Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelSchoen
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-04 10:09
Ik heb net een appartement gekocht en ga daar vloerverwarming aanleggen in de woonkamer, keuken, en het kantoor. Er zijn nog twee slaapkamers en een hal, daar komen LTV radiatoren. Het huis wordt nu verwarmd met CV, ik wel vrij snel naar warmtepomp (hybride als het moet, electric als het kan). Vooralsnog zijn er 8 radiatoren in het huis.

Twee vragen:
1. Kan ik de vloerverwarming meteen aanleggen op met een gesloten verdeler zonder pomp? Dit zou dan direct op de CV zijn, met lagere temperatuursinstelling. Ik begrijp dat de radiatoren dan mogelijk niet genoeg opwarmen, maar zie het als tijdelijke situatie
2. Zo ja, kan ik dan ook de overgebleven radiatoren direct op de vloerverwarmingsverdeler aansluiten? Heb ik dan een speciale bypass nodig? Heb oude topics afgezocht en vond iets over dat het dichtdraaien van een radiator dan het hele systeem lamlegt?

Hoop dat jullie kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 09:26
Technisch kan ik je niet verder helpen. Als gebruiker van vloerverwarming in de woonkamer en 1 grotere radiator kan ik je vertellen dat het een goede combinatie is.

Soms heb je dagen dat je even de verwarming wat hoger wilt zetten en dan is de radiator gewoon binnen 20min lekker warm en hoef je niet uren te wachten tot de vloerverwarming warm genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:01
1. ja. Let op de buisdiameter bij aansluiten.
2. ja dat kan. radiators aansluiten in stervorm (vanuit een centrale verdeler) is gewoon mogelijk. Even de flow in de gaten houden, afhankelijk van de radiator kan de weerstand een stuk lager zijn waardoor je hem wat moet knijpen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelSchoen
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-04 10:09
Dank!