Wie denkt dat dat inderdaad zo is? Asymptotische grafieken van technologische ontwikkelingen over de mensheid wijzen uit dat in 2012, de hoeveelheid informatie in een tel zal verdubbelen. Nog iets vaags, de kalender van de maya's, waarom loopt deze kalender dan tot 31 december 2012, de dag waarop volgens die grafieken de informatie zo snel zal verdubbelen. En ik blijf me afvragen wat wij van een singulariteitspunt zouden merken, we merken er niets van als de huidege informatie nu om het jaar verdubbelt, waarom zouden we het dan wel merken als dit in een tel gebeurd? Ik ben er van overtuigd, dat het net zo heerlijk rustig 1 januari 2013 wordt, maar dat merken we helaas dan pas.
Volgens nostradmus hadden we nu ook allemaal kasie wijlen meoeten zijn en dat valt ook wel mee. Ik denk dat het doem denken in was tijdens het maken van voorspellingen vroeger.
Ow kee, maar dan heb je altijd nog die grafieken die 2012 ook als punt aanwijzen, en dat is toch niet van vroeger...
Verwijderd
tsja, je hebt ook een chinese, joodse en dan nog de westerse kalender als je al die ouder kalenders zoals die van de maya's en van de egyptenaren niet meetelt.
Eerlijk gezegd vind ik het argument dat de kalender dan afloopt wat overdreven.
Maar dat van die informatiepiek, tsja, dat is eng, maar je kunt nooit meer informatie genereren dan er gemaakt wordt, en dat wordt nog steeds door mensen gedaan.
Plus dat veel van die informatie totaal nutteloos is dus daar wordt wel op gefilterd.
Eerlijk gezegd ben ik niet zo bang voor 2012.
Ongeacht de hoeveelheid info, de wereld draait wel gewoon door. Het dagelijks leven zal heus niet zo meeveranderen als het internet wat van zichzelf al een snelveranderend medium is.
Eerlijk gezegd vind ik het argument dat de kalender dan afloopt wat overdreven.
Maar dat van die informatiepiek, tsja, dat is eng, maar je kunt nooit meer informatie genereren dan er gemaakt wordt, en dat wordt nog steeds door mensen gedaan.
Plus dat veel van die informatie totaal nutteloos is dus daar wordt wel op gefilterd.
Eerlijk gezegd ben ik niet zo bang voor 2012.
Ongeacht de hoeveelheid info, de wereld draait wel gewoon door. Het dagelijks leven zal heus niet zo meeveranderen als het internet wat van zichzelf al een snelveranderend medium is.
En hoe meet je de hoeveelheid kennis? Wat bedoel je te zeggen met: de hoeveelheid kennis verdubbeld per seconde?
Dat we per seconde 2 keer zoveel weten als het moment ervoor? 2 keer zoveel van alles? 2 keer zoveel van Quantummechanica?
Dat we per seconde 2 keer zoveel weten als het moment ervoor? 2 keer zoveel van alles? 2 keer zoveel van Quantummechanica?
Verandert z'n sig te weinig.
Wist al van het singulariteitspunt, en na het lezen van een artikel in een oude (2000) Bres dit weekend. De hoeveelheid informatie wordt niet mee bedoeld, dat je over elk onderwerp in een keer twee keer zo veel weet, maar je moet je voorstellen dat alles wat de mens nu weet in een groot boek te schrijven valt, en dat dat boek dan elke seconde twee maal zo dik wordt. Maar ze zeggen dat dit een bepaald punt is, maar dat vinnik dus raar want waarom is het niet een bepaald punt als de informatie per jaar verdubbeld en wel als ie per seconde verdubbeld (bron: Bres april/mei 2000, pag. 4 t/m 13)...
Het is 21 december 2012. Dat is volgens de kalender van de Maya's het einde van het 4e tijdperk, de kalender begint dan weer bij nul. Dit zou volgens de Maya's gepaard gaan met het einde van wereld zoals we hem nu kennen en de overgang naar een nieuwe wereld (op een nogal catastrofale manierOp maandag 10 september 2001 16:30 schreef Seraph het volgende:
31 december 2012
Das mooi, dan wordt ik precies 30Op maandag 10 september 2001 19:27 schreef TlighT het volgende:
[..]
Het is 21 december 2012. Dat is volgens de kalender van de Maya's het einde van het 4e tijdperk, de kalender begint dan weer bij nul. Dit zou volgens de Maya's gepaard gaan met het einde van wereld zoals we hem nu kennen en de overgang naar een nieuwe wereld (op een nogal catastrofale manier). De zon en de aarde staan dan op één lijn met het middelpunt van ons melkwegstelsel (volgens de Maya's de bron van het leven). Ook de Maya's geloofden al dat de eindtijd (waarin we nu leven) gepaard zou gaan met een grote versnelling van de menselijke evolutie.
Maar eh, volgens mij wisten de Maya's niet waar het galactisch centrum ligt. Heel misschien hadden ze een vaag idee over de richting ervan (en dat is al onwaarschijnlijk, ze hadden geen telescopen of wat dan ook) maar aangezien de omloopbaan van de zon rond het centrum enkele miljoenen jaren duurt zullen de zon en de aarde ook de jaren ervoor en de jaren erna op 1 lijn met het centrum staan. As a matter of fact, de zon staat elk jaar in Sagittarius, waar ook het centrum van de melkweg ligt.
En voor de smart-alecks, nee, de zon en aarde staan niet altijd elk jaar op 1 lijn, want de baan van de zon rond het melkwegcentrum en de baan van de aarde rond de zon zijn niet parallel
Verandert z'n sig te weinig.
Tja, en dat moet je mij nou niet vragen, want van astronomie heb ik niet zoveel kaas gegetenOp maandag 10 september 2001 19:51 schreef FCA het volgende:
[..]
Das mooi, dan wordt ik precies 30
Maar eh, volgens mij wisten de Maya's niet waar het galactisch centrum ligt. Heel misschien hadden ze een vaag idee over de richting ervan (en dat is al onwaarschijnlijk, ze hadden geen telescopen of wat dan ook) maar aangezien de omloopbaan van de zon rond het centrum enkele miljoenen jaren duurt zullen de zon en de aarde ook de jaren ervoor en de jaren erna op 1 lijn met het centrum staan. As a matter of fact, de zon staat elk jaar in Sagittarius, waar ook het centrum van de melkweg ligt.
Letterlijk betekend singulariteit niet meer als zonderlingheid (Koenen), dus betekent singulariteitspunt gewoon vreemd puntOp dinsdag 11 september 2001 00:26 schreef dokter het volgende:
hallo...wat is singu nog wat dinges eigenlijk?
Iets compleet anders, rond 2012 zou er een 3e wereld oorlog beginnen, de opkomst van de Islam. Ik denk dat het daarmee te maken heeft, tenslotte worden er in oorlogen altijd de grootste technologische vooruitgangen geboekt.
Btw, de voorspelling van nostradamus van deze oorlog was in 2016, maar ik hoor ook vaak 2012.
Btw, de voorspelling van nostradamus van deze oorlog was in 2016, maar ik hoor ook vaak 2012.
8 )
jah maar dat komt omdat je al z'n voorspelling zo lekker kan interpreterenOp dinsdag 11 september 2001 03:04 schreef ELANAZ het volgende:
Nostradamus heeft anders al enkele dingen goed voorspelt...
net als een horoscoop..
Verwijderd
Nostradamus heeft onze totale ondergang voorspeld in 3463 hoor. Wel veel grote rampen daartussen trouwens.Op maandag 10 september 2001 16:32 schreef Grijns het volgende:
Volgens nostradmus hadden we nu ook allemaal kasie wijlen meoeten zijn en dat valt ook wel mee. Ik denk dat het doem denken in was tijdens het maken van voorspellingen vroeger.
Het Nederlandse woord singulariteit is daarom ook geen goede vertaling voor het Engelse woord singularity, omdat het simpelweg een totaal andere betekenis heeftOp dinsdag 11 september 2001 00:53 schreef Seraph het volgende:
[..]
Letterlijk betekend singulariteit niet meer als zonderlingheid (Koenen), dus betekent singulariteitspunt gewoon vreemd punt, en in deze topic bedoel ik hiermee het punt waarin de hoeveelheid informatie zo snel groter wordt, dat hij oneindig veel groter wordt per moment. Wat ik denk is dat die informatiestroom toch van die asymptotische lijn zal afwijken, want veel anders mogelijkheden lijken mij er niet...
Een singularity is een concentratiepunt. In een zwart gat bijvoorbeeld zit een singularity: een heleboel massa samengeperst in een oneindig klein punt met een oneindige, of in ieder geval een tot oneindig naderende dichtheid.
Trouwens over het meten van kennis, ik denk dat men het eerder over informatie dan over kennis heeft. Informatie is namelijk objectief, kennis subjectief. De hoeveelheid informatie kan je vrij precies meten, de hoeveelheid kennis is van honderden individuele en maatschappelijke variabelen afhankelijk. Informatie kan je opslaan, kennis niet - je kan slechts informatie over die kennis opslaan, zodat een andere persoon die kennis kan reconstrueren.
Anyway, de information singularity is het punt waarop de hoeveelheid informatie oneindig snel toeneemt. Of, wat vrijer gedefinieerd, het punt waar de groei van de hoeveelheid informatie tot oneindig nadert. Maar hier wordt de term dus nog vrijer gedefinieerd, namelijk dat de informatie elke x tijd verdubbelt, wat natuurlijk verschrikkelijk snel is, maar nog steeds verre van oneindig...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Nostradamus deed geen voorspellingen, slechts profetieen. Bij alle profetieen geeft hij twee mogelijkheden - een goede en een slechte. Maar natuurlijk worden altijd de doemscenario's het sterkst belicht. Die zijn immers spektakulair. Rozengeur en mane(n?)schijn heeft immers geen sensatiewaarde...Op dinsdag 11 september 2001 08:36 schreef Masta-T het volgende:
[..]
Nostradamus heeft onze totale ondergang voorspeld in 3463 hoor. Wel veel grote rampen daartussen trouwens.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Stond er ook bij welk gedeelte van die informatie nuttig of noodzakelijk is? (Als je informatie al noodzakelijk kunt stellen voor de gemiddelde mens.)
Misschien is het wel zo dat de informatiehoeveelheid enorm snel toeneemt, maar dan zal de spoeling tevens enorm dun worden.
Hoe komt men trouwens aan die getallen, en is die voorspelling gewoon een simpele extrapolatie?
Er wordt hier wel iets geponeerd, maar naar de manier waarop men aan die getallen komt wordt niet gekeken.
Misschien is het wel zo dat de informatiehoeveelheid enorm snel toeneemt, maar dan zal de spoeling tevens enorm dun worden.
Hoe komt men trouwens aan die getallen, en is die voorspelling gewoon een simpele extrapolatie?
Er wordt hier wel iets geponeerd, maar naar de manier waarop men aan die getallen komt wordt niet gekeken.
Engineering
completely of topic, nostradamus is niet de eenigste die dat zegt...veel voorsplelingen daarover schommelen ook rond 2012-2016. Bovendien, als je een beetje logisch nadenkt over wat de moslimse extremisten allemaal gedaan hebben en tot in staat zijn is het helemaal zo gek nog niet.
8 )
Er is een oude Chinese vloek die je over mensen die je niet zo graag mag kunt uitspreken: May you live in interesting times. Immers, interessante tijden zijn ook gevaarlijke tijden.
And these are interesting times indeed... Ik kan bijna niet wachten om te zien wat er allemaal gaat gebeuren. Interessant, zeer interessant, maar ook zeer gevaarlijk...
And these are interesting times indeed... Ik kan bijna niet wachten om te zien wat er allemaal gaat gebeuren. Interessant, zeer interessant, maar ook zeer gevaarlijk...
Verwijderd
Klopt. Alleen niet op een catastrofale manier. Eerder op een hele gewone, rustige manier, en ja, we zullen dan evolueren en ik kijk er al smachtend naar uitHet is 21 december 2012. Dat is volgens de kalender van de Maya's het einde van het 4e tijdperk, de kalender begint dan weer bij nul. Dit zou volgens de Maya's gepaard gaan met het einde van wereld zoals we hem nu kennen en de overgang naar een nieuwe wereld (op een nogal catastrofale manier). De zon en de aarde staan dan op één lijn met het middelpunt van ons melkwegstelsel (volgens de Maya's de bron van het leven). Ook de Maya's geloofden al dat de eindtijd (waarin we nu leven) gepaard zou gaan met een grote versnelling van de menselijke evolutie.
Ooit eens in beschouwing genomen dat de Maya's niet van deze planeet kwamen? (ok, de meeste mensen zijn sceptisch over 'buitenaards leven', maar het is een simpel feit dat er veel meer beschavingen zijn dan de onze, dat zal over iets meer dan 10 jaar wel blijken).Das mooi, dan wordt ik precies 30
Ites kort wat ook te maken heeft met die kalander, rond 2012 breekt een nieuwe tijdperk aan, ik weet niet ofdat de vissen tijdperk nou begon dan of dat hij afgelopen was, maar elke nieuwe tiijdperk gaat gepaard met rampen.. Ik moet mij er eens een keertje meer ingaan verdiepen. LAl geloof je er niks van, lees het maar gewoon eens. Het zit allemaal best wel logisch in elkaar.
8 )
Dan heb je oneindig veel informatieproducerende objecten nodig... lijkt me onmogelijk. Sterker nog, je moet er op iedermoment oneindig veel informatieproducerende objecten bijkrijgen, want de afgeleide van de informatie moet oneindig zijn... dus heb je oneindig veel geboortes en/of febrieken nodig die computers maken.en in deze topic bedoel ik hiermee het punt waarin de hoeveelheid informatie zo snel groter wordt, dat hij oneindig veel groter wordt per moment.
Het lijkt mij allemaal compleet onzinnig.
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Nee, 10.000 keer zo lang: ongeveer 225 miljoen jaarOp maandag 10 september 2001 21:21 schreef TlighT het volgende:
[..]
Tja, en dat moet je mij nou niet vragen, want van astronomie heb ik niet zoveel kaas gegeten. Ik herinnerde dit nog van die vage boekjes die ik vroeger altijd las. Was die omlooptijd van de zon trouwens niet 25000 jaar?
Mensen dit gaat echt helemaal nergens meer over. Slotje dus
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()