Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 03-06 14:23
Uitleg:

Ik heb nu ondertussen al sinds 2018 een Cooler Master Hyper 212 (exact model weet ik niet, maar het lijkt de black te zijn, maar dan zonder de "black" paint erop.. Ondertussen niet meer op hun site te vinden.
Mijn probleem is nu dus, ik heb een gruwelijke hekel aan het kliksysteem dat die cooler heeft, ik krijg met heel veel moeite die koeler op het moederbord geklikt, ook verwacht ik eigenlijk dat die ondertussen wel oud is voor mijn (toenmalige) Ryzen 5 1400 die nu een Ryzen 7 5800X is geworden sinds 2022.

Mijn vraag hierbij is:

Wat zou jullie advies zijn qua nieuwe cooler? Het zit in een Cooler Master N300 kast, dus hoef niks speciaals met RGB of dat soort dingen. Ik hoop in ieder geval op een cooler die dus fatsoenlijk past en naar voorkeur met schroeven vast te zetten is (of iig iets wat niet snel losschiet bij montage) ipv een moeilijk klik systeem waar ik onhandig in ben. (zie sommige reviews op de 212 black hier op tweakers, ben niet de enige)

Relevante software en hardware die ik gebruik

Vergeleken met 2018 heb ik tegenwoordig een zwaardere processor, temperaturen onder load in de gehele kast (denk aan CPU, GPU (RTX 3060, ook geupgraded destijds), NVME schijven zijn max 70 graden, waarbij ik zou kunnen zeggen dat de schijven nog het koelst blijven van alles.
Overigens zit er ook een DVD-drive in mijn kast gebouwd en een alternatieve USB/headphone controller (met alle micro / geheugen kaart slots erbij inbegrepen), omdat de originele in de kast stuk is gegaan door een ongelukje in 2020.

Ik heb tot zover mij bekend, alle producten onder de onderwerpen geplaatst die de PC heeft

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb via de pricewatch, verschillende forums op Tweakers, en op reviews al een hoop koelers voorbij zien komen, maar het zijn er zo enorm veel.. Afgelopen jaren was ik al opzoek en kreeg ik via Discord vaak al reacties om naar een Noctua over te stappen, zowel voor de case zelf (en bij hun voorkeur dan ook een volledige nieuwe case) als voor een CPU koeler. Ook heb ik hier een daar op Tweakers al gekeken naar de Be Quiet! koelers, maar ik heb er verder echt geen raad mee.. de hoogtes, de prestaties.. Wat ik kort gezegd gewoon zoek is een nieuwe CPU koeler die past en makkelijker te (her)monteren is dan mijn huidge.
En dus eventueel als niemand nog die dichte N300 aanraad, welke nieuwe kast ik dan zou kunnen halen (ik weet ook weinig van monteren af maar waarschijnlijk kan youtube daar dan mee helpen)

Alvast bedankt voor jullie suggesties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:53
Ik ben fan van de schijt koelers. (scythe Mugen 5)

[ Voor 8% gewijzigd door alwind op 11-06-2024 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
alwind schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 00:07:
En welke soort zou dan het handigst zijn? even snel gekeken (aangezien ik echt niks af weet van koelers)
lijk de Scythe Kotetsu Mark II sowieso al handig met installatie (hoewel ik geen idee heb hoe ik een backplate installeer als mijn moederbord niet toegankelijk lijkt te zijn als ie in de case zit?)
Qua prijs valt het dan ook wel mee.. maar koeling? Er zijn ook van dat merk erg veel verschillende..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Wat ik me meer afvraag, hoe vaak haal je die koeler los?
Dat is toch 1x installeren en san zit hij tot je nieuwe cpu erop zet?

Loopt hij tegen een probleem aan? Want het is een van de beste low budget koelers.

Als je een backplate moet installeren moet sowieso het mobo uit de kast, als dat niet moet is het makkelijker installeren als die uit de kast is, dus zou ik het ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
Ik haal m soms los vanwege het dan makkelijker kunnen schoonmaken van de koeler en andere elementen, geeft mij meer ruimte om met nette spullen stof weg te halen uit oa de fans in de case.

Is het een van de beste low budgets joh? Had dat niet verwacht gezien ik flink meer moest betalen omdat ik destijds in 2018 niet zelf componenten mocht plaatsen, en het per se door een pc bouwer moest laten doen.. die een te oude cpu en 2400mhz ram in een gaming pc stopte 😂 dat verbaast mij dan nog, thanks!

In dat geval, zou het handig zijn om dan alles over te zetten in een nieuwe kast? Dingen als een SSD plaatsen is zowat onmogelijk en airflow lijkt ook niet meer zo super te gaan, 58 graden op een nvme en normale ssd lijkt namelijk een beetje hoog te zijn, of de pc fans zijn op hun eind geen idee

Ook heb ik soms het idee bij zware spellen dat ik ergens thermal throttle meemaak, dat mn pc begint sloom te zijn op de meest willekeurige momenten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 15:11
alwind schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 00:07:
En ik altijd maar denken dat Noctua de schijtkoeler was met die mooie bruine kleur.
Pagina: 1