Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-05 21:59
Ik ben van plan om een thuis accu aan te schaffen maar zit eigenlijk met de plaatsing i.v.m brandgevaar.
In de meterkast is eigenlijk de beste optie , had al gedacht om de accu in het schuurtje te plaatsen alleen vriest het daar in de winter wat de accu natuurlijk niet ten goede komt.
Ik ben me aan het oriënteren op een victron i.c.m pylontech accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-05 12:18
19roland70 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:01:
Ik ben van plan om een thuis accu aan te schaffen maar zit eigenlijk met de plaatsing i.v.m brandgevaar.
In de meterkast is eigenlijk de beste optie , had al gedacht om de accu in het schuurtje te plaatsen alleen vriest het daar in de winter wat de accu natuurlijk niet ten goede komt.
Ik ben me aan het oriënteren op een victron i.c.m pylontech accu.
Ik mis aardig wat zaken.

Ga je het zelf doen? Wat is de setup? Staat van de meterkast? Isolatie schuurtje? Afstand schuurtje? Waarom accu? Heb je directe buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
LTwinter schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:03:
[...]

Ik mis aardig wat zaken.

Ga je het zelf doen? Wat is de setup? Staat van de meterkast? Isolatie schuurtje? Afstand schuurtje? Waarom accu? Heb je directe buren?
setup victron multiplus2 48/5000 , pylontech US5000/48
Ik ga het zelf doen , heb 35 jaar ervaring in de elektrotechniek.
Meterkast is 1x1m , opgeruimd en up to date
Stuur is van hout en niet geïsoleerd,bekabelings technisch is het mogelijk om de victron en accu's daar te plaatsen.
Accu wil ik inzetten om de terugleverkosten en spanningsuitval (door te hoge netspanning)
Ik heb directe buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-05 12:18
19roland70 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:13:
[...]

setup victron multiplus2 48/5000 , pylontech US5000/48
Ik ga het zelf doen , heb 35 jaar ervaring in de elektrotechniek.
Meterkast is 1x1m , opgeruimd en up to date
Stuur is van hout en niet geïsoleerd,bekabelings technisch is het mogelijk om de victron en accu's daar te plaatsen.
Accu wil ik inzetten om de terugleverkosten en spanningsuitval (door te hoge netspanning)
Ik heb directe buren.
Qua veiligheid is de schuur uiteraard beter. Zeker omdat je ook de buren automatisch meeneemt in die beslissing.

En voor de schuur is rendement slecht in de winter, maar de vraag is uiteraard wat je uberhaupt hebt aan de accu in de winter.

Als de saldering er af gaat is het handig voor spanningsuitval.
Maar ga je (Zeker na afschaffing saldering) uberhaupt je investering er uit halen? Of je moet goedkoop aan Pylontech kunnen komen.

Pylontech zelf veel ervaring mee, en is super solide spul.

*wijziging*: Zelf overigens 2x Pylontech US2000C in schuur.

[ Voor 3% gewijzigd door LTwinter op 10-06-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
LTwinter schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:19:
[...]

Qua veiligheid is de schuur uiteraard beter. Zeker omdat je ook de buren automatisch meeneemt in die beslissing.

En voor de schuur is rendement slecht in de winter, maar de vraag is uiteraard wat je uberhaupt hebt aan de accu in de winter.

Als de saldering er af gaat is het handig voor spanningsuitval.
Maar ga je (Zeker na afschaffing saldering) uberhaupt je investering er uit halen? Of je moet goedkoop aan Pylontech kunnen komen.

Pylontech zelf veel ervaring mee, en is super solide spul.

*wijziging*: Zelf overigens 2x Pylontech US2000C in schuur.
Als het salderen straks niet meer bestaat denk ik dat de investering er best uitgehaald kan worden.
Ik ben nu de hele dag weg en verbruik als ik weg ben maar 0,2 kW per uur .
Het overtollige wordt het net opgestuurd en gebruik ik 's avonds weer bv.
Dus als de zon schijnt lever ik 1600 W terug per uur.
Dit zou ik dus kwijt zijn als de saldering verdwijnt, nu "gebruik ik dat in de avond en nacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 16:43
Denk aan je eenheden. Een eenheid als "(k)W per uur" is niet zinvol. Je bedoelt denk ik "(k)Wh per uur", oftewel simpelweg (k)W ;)

Terug naar je terugverdientijd: als je met je je beoogde thuisaccu niet wilt handelen op de EPEX markt, maar deze uitsluitend en alleen wilt inzetten om je overtollige PV opbrengst overdag op te slaan, om daar later op de dag uit te putten, dan is het uiterste, maximale wat je eruit kunt halen, het compenseren van de volledige import die je nog doet op jaarbasis.

En dat is dan nog zonder rekening te houden met laad-/ontlaadverliezen en de maximale capaciteit en maximale ontlaadvermogen van je accusysteem.

Stel: je verbruikt jaarlijks 2000 kWh, en je koopt daarvan 1500 kWh nu nog in van het net (dat houdt in dat je nog 500 kWh uit je PV panelen direct zelf verbruikt). Dan kun je met een accu (nogmaals, als je die niet inzet om te handelen, maar alleen gebruikt als eigen buffer), nooit meer geld verdienen/besparen dan het niet meer hoeven kopen van die 1500 kWh stroom op jaarbasis.

Als je rekent met 30 ct/kWh, dan spaar je dus *maximaal* 450 euro op jaarbasis uit door een accu op deze wijze in te zetten. Als je dan nog rekening gaat houden met bovengenoemde verliezen, en dat je in de winter veel minder PV opwek hebt, dan kan het zomaar zijn dat die optimistische 450 euro inzakt tot 300 euro of minder op jaarbasis.

Kost je accu 3000 euro of meer, zit je al op een terugverdientijd van meer dan 10 jaar, terwijl de meeste van dergelijke systemen naar verwachting ca. 10 jaar meegaan...

De thuis-accu-use-case is dus nog niet per definitie gunstig zeg maar ;)

Het wordt gunstiger naarmate je meer import kunt uitsparen, met hogere energieprijzen, en met grotere capaciteiten, maar dan wordt het systeem ook duurder...

[ Voor 0% gewijzigd door Gameboy op 11-06-2024 22:08 . Reden: "met hogere energieprijzen" toegevoegd. ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Pagina: 1