Vraag

• Berrybraadplaat
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-05 14:59
Ik ben mijn appartement aan het verbouwen (jaren '30) en isoleer nu het plafond en de voor en achtergevel. Ik wil graag een WTW systeem plaatsen en overweeg een Itho HRU 200 (centraal) of eventueel een decentraal systeem.

Centraal (zie schets - gele lijnen zijn aan/afvoer naar buiten - kanalen naar binnen even buiten beschouwing gelaten). Het grootste nadeel hiervan is denk ik dat hij altijd in een gebruiksruimte staat, waardoor je mogelijk veel van het apparaat hoort.
- Optie 1. In kantoor/bijkamer/extra slaapkamer en dan aan/afvoer via achtergevel
- Optie 2. Boven plafond badkamer en aan/afvoer door (hoofd)slaapkamer heen (via plafond)
- Optie 3. In kast in woonkamer (naast meterkast) en dan via plafond naar voorgevel. Dit zou dan via bestaande gaten in de voorgevel zijn ivm historisch pand (zie foto, rooster mag niet verwijderd worden)

Decentraal:
- In gaten in voorgevel/achtergevel decentrale units plaatsen. Voordeel is mogelijk minder geluidshinder en simpeler. Nadeel is, minder debiet en wat doe je met afzuigen van badkamer en wc?

Wie kan mij helpen de juiste keuze te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLVGOLTup1UNhlhZB98UTSkfHVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/maVyk3vXw10CUH9WprpXyqs4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycKJmTBdg_muvJtvK1rDnL9cHF0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OUIkot1zd8lYpbjVpvZzO2MN.png?f=fotoalbum_large

Schopje naar DEI

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 11-06-2024 23:09 ]

Alle reacties

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:51

Wuursj

want worst is al bezet

Oef, niet gemakkelijk om hier een goede routing voor de buizen te maken. Je moet niet alleen maar van en naar buiten, je moet ook nog eens de andere ruimten zien te bereiken.
Je plannen voor de buiten buizen komen eigenlijk al te dicht bij elkaar uit. Er zweven forumules op internet rond die je vertellen hoe ver de uitgang en de ingang van elkaar af moeten zitten. Term 'verdunningsfactor' gaat je helpen.
Op zich is dat geen ramp want in de breedte richting van je huis kan je boven de latjes van je plafond vrij bewegen. De lengte richting is meer een ding.

Met decentrale WTW heb ik geen ervaring maar een centrale wordt best lastig als je dat netjes weg wil hebben.

Heeft je badkamer veel ruimte met dat lager plafond met ruimte er boven? Dat zou naast plek voor de WTW ook een aardig kruis ruimte zijn. En daar lijkt me geluid het minst irritant. Hier gaat de WTW jusit behoorlijk optoeren als iemand staat te douchen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Gq15V0w.png
Zoiets? Dan heb je 1 koof voor twee buizen. Al het afzuigen doe je dicht bij de unit in keuken, wc en badkamer. Inblazen in woonkamer en slaapkamer. Inkomend en uitgaand kun je nog wisselen als dat beter uit komt en tussen de balken door nog naar de bestaande roosters krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 11-06-2024 11:49 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Berrybraadplaat
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-05 14:59
Bedankt voor je hulp!

Dit lijkt me zeker een mooie optie, maar ik heb me een poosje terug laten vertellen dat met name de aan en afvoer naar buiten geluid maken. Weet niet of dat klopt, maar heb je dan in dit concept geen last in de slaapkamer als de uitgaande buis daar doorheen loopt?

Verder is het plafond nu helemaal gestript tot en met de dak balken. Ik ga waterpas balkjes eronder maken en isoleren. Ik was eerst van plan om daardoorheen rechthoekige stalen kanalen te laten lopen voor in ieder geval de toe/afvoer naar binnen om zo het plafond in de woonkamer zo hoog mogelijk te kunnen houden. Maar jouw design met enkele koof is misschien helemaal niet storend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7Ar_7i9AmM1Yor36Zk2Sr1gI3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTgjBJOnUKqORZz13p0c3WWI.jpg?f=fotoalbum_large

En wat zou concept WTW 1 met toe/afvoer naar buiten bij het dak en aan de grond zijn (om zo 3m te bewaren)?

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:51

Wuursj

want worst is al bezet

Berrybraadplaat schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:19:
Dit lijkt me zeker een mooie optie, maar ik heb me een poosje terug laten vertellen dat met name de aan en afvoer naar buiten geluid maken. Weet niet of dat klopt, maar heb je dan in dit concept geen last in de slaapkamer als de uitgaande buis daar doorheen loopt?
Als je de buizen groot genoeg kiest, maken die geen geluid. Hier hoor ik ze helemaal niet.

Maar bedenk dat je de buizen naar buiten toe wel moet isoleren want eigenlijk is dat gewoon de huid van je huis. Dat maakt ze nog groter. Dat geldt ook voor platte buizen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst