HDD's met UDMA disconnects in SMART - nog verkoopbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Ik heb nog een paar 4TB HDD's liggen die het altijd prima hebben gedaan, maar welke ik nu wil verkopen.
Echter bij het scannen met HDTune etc. zag ik in de SMART data ook dat deze schijven een aantal occurrences hebben bij de melding "Ultra DMA CRC Error Count".
Na wat Googlen lees ik dat deze vlag wordt geregistreerd wanneer:
-De schijf actief was en de kabel los werd getrokken
-Het een externe USB schijf was waarvan de verbinding plots weg viel
-Een RAID array waarbij tijdens gebruik een plotse reboot van het systeem ontstaat.

Kan ik deze drives nog gewoon te koop aanbieden?

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/SLJA8ggHO2MPHgbpmQ7okKvl.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Da_maniaC op 11-06-2024 09:47 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:34
Nee hoor, je hebt je genoemde oorzaken fout.

Een "Ultra DMA CRC Error Count" wordt gegenereerd als een parity-check (een soort negenproef, een controlegetal op de bytes die over de lijn gaan bij communicatie) uitwijst dat er een communicatiefout is opgetreden tussen de SATA-chip op het moederbord en de SATA-chip op de printplaat van de harddisk.
De oorzaak ligt dus ergens tussen die twee chips in.

"Ik heb nog een paar 4TB HDD's liggen" laat mij vermoeden dat je een PC hebt met diverse losse harddisks.
Je meld ook dat het diverse harddisks betreft.
De gemeenschappelijke factor is de SATA-verbinding tussen het moederbord en de harddisks.
Wat ik zou doen is de SATA kabel vervangen door een nieuwe kabel en de test herhalen.
Daarbij gaat het getal van de "Ultra DMA CRC Error Count" nooit meer terug naar nul, maar blijft staan.
Als het getal dus vanaf nu niet verder oploopt, is het defect gevonden en verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Renault schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:56:
Nee hoor, je hebt je genoemde oorzaken fout.

Een "Ultra DMA CRC Error Count" wordt gegenereerd als een parity-check (een soort negenproef, een controlegetal op de bytes die over de lijn gaan bij communicatie) uitwijst dat er een communicatiefout is opgetreden tussen de SATA-chip op het moederbord en de SATA-chip op de printplaat van de harddisk.
De oorzaak ligt dus ergens tussen die twee chips in.

"Ik heb nog een paar 4TB HDD's liggen" laat mij vermoeden dat je een PC hebt met diverse losse harddisks.
Je meld ook dat het diverse harddisks betreft.
De gemeenschappelijke factor is de SATA-verbinding tussen het moederbord en de harddisks.
Wat ik zou doen is de SATA kabel vervangen door een nieuwe kabel en de test herhalen.
Daarbij gaat het getal van de "Ultra DMA CRC Error Count" nooit meer terug naar nul, maar blijft staan.
Als het getal dus vanaf nu niet verder oploopt, is het defect gevonden en verholpen.
Hallo Renault,

Dank voor je uitgebreide reply. Wat ik in het verleden een aantal keer heb gezien is wanneer de PC een BSOD gaf, terwijl er activiteit was op de RAID array waarvan deze schijf onderdeel was. Vervolgens gaat de RAID array na een herstart "verifying" om te kijken of alles nog intact is. Maar op dat moment is de waarde "Ultra DMA CRC Error Count" opgehoogd (na zo'n incident).

Ik vraag mij meer af, als mensen deze waarde zien in de SMART data of hij/zij dan bezwaar zou hebben om zo'n drive nog te gebruiken. Niet iedereen dezelfde achtergrond en informatie hebben hierover.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:34
Op grond van mijn bovenstaande uitleg kun jij een toelichting geven op de aard van de melding (een connectieprobleem in je desktop, al dan niet veroorzaakt door een BSOD) en zal m.i. duidelijk zijn dat de oorzaak ervan hoogstwaarschijnlijk buiten die harddisk ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door Renault op 13-06-2024 14:31 ]