Tuinhuis inkorten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bugsvoyager
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 19:08
Hoi Allen,

Ik heb hier een vraag.

Onze tuin hek staat op omvallen en willen dit meteen goed doen.

Ipv nieuwe tuinhek willen we een tuinhuis met overkapping.

Tuin hek breedte is 5,3 meter breed.

We zien heel veel standaard tuinhuizen met 6 meter breed.

Mijn vraag hier is :
- is het makkelijk om zelf de overkapping met 70 a 80cm in te korten?( 80 cm om iets meer binnen de erf grens te houden.)

- waar moet ik in de gaten houden bij het inkorten.

- wat voor gereedschappen heb ik nodig.
(Heb zelf cirkelzaag, decoupeerzaag, )

Mvg john

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 20:21
Wat voor tuinhuis heb je op het oog. Zo'n standaard blokhut? Het systeem waarbij die planken in elkaar vallen is voorgezaagd en gefreest. Als je dat vormpje er niet zelf in kunt krijgen, dan zou ik er niet aan beginnen. Denk je dat wel te kunnen dan zie ik geen probleem (maar dan zou je alsnog misschien beter zelf vanuit losse planken wat kunnen gaan maken)

Hier is een youtube filmpje wat ik vond waar je kunt zien hoe die planken in elkaar moeten vallen:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:10
Je kan ze op genoeg plekken gewoon op maat bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bugsvoyager
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 19:08
daniel14 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:14:
Je kan ze op genoeg plekken gewoon op maat bestellen.
Klopt dat hebben we gedaan zijn naar zo'n 6 verschillende bedrijven geweest en kost bijna de dubbele. ( 7 tot wel 10 k met montage zonder 5 tot 7 k alleen materialen met bezorging.)

Ik zie tuinhuis met overkapping gemiddeld 3 a 4k nieuw alleen materialen . Maar moet dan zelf wel op maat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
Het lijkt mij niet heel moeilijk om het zelf te doen, maar ik weet natuurlijk niet hoe handig jij bent.

Ik zou als ik jou was naar een zaak gaan waar ze die tuinhuisjes hebben staan, zodat je ook even goed van binnen kan kijken hoe ze in elkaar zitten. Dan kan je zelf een beetje kijken hoe je het zou moeten inkorten en of je denkt dat jou dat gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
Andere optie zou natuurlijk ook zijn om een tuinhuis van 5m breed te kopen en nog een klein stukje van 20cm aan de achterkant te zetten om de schutting af te maken. Dat linkt wel als veel minder werk en je wint er maar 20cm mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Kan maar weet niet hoe handig TS is.
Zou er zelf denk ik twee dagen over doen?
Een voor het aanpassen van de delen, de andere voor monteren, afwerken schilderen.
Hoop dat TS een tuin heeft waar de voorbereidingen mogelijk zijn het liefst alle delen uitleggen op de grond.

Als het bouwpakket alleen uit planken bestaat links en recht een stukje er af zagen met de cirkelzaag waar de slechte stuken zitten?

De planken met een stukje er uit die je stapelt, zijn ook prima in te korten allen zelf even uitrekenen of je de gewenste maat overhoudt bij in korten. (vermoed minder)
Met een sjabloon is het prima te doen met een decoupeerzaag.
Het dak is een ander verhaal vermoed dat daar planken met tong en groep smaller gemaakt moeten worden?

Tuinhuisjes die bestaan uit vier vaste wanden en een bodem zijn ook prima in te korten.
Wel wat extra hout in kopen om de nieuwe dragers voor de wanden er tussen te schroeven/nieten.
Daarna de rest er afzagen kan met een handzaag zou het niet elektrisch doen omdat er nietjes, schroeven in het af te zagen stuk kunnen zitten.

Zelf zou je ook een simpel huisje kunnen bouwen, er staan vaak gratis huisjes op MP waar nog wel bruikbare stukken in zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door onno oliver op 10-06-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Je kunt de muren zelf wel inkorten:
  • Neem alle planken en plaats deze tegen elkaar, brede kanten tegen elkaar. Zorgt dat de ene kant keurig uitgelijnd is, neem hier de tijd voor en klem deze goed tegen elkaar vast.
  • Teken de maximum lengte op de 1e en laatste plank af. Nu kun je alle planken in 1x met een liniaal+zaag inzagen.
  • Meet en teken af waar het 'hapje' eruit moet, zet je zaagmachine op die diepte en zaag de linker en rechterzijde van het vakje (let op waar je de zaagsnede plaatst!)
  • Draai je plankenpakket om en doe stap 1+2+3 ook voor de andere kant
Nu zijn je planken op lengte en zijn die 'hapjes' aan 2 van 3 kanten gezaagd. Nu moet je alleen de 3e zijde (de korte kant) nog zagen. Dat kun je doen met je deco-zaag (tip: Boor eerst een gaatje, dan hoef je niet alles in te zagen), of een smalle multitool met geleiding (kan ook gewoon een mooi haaks blokje zijn).

Let op: je dak wordt dus ook smaller. Maar die kun je waarschijnlijk gewoon recht afzagen met een liniaal+zaag :)

[ Voor 8% gewijzigd door Martijn.C.V op 12-06-2024 11:16 ]

Complimentje?

Pagina: 1