• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:59
Ik zit met het volgende probleem.
Vanaf mijn meterkast loopt buiten langs het huis een kabel voor mijn airco die op de oprit achter het huis staat.
Dat is 3x2.5 massief en gelegd door een pvc pijp van 50mm. Haakse hoeken waren destijds best een uitdaging weet ik nog, en we hebben er destijds "voor de zekerheid" een 2.5 mm blauwe VDL naast laten lopen die ik dan later als trekkabel kan gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeVM9XVjQ93yLSLENN1npq0-_aE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJE8lx18dvz8emTskpNocAuk.jpg?f=fotoalbum_large
Nu is de afstand ca 24m, en heb ik er dus 3 haakse hoeken in zitten :|

kwestie:
Er moet een laadpaalkabel bij, 5 x 4mm2, en ik zie het niet zitten om over die lengte 50cm diep te moeten graven, langs een warmtepomp, een koekoek, een trapje met stoepje, de oprit weer open halen enz.
Aan de andere kant: het leggen van de huidige was ook een hele uitdaging en kan me herinneren dat we de hoeken pas hebben ingegraven nadat de kabel er ook in zat.

Is het onbegonnen werk hier een soepele kabel langs te krijgen?
Ik zat aan een gladde 'rubber' kabel te denken, want flexibel.

fun fact: de laadpaal komt aan een paal, waarbij de kabel door de paal naar boven moet. De paal komt in de beton, dus ook de toevoer van de laadkabel (in buis) komt dus deels in de beton.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Met hoeveel A wil je gaan laden? Max 3x16? (11 kW)

Soepele kabel zou denk ik wel moeten lukken, misschien beetje invetten nog zodat hij beter glijdt.
In theorie zou 16A bij 24M nog wel kunnen op 5x2.5mm2, maar liever 4mm2 inderdaad.

https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

XMVK/YMXK massief kun je idd vergeten, onmogelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Navi op 11-06-2024 14:13 ]

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan proberen alleen gaten te graven bij de hoeken. Vanuit daar kan je dan de nieuwe kabel door de bestaande buis voeren.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Als het een lege pijp zou zijn zou het vast wel kunnen, maar omdat er al een kabel in ligt is de kans groot dat het gaat klemmen.
Ik denk dat alleen al een vd draad door 3 haakse bochten trekken al heel veel weerstand geeft, een stuk dun soepel touw zou al beter trekken.
Geen kruipruimte zeker?

• paQ
Navi schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:11:
Met hoeveel A wil je gaan laden? Max 3x16? (11 kW)

Soepele kabel zou denk ik wel moeten lukken, misschien beetje invetten nog zodat hij beter glijdt.
In theorie zou 16A bij 24M nog wel kunnen op 5x2.5mm2, maar liever 4mm2 inderdaad.

https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

XMVK/YMXK massief kun je idd vergeten, onmogelijk.
11kW idd
Wordt 2.5 niet te heet ook op die afstand?

• paQ
ASW1 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:34:
Als het een lege pijp zou zijn zou het vast wel kunnen, maar omdat er al een kabel in ligt is de kans groot dat het gaat klemmen.
Ik denk dat alleen al een vd draad door 3 haakse bochten trekken al heel veel weerstand geeft, een stuk dun soepel touw zou al beter trekken.
Geen kruipruimte zeker?
Een stuk is onderkelderd, maar niet tot daar.

• paQ
Luit schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:17:
Je kan proberen alleen gaten te graven bij de hoeken. Vanuit daar kan je dan de nieuwe kabel door de bestaande buis voeren.
Zat ik ook aan te denken ja.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Is de buis waterdicht?
Anders 5x 6mm2 losse soepele draden erdoor en op het uiteinde een verdeelkastje.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• paQ
Weet ik niet meer. Vergeten of we gelijmd of geschoven hebben.

• paQ
Of 1 nieuwe 5 ader en op 1 aftakken naar de airco?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• paQ

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
klump4u schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:48:
Is de buis waterdicht?
Anders 5x 6mm2 losse soepele draden erdoor en op het uiteinde een verdeelkastje.
Mag dat wel als er al een andere kabel in ligt? 6mm2 is overigens overkill voor 3x16A.
paQ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:43:
[...]

11kW idd
Wordt 2.5 niet te heet ook op die afstand?
Nah dat kan wel hoor op die afstand. Zie ook mijn link en vele van dat soort sites met tabellen.

Een 3fase haspel voor 11kw is ook gewoon 5x2.5.

Voorbeeld, 30 meter
https://www.brennenstuhl....-1-ip44-30m-h07rn-f-5g2-5

[ Voor 56% gewijzigd door Navi op 11-06-2024 19:31 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Navi schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:24:
[...]
Mag dat wel als er al een andere kabel in ligt? 6mm2 is overigens overkill voor 3x16A.
[...]
Ja dat mag want de andere is afgeschermd maar ik bedoel eigenlijk alleen maar 5x6mm2 en de andere eruit, daarom schreef ik ook op het eind een verdeelkastje maken voor lader en airco en eventueel ooit nog iets anders.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:20
Hoeken opgraven inderdaad en daar de mantelbuis open maken. Je kan het rustig vergeten een kabel.door de hoeken te krijgen met al een kabel er in. Je trekdtaad en de kabel die er al ligt zitten waarschijnlijk mooi om elkaar heen gedraaid. Dus trekdtaad laten voor wat ie is en een redelijk stugge trekveer invoeren.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Gewoon de hoeken opgraven.

Indien gelijmd met föhn etc. losmaken.
Pagina: 1