Permanent Link Testing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 18:11
Beste,

Ik zou graag tussen een CAT6 UTP connectie een fysiek apparaat willen hebben dat permanent de netwerkkwaliteit meet van de verbinding op die kabel. En dan via ledjes/scherm de informatie toont om dat makkelijk te kunnen aflezen.

Ik heb nu deze meters gevonden die de mogelijkheid hebben om aan Permament Link Testing te doen.

Maar dan moet je er 2 aankopen en dan is dat best wel prijzig. Bestaat er niets simpeler en goedkoper?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via sn33ky op 12-06-2024 01:05)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 17:27
Als je twijfelt aan de fysieke laag ...

Imho kan beter je preventief nieuwe connectoren aan beide kanten zetten + preventief nieuwe patch kabels + opnieuw doormeten door een Fluke oid (die kan je gemakkelijk huren)

als dat niet helpt , dan kijken voor de ganse kabel te vervangen...

het permanent nameten van alle specificaties gaat je probleem niet oplossen ...
Een switch met 16 mail alarmen bij port down ook niet

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:34

lier

MikroTik nerd

Ik neem aan dat de kabel in gebruik is?
Tot welk niveau wil je testen? En wat is (voor jou) kwaliteit?
En wat bedoel je precies met een fysiek apparaat?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
Goede vragen. Hopelijk maakt het onderstaande het duidelijker ;)
lier schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:57:
Ik neem aan dat de kabel in gebruik is?
Ja, deze moet ook bruikbaar blijven.

Tot welk niveau wil je testen?
OSI model layer 1 - Physical

En wat is (voor jou) kwaliteit?
Er is een fysieke netwerkverbinding.

En wat bedoel je precies met een fysiek apparaat?
Iets dat je kan zien/aflezen wat de status is.

[ Voor 12% gewijzigd door sn33ky op 11-06-2024 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
sn33ky schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:54:
Beste,

Ik zou graag tussen een CAT6 UTP connectie een fysiek apparaat willen hebben dat permanent de netwerkkwaliteit meet van de verbinding op die kabel. En dan via ledjes/scherm de informatie toont om dat makkelijk te kunnen aflezen.

Ik heb nu deze meters gevonden die de mogelijkheid hebben om aan Permament Link Testing te doen.

Maar dan moet je er 2 aankopen en dan is dat best wel prijzig. Bestaat er niets simpeler en goedkoper?

Alvast bedankt.
Die fluke's zijn leuk maar prijzig.

Welk probleem wil je aanpakken? Als het gaat om testen of een verbinding up & running is, kan een pingtool al een uitkomst zijn, al dan niet met iets als SNMP wat kan kijken of de link van een switchpoort up/down is.

Dus terug naar mijn hamvraag; wat & waarom ? :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef243
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 08:46
Ik snap het doel niet volledig van een kabel constant testen. Ik denk dat je beter het device achter de kabel kan monitoren? Als het wel gewenst is om een interface (kabel) te monitoren denk ik dat je beter een switch ervoor kan hangen die de poort kan monitoren en errors kan waarnemen op de interface dan flukes er tussen hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
Het vraagstuk dat ik moet oplossen: We willen een apparaat dat permanent laat zien en dat je kan aflezen op een specifieke locatie wat de status is van de connectie.

[ Voor 12% gewijzigd door sn33ky op 11-06-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef243
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 08:46
sn33ky schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:07:
Het vraagstuk dat ik moet oplossen: We willen een apparaat dat permanent laat zien en dat je kan aflezen op een specifieke locatie wat de status is van de connectie.
Klinkt alsof je gebruik wilt maken van SNMP. Al eens naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Mag het ook remote? Dus via SNMP (oa PRTG, Kuma bv) . Of gaat er iemand fysiek naar dat kastje staren? Dus een pi met een LCD scherm erin die pingt naar 8.8.8.8 ofzo.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
Liefst geen Tweakers oplossing ;) maar iets dat makkelijk te installeren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
We willen een apparaat dat permanent laat zien en dat je kan aflezen op een specifieke locatie wat de status is van de connectie.
De vraag is waarom je dat wil? Welk probleem probeer je op te lossen?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Beste,

Alvast bedankt.
Ik denk dat je verkeerd hebt begrepen wat Permanent Link Testing inhoudt.

Dat betekent dat je een Permanent Link (dwz een vaste verbinding) test, niet dat je een link permanent aan het testen bent.

Wat jij zoekt bestaat bij mijn weten niet. Je kunt de endpoints (dwz de switch en wat er aan verbonden is) monitoren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

sn33ky schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:15:
Ja maar wat wil je? Via SNMP (dus PRTG of Kuma pingt dan een pi aan die switch of fysiek kastje met daarop UP of DOWN?

Geen idee wat je wilt meten. Internet verbinding op een locatie ofzo? Dan is een RIPE Probe weer handig als je er van buiten af niet op het netwerk kan.

Even de ts nog eens doorgelezen
....connectie een fysiek apparaat willen hebben dat permanent de netwerkkwaliteit meet van de verbinding op die kabel...
Die verbinding zal redelijk constant/stabiel zijn. Wat je daarmee wilt bereiken geen idee.

[ Voor 42% gewijzigd door RobbyTown op 11-06-2024 11:26 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Die fluke doet dat niet, die kabel kan niet op iets anders zijn aangesloten.

Als je een willekeurig monitoringsysteem (want dat zoek je als ik het zo lees) opzet, kun je naar het scherm daarvan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:25
Beter laat je (met SNMP) de NIC status uitlezen.
Zolang de snelheid op (bijv) 1G of 10G staat, is de link prima.
Veranderd de status, dan betekend dit dus dat er iets aan de hand is met je verbinding.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:04
Als het puur de kabel is en je wil iets met een knipperend lampje dan voldoet een netwerkswitch van 2 Euro lijkt me. Die gebruik je dan als een soort kroonsteen. Kabel stuk? Lampje uit.

Maar iets zegt me dat dat niet de vraag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:36
Beste,

....

Alvast bedankt.
sn33ky schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:15:
Uh ja, maar nee?

Ik zou gewoon 2 computers (oude laptops, NUC of Raspberry) er aan hangen en die continue pingen en dat via een monitoring tool uitlezen. Maar, tweakers oplossing. 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Mijn tweakers oplossing: mijn switch laat per poort het aantal errors zien. Ik zou een curl/whatever scriptje maken dat die getallen uitleest en met een timestamp wegschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
En als die het gewoon doet, dan idd de bovenstaande monitoring oplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:12
Als je de status van de kabel wilt monitoren maar die kabel in gebruik is, dan kun je geen apparaat erop aansluiten. Dan blijft er alleen over om naar de netwerk lampjes te kijken op je device.

Afbeeldingslocatie: https://avtech.com/articles/wp-content/uploads/2015/06/Ethernet_LEDs_NormalOperation_BothTypes.gif

Maar zoals hierboven al gevraagd, wat is het echte probleem wat je wilt oplossen? Klinkt weer erg X>y namelijk :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Twee RaspberryPi's met Kuma (heerlijk simpel) die elkaar pingen, of smokeping (iets minder simpel). Wil je ook SNMP, dan ga je naar iets als Cacti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een camera op de link led zetten!
Verder zoals eerder gemeld via SNMP bijvoorbeeld of continu pingen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
Het probleem is dat beeld en audio van yealink apparaten dat via netwerk gaat regelmatig ineens uit het niets uit sync komt. Het vermoeden is dat dit veroorzaakt wordt door slecht contact/connectie op het netwerk. En ze vragen of ze vanaf dat ze dit bemerken kunnen kijken naar een status van het netwerk over die kabel.

Maar mijn conclusie zoals ook gecomuniceerd is hetzelfde zoals jullie hier eigenlijk ook bemerken. Een netwerkkabel constant live meten is anders dan stroom meten op een stroomkabel 😅

Toch bedankt voor de bevestiging dat er geen simpel kant en klaar apparaatje hiervoor bestaat. Al had ik gehoopt dat het missende kennis was, en jullie wel iets wisten... buiten tweakeren 🍀

[ Voor 16% gewijzigd door sn33ky op 11-06-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
sn33ky schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:08:
Het probleem is dat beeld en audio van yealink apparaten dat via netwerk gaat regelmatig ineens uit het niets uit sync komt. Het vermoeden is dat dit veroorzaakt wordt door slecht contact/connectie op het netwerk. En ze vragen of ze vanaf dat ze dit bemerken kunnen kijken naar een status van het netwerk over die kabel.

Maar mijn conclusie zoals ook gecomuniceerd is hetzelfde zoals jullie hier eigenlijk ook bemerken. Een netwerkkabel constant live meten is anders dan stroom meten op een stroomkabel 😅

Toch bedankt voor de bevestiging dat er geen simpel kant en klaar apparaatje hiervoor bestaat. Al had ik gehoopt dat het missende kennis was, en jullie wel iets wisten... buiten tweakeren 🍀
Het inzetten van een ping test ter monitoring, of snmp is zeker niet per definitie tweakeren. Ieder bedrijf dat verbindingen heeft en wenst te monitoren doet dat op deze manier.

De commerciële producten daarvoor kosten vaak een vermogen, waardoor zelf hosten met open source toepassingen vaak de gekozen optie is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 17:27
Als je twijfelt aan de fysieke laag ...

Imho kan beter je preventief nieuwe connectoren aan beide kanten zetten + preventief nieuwe patch kabels + opnieuw doormeten door een Fluke oid (die kan je gemakkelijk huren)

als dat niet helpt , dan kijken voor de ganse kabel te vervangen...

het permanent nameten van alle specificaties gaat je probleem niet oplossen ...
Een switch met 16 mail alarmen bij port down ook niet
Pagina: 1