Core speed 7900GRE laag in games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-09 13:39
Mijn probleem
Mijn nieuwe Powercolor Hellhound rx 7900GRE vertoond vreemd gedrag in games. De core clock schommelt tussen de 1300 en 1400 MHz, terwijl ik verwacht tussen de 2000 (baseclock) en 2400MHz (turbo) uit te komen. Wanneer ik echter een benchmark draai (3dmark demo op Steam) klokt hij wel netjes door naar 2350-2400MHz. Temperaturen tijdens het gamen komen rond de 50-60 graden (core en hotspot) uit, tijdens de benchmark verder richting de 60-65 graden. Temperaturen uitgelezen in de adrenalin software, kloksnelheiden ook in adrenalin en gecontroleerd met GPUZ.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Moederbord: MSI B450-A Pro MAX
CPU: AMD Ryzen 3700x + stock koeler
RAM: G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x16GB 3200Mhz
PSU: Corsair CX750
SSD: Samsung 980 1TB (nvme)
Monitor: Dell 1440p QHD (144Hz)

Software:
Windows 10
AMD Adrenalin

Getestte games:
Rainbow Six Siege
Dota 2
FS22
War Thunder

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in deze pc eerder een Nvidia gpu gehad (gtx 1080). Ik heb mijn oude drivers verwijderd met DDU (veilige modus), daarna de kaart gewisseld en AMD drivers geïnstalleerd.

Drivers herinstalleren met DDU (via veilige modus) heeft geen effect gehad. Ik heb geprobeerd een custom clock profiel aan te maken in adrenalin, waarbij ik wel de max kloksnelheid aan kan passen, maar hij tijdens het gamen nog steeds niet verder komt dan +-1400 MHz. Uiteindelijk krijgt alleen het draaien van een benchmark de kaart naar zijn max core speed...

Het lijkt mij niet dat de kaart stuk is (want hij komt prima door de benchmark heen en scoort naar verwachting). Zijn er nog opties die ik kan proberen voor ik over ga op een schone Windows installatie? Als het moet dan moet het, maar ik bespaar mijzelf liever de moeite als het niet nodig is :*)
...

Beste antwoord (via dunedanh op 13-06-2024 19:13)

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
De games die de OP aangeeft echter, zijn allemaal voor een 7900GRE veel te weinig load. Daar zal hij, zeker in combinatie met een 3700x, niet volledig belast worden.

Test eens een moderne AAA single-player game... Horizon serie, of iets dergelijks.

Doe eens een GPU power virus runnen, zoals Furmark, of 3DMARK. Als hij dan nog in lage clocks blijft hangen, kijk eens of de PEG connectoren echt goed contact maken (dus het retentiepinnetje zit goed eroverheen geklikt). Zorg dat je vanuit het control panel geen vsync forceert. dat soort dingen. Kijk of je niet per ongeluk RIVATUNER draait met een fpscap die je ooit bij een game ingesteld hebt.

Zo een paar dingen die ik kan bedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Kijk eens in hoeverre je CPU bezig is in games. De videokaart is toch wel redelijk overbemeten voor de gebruikte processor en het klopt dat benchmark software de grafische kaart wel echt aan het werk krijgt. Die is daar specifiek op ontworpen. Tevens kan het zo zijn dat je grafische instellingen in games zo staan dat die op bijvoorbeeld 60 fps gecapped wordt. Dan staat je videokaart dus ook al snel uit z'n neus te eten. Op welke resolutie speel je? 60 fps op FHD is voor deze grafische kaart namelijk een peuleschilletje.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:25
Je bent niet de enige.
Ik herken dit ook en in Linux zowaar en dat was een schone installatie.

Het daar CoreCTRL lopen om m'n clocks te tweaken en merk daar dat de GPU zich zelfs ingame terugklokt. Meestal op moment dat de last wat terugzakt, zoals tijdens een laadscherm of bij het openen van een menu. Vervolgens gaan ze niet meer naar de "normale" performance stand.

Ik zou het herinstalleren van Windows dus nog even achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
CPU verbruik zal ik eens extra nakijken, maar is het aannemelijk dat de gpu terugklokt als de cpu het niet bij kan benen? Ik zou verwachten dat de clockspeed gelijk blijft maar de belasting (%) omlaag?

Goed punt over de resolutie, heb ik aangepast in de startpost (1440p 144Hz). Ik heb met en zonder vsync geprobeerd, dit had geen effect op de clockspeed (wel op ingame fps, die was zonder vsync een stuk hoger).
"Fijn" om te horen dat ik niet de enige ben. Als ik het goed begrijp heb jij dus ook met CoreCTRL aan problemen met je kloksnelheid? Heb jij ook een 7900gre, of heb jij een ander model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Ik heb ook een 7900GRE.

CoreCTRL is in feite wat Afterburner is voor Windows. De enige game die ik speel die m'n GPU echt aan het werk heeft gezet de laatste tijd is Helldivers 2 geweest, welke ik op Linux speel. Op Windows heb ik nog niet gekeken of ik het kan reproduceren.

Wat CPU betreft heb ik er een 5800X3D in liggen, die houdt m'n GPU ook wel goed aan het werk in de regel. Maar zoals gezegd is het dus wel opvallend dat het dus op momenten van een (relatief) hoge CPU belasting is dat de GPU terugklokt.

Mijn model is is overigens de Sapphire Pure. Dus het is kennelijk ook niet iets wat exemplarisch is voor de Power Colour Hellhound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:28

Thomg

Aww yiss

Dit klinkt als een typisch voorbeeld van een GPU die gebottlenecked word door andere componenten in je systeem. Genoemde spellen zijn vrijwel allemaal erg CPU intensief wat een sterke CPU belangrijker maakt dan een sterke GPU.

Om waar voor je geld te krijgen zul je echt moeten denken aan een 5700X3D/5800X3D.

In de tussentijd kan je ervoor kiezen om de grafische settings wat omhoog te schoppen of door op een hogere resolutie te renderen, maar als je vooral meer FPS wilt ben je SOL tot de upgrade.

Ik kan de ervaringen van @Cid Highwind niet echt beamen, maar ik dual-boot vrijwel altijd terug naar Windows voor games, dus mijn ervaring is wel wat meer gelimiteerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Thomg op 10-06-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
@Thomg Het vreemde aan de situatie is dus dat de GPU ook zodra de bottleneck dus weg is, niet meer omhoogschaalt qua clocks.

Dat de GPU terugklokt bij een CPU limiet, of wanneer de FPS cap is bereikt, dat is natuurlijk mooi. Maar daar mag deze niet in blijven hangen. Bij mij zie ik hetzelfde overigens ook qua geheugenclocks gebeuren.

@dunedanh Heb je geprobeerd Adrenalin te overrulen middels Afterburner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
GamersNexus allemaal mooie videos maken over GPU BUSY en we negeren het compleet.

Installeer eens Intel Presentmon, en kijk of GPU BUSY dezelfde frametimes (of 99% gelijk) heeft als de total frametime. Meestal is de "GPU FOCUS" profile genoeg. Dan hoef je niet te gokken of er een bottleneck is, dan zie je het duidelijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Majestici op 10-06-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
@Majestici
Dat is natuurlijk een mooie manier om te kijken of je systeem structureel underpowered is qua CPU. Het probleem in kwestie is echter dat de GPU juist nadat er weer ruimschoots CPU capaciteit voorhanden is, de clocks alsnog niet in de hoogste stand schieten, maar in een lagere power state blijven hangen.

Dat klinkt naar mijn mening eerder naar een driver issue, dan naar een CPU bottleneck. Zodra ik weer meer tijd heb het na te lopen, ga ik het desondanks even nalopen, al dan niet met andere tools i.v.m. het OS.

@dunedanh Ben je zelf in de gelegenheid geweest nog iets te vinden?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Majestici
De games die de OP aangeeft echter, zijn allemaal voor een 7900GRE veel te weinig load. Daar zal hij, zeker in combinatie met een 3700x, niet volledig belast worden.

Test eens een moderne AAA single-player game... Horizon serie, of iets dergelijks.

Doe eens een GPU power virus runnen, zoals Furmark, of 3DMARK. Als hij dan nog in lage clocks blijft hangen, kijk eens of de PEG connectoren echt goed contact maken (dus het retentiepinnetje zit goed eroverheen geklikt). Zorg dat je vanuit het control panel geen vsync forceert. dat soort dingen. Kijk of je niet per ongeluk RIVATUNER draait met een fpscap die je ooit bij een game ingesteld hebt.

Zo een paar dingen die ik kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Daar heb je wel een goed punt. Ik herkende mijn eigen issue hier iets teveel in, maar het scenario is mogelijk inderdaad wel verschillend.

Bij die games lijkt me zo een analyse wel zinvol inderdaad. Bij deze ook nog twee andere ideeën:

1. Vsync op een monitorfrequentie
2. AMD Chill met en max framerate ingesteld

Met AMD Chill is het ook oppassen, aangezien je dat zowel globaal, als per game in kunt stellen. Stel je hebt het ooit globaal ingesteld, kan het zijn dat je ingame dus middels ALT+R ziet dat het gedeactiveerd is (want game-specifieke instelling), maar die overruled wordt door de globale setting.

In mijn geval is dat alles n.v.t. en stel ik dezelfde issues vast, met Helldivers 2. Maar het is inderdaad beter eerst nog een paar andere opties na te lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Hetgeen is, je moet systematisch alles afwerken.

Test de CPU prestaties met iets als Cinebench, dat die niet in low clocks staat (zoals bijvoorbeeld windows die zich op powersavings gezet heeft).

Test de GPU in 3DMARK of Furmark dat hij wel hogere clocks kan draaien (daarmee een driver bug of gebrek aan stroomvoorziening uitsluiten). Als de GPU een BIOS Switch heeft, zet deze eens om, misschien is een van de firmwares slecht.

Als je dat hebt uitgesloten, dan moet je met Presentmon kijken wat er gebeurd. Je kunt even de timings erbij pakken. Zoals CPU time-to-render, GPU BUSY en Total frametime. Dan kun je precies zien welke de grootste bijdrage heeft aan de frametime. Je kunt CPU of GPU bottleneck niet simpelweg beoordelen met "hij draait niet op 1 core 100%, dus geen CPU bottleneck, of voor GPU's "hij draait lage clocks". Zeker met moderne windows versies, verdeeld hij de werklast via CPU slices. Dan heb je de illusie dat alle cores niet overbelast zijn, maar 1 thread kan nog steeds vasthangen op IPC.

Zeker met multiplayer games. Vandaar dat je niet teveel variabelen zoals server performance en tickrates moet introduceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
Ik heb ondertussen verschillende dingen kunnen testen, waaronder spelen met/zonder vsync, frame limieten, en extra opletten/loggen wat de CPU doet tijdens het gamen.

Er blijkt met deze (relatief lichte) spellen niet echt last te zijn van een CPU-bottleneck, de totale belasting zit rond de 60%, met de gebruikte individuele cores rond de 80-90% load. Ook de temperatuur van de CPU blijft daarbij ruim onder enige vorm van throttling (~65 graden na een korte ronde games).

De voorspelling die meerdere van jullie al deden, namelijk dat de belasting gewoon niet genoeg was voor de kaart om de "power" omhoog te schroeven, lijkt de juiste. R6 Siege als voorbeeld (het enige van de genoemde spellen waar framerate uberhaupt iets uit maakt) haalt met alle limieten eraf (framerate onbeperkt, v-sync uit, graphics omhoog) een average fps rond de 300, met uitschieters omlaag naar ~250 en omhoog naar bijna 450. Op deze manier word ook gewoon netjes de maximale kloksnelheid van de GPU gehaald.

Mijn lage clocksnelheid was dus toch gewoon de kaart die zichzelf terugschroefde omdat er niet meer van hem gevraagd werd. De problemen van @Cid Highwind lijken dus toch een andere oorzaak te hebben als die van mij...

Ik wil iedereen bedanken voor de behulpzame en informatieve reacties. Achteraf bleek het dus toch gewoon een vorm van "user error" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
dunedanh schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:13:
Er blijkt met deze (relatief lichte) spellen niet echt last te zijn van een CPU-bottleneck, de totale belasting zit rond de 60%, met de gebruikte individuele cores rond de 80-90% load. Ook de temperatuur van de CPU blijft daarbij ruim onder enige vorm van throttling (~65 graden na een korte ronde games).
Ondanks dat je je antwoord hebt moet ik hier toch even op reageren. Dat is niet de juiste manier om vast te stellen of je wel of niet een CPU bottleneck hebt. Totale belasting hangt af van je corecount en hoeveel threads de game heeft (meestal schaalt het na 6 cores slecht). Ten tweede, CPU SLICING in moderne windows OS zorgen ervoor dat geen van de cores naar 100% gaat. Echter, dit is geen echte multithreading, en je kunt nog steeds op IPC/single-thread vastlopen op één thread van de game. Dit zie je dan niet in total CPU of single-core load% terug. Voorbeeld, hier sta ik in Horizon Forbidden West in Fleet's End, het zwaarst belaste CPU gedeelte van de game.

Hier een test met mijn 5800X3D op 4450mhz (max) (zou ik ff rechtermuisknop -> openen nieuw tab)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DcA5_9K6I-NZJG6MQKfipyrq9c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5cua5NuXaqzOH9NBmSq6Uvqt.png?f=fotoalbum_large

En hier op 2275mhz, (de heft) (zou ik ff rechtermuisknop -> openen nieuw tab)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8Tn_l7zrFYMM64d3cL4inVIQ0w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ji7ijEML7LMpMNVWV4eaHTPB.png?f=fotoalbum_large

Gemiddeld is de fps van 80+ naar 60 en soms eronder gegaan, zonder dan één van de cores op 100% stond. GPU coreclock zie je in het tweede voorbeeld ook veel meer fluctueren en over het algemeen lager zitten. De tweede sitautie is dus een duidelijke CPU bottleneck, maar volgens wat jij hierboven aangeeft zou dat niet het geval zijn. Hetgeen waar je dat dus haarfijn mee ziet, is met GPU BUSY. Dan zie je meteen dat de GPU constant bezig is of niet. Als hij minder lang bezig is dan 99% van de totale frametime, wacht hij op de CPU soms, en dan heb je een CPU bottleneck. Voorbeeld van dezelfde situatie:

4450mhz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9mM4GWA9f7EfeTrdG6Me7X1Xss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YQGL6j0PndbitG8cNlI0FLjT.png?f=fotoalbum_large

2275mhz (presentmont rapporteerd deze niet goed).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGY4PdLj3CbmhA2ndMWBZEOQbO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vkeg7HDG0iIwRB4CZ1Zpp6ao.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je in een oogopslag dat de GPU BUSY lijn en de total frametime bij het 4450mhz voorbeeld veel meer op dezelfde lijn liggen, dan het 1500mhz voorbeeld. Wat Tom dus ook in de video uitlegt, als je de miliseconden van GPU BUSY dus zoveel lager ziet zitten dan je total frametime, dan heb je ergens anders een bottleneck. Meestal de CPU.

Dat moest ik gewoon even toevoegen.
Pagina: 1