Hertog_Martin schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:23:
Onze eerste koopwoning is een nieuwbouwwoning, onderhoudskosten hebben we dus nog niet echt. Een en ander valt onder garantie, is onderhoudsvrij of is nog niet aan de orde.
Nu willen wij iets anders kopen en dat wordt waarschijnlijk eerder een jaren 30 woning van ca 150-200 m2.
Om een goed vergelijk te maken van netto woonlasten probeer ik inzicht te krijgen in de onderhoudskosten, maar als ik google vind ik of een m.i. kort-door-de-bocht stelregel van 1% (een hoekwoning kost hier al bijna 1 miljoen, 10.000 aan onderhoud per jaar lijkt me wat veel) of stelposten voor onderhoudsklussen waarvan ik niet weet hoe frequent ze nodig zijn.
Daarom dus de vraag naar wat praktijkcases; wat zijn jullie de afgelopen jaren kwijt geweest aan onderhoud aan een bestaande woning? En wat reserveren jullie voor bv. vervanging van het dak e.d.?
10.000 per jaar lijkt inderdaad veel. Maar de vraag is wat je bij het 'onderhoud' rekent. Soms zul je bepaalde delen van je woning moeten vervangen en dan is het soms handig om wat dingen tegelijk te doen. Een nieuwe badkamer is niet per se onderhoud, maar als hij 20 jaar oud is en er problemen ontstaan dan is het waarschijnlijk fijn om het volledig aan te pakken. Als je dat soort dingen meerekent kom je al snel op 7500-10000 per jaar uit.
Een voorbeeld. Wij hebben een hoekwoning uit de jaren 70. De vorige bewoners hebben in 2014 voor het laatst echt wat aan de woning gedaan. De badkamer en WC komen uit die tijd en zijn nog prima. Na 10 jaar ziet het er nog goed uit en er zijn weinig onderhoudskosten. De rest is een ander verhaal. Toen wij in de woning kwamen hebben we het volgende gedaan:
- Isoleren vloer, spouwmuur incl oude troep verwijderen: 6400 euro
- Traprenovatie incl dichtmaken trap: 6300 euro
- Zonnepanelen: 5700 euro
- Dakisolatie en renovatie zolder (extra kamer gerealiseerd, dakraam, afwerking): 18000 euro
- CV ketel, oude leidingen vervangen: 1600 euro
Bovenstaande is met geleend geld gedaan. Dan komt er in juli het volgende aan:
- Schilderklus, rot kozijn vervangen, dakgoot van zink renoveren, lekkage verhelpen: 10000 euro
In de toekomst willen we graag het volgende:
- Nieuwe keuken (20+ jaar oud, klein, geen inbouwapparatuur): 10000+
- Muur van de keuken weghalen, het is nu een los hok. Zeer ouderwets helaas. De vloer van de benedenverdieping is inmiddels ook ruim 20 jaar oud en dat is te zien. De vorige bewoners hadden kinderen en die van ons zijn ook niet echt voorzichtig. Anderzijds is het niet erg, want het is toch al een oude vloer

Wellicht is het handig om de gehele benedenverdieping aan te pakken. We willen ook graag vloerverwarming hebben bijvoorbeeld. Als ik dit en de keuken tegelijk zou doen ben ik waarschijnlijk 50000 euro verder inclusief afwerking etc.
- Kozijnen vervangen. Ik schreef eerder al over een rot kozijn, maar er zijn meer kozijnen die hun beste tijd gehad hebben. Bij een kozijn komt het water midden door het kozijn heen

en meerdere ramen en deuren sluiten niet lekker etc. Daarnaast is het dubbelglas op de meeste plekken zeer oud. Je voelt bij sommige ramen de kou er vanaf komen in de winter. Een enkel raam is ook nog eens stuk gegaan (was al zo toen we het huis gekocht hadden) Ik vrees dat daar ook zeker 40000 euro nodig gaat zijn voor nieuw glas en kozijnen. Maar daar ga ik de komende jaren niet aan denken, want we laten alles nu nog een keer schilderen. Misschien doen we het uberhaupt niet gezien de kosten.
- De tuin zakt steeds verder weg. Wij wonen in een gebied waar de grond zakt, dus eens in de zoveel jaar moet je je tuin ophogen. Drie keer raden wat de vorige bewoners al een tijdje niet gedaan hadden? De fundering is inmiddels zichtbaar en onlangs hadden we de eerste sink hole voor onze deur. Binnen nu en een paar jaar wordt het zaak de tuin op te hogen. Dan kunnen we het gelijk naar onze smaak brengen. We moeten ook wel, want in 2025 wil de gemeente de rest van de wijk ophogen. Dan kun je wel achterblijven, maar het water stroomt dan naar het laagste punt zo je tuin in. Afhankelijk van onze wensen kan het maarzo 5000-10000 euro kosten.
Niet alles is onderhoud zoals je ziet, maar je bent er wel geld aan kwijt. Wij hebben daarom een potje genaamd 'Huis' waar we maandelijks op inleggen. Dat is nu 150 euro per maand

en ik kan je verzekeren dat dat veel en veel te weinig is. Mijn partner en ik moeten tegenwoordig iedere keer extra inleggen om kosten van de woning te betalen. De laatste maanden gaat dat budget er al doorheen zonder dat het potje oploopt. Koop een nieuwe hor en wat kit / verf en je bent er weer doorheen. Onlangs ging ook de vaatwasser stuk. Ik heb geen duur apparaat gekocht, maar dat budget van 150 euro is dan te weinig. Dat budget zou eigenlijk naar minimaal 500 euro moeten gaan en dan heb je alsnog niet voldoende om alles te kunnen doen wat we zouden willen binnen laten we zeggen 10 jaar.
Alles is ook duur, dat helpt niet.