Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwfukkink
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-05 21:38
Ik begrijp dat een inlaatcombinatie zorgt dat de druk niet te ver oploopt tijdens het opwarmen van het water in een (elektrische) boiler.

Werkt een inlaatcombinatie ook bij onderdruk?
Dus als een volle, warme boiler uitgezet wordt (of als de stroom uitvalt) en het water weer afkoelt?

Ik vermoed dat de boiler dan koud water 'opzuigt' aan de inlaatkant van de boiler.
Maar stel dat de stopkraan van de inlaatcombinatie nou dichtgedraaid is, wat dan?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Grtz, JW

(jullie begrijpen dat dit niet een geheel theoretische vraag is ;-) )

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:14
Afkoelen van het water gaat inderdaad goed, je zuigt dan water aan uit de koudwaterleiding. Het gaat wel mis als je een lek hebt in je waterleiding en je boiler leegloopt, dan krijg je een forse onderdruk en kan je vat stuk gaan.

Natuurlijk is daar iets voor verzonnen, een beluchter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je kunt een boilervat laten imploderen door het leeg te laten lopen zonder een luchtaanvoer te hebben. Dus ik denk dat je voorzichtig moet zijn.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
jwfukkink schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:59:
Ik begrijp dat een inlaatcombinatie zorgt dat de druk niet te ver oploopt tijdens het opwarmen van het water in een (elektrische) boiler.

Werkt een inlaatcombinatie ook bij onderdruk?
Dus als een volle, warme boiler uitgezet wordt (of als de stroom uitvalt) en het water weer afkoelt?

Ik vermoed dat de boiler dan koud water 'opzuigt' aan de inlaatkant van de boiler.
Maar stel dat de stopkraan van de inlaatcombinatie nou dichtgedraaid is, wat dan?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Grtz, JW

(jullie begrijpen dat dit niet een geheel theoretische vraag is ;-) )
Dan daalt de druk in het vat, waardoor (zoals hierboven aangegeven) het vat theoretisch kan imploderen. Ook kan er uiteraard zuigkracht aan de uitvoer ontstaan, ook niet ideaal.