White Label / Recertified HDD's ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cirolf
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-08 00:31
Hi Tweakers,

Allereerst weet ik niet op dit valt onder koopadvies of niet. Indien wel, kan dit topic uiteraard verplaatst worden naar het juiste forum.

Ik ben 1 van de backers van de Ugreen NAS kickstarter. De NAS is momenteel onderweg maar intussen ben ik op zoek naar schijven. Momenteel gebruik ik een synology DS918+ met 2 x 4TB en 2 x 8TB. De Ugreen is een 6-bay en ik ben op zoek naar minimaal 16TB schijven.

Op de tweakers V&A kwam ik verschillende mooie aanbiedingen tegen van recertified en white label schijven. Ik heb me wat ingelezen en in theorie lijkt me dit zeker een mooie optie. Zoals ik het heb begrepen:
  • Recertified schijven - schijven zonder defect die zijn teruggestuurd naar de fabrikant omwille van wat voor reden dan ook. Ze doorlopen opnieuw alle test criteria en worden daarna opnieuw verkocht.
  • White-label schijven - schijven met een defect die gerepareerd zijn door de fabrikant. Ze doorlopen opnieuw alle test criteria en worden daarna opnieuw verkocht.
Klopt dit? Zijn hier tweakers met ervaring met dergelijke schijven die dit willen delen?

Alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door Cirolf op 10-06-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:11

nelizmastr

Goed wies kapot

Er is nog een whitelabel variant, die doorgaans uit externe hdd behuizingen komt.
Oftewel schijven die geshuckt zijn.

Daar heb ik er al zo’n 4-5 jaar een setje van draaien van 8TB. Dat zijn WD80EDAZ schijven, stiekem Ultrastar 320 datacenter schijven.

Geshuckte schijven zijn veelal NAS- of serverschijven.

Als je op zoek bent naar advies over zogenaamde recertified of gerepareerde disks is dat vooral zorgen voor spares en goede back-up. Ze zullen prima werken, maar het is wel garantie tot de drempel.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Vooral die backups: als je een goed uitgevoerde backupstrategie hebt zodat je kans op dataverlies bij falen van één disk nihil is, kun je gewoon je gang gaan met Recertified en Whitelabel disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Als je de disks redundant opstelt, dus RAID-1, RAID-5 of SHR ofzo... dan is het verlies van een disk geen probleem en de eventuele lagere kwaliteit ook niet zo'n probleem.
Soms moet je een beetje mazzel hebben....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cirolf
GarBaGe schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:01:
Als je de disks redundant opstelt, dus RAID-1, RAID-5 of SHR ofzo... dan is het verlies van een disk geen probleem en de eventuele lagere kwaliteit ook niet zo'n probleem.
Soms moet je een beetje mazzel hebben....
Dat was inderdaad ook mijn redenering. Het verschil in prijs is er ook wel naar. De vraag is zelf of er effectief een lagere kwaliteit. Volgens bvb de site van datablocks hebben die schijven zelf een lagere RMA rate omdat ze alle testen 2 maal doorlopen... Al is dat natuurlijk ook hun marketing.

Ik ga het vermoedelijk wel proberen en zal m'n ervaring delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 12:56
Toevallig een aanrader waar ik zo'n schijven kan bekomen?
Datablocks ken ik, nog geen ervaring mee, maar ik ben eerder op zoek naar kleinere schijven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cirolf
arcss schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:16:
Toevallig een aanrader waar ik zo'n schijven kan bekomen?
Datablocks ken ik, nog geen ervaring mee, maar ik ben eerder op zoek naar kleinere schijven :-)
Op de vraag & aanbod kun je wel redelijk wat vinden. JCCP trading heeft vaak ook wat in de aanbieding :)
Ikzelf ben uiteindelijk voor Datablocks gegaan en ben er wel tevreden van. 4 schijven van 20TB gekocht. Niet goedkoop maar wel heeeel wat goedkoper dan nieuw. De schijven hadden quasi geen uren (dus zo goed als nieuw) en draaien nu al 2 maand zonder issues :)
Pagina: 1