Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohawk49
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11-11-2024
Ik heb 2 Somfy rolluiken die ik graag smart wil maken. Dus bij zonsopkomst omhoog, ondergang omlaag, op afstand omhoog/ omlaag etc.

Ik heb een ICS-2000 dus zou graag iets met Klik Aan Klik Uit willen doen. Als dit niet kan, dan iets anders.

Op internet kan ik niet goed iets vinden.

Het gaat om 2 rolluikken met een Oximo 50 WT 6/17 motor met aan de binnenkant een opbouw schakelaar voor omhoog en omlaag.

Bij voorbaat dank voor de moeite!

Gr Roy

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:11
Hoi Roy,

Ik zou hier niets van KlikaanKlikuit voor kiezen, systeem is erg gesloten en wordt niet echt meer voor ontwikkeld. Beter eens verder te kijken naar een platform voor de toekomst. (bijv. Home Assistant)

Shelly's zijn mooie modules die je nu al kunt gebruiken, werken via WiFi en hebben in de software de mogelijkheid om te schakelen op basis van zonsopkomst en zonsondergang. Daarnaast kun je ook gewoon knoppen behouden, het past enkel niet in de standaard Somfy schakelaar en opbouwdoos. Beter te kijken voor een Gira opbouwdoos en jaloezieschakelaar als je dat wil.

Bij een vriend van mij schakelen we via Home Assistant ook de rolluiken op basis van temperatuur in de woonkamer, scheelt erg op warme zomerdagen.

Mocht je vragen hebben, let me know, happy to help out!

[ Voor 10% gewijzigd door Yannick97 op 10-06-2024 17:53 ]

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohawk49
He Yannick,

Zojuist de Shelly Plus 2PM ontvangen, ik zal morgen eens kijken of het lukt.

Wellicht kan ik je kennis nog eens aanspreken?

Gr Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohawk49
Kan iemand helpen welke draad waarin moet in de Shelly Plus 2PM?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNPxLiw0p-CHxZHpnG6QZJyR_YE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYDwnrNv7wWlF5KRwaXOWNrJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 16:00

V-8

Wil je de schakelaar behouden? Zo nee:

Blauw op de N
Bruin met spanning op de L (even met spanningstester kijken op welke bruine er spanning staat, een van beide)

Bruin zonder spanning op de O1
Zwart op de O2
(deze bruine en zwarte eventueel omdraaien als op/neer voor jou niet logisch is en omgedraaid moet worden)

Aarde: niet nodig

Schakelaar wel behouden:

Blauw op de N
Bruin met spanning op de L (even met spanningstester kijken op welke bruine er spanning staat, een van beide)
En deze bruine met spanning ook doorlussen naar het ingangscontact van je bestaande schakelaar.
Dan 1 nieuwe draad van je schakelaar naar de Shelly op S1
Dan 1 nieuwe draad van je schakelaar naar de Shelly op S2

Bruin zonder spanning op de O1
Zwart op de O2
(deze bruine en zwarte eventueel omdraaien als op/neer voor jou niet logisch is en omgedraaid moet worden)

Aarde: niet nodig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWaE-2uB5vBVrzEwx8a6sryxZSM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HiFATDErpHyqx7KjWYyZurT9.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door V-8 op 21-06-2024 09:35 ]

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohawk49
He V-8,

Top antwoord! Ik moet blauw dan doorknippen en 1 in N en de ander in een lasklem?

Gr Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Mohawk49 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:26:
He V-8,

Top antwoord! Ik moet blauw dan doorknippen en 1 in N en de ander in een lasklem?

Gr Roy
Idd! En de blauwe draad van het rolluik ook in die lasklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohawk49
V-8 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 07:53:
[...]

Idd! En de blauwe draad van het rolluik ook in die lasklem.
Maar als ik blauw doorknip, heb ik 2 uiteinden. 1 in N en de ander in de lasklem. Dan heb ik toch geen blauw van de motor meer om ook in die lasklem te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

Mohawk49 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Maar als ik blauw doorknip, heb ik 2 uiteinden. 1 in N en de ander in de lasklem. Dan heb ik toch geen blauw van de motor meer om ook in die lasklem te doen?
Waarschijnlijk is dit al de blauwe van de motor, die elders aangesloten is.
Geen probleem, gewoon doorknippen, beide in dezelfde lasklem en van daar uit 1 blauwe draad op de N van de Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohawk49
He V-8,

Jouw stappen 1 op 1 gevolgd. Het werkte in 1 keer!

Alleen heb mezelf niet goed genoeg ingelezen, om het e.e.a. op weer/ temperatuur te regelen, heb je het abbo nodig, lesje geleerd voor de volgende keer.

Super bedankt voor de hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Yannick97 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:48:
Hoi Roy,

Ik zou hier niets van KlikaanKlikuit voor kiezen, systeem is erg gesloten en wordt niet echt meer voor ontwikkeld. Beter eens verder te kijken naar een platform voor de toekomst. (bijv. Home Assistant)

Shelly's zijn mooie modules die je nu al kunt gebruiken, werken via WiFi en hebben in de software de mogelijkheid om te schakelen op basis van zonsopkomst en zonsondergang. Daarnaast kun je ook gewoon knoppen behouden, het past enkel niet in de standaard Somfy schakelaar en opbouwdoos. Beter te kijken voor een Gira opbouwdoos en jaloezieschakelaar als je dat wil.

Bij een vriend van mij schakelen we via Home Assistant ook de rolluiken op basis van temperatuur in de woonkamer, scheelt erg op warme zomerdagen.

Mocht je vragen hebben, let me know, happy to help out!
Kan je met Shelly wel goed de huidige stand van het rolluik zien binnen HA? Ik gebruik nu die van Fibaro en de huidig weergegeven stand klopt eigenlijk nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

MarkyB schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:56:
[...]

Kan je met Shelly wel goed de huidige stand van het rolluik zien binnen HA? Ik gebruik nu die van Fibaro en de huidig weergegeven stand klopt eigenlijk nooit
Ik gebruik Shellies voor mijn rolluiken en zipscreens. Voor beiden kan ik nauwkeurig de positie instellen. Na een kalibratie werkt dat meteen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Mavamaarten schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:05:
[...]

Ik gebruik Shellies voor mijn rolluiken en zipscreens. Voor beiden kan ik nauwkeurig de positie instellen. Na een kalibratie werkt dat meteen.
De positie instellen is voor mij ook geen probleem, het is via het dashboard de huidige positie uitlezen wat altijd fout gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

MarkyB schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:19:
[...]

De positie instellen is voor mij ook geen probleem, het is via het dashboard de huidige positie uitlezen wat altijd fout gaat
Ook dat gaat steeds goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3uO5PXMN7_CnUs2hnCBBMGxtLI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RjgCCAh8fUn7c9ojvacFFSo3.png?f=fotoalbum_large

Mijn screens gaan steeds tot bijna naar beneden, met een redelijke spleet om nog naar buiten te kunnen kijken. Positie wordt altijd netjes weergegeven als 18%. Als ik nu 10 seconden omhoog doe en stop, dan zegt hij meteen bv. 27%.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:11
Mohawk49 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:18:
He Yannick,

Zojuist de Shelly Plus 2PM ontvangen, ik zal morgen eens kijken of het lukt.

Wellicht kan ik je kennis nog eens aanspreken?

Gr Roy
Hoi Roy, zie je post nu pas, had je anders graag geholpen, maar ik zie dat het al gelukt is. Gr.!
Mohawk49 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:29:
He V-8,

Alleen heb mezelf niet goed genoeg ingelezen, om het e.e.a. op weer/ temperatuur te regelen, heb je het abbo nodig, lesje geleerd voor de volgende keer.

Als je via Home Assistant zou gaan schakelen, via een Pi met SSD of Intel NUC, gebruik maakt van een slimme thermostaat of wat WiFi/Zigbee temperatuur sensoren, ben je veel flexibeler in de mogelijkheden van je rolluiken. Openen en sluiten op basis van tijd, weer, binnentemperatuur, of je televisie gaat kijken, meenemen in scenes, maar ook gebruik via Siri en Google Home. Een grote stap met flinke leercurve, maar zo de moeite waard.
MarkyB schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:19:
[...]

Mavamaarten schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:11:
[...]

Ook dat gaat steeds goed.

[Afbeelding]

Mijn screens gaan steeds tot bijna naar beneden, met een redelijke spleet om nog naar buiten te kunnen kijken. Positie wordt altijd netjes weergegeven als 18%. Als ik nu 10 seconden omhoog doe en stop, dan zegt hij meteen bv. 27%.
Als ik MarkyB goed begrijp denk ik dat hij bedoeld dat de percentages niet logisch zijn, en dat klopt zeker, is ook het geval bij de Shelly.

De oorzaak hiervan is dat rolluiken op zichzelf niet geheel liniar zijn als het gaat om openen, de eerste 20-35% is enkel al de lamellen die in elkaar gevallen zijn ophalen, het rolluik zelf zit dan nog, zoals veel mensen dat zouden zeggen "dicht", maar in het gehele proces van openen is dat voor de Shelly wel dat percentage van een gehele open of sluit cyclus.

De beste oplossing hiervoor is goed onthouden wat voor jou waardes zijn waarop je de rolluik geopend wil hebben en die hanteren.

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Mohawk49 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:29:
He V-8,

Top, wat leuk om te horen! Graag gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pathowner
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-12-2024
Beste,

Ik zit met verwondering jullie berichten te lezen. Ik ben van plan om twee rolluiken te kopen voor twee slaapkamers. Via diverse websites kom ik veelal uit op motoren van Somfy.
Telken kom ik erop uit dat de Somfy RS 100 IO meest modern is en instelbaar is.
Ik gebruik zelf weinig slimme toepassingen maar zou dit wel graag voor mijn rolluiken gaan toepassen.
Wat ik graag zou willen is automatisch dicht/open combinatie met zonlicht en eventueel bepaalde stand van open instellen voor ventitaltie oid.

Wat zou voormij beste optie zijn? twee luiken met RS100 motor of standaard motor combineren met shelly module? Ik hoor graag jullie feedback.

Mvg,

Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:03
@pathowner Dan zou ik voor een standaard motor met een Shelly kiezen.

Je kan dan gewoon het schakelmateriaal gebruiken wat je voor de rest al hebt en je bent dan niet afhankelijk van de dure opties van Somfy als je het wilt integreren met bijvoorbeeld home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pathowner
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-12-2024
@Sambaltegelkaas Dan heb ik ook een aparte relai Shelly Pro Dual Cover / Shutter PM nodig niet? combinate met twee shelly controlers heb je dan een slim systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:03
? Ik snap je vraag niet helemaal. Als je de plus 2 pm gebruikt heb je er maar 1 nodig per rolluik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohawk49
@V-8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FN1jXU4qlTcUkr8DmFY70ef61cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPo2XfSgkxxlzsaeC6lzOITr.jpg?f=fotoalbum_large

Zou je me nog een keer willen helpen met bovenstaande aansluiting? Ik heb het nu zoals onderstaand aangesloten, maar dit is blijkbaar niet correct. (de rechtse bruin is de zwarte, voor nu even bruin gebruikt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SX2pLe8dhm7SHse0doRVy24LZGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbAfPZwMbN8qmpD0UBLB6LSA.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn dank is enorm!

[ Voor 35% gewijzigd door Mohawk49 op 06-08-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Mohawk49 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:12:
@V-8

Zou je me nog een keer willen helpen met bovenstaande aansluiting? Ik heb het nu zoals onderstaand aangesloten, maar dit is blijkbaar niet correct. (de rechtse bruin is de zwarte, voor nu even bruin gebruikt)
Mijn dank is enorm!
Zeker!

De draden van je rolluik moeten i.i.g. allemaal op de Shelly worden aangesloten, niet op de schakelaar zelf.
Dit lijkt nu wel het geval te zijn, kan dat kloppen? (behalve de blauwe nuldraad, die moet je zowel doorlussen naar rolluik als naar de Shelly)

Welke bruine draad is je fasedraad waar spanning op binnenkomt?

De schakeldraden vanuit je rolluik moeten dus op O1 en O2 aangesloten worden. Nu is O1 niet aangesloten zo te zien, dus 1 richting gaat sowieso niet werken.
De twee geschakelde kanten van de draaischakelaar moeten op S1 en S2 worden aangesloten, dat lijkt nu ook niet het geval te zijn.

Kijk nog eens naar mijn eerdere post, misschien even alles losmaken en op die manier aansluiten, helpt dat?

Pagina: 1