Opzoek naar een betrouwbare externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 628 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danava
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-10-2024
Hallo,
Ik ben opzoek naar een betrouwbare externe harde schijf, voor mijn foto's op te bewaren als fotografe.
Iemand goede tips?
Belangrijk is dat deze een aantal jaren meegaat en als deze perongeluk valt deze niet direct stuk gaat.
Prijs-kwaliteit.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou dan sowieso gaan voor een SSD. Geen bewegende delen meer, dus dan ben je een stuk beter beschermd tegen vallen.

Maar ook die kunnen stuk, dus ik zou zeker nadenken over je backupstrategie. Ga je de schijf alleen gebruiken om dingen op te bewaren, of gebruik je 'm ook om mee te nemen op locatie om daar je foto's op te slaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:19
Alles kan kapot gaan. Zeker eentje waar je continuu mee aan het sjouwen bent. Kijk mogelijk ook naar iets als een NAS met redundante opslag. Of naar een cloudoplossing voor backups.

Vraag je ook af hoe belangrijk de data is als je huis in de brand staat. Want als je dan zowel je laptop als de opslag in 1x verliest, dan heb je er nog niks aan.

Verder nog: Als je ssd variant koopt, bewaar deze dan niet op een zolder waar het 40°C+ kan worden, want dat verminderd de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:25
Wat heb je zelf al gevonden? Een artikel als dit al eens gelezen: https://petapixel.com/best-ways-to-backup-photos/ ?
Er zijn wel externe drives die als 'extra stevig' verkocht worden, maar dat is bedoeld voor wanneer je zo'n apparaat mee moet nemen of er mee reist. Er is volgens mij geen garantie dat dit ook echt je foto's gaat redden bij een val.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:17
Danava schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:30:
Hallo,
Ik ben opzoek naar een betrouwbare externe harde schijf, voor mijn foto's op te bewaren als fotografe.
Iemand goede tips?
Belangrijk is dat deze een aantal jaren meegaat en als deze perongeluk valt deze niet direct stuk gaat.
Prijs-kwaliteit.

Alvast bedankt!
Hoe belangrijk zijn deze foto's voor je, en maak je bijvoorbeeld ook goede backups? Zijn de foto's belangrijk, maar maak je dagelijks goede backups, ook van je externe media zal de keuze vrij breed zijn.

Zijn de foto's niet belangrijk voor je (als in, het is niet erg als ze verloren gaan) zal je keuze ook vrij breed zijn.

Zijn de foto's wel belangrijk, maar maak je geen dagelijkse backups, dan zou ik niet beginnen aan een enkele externe schijf. Dit is dan namelijk vrij risico vol, ook als deze niet bij de eerste de beste val partij defect raakt.

Dan zou ik eerder voor iets als een NAS gaan met 2 of meer schijven, al dan niet in combinatie met een extra externe schijf. Dan kun je namelijk backups maken naar de NAS, de NAS beschikt dan ook nog over redundantie mocht er een schijf stuk gaat (redundantie alleen is echter geen backup!) en heb je de externe schijf er ook nog eens naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 14:48
Een ouderwetse harde schijf gaat je foto's niet redden van een val. Ze zijn verder wel redelijk betrouwbaar, maar als het je werk of hobby is om te fotograferen, dan zijn je foto's meer waard. SSD's zijn veel beter bestand tegen vallen, maar hebben weer andere nadelen.

Iedereen die om z'n bestanden geeft, moet nadenken over een backupstrategie. Je bent daar al mee begonnen, dat is heel goed. Als je het eenvoudig wil houden, dan koop je minimaal 2 externe harddisks en gebruik je een programma als Syncback om je bestanden te synchroniseren. De gratis versie kan genoeg. Als je het echt goed wilt doen, dan bewaar je een van de harddisks niet thuis, maar op een andere locatie. Voor het geld hoef je het niet te laten, een externe 2,5" harddisk van 5TB kost ongeveer 120 euro.

Je hebt dan eigenlijk nog een stukje software nodig om je bestanden te controleren. Ik gebruik Checksum Free, maar er zijn andere oplossingen. Deze software maakt een hash van je bestanden en kan die controleren, zodat je een melding krijgt als een bestand is aangepast. Hiermee kun je periodiek controleren of je backups zijn aangetast door bijvoorbeeld een virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar Componenten koopadvies gaat echter niet omdat eigen inzet compleet ontbreekt. Welke schijven heb je zelf gevonden? Wat zijn je eigen voors en tegens?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.