Vloerverwarming uit 1993 nog actueel of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-05 13:40
Wij staan op het punt om een handtekening te zetten onder het koopcontract van een ander huis.

De woning is in 1993 voorzien van vloerverwarming en volgens de bouwtekeningen zie ik een isolatiewaarde van de vloer destijds van R2,5. Deze zal dus onder de afwerkvloer liggen. Het trage systeem waarmee de Massa opwarmd.

De vloer is momenteel voorzien van een Marmeren vloer en niet onze smaak. De nieuwe vloer zou een PVC vloer moeten worden. Wij willen ook de keuken aanpassen naar een eilandopstelling in plaats van de hoekopstelling die er momenteel in zit. Er bestaat dus een groot risico dat bij de aanleg van de keuken geboord moet worden naar de kruipruimte en een slang geraakt wordt. Deze leidingen zijn denk ik met een warmtebeeldcamera ook niet makkelijk op te sporen onder het marmer.

Wat is nu wijsheid? De huidige vloerverwarming afkoppelen het marmer eruit slopen (of laten liggen als ze daardoorheen kunnen frezen) en een nieuwe vloerverwarming infrezen of bijvoorbeeld een oplossing op basis van Warp-systems om nog een extra laagje isolatie toe te voegen.

Of proberen om niet door een slang te boren en het marmer te egaliseren en daar een nieuwe pvc vloer overheen te leggen? zodat je de complete massa opwarmt.

In eerste instantie is het de bedoeling om gewoon met de huidige gasketel te verwarmen en later met een warmtepomp. Het moet dus toekomstbestendig zijn.

Heeft iemand hier wat zinnigs op te zeggen of toe voegen over wat wijsheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:51

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Verreweg het gemakkelijkst is de PVC op de marmeren vloer te plakken. De meeste marmeren vloeren die ik heb gezien zijn al behoorlijk vlak, dus veel egalisatie is dan niet nodig.

Met een warmtebeeldcamera kun je zeker wel de slangen identificeren, ook door het marmer heen. Het zijn vaak maar kleine temperatuurverschillen, maar het geeft wel een betrouwbaar beeld waar ergens géén slangen liggen.

Afbeeldingslocatie: https://hollandinfraroodtechniek.nl/image/555x416/80/uploads/page/opsporen-vloerverwarming-warmtebeeldcamera-1611224010.jpg

Een warp systeem isoleert de bovenste schil, waardoor je de dekvloer minder effectief als buffer kunt gebruiken. Naast dat Warp-Systems een enorm duur systeem is zou ik daar zelf sowieso niet voor kiezen.

De rigoreuze aanpak zou zijn om de hele vloer opnieuw op te bouwen. Opnieuw isoleren en de verwarmingsbuizen rechtstreeks in een cementdekvloer of anhydrietvloer laten leggen. Dat is wel een zeer kostbare aangelegenheid. Je huidige vloer zit onder het minimum van R3,5 dus je zal wel wat warmte gaan verliezen. Bij opnieuw opbouwen zou je naar een R4,5 of meer kunnen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-05 12:36
Hoi,

Ik heb ook een woning uit die bouwjaren en heb op 90m2 6 groepen liggen. Deze liggen h.o.h. 15cm uit elkaar. Wij hebben de vloer behouden en gebruiken de bestaande vloerverwarming. Om voldoende afgifte te krijgen moet ik met een hogere aanvoer temperatuur werken (28-34 graden) en is de flow enigzins beperkt tot +/- 12 liter door de vloer.

Zouden wij overstappen naar pvc dan zou ik de stap zetten om vloerverwarming in te laten frezen voordat er pvc overheen komt en dan kortere groepen h.o.h 10 cm te maken. Nu heb je de kans en anders zul je waarschijnlijk lang blijven zitten met de beperkingen.

Ook heb ik de vloer na laten isoleren aan de onderzijde. In ons geval was dit nogal lastig met pir platen ivm klein kruiluik, veel oppervlakte en veel afwijkende vormen en voor pur gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
DexterDee schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:07:
Verreweg het gemakkelijkst is de PVC op de marmeren vloer te plakken. De meeste marmeren vloeren die ik heb gezien zijn al behoorlijk vlak, dus veel egalisatie is dan niet nodig.

Met een warmtebeeldcamera kun je zeker wel de slangen identificeren, ook door het marmer heen. Het zijn vaak maar kleine temperatuurverschillen, maar het geeft wel een betrouwbaar beeld waar ergens géén slangen liggen.

[Afbeelding]
Ik heb zelf een Flir One dus had eigenlijk niet de verwachting dat deze ook door het marmer scant.
Een warp systeem isoleert de bovenste schil, waardoor je de dekvloer minder effectief als buffer kunt gebruiken. Naast dat Warp-Systems een enorm duur systeem is zou ik daar zelf sowieso niet voor kiezen.
Het zou natuurlijk ook op basis van Fermacell of een ander droogbouw systeem kunnen.
De rigoreuze aanpak zou zijn om de hele vloer opnieuw op te bouwen. Opnieuw isoleren en de verwarmingsbuizen rechtstreeks in een cementdekvloer of anhydrietvloer laten leggen. Dat is wel een zeer kostbare aangelegenheid. Je huidige vloer zit onder het minimum van R3,5 dus je zal wel wat warmte gaan verliezen. Bij opnieuw opbouwen zou je naar een R4,5 of meer kunnen.
Dit is geen optie. Helemaal niet gezien de tijd van +/- 2 maanden die we hiervoor willen uittrekken om de basis bewoonbaar te maken. Eventueel naiosoleren vanuit de kruipruimte is wel een optie die bekeken kan worden om de RD waarde omhoog te krijgen.

De vraag is eigenlijk of een vloerverwarmingsysteem uit 1993 minder presteert dan een nieuw gefreesde in de bovenlaag. Wij hebben dit momenteel ook en dat werkt heel fijn/snel. Stabiele temperatuur en als het net iets frisser voelt en de thermostaat een tik krijgt, dan heb binnen een paar minuten warmte uit de vloer. In de erker zit momenteel ook nog een extra radiator (die kan dan ook vervallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
De oude verwarming zal langzamer stijgen, maar ook meer geleidelijk dalen qua temperatuur. Het wordt dus kwestie van tijdje leren omgaan met dat ding. Niet zeggen brr nu is het koud ik zet even verwarming aan, dat kan zomaar 2 uur duren.

Wat wel kan is combinatie met airco. Vloerverwarming voor standaard programma, en spontaan koud gevoel even airco, die is sneller dan welke vloerverwarming dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:51

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Borne schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:29:
De vraag is eigenlijk of een vloerverwarmingsysteem uit 1993 minder presteert dan een nieuw gefreesde in de bovenlaag. Wij hebben dit momenteel ook en dat werkt heel fijn/snel. Stabiele temperatuur en als het net iets frisser voelt en de thermostaat een tik krijgt, dan heb binnen een paar minuten warmte uit de vloer. In de erker zit momenteel ook nog een extra radiator (die kan dan ook vervallen).
Het jaartal is niet de doorslaggevende factor. Als de vloerverwarming niet als hoofdverwarming is gelegd dan verlies je een hoop warmteafgifte. Als de buisdiameter klein is verlies je ook weer warmteafgifte. Idem als de lussen te lang zijn en je wil later een warmtepomp installeren. Hoe groot is de aansluiting naar de verdeler en kan die eventueel vervangen worden door een pomploze variant met meer debiet naar de ruimte waar de ketel / warmtepomp moet komen.

Zijn er ook radiatoren aanwezig? Vaak is dat een indicatie of de vloerverwarming als hoofdverwarming is aangelegd. In het minst gunstige geval heb je bijverwarming met een kleine diameter verwarmingsbuis en lange lussen. Dat tezamen met een isolatiewaarde van R2,5 maakt het eigenlijk ongeschikt / onrendabel om later op een LT warmtepomp over te gaan. Met een ketel en een hogere aanvoertemperatuur kom je er op korte termijn wel mee weg.

Als ik het zo lees en je wilt echt klaar zijn voor een toekomstige warmtepomp, dan zou ik op z'n minst de nieuwe vloerverwarming in de marmeren tegels laten frezen, 10cm HOH en met korte lussen. Je kunt door de oude vloerverwarming heen frezen, dat is geen probleem. Voor een optimale warmteoverdracht zou je eigenlijk de marmeren tegels en de bestaande vloerverwarmingsbuizen moeten verwijderen en de nieuwe in een nieuwe dekvloer moeten storten. Maar dat is veel ingrijpender. En de vloer van onderen na-isoleren, bij voorkeur tot R4-4,5.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zou nagaan wat de afstand is tussen de slangen. Tegenwoordig is < 10 gebruikelijk. Waarschijnlijk is de afstand groter. Is de vloerverwaring de hoofdverwarming of in combinatie met radiatioren? In dat geval is de afstand waarschijnlijk sowieso groter.

Welke slangen zijn gebruikt? Oudere systemen gebruikte zwarte slangen en die hebben als nadeel dat ze intern vervuilen. Je moet dan ervoor zorgen middels vuilfilter dat er geen problemen komen door vervuiling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:45
Borne schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:42:

De woning is in 1993 voorzien van vloerverwarming en volgens de bouwtekeningen zie ik een isolatiewaarde van de vloer destijds van R2,5. Deze zal dus onder de afwerkvloer liggen. Het trage systeem waarmee de Massa opwarmd.
Let er ook op of de slang van de vloerverwarming uit 1993 zuurstofdicht is. Bij ons was dat niet het geval (ook uit 1993) en hebben we de oude tegelvloer eruit laten hakken en in de ruwe ondervloer opnieuw sleuven laten frezen voor nieuwe slangen.

Als de slangen niet zuurstofdicht zijn, krijg je roest vanuit je radiatoren in de rest van je cv systeem. Dat probleem omzeilen (als alternatief) kostte ook veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
Ik heb vanmorgen bij het inmeten van de keuken de mogelijkheid gehad om meteen even een paar foto's te maken van de huidige vloerverwarmingsverdeler en slangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4Z0lplkyHbcRRHGhRMnSbmbFRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UlWZ16R740RORwG9uDfR5SE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oxka7n1cz0gUf-si9CmzKgUS9gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBZ0F9GeUs7Gy4DxyiXEDtkf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHqzkXI2UIJb4VQj4PwePcbzqaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIACeKZiT029KNZSBTnENn5B.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is nu wijsheid of het best haalbare qua tijd/kosten?

- Dit is nog steeds een goed systeem. Dus egaliseren en PVC eroverheen.

- De hele zooi aftappen en proberen door het marmer een nieuwe VV te laten frezen (er zijn bedrijven die dit doen maar stuk duurder dan gewoon frezen)

- Het marmer eruit beitelen en een droogbouwsysteem middels voor gefreesde fermacell platen aanbrengen. Dit kan in 2cm zag ik dan blijft de hoogte vrijwel gelijk.

- Het marmer eruit beitelen en voor de missende dikte (+/- 2 cm) cementdekvloer aanbrengen en frezen. Het aanbrengen van 2 cm cementdekvloer lijkt lastig te zijn om die dan weer te frezen. Zou dat met een hechting en laagdikte te maken hebben of zou dit geen probleem moeten zijn.

- Marmer + dekvloer eruit slopen en een nieuwe VV aanbrengen en daarop weer een cementdekvloer. Hier heb ik dan wel rekening te houden met een centimeter per week droogtijd.

Ik weet het even niet meer. Heeft iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
- Marmer + dekvloer eruit slopen en een nieuwe VV aanbrengen en daarop weer een cementdekvloer. Hier heb ik dan wel rekening te houden met een centimeter per week droogtijd.
deze.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Die zwarte slangen zijn zuurstof doorlatend en slippen dus op den duur dicht.
Als je nu bezig gaat zou ik ze eruit slopen, later doe je dat nooit meer.

Heb je geen probleem met de hoogte dan zou ik gewoon een droogbouw systeem op de marmeren vloer leggen, dat afsmeren en er pvc op plakken.

Ik weet niet wat je oppervlakte is maar enkel vier groepen is wat aan de kleine kant dus vermoed ik dat het huidige systeem ook een te grote hart op hart afstand heeft om lekker te werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-05 12:36
Borne schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:42:
Ik heb vanmorgen bij het inmeten van de keuken de mogelijkheid gehad om meteen even een paar foto's te maken van de huidige vloerverwarmingsverdeler en slangen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is nu wijsheid of het best haalbare qua tijd/kosten?

- Dit is nog steeds een goed systeem. Dus egaliseren en PVC eroverheen.

- De hele zooi aftappen en proberen door het marmer een nieuwe VV te laten frezen (er zijn bedrijven die dit doen maar stuk duurder dan gewoon frezen)

- Het marmer eruit beitelen en een droogbouwsysteem middels voor gefreesde fermacell platen aanbrengen. Dit kan in 2cm zag ik dan blijft de hoogte vrijwel gelijk.

- Het marmer eruit beitelen en voor de missende dikte (+/- 2 cm) cementdekvloer aanbrengen en frezen. Het aanbrengen van 2 cm cementdekvloer lijkt lastig te zijn om die dan weer te frezen. Zou dat met een hechting en laagdikte te maken hebben of zou dit geen probleem moeten zijn.

Ik weet het even niet meer. Heeft iemand suggesties?
Hmm dit systeem is helaas niet een juiste difusie dichte slang, daarom zit er ook een warmtewisselaar boven de verdeler. Als het enigzins mogelijk is dan zou ik door de zure appel heen bijten en de een nieuw systeem aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
Hmm dit systeem is helaas niet een juiste difusie dichte slang
Daar was ik al bang voor.

Ik weet niet wat je oppervlakte is maar enkel vier groepen is wat aan de kleine kant dus vermoed ik dat het huidige systeem ook een te grote hart op hart afstand heeft om lekker te werken.
De oppervlakte is +/- 65 m2. Nieuw aanleggen zou dus zeker de voorkeur hebben. Alleen nu nog bepalen hoe.

Heb je geen probleem met de hoogte dan zou ik gewoon een droogbouw systeem op de marmeren vloer leggen, dat afsmeren en er pvc op plakken.
Zijn er ook nadelen aan een droogbouw optie? Dit lijkt mij het snelste en minst ingrijpend. Ik kan ook alleen het marmer proberen te verwijderen en dan zak ik ongeveer de hoogte van een droogbouwsysteem.

[ Voor 5% gewijzigd door Borne op 17-07-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
Borne schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:35:
Hmm dit systeem is helaas niet een juiste difusie dichte slang
Daar was ik al bang voor.

De oppervlakte is +/- 65 m2. Nieuw aanleggen zou dus zeker de voorkeur hebben. Alleen nu nog bepalen hoe.
h.o.h (hart op hart afstand) 10 centimeter en liefst maximaal 80/90 meter per groep. en 16 mm buis.
mag 5 lagen pe-rt zijn of henco of uponor. ongeveer kom je dan aan 7 a 8 groepen. met wat kortere groepen heb je later als je naar een warmtepomp toewilt ook niet zo,n 'hoge' watertemp nodig. wat je rendement weer ten goede komt, wat de vloeropbouw zelf betreft nee daarin kan ik je niet het beste adviseren, de andere tweakers zijn daar vele malen beter in.( er zal naast deze 2 a 3 vaste systemen vast wel iets beters zijn)

Er zijn veel soorten renovatie vloeren waarvan volledig nat/semi droog waar gewoon vloerverwarming ingelegd kan worden. Ik zit vooral in de vloerverwarming cv ketels en radiatoren etc. natuurlijk werk ik soms met noppenplaten maar even vaak geknoopt systeem op netten en ik merk weinig verschil in beide soorten. Tip vergeet je rand isoaltie niet ander gaat je vloer schuren en kan er in sommige gevallen een muur ontzet worden.(niet dat ik het ooit heb gezien maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.)

(Sommige mensen zijn er weer helemaal fan van om de kruipruimte op te heffen door deze te vullen schuimbeton en daar je vloer op maken. wel even al het leidingwerk vervangen dus pvc afvoer drinkwater
en je elektra plus wat leidingen extra neerleggen voor naar schuimbeton toegaat. Niet dat het mijn voorkeur maar als je het goed maakt ben overal vanaf. en je hebt gelijk een goede bak isolatie te pakken. twee vliegen in 1 klap.)
Heb je geen probleem met de hoogte dan zou ik gewoon een droogbouw systeem op de marmeren vloer leggen, dat afsmeren en er pvc op plakken.[/i]
Zijn er ook nadelen aan een droogbouw optie? Dit lijkt mij het snelste en minst ingrijpend. Ik kan ook alleen het marmer proberen te verwijderen en dan zak ik ongeveer de hoogte van een droogbouwsysteem.
Ja je hebt iets minder massa en moet mogenlijk naar een buffervat toe als je later naar een warmte pomp toe wilt ,maar droogbouw systeem opzich icm met goede onder isolatie (dus noppenplaten of kruipruimte isolatie is geen enkel probleem. er is een heel topic over geweest. zie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2187118/0

vraagje heb je een kruipruimte/hoe goed is de isolatiewaarde van je huidige vloer ? inspecteren.
(probeer wel iets toe te voegen kwa isoalatie 1993 was isoaltie beetje ondergeschoven kindje)
(en oja verzopen tempex of verzopen pur tellen niet als isolatie maar goed dat heb ik ook moeten leren)

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 17-07-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
Mijn vloerenlegger (PVC) adviseert om gewoon in het marmer in te frezen, dan dichtzetten met een reparatiemortel en dan Egaline + PVC.

Dit is de minst ingrijpende/goedkoopste optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piepenbrink
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 18:17
Wij hebben vorig jaar in exact hetzelfde schuitje gezeten (zonder marmer though). De oude vvw waren ook 3 groepen met diffuus open slangen in een zandcement vloer gestort.

Besloten om het er helemaal uit te halen en vanaf betonvloer opnieuw op te bouwen. Het slopen (70m²)hebben we met een man of 5 in 1 weekend, 2 kangoos en 12m³ bouwpuin eruit gehaald. Ik moet zeggen dat het mij alles meeviel. (En ja die slangen zaten helemaal vol met bruine meuk)
Heb daarna alleen nog zelf de isolatie platen gelegd op een zaterdag met een vriend. Ook prima te doen MI.

Zowel de vvw leggen als afstorten hebben we uitbesteed. Leggen was halve dag en storten nog minder.

Als 1 week per cm droogtijd je te lang is zou je kunnen kiezen voor een vloeistof versneller. Kost wat extra per m² maar scheelt je op ruim de helft aan droogtijd. Dan zit je voor 5cm zandcement aan een week of 2.
Wij mochten na een dag de vloer alweer betreden. Dus hinder hierdoor op de rest van het klus werk was er eigenlijk niet.

Nu 10 groepen op 10cm hoh en in de winter is het hier prima uit te houden. Dus nog steeds heel blij met de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Een droogbouw systeem heeft voornamelijk voordelen, daar zit isolatie naar beneden in waardoor het systeem veel minder warmte naar beneden kwijt raakt dan bij infrezen.
Hierdoor zal het systeem sneller regeren wat meer comfort oplevert en je hebt minder verliezen naar de bodem.
En het is waarschijnlijk goedkoper dan infrezen, veel minder werk en ontzettend veel minder stof en rotzooi dan wanneer je de huidige vloer eruit gaat breken.

Het grote nadeel is extra hoogte die je nodig hebt, maar een pvc vloer gebruikt geen hoogte dus dat compenseert weer.

[ Voor 27% gewijzigd door Ben(V) op 19-07-2024 08:53 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:29
Ben(V) schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:48:
Een droogbouw systeem heeft voornamelijk voordelen, daar zit isolatie naar beneden in waardoor het systeem veel minder warmte naar beneden kwijt raakt dan bij infrezen.
Hierdoor zal het systeem sneller regeren wat meer comfort oplevert en je hebt minder verliezen naar de bodem.
En het is waarschijnlijk goedkoper dan infrezen, veel minder werk en ontzettend veel minder stof en rotzooi dan wanneer je de huidige vloer eruit gaat breken.

Het grote nadeel is extra hoogte die je nodig hebt, maar een pvc vloer gebruikt geen hoogte dus dat compenseert weer.
Waarom zou je aan afgifte systeem willen hebben dat snel reageert? We gaan toch echt naar een toekomst toe waar een WP de woning verwarmt en die kunnen nu eenmaal niet de hoge vermogens aanleveren die een CV-ketel kan. Daarnaast heeft een WP met koude vochtige weersomstandigheden defrosts en moet er eventueel ook nog een boiler verwarmd worden. Allemaal redenen waarom het juist wenselijk is dat je afgifte systeem traag is en een mooie buffer heeft.

Vloer is reeds met RC2.5 geisoleerd, dat kan altijd nog wat verbeterd worden vanuit de kruipruimte.

Ik zou zelf het marmer + dekvloer eruit breken, netten erin leggen, VVW slang er aan knopen en vervolgens een nieuwe dekvloer laten storten, dit is technisch de beste oplossing. Optimale warmte buffer, geen oude meuk in de vloer, je verliest geen hoogte. Dat de PVC man iets anders adviseert snap ik wel, zijn mogelijkheden stoppen bij het werken met egaline, die redeneert voor eigen parochie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
Voor alles is wat te zeggen maar alles eruit slopen, afvoeren en opnieuw aanbrengen kost ook een hoop tijd geregel en heel veel geld. Het infrezen van nieuwe slangen is vergeleken met opnieuw opbouwen echt peanuts.

Momenteel hebben wij ook een ingefreesde vloerverwarming in ons huidige huis en dit systeem werkt echt fantastisch. De aanvoertemperatuur staat op 40 graden uit de ketel en dit moet een eventuele warmtepomp ook makkelijk kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Oilman schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:05:
[...]

Waarom zou je aan afgifte systeem willen hebben dat snel reageert? We gaan toch echt naar een toekomst toe waar een WP de woning verwarmt en die kunnen nu eenmaal niet de hoge vermogens aanleveren die een CV-ketel kan. Daarnaast heeft een WP met koude vochtige weersomstandigheden defrosts en moet er eventueel ook nog een boiler verwarmd worden. Allemaal redenen waarom het juist wenselijk is dat je afgifte systeem traag is en een mooie buffer heeft.

Vloer is reeds met RC2.5 geisoleerd, dat kan altijd nog wat verbeterd worden vanuit de kruipruimte.

Ik zou zelf het marmer + dekvloer eruit breken, netten erin leggen, VVW slang er aan knopen en vervolgens een nieuwe dekvloer laten storten, dit is technisch de beste oplossing. Optimale warmte buffer, geen oude meuk in de vloer, je verliest geen hoogte. Dat de PVC man iets anders adviseert snap ik wel, zijn mogelijkheden stoppen bij het werken met egaline, die redeneert voor eigen parochie.
Een vloerverwarming is per definitie een traag systeem en dus is het prettig een iets minder traag systeem te hebben dat sneller kan reageren op veranderende omstandigheden, maar het wordt natuurlijk nooit zoiets als met radiatoren.

@Borne Een opbouw systeem is nog veel sneller en ook goedkoper dan infrezen en je wil de warmte in je kamer hebben en niet in de vloer pompen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 19-07-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Warp system.

18mm komt er bij op je vloer.
En in één dag klaar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GODOdltHMh6DKskRGqKeG3dXxbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scxyqp3PTfOFrkZb5Tnzf7UN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Pl3BRH4E--3a_Ta_E36r0yxrzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1rL3PWoWOxTNc7b1KHO5XOk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JB5YPnup7GVawsk6Et6EjbmUL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NvJ68aj0xqUOnYQqOT2Gpec.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2j4O2peTw08o_tfaMvSv5ptAak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVABEok05npE0oN8HFAayQB0.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
Ben(V) schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:47:
[...]

Een vloerverwarming is per definitie een traag systeem en dus is het prettig een iets minder traag systeem te hebben dat sneller kan reageren op veranderende omstandigheden, maar het wordt natuurlijk nooit zoiets als met radiatoren.

@Borne Een opbouw systeem is nog veel sneller en ook goedkoper dan infrezen en je wil de warmte in je kamer hebben en niet in de vloer pompen.
Op welke manier is dit sneller/goedkoper dan infrezen? Bij infrezen lopen ze met de machine rond en hebben ze in een paar uur het patroon er in zitten. Dit kan dichtgezet worden met mortel en klaar. een paar dagen later kan de Egaline er al op en de vloer geplakt worden.

Bij droogbouw moet eerst het marmer eruit (omdat je anders een flink stuk omhoog moet (alle deuren aanpassen). Dan het droogbouwsysteem aanbrengen en slangen en dan moet de hele vloer afgestort worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-05 14:08

silverball

De wagen voor moderne mensen

Borne schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:21:
[...]

Op welke manier is dit sneller/goedkoper dan infrezen? Bij infrezen lopen ze met de machine rond en hebben ze in een paar uur het patroon er in zitten. Dit kan dichtgezet worden met mortel en klaar. een paar dagen later kan de Egaline er al op en de vloer geplakt worden.

Bij droogbouw moet eerst het marmer eruit (omdat je anders een flink stuk omhoog moet (alle deuren aanpassen). Dan het droogbouwsysteem aanbrengen en slangen en dan moet de hele vloer afgestort worden.
En dan zit je ook nog met slangen met een mindere diameter 12(?). Toen ik vorig jaar offertes ging opvragen voor een vergelijkbare situatie kwam droogbouw overigens ook duurder uit.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je hoe dan ook een nieuwe vloer neemt zou ik zeker je vloerverwarming opnieuw leggen.

Alle keren dat ik een dergelijke oplossing met warmtewisselaar ben tegen gekomen is er gewoon geen enkele manier om het écht goed te krijgen zonder dat je er weken mee bezig bent om alles bij te regelen.

Zelf bij mijn eigen moeder heb ik uiteindelijk maar besloten de warmte wisselaar er tussenuit te halen. Alle kosten en tijd die ik er aan besteed heb had ik onderhand al 3 nieuwe CV ketels op kunnen hangen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

DukeBox schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:35:

Zelf bij mijn eigen moeder heb ik uiteindelijk maar besloten de warmte wisselaar er tussenuit te halen. Alle kosten en tijd die ik er aan besteed heb had ik onderhand al 3 nieuwe CV ketels op kunnen hangen.
Dan moeten je vvw leidingen wel echt diffusiedicht zijn, dus niet die beruchte zwarte krengen die OP ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:01
Het vloerverwarmingssysteem is zo te zien al fysiek gescheiden van de rest (de warmtewisselaar, expansievat en aparte pomp), dat de slangen niet gasdicht zijn is dan toch niet zo'n probleem? Als @Borne overgaat op warmtepomp zou eventueel een grotere wisselaar geïnstalleerd kunnen worden om een betere overdracht te krijgen? Niet ideaal, maar wel minder tijd en kosten om het systeem te behouden als het is.
Ben(V) schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:53:
Die zwarte slangen zijn zuurstof doorlatend en slippen dus op den duur dicht.
In dit gesloten systeem is het risico van dichslibben een heel stuk minder? De verdeler/wisselaar zijn de enige metalen delen die kunnen roesten, dit is een stuk minder dan een volledig CV-systeem, dus ook weinig materiaal dat de boel kan blokkeren. Eventueel vervang je de verdeler voor een kunststof versie.

Ik weet niet het debiet van de pomp, maar misschien is deze al krachtig genoeg om eventuele beginnende aanslag weg te duwen en zet je er nog een vuilscheider in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

silverball schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:18:
Dan moeten je vvw leidingen wel echt diffusiedicht zijn, dus niet die beruchte zwarte krengen die OP ook heeft.
Ze zijn dus niet diffusiedicht en inderdaad die 'zwarte krengen' zoals OP.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Borne schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:18:
Mijn vloerenlegger (PVC) adviseert om gewoon in het marmer in te frezen, dan dichtzetten met een reparatiemortel en dan Egaline + PVC.

Dit is de minst ingrijpende/goedkoopste optie
Jep, gewoon hier voor gaan.

Ik heb zelf ook droogbouw en ook ingefreesd. Infrezen is echt de beste oplossing, zeker als de vloer van onderen is te isoleren. Droogbouw kost een vermogen en de voordelen wegen nauwelijks op tegen de nadelen.
Infrezen is snel, goedkoop en de droogtijd is zeer beperkt. Een keer egaliseren en klaar.

Droogbouw is mooi als je een uitdaging hebt, bijvoorbeeld met houten vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

DukeBox schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:20:
[...]

Ze zijn dus niet diffusiedicht en inderdaad die 'zwarte krengen' zoals OP.
Jij durft, ik heb flink leidingwerk moeten vervangen

Pagina: 1