen van auto restart krijg je hoogstwaarschijnlijk een BSOD ipv de opstart. De foutcode daargenoemd laat ons wat gerichter zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door PaRaDoX4 op 14-06-2024 09:26 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
Nagenoeg weinig relevants/verrassends, behalve wat meldigen dat de reboot onverwacht was, en een melding dat Secure Boot niet aan staat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQpeBt-dDFjS4Zk9SFjKgN6kWek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yalQJhvc1bkzcs7VkLnZt4Hf.png?f=fotoalbum_large

Je ziet hier dat Windows om 2:11:18 weer gestart is, de WindowsUpdateClient error die er direct voor staat, geeft aan dat de update van WhatsAppDesktop niet gelukt is.

[ Voor 15% gewijzigd door ChaosZ0ne op 14-06-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik verplaats even van Client software algemeen naar de Windows-buren.

20+ jaar geleden al aangemaakt dus hopeloos achterhaald op details zoals Windows XP :+ , maar toch nog relevant als checklist: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Edit: en, is het denkbaar dat er juist in de stroomvoorziening in huis een onregelmatigheid optreedt?

[ Voor 16% gewijzigd door F_J_K op 14-06-2024 09:59 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
Ja ik kan dat niet 100% uitsluiten. De PC staat in mijn kantoor, waar ook een werkplaats is met wat zware apparatuur. De timing van de uitval kan ik overigens niet rijmen met het gebruik van zware apparatuur, in de nacht zijn er geen zware belastingen die aan/uitschakelen.

Omdat er nog wel eens een keer stroom uitvalt, zit de PC achter een UPS, die ik niet hoor inschakelen als dit probleem gebeurt.
Twee andere PC's, en wat gevoelige meetapparatuur die ook op deze UPS hangt, lijken overigens geen problemen te hebben.

Om uit te sluiten dat het de UPS zelf is, zal ik die er eens tussenuit halen, die dingen zijn immers ook niet onfeilbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:07

silverball

De wagen voor moderne mensen

Als het redelijk vaak gebeurd zou je ook eens een GNU/Linux live-usb kunnen starten en daar eens in kunnen browsen, dan kan je uitsluiten of het probleem in je Windows installatie zit.

[ Voor 22% gewijzigd door silverball op 14-06-2024 10:13 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
Inmiddels wat meer dingen getest:
- UPS er tussenuit gehaald; heeft niets veranderd
- Chipset, Ethernet drivers geupdate, heeft ook weinig uitgehaald.

De volgende stap is het RAM toch maar eens uitwisselen ( is al getest, maar wie weet) en een Live-CD runnen.
Echter komt het soms maar 1x in de paar dagen en soms meerdere keren per dag voor; dus ik zal de live-omgeving een tijdje moeten laten staan om met redelijke zekerheid dingen uit te kunnen sluiten.

Heeft iemand verder nog tips of ideeen wat ik zou kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
Update:

Ik vond een aantal oude topics op internet ( zoals https://www.reddit.com/r/...11k_shutting_down_system/ ) waar men het had over bugs in de BIOS, die hetzelfde probleem veroorzaakten.
Hoewel ik bijna overal lees dat de nieuwere bios hier geen last van zou moeten hebben, heb ik toch maar een nieuw moederboard (Gigabyte B550M DS3H ) besteld.

In de afgelopen dagen in ieder geval nog geen spontane reboots gehad, dus het begint er op te lijken dat het probleem hem in het moederboard zat en nu opgelost is.

Of het dan een fout in het BIOS was, of een onderdeel wat langzaam begon met overlijden weet ik niet; immers is het langzaam ontstaan zonder dat er wijzigingen in het BIOS waren gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
Laatste update:

Ik dácht dat het probleem opgelost was met het nieuwe moederboard, maar het probleem kwam toevallig een aantal dagen niet voor.
Ik heb inmiddels een nieuwe PC besteld, en daar kan ik nu in ieder geval verder op werken; hier speelt het probleem ook niet; dat sluit spanningsproblemen uit.

De enige overgebleven onderdelen uit de PC zijn de CPU en de NVME drive. Ik ga wellicht nog kijken of ik de CPU kan wisselen om er wellicht toch achter de root-cause te kunnen komen; want ik snap het simpelweg niet.
Pagina: 1