StevenRSCA schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:54:
[...]
Ik begrijp je standpunt - zeker vanuit Mac/iPad die vanaf M1 compatibel zijn. Dat iPhone 15/15 plus - toestellen die nog geen jaar oud zijn - wel uit de boot vallen, valt moeilijker uit de leggen aan de man in de straat uiteraard.
A lijn en M lijn hebben Socs met bepaalde NPU die beginen vanaf .6TOP tot 38TOP daar heb je dus 5 11 18 38 en hoop er tussen. A12 A12X hebben 5 dat kan voor veel toepassingen te weinig zijn.
Voor iphone zou CPU iGPU in geval van zwakke of geen nPU de taak overnemen. Maar dan trek je de Batt leeg. Een M1 heeft ook niet veel . Die gaat dan vaker naar de cloud AI.
ik vind dit eigenlijk normaal een Desktop MAC zou igpu kunnen gebruiken maar mobile aparaten moeten het toch ook echt met NPU doen ivm batterij duur.
Je komt met features die als aan enige verwachtingen moeten voldoen je dus ook stevige NPU nodig hebt.
Je kan als Digibeet consument nog zoveel wensen maar Apple wil feature aanbieden die ook goed door de hardware ondersteund kan worden dus zijn er minimale eisen. Denk dat met M1 die grens Bij 11TOP is.
enigste wat ik dan zou verwachten is dat Apple al flinke tijd bezig is met AI en de software stack inclusief cloud en ext. goed uitgewerkt en ontwikkeld hebben. Dat zou ook kunnen betekenen dat hun AI verder geoptimaliseerd zou kunnen zijn dat 11tops voor 70% van AI te doen is of mix van beide.
ik heb iphone en ipadpro met die A12 A12X 5TOP's mogelijk te weinig voor al die features.
Copilot+ 40+TOPS. M4 komt in de buurt M3 is al de helft M2 hoger tier met dubbele NPU bied meer maar is ook veel duurdere klasse zoals M2-Ultra.
Bij MS moet nieuwe copilot+ 40+NPU computer halen.
Bij apple niet. nu nog de benches afwachten of performance redelijk is van M1 ook hoe verhoud tov copilot+
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K