Levensgevaarlijk, daar begin ik mee.
Het asfalt is soms net een kinderspeelplaats waar iedereen met zijn krijtje is bezig geweest en als je dus stuurcorrectie met lane assist hebt, moet je zo vreselijk oppassen, zijnde dus met wegwerkzaamheden en spitsstroken. Het stuur kan dan gewoon een ruk naar links of rechts geven. In de meeste gevallen blijft het goed op de rijstrook dus prima, maar als de uitlijning niet goed is, dan wil je echt niet in zo'n auto gaan rijden.
Adaptief cruise control, hier in Nederland gooien ze letterlijk de auto in de meeste kleine gaten op de snelweg, als gevolg de cruise control gaat meteen in de ankers. Ook omdat men hier nogal moeite heeft om snelheid te houden, ga je dus soms rustig naar de 80 km/h toe en dan ineens met volgas weer wegstuiven waardoor CC moeite heeft bij te houden. Ook mijn CC houdt rekening met verkeer links en wil niet rechts inhalen, tot gevolg dat mensen hebben nogal moeite met inhalen waardoor mijn auto ook niet meer "snelheid" kan houden en gaat inhouden.
Voetgangers/fietsherkenning, als een voetganger te hard loopt/fietser te hard komt aan fietsen/dichtbij komt, gaat de auto vol in de ankers.
Verkeersbordherkenning, als iemand 65 is geworden, gaat je systeem ook 65 aangeven. Geweldig gevonden. Het is inaccuraat, het systeem leest ook de borden van de parallelstrook dus je mag op de snelweg 5 km/h en hier in de straat achter bij mij 100 km/h. Soms is het handig maar zit het ernaast.
Dodehoeksensoren, mijn auto gaat vaak in de alarm voor botspreventiebescherming zijkant terwijl er niets aanwezig is, ook soms als een motorrijder langskomt. Soms gaat deze ook niet aan qua dodehoekdetectie dus blijf altijd maar alert.
De systemen werken goed als er zoveel "als" zijn en niet te druk is. Op lege snelwegen is het perfect en in de stad als het rustig is maar als het druk wordt, dan is het systeem compleet de weg kwijt, ook letterlijk want maps werkt ook vaak niet.
Ooit had ik een BMW X1 met cameraherkenning, nou ik had het liefst een sticker op die camera geplakt, bij bruggen/biobakken/bochten etc. etc. ging de auto al piepen dat er iets aan kwam/botsbescherming, ook bij laagstaande zon/mist/regen deed de camera het niet en ook dus je ACC niet meer. Die ging namelijk na tunnels vol in de ankers omdat die verblind werd. Fantastisch systeem.
Ik vroeg mij laatst af zoals met licht-/regensensoren, wat was er mis mee om zelf dat knopje om te zetten. De gemiddelde persoon doet dat al niet meer dus lichten staan vaak in de nacht uit of ruitenwissers worden niet gebruikt. Zoals Toyota en Franse merken hebben de kwaal dat dashboard verlichting altijd aanstaat, ongeacht of je lichten worden gebruikt. Een vriendin had een leenauto met deze kwaal en werd aangehouden wegens niet voeren van lichten en ik heb dit ook 10 jaar geleden gehad ooit met een Renault.
Heel eerlijk, een auto zonder al deze opties zou soms een verademing zijn zonder steeds te moeten opletten voor dit of dat. Dat gepiep is vreselijk irritant soms. Ik negeer vaak ook mijn parkeersensoren omdat ik zie wat ik doe en ja het piept maar dan kan ik nog wel.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!