Zelfbouw elektrische kart/trike (als gehandicaptenvoertuig?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHouten
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 26-06-2024
Hey Tweakers,

Ik ben benieuwd naar jullie meningen/inzichten over de volgende kwestie:

Ik ben gek op snelle elektrische voertuigen, en zou heel graag een snelle e-bike willen bouwen (10+ kW vermogen), echter maakt de Nederlandse wetgeving dit bijna onmogelijk om te doen. Zelfbouw keuren voor op de weg is namelijk bijna geen doen.

Nu zag ik laatst een artikel van twee technische universiteit studenten, die een elektrische bierkrat hadden gemaakt, als gimmick natuurlijk. Ze claimden echter dat deze "street legal" was, omdat deze onder een gehandicaptenvoertuig viel, ze hadden hiervoor ook een verzekeringssticker:

https://www.ed.nl/eindhov...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Als je naar de website van de overheid gaat, dan zijn deze eisen gesteld aan zo'n voertuig:

Een gehandicaptenvoertuig heeft:

een stuur;
een verzekeringsplaatje of -sticker;
een voertuigidentificatienummer (VIN);
goed werkende lampen;
rode reflectoren.

Het is niet breder is dan 1,10 meter. Een gehandicaptenvoertuig met een motor mag niet harder rijden dan 45 kilometer per uur.Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig vormen in de wet een speciale categorie van weggebruikers. Daarvoor gelden andere regels.
Ook als u geen handicap heeft, mag u met een gehandicaptenvoertuig rijden.

Dit zijn eisen waar zeer makkelijk aan is te voldoen, zo blijkt ook wel met de bierkrat.

Klopt het dus, dat ik in theorie, een elektrische kart of trike zou kunnen maken, met ongelimiteerd vermogen en die vervolgens dus met die eisen legaal kan rijden? Tuurlijk zou er dan een begrenzer op moeten, maar zodra je dan off-road bent, kan die eraf. Op deze manier zou je echt leuke dingen kunnen maken, die dan blijkbaar ook nog eens legaal zijn. Ik snap dat de wet hier niet voor bedoeld is, maar ben benieuwd of dit juridisch kan, of dat ik iets mis. Met een elektrisch mini kart op de weg, 45 km/u, lijkt mij vrij komisch namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Ik zit niet in deze materie maar 1 ding is duidelijk. Als er een begrenzer op zit die je uit en aan kan zetten, ben je in overtreding. Dus nee het mag niet.

(Als je hem registreert en verzekert als langzame wagen)

[ Voor 16% gewijzigd door internet4me op 10-06-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
"verzekeringsplaatje"

Hoe ga je die krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHouten
internet4me schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:20:
Ik zit niet in deze materie maar 1 ding is duidelijk. Als er een begrenzer op zit die je uit en aan kan zetten, ben je in overtreding. Dus nee het mag niet.

(Als je hem registreert en verzekert als langzame wagen)
Ja dat is uiteraard waar, maar goed, even uitgaande dat ik hem daadwerkelijk begrens op 45 km/u en deze er ook niet af is te halen. Dan mag het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHouten
pagani schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:26:
"verzekeringsplaatje"

Hoe ga je die krijgen ?
De bierkrat jongens hebben het ook voor elkaar gekregen. Als je online kijkt, kan je die zo aanvragen. Sommige verzekeraars vragen wel naar het merk/model scootmobiel, sommige vragen niks over het voertuig zelf, ook niet het merk of model. Dus dan is het betalen en dan krijg je hem gewoon opgestuurd. Enkel algemene informatie invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
DaanHouten schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:39:
[...]

De bierkrat jongens hebben het ook voor elkaar gekregen. Als je online kijkt, kan je die zo aanvragen. Sommige verzekeraars vragen wel naar het merk/model scootmobiel, sommige vragen niks over het voertuig zelf, ook niet het merk of model. Dus dan is het betalen en dan krijg je hem gewoon opgestuurd. Enkel algemene informatie invullen.
Nu (hypothetisch) een kind van twee een rolstoel in rijden met dat bierkrat en eens kijken wat de verzekeraar doet.

En besef je dat >10kW een A1 motor is en >11kW een A2 motor. Als je betrapt wordt zit je echt heel diep in de...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Geen wettelijke basis maar in het oosten van het land rijden “geknepen” oude Opel Corsa’s rond met een 45 km sticker en een brommerplaatje….

…….deze rijden vaak 60-80 km uur maar hebben het dus geflikt. Op papier. In de praktijk kunnen ze in grote problemen komen. Lijkt mij. Ze rijden te hard (doordat ze zelf gaan kloten aan de begrenzer) , zijn vaak te jong en daardoor niet verzekerd.

[ Voor 17% gewijzigd door internet4me op 10-06-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHouten
pagani schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:41:
[...]

Nu (hypothetisch) een kind van twee een rolstoel in rijden met dat bierkrat en eens kijken wat de verzekeraar doet.

En besef je dat >10kW een A1 motor is en >11kW een A2 motor. Als je betrapt wordt zit je echt heel diep in de...
Tuurlijk, dat weet ik. Maar dat is dus het gekke, er lijkt geen vermogens limiet te zitten op deze categorie. Dus als je in theorie een scootmobiel maakt, die binnen de afmetingen blijft, 1000 pk heeft, en niet harder gaat dan 45 km/u, dan mag dit volgens mij.

Dan zou je geen enkele wet overtreden en waarschijnlijk ook geen verzekeringspolis (al zou ik die moeten checken). Ik zeg niet dat ik dit ga doen, of dat je dit zou moeten doen, maar juridisch houdt dit volgens mij gewoon stand. Best wel gek eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
DaanHouten schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:22:
[...]

Tuurlijk, dat weet ik. Maar dat is dus het gekke, er lijkt geen vermogens limiet te zitten op deze categorie. Dus als je in theorie een scootmobiel maakt, die binnen de afmetingen blijft, 1000 pk heeft, en niet harder gaat dan 45 km/u, dan mag dit volgens mij.

Dan zou je geen enkele wet overtreden en waarschijnlijk ook geen verzekeringspolis (al zou ik die moeten checken). Ik zeg niet dat ik dit ga doen, of dat je dit zou moeten doen, maar juridisch houdt dit volgens mij gewoon stand. Best wel gek eigenlijk.
Maar je gaat voorbij aan de eerste regel in de beschrijving van de overheid: "Een gehandicaptenvoertuig is een voertuig voor mensen met een handicap."

Dat ga je hard moeten maken als er iets gebeurt.

Maar de overheid is er al mee bezig (zie https://www.google.com/ur...Vaw0vC-OFNukIJj6CBoQ6L7jT )

Dus als deze nieuwe regelgeving er is moet een snel gehandicaptenvoertuig praktisch aan dezelfde regels als een brommobiel voldoen en dus ook een typegoedkeuring hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door pagani op 11-06-2024 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHouten
pagani schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:13:
[...]

Maar je gaat voorbij aan de eerste regel in de beschrijving van de overheid: "Een gehandicaptenvoertuig is een voertuig voor mensen met een handicap."

Dat ga je hard moeten maken als er iets gebeurt.

Maar de overheid is er al mee bezig (zie https://www.google.com/ur...Vaw0vC-OFNukIJj6CBoQ6L7jT )

Dus als deze nieuwe regelgeving er is moet een snel gehandicaptenvoertuig praktisch aan dezelfde regels als een brommobiel voldoen en dus ook een typegoedkeuring hebben.
Interessant, ze gaan het inderdaad aan banden leggen. Precies om situaties zoals ik die beschrijf te voorkomen, zijn ze ons toch te slim af....
Pagina: 1