Constant aardlekschakelaar eruit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
Hi allen,

Ik snap er niks meer van. En ik heb al contact opgenomen met een elektriciën, maar die kan pas aan het einde van deze week langskomen.

Sinds 3 dagen klapt constant de aardlekschakelaar eruit. In de afgelopen 5 jaar is dat werkelijk 0 keer gebeurd.
Je zou dus zeggen dat er een storing is.

Ik heb echter geen idee waardoor het komt. De ene keer gebeurd het als ik de oven aan zet. De andere keer als ik de wasmachine aan zet. Dan weer als ik de vaatwasser aan doe.

Het gekke is dat dus de aardlekschakelaar eruit klapt en de groepen er gewoon op blijven.

Als ik alle groepen uit zet en ze 1 voor 1 weer omzet dan lijkt het aan de eerste groep te liggen.
Hier zit echter de eerste verdieping op. Het rolluik, de airco en de verlichting boven. Maar die staan allemaal uit.
Na een minuut of 10 kan ik die groep weer om zetten en dan werkt alles weer. En op een heel willekeurig moment klapt hij er dus weer uit. De ene keer na een uur. De andere keer pas aan het einde van de dag.

Ik snap er helemaal geen jota van.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:52

Cheezus

Luiaard

Waarschijnlijk heb je continue een kleine lekspanning naar aarde, net te weinig om de aardlekschakelaar te laten trippen. Als je dan een apparaat inschakelt (die standaard ook een klein beetje naar aarde lekken) tript de schakelaar wel. Dat ligt dan niet aan dat specifieke apparaat maar aan een lekstroom die al standaard in de installatie zit.
Standaard boosdoeners zijn lampen/WCD's/lassen buiten (in de tuin/aan de gevel). Je kan die nalopen en controleren op vocht/vuil/oxidatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Lopen er ergens gedeelde leidingen tussen genoemde apparaten? Je zou denken aan vocht of zo dat ergens sluiting maakt. Lekkage ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als ik alle groepen uit zet en ze 1 voor 1 weer omzet dan lijkt het aan de eerste groep te liggen.
Hier zit echter de eerste verdieping op. Het rolluik, de airco en de verlichting boven.
Rolluik en airco zijn natuurlijke beiden zaken waar er een stroomdraad naar buiten je huis loopt.
Daar zou idd ergens wat vocht kunnen zitten wat het stroomlek veroorzaakt?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:51
De oorzaak is vocht. Misschien in de motor van het rolluik?
Trek de stekkers van alle apparaten die op de bewuste groep zitten uit het stopcontact. Als de aardlek dan niet uitvalt 1 voor 1 de apparaten weer aansluiten.
Zit er toevallig ook tuinverlichting aangesloten op de bewuste groep ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
Cheezus schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:23:
Waarschijnlijk heb je continue een kleine lekspanning naar aarde, net te weinig om de aardlekschakelaar te laten trippen. Als je dan een apparaat inschakelt (die standaard ook een klein beetje naar aarde lekken) tript de schakelaar wel. Dat ligt dan niet aan dat specifieke apparaat maar aan een lekstroom die al standaard in de installatie zit.
Standaard boosdoeners zijn lampen/WCD's/lassen buiten (in de tuin/aan de gevel). Je kan die nalopen en controleren op vocht/vuil/oxidatie.
Oke dus dat kan ook de reden zijn waarom het soms wel en soms niet gebeurd.

Ik bedenk me nu wel dat er boven onlangs wat dakpannen zijn verschoven voor een reparatie aan de goot.
Zou kunnen dat hier wat water naar binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Dit kan door zoveel dingen komen dat het bijna onmogelijk is om je via internet te helpen. Het kan zelfs komen door een dode vlieg achter een WCD, of een dode spin in een lasdoos, beschadigde draad in een buis, vocht/condens etc.. etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
Groningerkoek schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:32:
Dit kan door zoveel dingen komen dat het bijna onmogelijk is om je via internet te helpen. Het kan zelfs komen door een dode vlieg achter een WCD, of een dode spin in een lasdoos, beschadigde draad in een buis, vocht/condens etc.. etc..
Dit is iets wat een elektricien zou kunnen achterhalen?

Enige wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom het dan zo afwisselend reageert.
Gisteren de hele dag geen problemen terwijl we het huis vol op in gebruik hadden.

Deze ochtend ineens 2 keer de aardlekschakelaar eruit. 1 keer bij het aanzetten van die oven en 1 keer bij het aanzetten van de wasmachine.

Dan dus eventueel het rolluik of de airco de boosdoener zijn? Maar waarom dan gisteren niet en vandaag wel..

[ Voor 34% gewijzigd door Yogibeer op 10-06-2024 10:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Yogibeer schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:17:
Het gekke is dat dus de aardlekschakelaar eruit klapt en de groepen er gewoon op blijven.
Dit is een beetje hetzelfde als zeggen dat je een heel gek probleem met je auto hebt omdat de remmen niet meer werken, terwijl de ruitenwissers het wel gewoon nog doen.

Een aardlekschakelaar doet iets anders dan een zekering. Daarom zijn het ook twee verschillende apparaten. Een zekering beveiligd tegen kortsluiting en overbelasting, een aardlekschakelaar beveiligd tegen aardlekken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Yogibeer schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:34:
[...]

Dit is iets wat een elektricien zou kunnen achterhalen?

Enige wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom het dan zo afwisselend reageert.
Gisteren de hele dag geen problemen terwijl we het huis vol op in gebruik hadden.

Deze ochtend ineens 2 keer de aardlekschakelaar eruit. 1 keer bij het aanzetten van die oven en 1 keer bij het aanzetten van de wasmachine.

Dan dus eventueel het rolluik of de airco de boosdoener zijn? Maar waarom dan gisteren niet en vandaag wel..
Misschien kwam gisteren de wind uit een andere richting.

(Ja echt, dat kan net het verschil maken afhankelijk van je issue)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
Heb nu de airco eraf gehaald. Ben benieuwd..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het kan natuurlijk ook de aardlekschakelaar zelf zijn die niet meer goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 11:21

Dido

heforshe

Yogibeer schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:34:
[...]
Ik weet niet hoe het weer bij jou is, maar als vocht een rol speelt... het was hier gisteren de hele dag droog, terwijl het vanaf vanochtend vroeg nonb-stop pist van de regen.

Als er dus ergens een aardlek is bij je rolluik of airco via water, dan kan ik wel bergijpen waarom dat gisteren goed ging, en vanochtend niet.

(Ik had een paar maanden terug ook een klappende aardlek, dat bleek te komen door een weggerotte isolatie rond de behuizing van een buitenlamp. Daar hadden we tijdens droog weer ook geen last van :P )

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
Nou de airco is het niet. Die is niet meer aangesloten, maar desondanks klapt de boel er zojuist weer uit.
Had alleen wel weer de oven aan staan (verder helemaal niks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Yogibeer schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:28:
Nou de airco is het niet. Die is niet meer aangesloten, maar desondanks klapt de boel er zojuist weer uit.
Had alleen wel weer de oven aan staan (verder helemaal niks).
Juist vocht kan er voor zorgen dat ook zonder dat er iets aan staat, toch de aardlek er uit vliegt. Ergens een lekje naar aarde, en poef zegt die automaat. Een beschadigde mantel van een kabel en een grote vrachtauto die voorbij rijdt, het kan allemaal.

Ik weet niet hoeveel groepen je aardlek beveiligd, maar probeer uit te vinden welke groep de oorzaak is. Dingen als groep met kabels naar buiten (bijv schuur) of groep van de zolder eerst uitsluiten. C.q. overal waar makkelijk vocht bij kan. Kan uiteraard ook in de buurt van je badkamer zijn. Vochtplekken in de muur of plafond zijn een indicatie. En anders, helaas, trial en error met zoeken. Of de elektricien moet een slimmere methode weten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
De elektricien zal waarschijnlijk wel een isolatie tester (Megger) bij zich hebben. Daarmee is het probleem hopelijk snel gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zet die eerste groep eens uit, en kijk het even aan. Als dan alles goed gaat, kun je 1 voor 1 de apparaten op die eerste groep gaan testen.
Dit is echt een kwestie van geduld, testen en uitsluiten. Andere opties heb je niet.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:56
Nyarlathotep schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:10:
Zet die eerste groep eens uit, en kijk het even aan. Als dan alles goed gaat, kun je 1 voor 1 de apparaten op die eerste groep gaan testen.
Dit is echt een kwestie van geduld, testen en uitsluiten. Andere opties heb je niet.
En dat kun je net zo goed zelf doen want de electricien doet hetzelfde maar bij hem ga je er dik voor betalen.
:) :)
Succes!

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
Nyarlathotep schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:10:
Ik heb die groep nu al een tijdje uit. Maar er zijn punten waar ik simpelweg niet bij kom. De motor / aansluiting van het rolluik bijvoorbeeld.

Verder zitten er helemaal niet zoveel bijzondere dingen op die betreffende groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Laatst online: 01-09 08:19
Yogibeer schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:24:
[...]

Ik heb die groep nu al een tijdje uit. Maar er zijn punten waar ik simpelweg niet bij kom. De motor / aansluiting van het rolluik bijvoorbeeld.

Verder zitten er helemaal niet zoveel bijzondere dingen op die betreffende groep.
En sindsdien geen problemen? Of wat is het resultaat ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Aardlekschakelaar zelf zou ook kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Yogibeer schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:24:
[...]

Misschien buiten niet, maar waarschijnlijk gaan de kabel hiervan gewoon naar de dichtstbijzijnde inbouwdoos (stopcontact) of centraaldoos. Die kan je eens openmaken om te kijken.
Sethro schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:32:
Aardlekschakelaar zelf zou ook kunnen zijn.
Zoals al een paar keer genoemd inderdaad :z

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:30
Waarschijnlijk is het gewoon de aardlek maar ga vooral nog een paar dagen aankloten

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-10 13:52
Spuit 11 hier, half jaartje geleden ook de aardlekken hier vervangen. Precies dezelfde problemen en sporadisch.

Hier was een nieuwe wasmachine de doorslag. Nadat deze aangesloten was bleef de aardlek er niet meer in. Blijkbaar gaat de hoeveelheid mA waarbij ze klappen langzaam naar beneden...

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:10
Ik heb dit ook gehad. Jij hebt inmiddels al een elektricien gebeld zie ik en die kan alles doormeten om tot de plek van het probleem te komen.
Dit is ook hoe ik het uiteindelijk zelf heb opgelost met een Megger.

Wat je verder kunt doen (en ook de elektricien kan helpen) is uitsluiten.

Dus: haal stekkers uit verdachte apparaten en kijk of het nog gebeurt.

Bij mij lag het uiteindelijk aan 1 grondkabel in de tuin waar ik een veel lagere weerstand op meette dan je zou mogen verwachten.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
Ik heb nu de oven eraf gehaald en sindsdien is het niet meer gebeurd.
Dit is overigens een nieuwe oven (2 maanden oud). Maar heeft wel functionaliteiten waardoor het veel meer nodig heeft dan de vorige (denk ik).

Zou het kunnen zijn dat je dan eerst 2 maand geen problemen hebt, maar het zich dan toch ineens voordoet?

Electricien komt vrijdag dus ik hoop dat er dan meer duidelijk kan worden.

Het mooie is dat ik 5 jaar geleden een nieuwbouw woning heb gekocht en dat er in de meterkast een sticker staat met gegevens van de leverancier die je kan bellen in het geval van verstoring. Krijg ik het antwoord dat ze gestopt zijn met het ondersteunen van particulieren :/

[ Voor 25% gewijzigd door Yogibeer op 12-06-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:40
Yogibeer schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:43:
Ik heb nu de oven eraf gehaald en sindsdien is het niet meer gebeurd.
Dit is overigens een nieuwe oven (2 maanden oud). Maar heeft wel functionaliteiten waardoor het veel meer nodig heeft dan de vorige (denk ik).

Zou het kunnen zijn dat je dan eerst 2 maand geen problemen hebt, maar het zich dan toch ineens voordoet?

Electricien komt vrijdag dus ik hoop dat er dan meer duidelijk kan worden.

Het mooie is dat ik 5 jaar geleden een nieuwbouw woning heb gekocht en dat er in de meterkast een sticker staat met gegevens van de leverancier die je kan bellen in het geval van verstoring. Krijg ik het antwoord dat ze gestopt zijn met het ondersteunen van particulieren :/
En als je nu wat anders aansluit waar de oven zit?

Kan je eventueel uitsluiten of het de oven kan zijn of toch iets in de kabels of aardlek oid…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
Dracula schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:48:
[...]

En als je nu wat anders aansluit waar de oven zit?

Kan je eventueel uitsluiten of het de oven kan zijn of toch iets in de kabels of aardlek oid…
Goeie! Ga ik eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Sluit de oven eens aan op een groep die op een andere aardlekschakelaar zit. Als die uitschakelt dan weet je dat de oven niet ok is.

Zit de oven onder je aanrechtblad?
Tijdens het schoonmaken kan er water op de oven terechtkomen. Praktijkervaring.☹️

[ Voor 36% gewijzigd door devriesjande op 12-06-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
devriesjande schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:54:
Sluit de oven eens aan op een groep die op een andere aardlekschakelaar zit. Als die uitschakelt dan weet je dat de oven niet ok is.
Gekke is dat die stroom er niet altijd af klapt bij gebruik van de oven, maar dat het wel de enige link is die ik zie met elke keren dat het wel is gebeurd.

Elke keer is die oven aan of net hoog in gebruik geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Om een aardlekschakelaar uit te laten schakelen moet er stroom lopen van de fase (230V) naar aarde. Het wel of niet in gebruik zijn van de oven is niet van belang.
Wat wel kan is dat er ergens water onder in de oven zit. Als je de oven gebruikt dan kan dat water verdampen en een aardlek veroorzaken.

[ Voor 29% gewijzigd door devriesjande op 12-06-2024 09:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er hoeft geen stroom weg te lekken naar de/een aarde. Er moet een stroomverschil (tussen fase en nul) zijn de grootte die aangegeven is op de aardlekschakelaar. Bij overschrijding van het stroomverschil treedt de aardlekschakelaar in werking. Je kunt een aardlekschakelaar ook uit laten schakelen door de fase van de ene aardlek te pakken en de nul van een andere aardlek. Zo krijg je ook stroomverschil. Er is dus niet beslist een stroom naar de/een aarde vereist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:33
Ik heb dit recent ook gehad.
Uiteindelijk is een elektricien langsgeweest en die heeft de weerstand tussen fase en aarde gemeten van de groepen individueel,
Uiteindelijk probleem?
Ik heb een lekkage in huis gehad, 8 jaar geleden.
Hierdoor is bij 1 van de groepen het 1e stuk draad van de meterkast naar de 1e centraaldoos blank komen te staan.
Na lang wachten, levert dit toch teveel lekspanning op.
Bij het verwijderen van de oude kabels, kwam er aardig wat water mee en bovendien wat het plastic isolatie van de kabels verkleurd.
De kabels zijn vernieuwd en hierna waren de problemen voorbij.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
sypie schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:08:
Er hoeft geen stroom weg te lekken naar de/een aarde. Er moet een stroomverschil (tussen fase en nul) zijn de grootte die aangegeven is op de aardlekschakelaar. Bij overschrijding van het stroomverschil treedt de aardlekschakelaar in werking. Je kunt een aardlekschakelaar ook uit laten schakelen door de fase van de ene aardlek te pakken en de nul van een andere aardlek. Zo krijg je ook stroomverschil. Er is dus niet beslist een stroom naar de/een aarde vereist.
Dat begrijp ik @sypie . Maar een aardlek vanaf de nul naar aarde doet niet veel. En als er een fase en nul van verschillende aardlekschakelaars is gebruikt dan schakelt de aardlek direct uit als de verbruiker inschakelt.
Het zou zomaar kunnen zijn dat het probleem weg is als de stekker van de oven andersom in het stopcontact zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
EJonk schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:41:
Spuit 11 hier, half jaartje geleden ook de aardlekken hier vervangen. Precies dezelfde problemen en sporadisch.

Hier was een nieuwe wasmachine de doorslag. Nadat deze aangesloten was bleef de aardlek er niet meer in. Blijkbaar gaat de hoeveelheid mA waarbij ze klappen langzaam naar beneden...
Of ze klappen na jaren (wie test nou braaf elke maand?) en daarna doen ze het niet meer

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
SMSfreakie schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:33:
[...]

Of ze klappen na jaren (wie test nou braaf elke maand?) en daarna doen ze het niet meer
Ik heb een nieuwbouwhuis van nog geen 5 jaar oud ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
Ik vrees dat ik toch een bedrijf moet aanhaken die storingsdiensten leveren.
Gisteren heeft een vriend van mij even gekeken die een verleden heeft als electriciën.

Er is geen pijl op te trekken en het uitsluiten van apparaten zoals ik al heb gedaan geeft geen enkel duidelijk beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
Maar weet je nu al welke groep de boosdoener is? (wellicht meerdere)
Zonder gestructureerd storing zoeken ga je er niet uit komen.
Als alle 4 de groepen die er maximaal op mogen zitten de oorzaak lijken de te zijn dan zou ik eerder naar de ALS zelf gaan kijken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yogibeer
The-Source schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:04:
Maar weet je nu al welke groep de boosdoener is? (wellicht meerdere)
Zonder gestructureerd storing zoeken ga je er niet uit komen.
Als alle 4 de groepen die er maximaal op mogen zitten de oorzaak lijken de te zijn dan zou ik eerder naar de ALS zelf gaan kijken.
Er is 1 groep de boosdoener. Althans, die groep is niet meer in te schakelen na dat de aardlek eruit is geklapt.
Ik heb alle apparaten die op deze groep zitten afgekoppeld. En nog gebeurd het.

Dus het lijkt dan in bedrading oid te zitten.

Nogmaals storingsdienst gebeld en die komen als het goed is vanmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
Dat klinkt als tuin/ lasdoos buiten die vol zit met vocht.
Of een apparaat die daarop aangesloten zit.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ben iig benieuwd naar de uitkomst..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:05
Misschien krijg je wat meer antwoorden op het DEI-forum: daar zitten de elektra-experts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PingOvercrash77
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-08 13:56
Heb je een boiler in huis?
Zo ja, hoe oud is je boiler, en check of hij lekt!

Ik had hier ook last van, aardlek die er op de gekste momenten uit sprong en toen bleek mijn boiler te lekken over de stroomdraden, want die zitten onder de boiler for some reason.

-=- specs mp3pc -=- specs server -=- specs workstation -=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier vandaag hetzelfde... Aardlek er constant uit. Totdat ik één groep uit zetten. Dat bleek de schuur te zijn. Daar op zoek naar de mogelijke punten en het eerste punt wat ik verdacht was een spatwaterdichte wandcontactdoos die het klepje miste, dus niet meer spatwaterdicht was. Een spin of slak vond het een goed idee om daarbinnen z'n werkje te doen tussen fase en aarde. Daar was weinig meer van over maar de sporen waren duidelijk.

De boel schoongemaakt, uitgeblazen en weer het kapje er voor. Daarna spanning er op... Probleem opgelost.

Het hoeft dus niet altijd water in een kabel- of lasdoos te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
@Yogibeer
Ik ben toch wel benieuwd of het probleem al is opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yogibeer
devriesjande schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:08:
@Yogibeer
Ik ben toch wel benieuwd of het probleem al is opgelost.
Excuus voor de late reactie. Ik was even op vakantie.
Het probleem is inderdaad deels opgelost. De storing zit in het rolluik van onze slaapkamer.

Deze is nu afgekoppeld en nu hebben we geen problemen meer. Neemt niet weg dat we het rolluik nog moeten fixen, haha.

Dank allemaal voor de reacties en het meedenken!
Pagina: 1