Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riyaaz
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-04 15:50
hallo, ik wil deze topic graag verwijderen.

[ Voor 93% gewijzigd door Riyaaz op 01-02-2025 13:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:33

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Dat is een prima start. Daarnaast heb ik deze training gevolgd: https://www.vijfhart.nl/o...tes-fundamentals-english/

Verder is het vooral doen. Ik ben zelf thuis aan de slag gegaan met een k3s cluster op een paar pi's, gewoon om de commando's enzo onder de knie te krijgen en te snappen hoe het werkt.

De beste documentatie vind je natuurlijk hier: https://kubernetes.io/docs/home/

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:36

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welke activiteiten moet je ongeveer gaan doen bij je nieuwe werk? Zit dat meer op het niveau van het cluster of de workload? Wat wordt er exact verwacht, sta je er alleen voor of zijn er (senior)collega's waar je op kan terugvallen?

Welke beheertooling wordt er gebruikt bij je nieuwe werkgever?

Wat is je kennisniveau nu rondom Kubernetes?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevjoe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09 17:59

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

Ik zie dat je de course van KodeKloud al volgt, dat is een vrij goede cursus waar je eigenlijk alles wel gaat in leren.

Kubernetes onder de knie krijgen komt vooral door er veel mee bezig te zijn. Zet zelf enkele clusters op (met microk8s bijvoorbeeld of k3s) en probeer hier software in te draaien. Probeer niet alleen altijd met Helm-charts te werken, maar probeer ook zelf een app op te zetten van scratch met alle onderdelen die nodig zijn ervoor, hier leer je enorm mee. Als je bijvoorbeeld een WordPress van 0 op zet, ga je niet alleen een PHP-container moeten opzetten maar ook een MySQL/MariaDB database, de user/grants/backups en degelijke moeten opzetten. Door dat te doen - en fouten te maken, en die te debuggen - ga je het meeste leren.

Ik zou dan ook, nadat je de course van KodeKloud gedaan hebt, voor jezelf een uitdaging opstellen en een paar clusters proberen opzetten en dingen proberen.

Zo zijn dit wat mogelijke dingen die je kan proberen:
* Enkele tools opzetten (zoals een WordPress site), bijvoorbeeld een Gitea en een Ingress opzetten om deze toenaderbaar te maken.
* Metrics proberen zichtbaar te maken in bijvoorbeeld Grafana met kube-prometheus.
* Probeer een cluster te beheren met bijvoorbeeld FluxCD of ArgoCD.

Om te debuggen kan je bijvoorbeeld Sad Servers gebruiken, ze hebben wel maar 4 k8s labs, maar hopelijk in de toekomst meer: https://sadservers.com/tag/kubernetes

Probeer vooral dingen uit, probeer zelf wat dingen naar Kubernetes te brengen en het komt zeker goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:17
De KodeKloud cursus was eigenlijk alles dat ik nodig had. Daarna is het, zoals @Kevjoe aangeeft, een zaak van vooral echt aan de slag in de praktijk.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-09 10:03
Ook leuk is 1 of meerdere scenario's op KillerCoda (https://killercoda.com/) door te nemen. Hier krijg je ook een simulator erbij en is gratis.

Wilde altijd al iets over computers weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 14:55

L0g0ff

omg

Ik heb me laatst ook een beetje verdiept in kubernetes omdat ze het op het werk (andere afdeling) veel gebruiken maar ik er zelf nog niet zoveel ervaring mee had. Ik ben vooral veel vragen gaan stellen aan chatgpt. Daarmee krijg je heel snel al een beeld hoe zaken in elkaar steken en waar je een beetje rekening mee moet houden.

Maar zoals met elke IT oplossing het gewoon gaan doen en veel ervaring opdoen de beste leerschool.

En zet Linux op je desktop om een beetje feeling te krijgen hoe dat werkt. Dat forceert je dagelijks om zaken op de Linux way uit te voeren. Kies dan vooral iets waar niet al te veel voor je is gedaan. Debian of Alpine ofzo. Uiteindelijk is kubernetes niet meer dan docker op steroïden (sorry als ik nu mensen tegen het haar strijk). En dockers zijn dan weer containers die over het algemeen allemaal Linux systemen zijn met zo min mogelijk zaken geïnstalleerd.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Pagina: 1