Mijn huidige pc voor simracen loopt een beetje tegen het randje aan. Ik race vooral in iRacing, AC en R3E en doe dat met een Rift S VR-bril. Het gaat allemaal net en levert nog niet heel veel issues op (soms wat stutters op bepaalde tracks met veel collega-rijders), maar moet dan wel grafisch gezien wat terugschroeven. Het zou fijn zijn om weer even wat ruimte te creëren.
Het hoeft allemaal geen top-of-the-bill te zijn, als ik maar weer een paar jaartjes vooruit kan.
En ik weet dat het geen gevolgen gaat hebben voor mijn rondetijden
Ik heb gekeken naar de kant-en-klare pc's op de gebruikte markt, maar kom dan niet veel goedkoper uit als ik dat ik zelf een systeem naar wens samenstel met nieuwe en gebruikte onderdelen
Wat is mijn huidige systeem:
i5-4670K + GTX 1070 4GB en 16Gb intern geheugen
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer wordt louter en alleen gebruikt voor simracen. Grotendeels iRacing, maar ook Assetto Corsa , Raceroom en Project Cars 2 (deze gebruikt mijn dochter als ze op de rig zit ;-) ).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop er met €600 wel te zijn. Het gaat alleen om behuizing met inhoud, alle randapparatuur is al aanwezig
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog 16GBt DDR4-2666 geheugen liggen. Kan ik dat gebruiken of is het toch handiger om nieuw te kopen (sneller en 32gb kost €67 dus ik denk dat ik gek zou zijn als ik het niet zou doen)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basis-onderdelen, waarbij ik een deel nieuw wil aanschaffen, maar met CPU en GPU op het tweedehands gebied hoop een voordeeltje te behalen. Zie tabelletje met de opzet die ik heb gemaakt onderaan deze post
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia CPU in ieder geval in verband met de betere ondersteuning in iRacing, denk dat ik met een AM4 Ryzen systeem in mijn geval het meeste bang for the buck ga krijgen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gebruikte spullen is geen probleem als dat de kosten lekker kan drukken
Ga je overklokken?
Ben hier geen expert in, dus laten we het maar op "Nee" houden
Wat verwacht je van ons?
Onderstaand mijn lijst voor de zaken die ik nieuw wil kopen. Dit wil ik aanvullen met bijv een Ryzen 5 5600X of Ryzen 7 3800X voor <€100 .
Als GPU heb ik een 1080TI in gedachten; er zijn wat issues in iRacing met de 20xx-serie van Nvidia en de 30xx-serie is denk ik buiten budget.
Als ik onderstaande lijst combineer met de gebruikte prijzen van de CPU en GPU komt ik net onder de 600 uit. Kan het beter/goedkoper? Ik hoor het graag!
Het hoeft allemaal geen top-of-the-bill te zijn, als ik maar weer een paar jaartjes vooruit kan.
En ik weet dat het geen gevolgen gaat hebben voor mijn rondetijden
Ik heb gekeken naar de kant-en-klare pc's op de gebruikte markt, maar kom dan niet veel goedkoper uit als ik dat ik zelf een systeem naar wens samenstel met nieuwe en gebruikte onderdelen
Wat is mijn huidige systeem:
i5-4670K + GTX 1070 4GB en 16Gb intern geheugen
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer wordt louter en alleen gebruikt voor simracen. Grotendeels iRacing, maar ook Assetto Corsa , Raceroom en Project Cars 2 (deze gebruikt mijn dochter als ze op de rig zit ;-) ).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop er met €600 wel te zijn. Het gaat alleen om behuizing met inhoud, alle randapparatuur is al aanwezig
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog 16GBt DDR4-2666 geheugen liggen. Kan ik dat gebruiken of is het toch handiger om nieuw te kopen (sneller en 32gb kost €67 dus ik denk dat ik gek zou zijn als ik het niet zou doen)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basis-onderdelen, waarbij ik een deel nieuw wil aanschaffen, maar met CPU en GPU op het tweedehands gebied hoop een voordeeltje te behalen. Zie tabelletje met de opzet die ik heb gemaakt onderaan deze post
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia CPU in ieder geval in verband met de betere ondersteuning in iRacing, denk dat ik met een AM4 Ryzen systeem in mijn geval het meeste bang for the buck ga krijgen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gebruikte spullen is geen probleem als dat de kosten lekker kan drukken
Ga je overklokken?
Ben hier geen expert in, dus laten we het maar op "Nee" houden
Wat verwacht je van ons?
Onderstaand mijn lijst voor de zaken die ik nieuw wil kopen. Dit wil ik aanvullen met bijv een Ryzen 5 5600X of Ryzen 7 3800X voor <€100 .
Als GPU heb ik een 1080TI in gedachten; er zijn wat issues in iRacing met de 20xx-serie van Nvidia en de 30xx-serie is denk ik buiten budget.
Als ik onderstaande lijst combineer met de gebruikte prijzen van de CPU en GPU komt ik net onder de 600 uit. Kan het beter/goedkoper? Ik hoor het graag!
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) | € 81,90 | € 81,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 | € 66,90 | € 66,90 |
1 | Voedingen | Zalman ZM700-LXII | € 43,10 | € 43,10 |
1 | SSD's | Kingston NV2, retail, 1TB | € 57,99 | € 57,99 |
1 | Behuizingen | Montech X3 Mesh Zwart | € 48,90 | € 48,90 |
Totaal | € 298,79 |
[ Voor 8% gewijzigd door mikekiwi op 10-06-2024 09:49 ]