Iemand ervaring met het maken van een infiltratieput

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elko1
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-07-2024
Heeft iemand ervaring met het maken van een infiltratieput. Ben aan het overwegen om er een te plaatsen voor het water af te voeren van de overkapping.

Om deze infiltratieput gaat het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3cngeHZqBoMhJuQSJYhsiUV6j8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n0dvjcPgfJLIytwjUJfuXGUi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:48

shinchan03

Niels

Je zou ook eens kunnen zoeken op de term "infiltratiekratten", dat wordt tegenwoordig ook veel gebruikt. Ik weet niet of dit in jouw situatie ook zou kunnen werken, maar wilde je er wel even attent op maken.

Voor de rest heb ik geen praktische ervaringen op dit onderwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:40

Qwerty-273

Meukposter

Het lijkt mij handiger om al vast neer te zetten wat je eigenlijk zoekt. Je vraagt een gesloten vraag waar je ja of nee op kan antwoorden. Je kan dat al verder uit diepen door aan te geven wat jezelf al onderzocht hebt, en welke onderdelen of stappen in het process vragen oproepen aan jouw kant.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulsOnFire
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-05 18:01

SoulsOnFire

My soul is on fireee...

Ik heb zelf ook een infiltratiekrat zitten. worteldoek onderaan, krat er in (die ook een doek heeft) en rondom kleine stenen. hoogste punt is ongeveer 50cm onder de grond. Daar hebben we al met een 2.7 + 5 ton kraan over gereden zonder problemen.

learning every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 20:13
Wat voor grond heb je?
Op zandgrond zal water eerder inzakken dan in klei.

Als je bv kleigrond hebt kun je overwegen om met een grondboor zo diep te gaan als je kunt en daar grof zand of grind in te storten.

Ik zou vanwege het volume aanraden om ook een holle ruimte te maken. Dat kan met een infiltratiekrat, maar je kunt ook een aantal 100mm PVC pijpen op dezelfde lengte afzagen, worteldoek om de boven- en onderkant doen en ze rechtop naast elkaar zetten. Dan vang je behoorlijk wat volume op en heeft het de tijd om in te zakken.
Dat kun je combineren met een gat dat je met een grondboor dieper in, of door een kleilaag heen boort en vult met grof zand of steentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik heb zelf een infiltratieput gemaakt, volgens mij de beste die je in heinde en verre kan vinden O-)

Er zat een oude betonnen regenwaterput van 5000 liter, ik heb in de bodem en in de wanden een paar honderd gaten geboord van 3cm diameter (tip: gehoorbescherming is aan te raden; en vooraf het water leegpompen is ook handig); dus die kan een enorme piek aan water opvangen en rustig in de grond laten sijpelen. Ook is onderhoud perfect mogelijk, met het bestaande mangat; al kan ik me niet voorstellen dat die in een jaar vol raakt met zand of bezinksel. Infiltratie is verplicht, en was direct goedgekeurd hiermee.

Infiltratiekratten zijn erg duur voor "een grote bierbak met wat worteldoek rond"; die slibben veel sneller dicht en kan je niet onderhouden. Je kan ook kant-en-klare betonnen infiltratieputten kopen, met waterdoorlatend beton of met gaatjes in, daar heb ik meer vertrouwen in (zijn wel te onderhouden); maar zijn vaak veel kleiner dus je kan er niet zo makkelijk in.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik heb voor een tijdelijke bemaling een filtratiekolk gekocht van 1500mm, bekleed met geotextiel.
Deze heb ik midden in het zand / klei gehad. Deze filterde superschoon water naar binnen, wat weer weggepomp werd.

Ik gebruikte het dus andersom: grondwater in de put krijgen en wegpompen. Maar andersom werkt natuurlijk ook (Regenwater weg laten bezinken). al is dat met deze hoge grondwaterstanden geen optie...

Nu de bouw klaar is ligt die kolk hier nog in de tuin...

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Pagina: 1