Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasE!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-07 16:02
Beste tweakers,

Eind december jl. heb ik een nieuwe Shoei neotec 3 motorhelm aangeschaft bij de lokale motor dealer.
Voor de niet motorrijders; dit is een top model tussen de helmen. Personal fitting, dito prijs.

Fijne helm, maar na een paar natte ritten bleek dat het vizier inlekte. Druppels en lopers aan de binnenkant van het vizier.
Terug gegaan, vizier is toen afgesteld. Na een ritje bleek dat het vizier nog steeds lekte.
Na een week weer terug gegaan, toen is besloten om de helm naar Shoei te sturen voor reparatie.
Na 1,5 week de helm weer terug. Na een paar weken de eerste natte rit bleek dat de helm nog steeds lek was.

Toen (een week geleden) heb ik de dealer een mail gestuurd waarin ik kenbaar maakte dat de helm nog steeds lek is, en dat ik heel graag een permanente oplossing wil. Ik heb een (prive) YouTube filmpje bijgevoegd waarin duidelijk te zien was waar de helm naar binnen lekt.
De dealer heeft mijn mail naar Shoei doorgestuurd en dat is dus een week geleden.

Wat zijn mijn rechten op dit punt? Hoe lang moet ik nog wachten op antwoord?
Persoonlijk zou ik de koop ontbinden als het nog lang duurt. Kan dit zomaar in deze situatie?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:14
Je hebt recht op een werkend product. Het product moet conform zijn. Wanneer een product niet voldoet aan die eisen die je redelijkerwijs mag spellen, dan kun je de verkoper aanspreken.

De verkoper is verantwoordelijk voor het leveren van een conform product.
Inmiddels zijn er al diverse pogingen gedaan om het probleem op te lossen, het probleem is echter niet weg.
In dat soort gevallen mag je de koop ontbinden.

Afhankelijk van het bedrag wat hiermee gemoeid is, kun je ook advies inwinnen via je rechtsbijstandsverzekering (mits je deze hebt).

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:09
Als aanvulling:
Wanneer kan ik de koopovereenkomst ontbinden?

- Als u de verkoper de tijd hebt gegeven om het product te repareren of u een nieuw product te geven. En als het probleem daarna niet is opgelost.
- Als de verkoper het product niet kan of wil repareren of vervangen binnen een bepaalde tijd.
Geen idee wanneer je voor het eerst terug bent gegaan, maar het klinkt alsof er al een lange tijd sprake is van pogingen tot reparatie.

Hier staat ook een mooi voorbeeld brief die je kan gebruiken.
https://www.consuwijzer.n...opovereenkomst-beeindigen

Rechtsbijstand lijkt mij nog niet nodig, tenzij verkoper niet akkoord gaan. Al sta je sterk, want door alle reparaties geven zij, en fabrikant eigenlijk al toe dat er inderdaad wat mis is.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:57
Je hebt recht op een product met de eigenschappen die je mag verwachten bij aanschaf van het product. Een motorhelm die niet lekt lijkt me een redelijke verwachting ;)

Het feit dat de motorhelm lekt wil zeggen dat deze non-conform is. Het feit dat de winkel deze ingenomen en opgestuurd heeft naar Shoei geeft aan dat ze de non-conformiteit niet betwisten. Omdat je recht hebt op een niet-lekkende motorhelm mag de winkel deze (proberen te) repareren. Dit lijkt echter niet tot het gewenste resultaat te hebben geleid want de helm lekt nog steeds.

Normaliter heb je bij een non-conform product drie opties:
  • Naleveren van hetgeen dat ontbreekt (niet van toepassing)
  • Kosteloze reparatie van het product (mits mogelijk)
  • Een vervangend product (mits mogelijk)
Aangezien optie 1 niet relevant is en optie 2 al meermaals geprobeerd is, kun je nog voor optie 3 gaan. Dit hoeft niet hetzelfde type helm te zijn maar mag wel. Je mag ook afspreken om met bijbetaling een duurdere helm te kiezen of met geld terug een goedkopere helm.

Gaat de winkel hierin niet mee? Dan kun je de koopovereenkomst ontbinden. Ontbinden kan in de volgende gevallen:
  • Je de verkoper de kans hebt gegeven het product te repareren of je een vervangend product heeft gegeven en het probleem daarmee niet opgelost was.
  • De verkoper niet bereid is mee te werken aan herstel en geen vervangend product biedt
  • De verkoper vraagt om een vergoeding voor de reparatie of wil een bijbetaling voor het leveren van een nieuw product
  • De reparatie door de verkoper was niet succesvol en het probleem is teruggekomen
  • Het product een grote fout heeft of onveilig is
Uit bovenstaande punten zijn nu al nummers 1, 4 en zelfs 5 van toepassing. Ik rijd zelf motor (met een Shoei helm trouwens) en met water aan de binnen- en buitenkant van je vizier wat daardoor nog meer kan beslaan is zeker onveilig.

Uit je verhaal lijkt de winkel tot zover in de meewerk-modus te zitten dus blijf vriendelijk en maak daar gebruik van. Je staat echter wel volledig in je recht om een conform product te eisen, dan wel je volledige aankoopbedrag terug dus maak daar gebruik van.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-07 14:11
Wellicht goed om te weten, maar ik weet uit ervaring dat Shoei nogal traag is met garantiegevallen en bestellingen e.d.. En dan druk ik het nog zacht uit.

Zo heb ik ooit eens 8 weken op wangkussens mogen wachten, totdat de dealer het zelf ook zat was en de kussens voor een iets hogere prijs bij een collega dealer heeft ingekocht.

Het kan dus zomaar zijn dat de dealer ook even moet wachten totdat ze eindelijk antwoord hebben van Shoei.

Verder lijkt mij dit gewoon een garantiegeval. heb je de winkel wellicht al voorgesteld om je helm te wisselen met een andere en de liner hierin over te zetten?

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:50
Hoe lek, is lek?

Heb zelf de neotec 1 gehad, zelfde verhaal.
Nu de gt3 air, ook shoei.

Beide regelmatig druppels ad binnenkant. Helaas nooit met garantie of vervanging kunnen oplossen. Ook een nieuwe had dit probleem.

Wellicht dat het door luchtstromen vanaf onder (kinstuk) komt?

Mjah, ook als ik mn vizier onder de kraan was, heb ik van binnen druppels.

Motorrijden is een beetje afzien 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasE!
Bedankt allen voor bovenstaande input.

Ik ga morgen einde van de dag (dan is het 7 dagen na hun laatste update dat de kwestie bij shoei ligt) een mail eruit sturen dat ik het graag binnen een week opgelost wil hebben. Mocht dit niet lukken, koop ontbinden. Ik ben bekend bij ze dus dit alles in wat lieve woorden. ;)
Maikel64 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:13:
Wellicht goed om te weten, maar ik weet uit ervaring dat Shoei nogal traag is met garantiegevallen en bestellingen e.d.. En dan druk ik het nog zacht uit.

Zo heb ik ooit eens 8 weken op wangkussens mogen wachten, totdat de dealer het zelf ook zat was en de kussens voor een iets hogere prijs bij een collega dealer heeft ingekocht.

Het kan dus zomaar zijn dat de dealer ook even moet wachten totdat ze eindelijk antwoord hebben van Shoei.

Verder lijkt mij dit gewoon een garantiegeval. heb je de winkel wellicht al voorgesteld om je helm te wisselen met een andere en de liner hierin over te zetten?
Ik had al zo'n vermoeden. De helm is bij de 2e reparatie poging bijna 2 weken weg geweest om alleen het vizier te stellen. klusje van 30 minuten max lijkt me.

Echter nu zit ik met een behoorlijk lekke helm. Ik rij 500 km per week door weer en wind (en die weer en wind is tegenwoordig veel :o ). Word ik dan slachtoffer van het slechte reparatiebeleid van Shoei of kan ik verwachten dat de dealer hierin actie onderneemt?

Nieuwe Neotec met mijn liner erin is voor mij de beste optie, ik zal het morgen voorleggen.
Frontysco schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:16:
Hoe lek, is lek?

Heb zelf de neotec 1 gehad, zelfde verhaal.
Nu de gt3 air, ook shoei.

Beide regelmatig druppels ad binnenkant. Helaas nooit met garantie of vervanging kunnen oplossen. Ook een nieuwe had dit probleem.

Wellicht dat het door luchtstromen vanaf onder (kinstuk) komt?

Mjah, ook als ik mn vizier onder de kraan was, heb ik van binnen druppels.

Motorrijden is een beetje afzien 🫣
Als ik een splinternieuwe Shoei koop, mag ik verwachten dat ie niet lek is. Het verbaast me eigenlijk dat je er genoegen mee neemt? :D Ik heb mijn vorige HJC RPHA 70 juist vervangen vanwege water, heeft mn 700 euro Neotec 3 er ongeveer evenveel last van :+

Hij is echt lek-lek. vandaag 150 km heen 150 km terug door de regen mogen rijden. regen loopt aan de binnenkant van het vizier naar beneden, druppels hangen aan bovenkant vizier binnenkant en de wangkussens (en ook mn wangen) worden zeiknat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasE!
Hoe lek, onderstaande fotos zijn nadat de helm met zachte doek is drooggedept:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCeT7hI9qwEqDMvfifPEl3_XKd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nm50xWsiQxxAkpURA8eqfKNR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Btd3zrD3NEYugHlYoPfR4diGR94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcEuNORANQp08nxVJsI20ExY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Ik rijd het hele jaar rond, 1 uur enkele rit. Heb dus regelmatig ritten waarbij je compleet doorweekt bent. De helm wordt van binnen even nat zoals je bij jou in je gezichtsveld hebt. Echter, het vocht buiten je pinlock om, herken ik dan weer niet.
Zoals aangegeven, ik had dit bij 2 Neotects (1 aangekocht, onder garantie vervangen, zelfde euvel. Lektest bij Shoei leverde niets op). En momenteel ook bij de GT air 2. Ik weet dus niet beter dan dat het vizier van binnen 'iets' nat kan worden.

Of je ermee akkoord moet gaan, moet je helemaal zelf weten. Ik heb mij er in ieder geval bij neergelegd. Wellicht dat een ander merk dit beter doet, geen idee. Ik heb al 15 jaar Shoei op het bolletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasE!
Frontysco schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:24:
Ik rijd het hele jaar rond, 1 uur enkele rit. Heb dus regelmatig ritten waarbij je compleet doorweekt bent. De helm wordt van binnen even nat zoals je bij jou in je gezichtsveld hebt. Echter, het vocht buiten je pinlock om, herken ik dan weer niet.
Zoals aangegeven, ik had dit bij 2 Neotects (1 aangekocht, onder garantie vervangen, zelfde euvel. Lektest bij Shoei leverde niets op). En momenteel ook bij de GT air 2. Ik weet dus niet beter dan dat het vizier van binnen 'iets' nat kan worden.

Of je ermee akkoord moet gaan, moet je helemaal zelf weten. Ik heb mij er in ieder geval bij neergelegd. Wellicht dat een ander merk dit beter doet, geen idee. Ik heb al 15 jaar Shoei op het bolletje.
Ik rij ook het hele jaar door, 3 kwartier per dag retour, 20 jaar lang. Ik denk dat de Shoei mijn 6e helm is, en mn eerste Shoei. Hiervoor nooit last gehad van serieus lekkende vizieren. eigenlijk met alles wel gereden. HJC, Shark, Arai, nooit problemen.

Inmiddels heb ik de Neotec onder garantie ingeruild voor een GT air 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:45
Ik heb een neotec2 en heb 0 last van druppels. Terecht dus dat je hier een punt van maakt. Als shoei het nu niet op kan lossen zou ik het via de verkoper spelen. Je hebt al 2 keer de kans gegeven om het op te lossen, dan mag je ofwel een compleet nieuwe helm verwachten of je geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:48
Heb je de seals ingesmeerd met de bijgeleverde olie?

https://www.shoei-europe....OTEC3_os_20230616_WEB.pdf

pagina 14

[ Voor 52% gewijzigd door SniperGuy op 18-06-2024 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasE!
Marco1994 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:41:
Ik heb een neotec2 en heb 0 last van druppels. Terecht dus dat je hier een punt van maakt. Als shoei het nu niet op kan lossen zou ik het via de verkoper spelen. Je hebt al 2 keer de kans gegeven om het op te lossen, dan mag je ofwel een compleet nieuwe helm verwachten of je geld terug.
verkoper heeft het vizier afgesteld, Shoei heeft het vizier afgesteld. Na de 3e keer reclameren had ik bovenstaande foto's meegestuurd. Shoei ging vervolgens los op het condens, en zei 'hoort zo, is normaal. wij doen er niets aan'. terwijl het om die verschillende druppels gaat. Daarop dus een GT air 3 uitgekozen. expres geen andere neotec 3, want zowel hier als op Motor-forum proef ik een beetje uit de ervaringen van mensen dat neotecs vaker lekken, en mensen het een beetje als normaal schijnen te ervaren.
SniperGuy schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:45:
Heb je de seals ingesmeerd met de bijgeleverde olie?
zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Ik zie dat het een systeemhelm is. Wellicht is het vizierafstellen niet genoeg en zit het probleem in het systeem van de klep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasE!
SniperGuy schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:50:
Ik zie dat het een systeemhelm is. Wellicht is het vizierafstellen niet genoeg en zit het probleem in het systeem van de klep.
klopt. En dat is niet af te stellen. Het probleem doet zich ook alleen voor als ik de helm op heb. Als ik de helm neer zet en een zachte straal er over laat lopen blijft ie droog. De helm klemt verder niet, dus het is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Misschien onderdruk door rijwind waarvoor de regen langs de seal gezogen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2YHX4NhEeXAk96zM7yarXlFo38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilBn7epIRNNDd3XoVPqUDgRU.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is van de rit van vandaag 😉.
Ca 65 minuten.
Buitenkant is vanzelfsprekend afgedroogd.

Ga trouwens maar niet googelen op shoei en leaking visor... Lijkt vrij normaal te wezen gezien de hoeveelheid meldingen 😂.

Daarmee zeg ik niet dat je het moet accepteren, dat is aan jou. Maar of je een shoei lekvrij krijgt... Ik betwijfel het.

[ Voor 24% gewijzigd door Frontysco op 18-06-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:15
BasE! schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:37:
Als ik een splinternieuwe Shoei koop, mag ik verwachten dat ie niet lek is. Het verbaast me eigenlijk dat je er genoegen mee neemt? :D Ik heb mijn vorige HJC RPHA 70 juist vervangen vanwege water, heeft mn 700 euro Neotec 3 er ongeveer evenveel last van :+
Hij is echt lek-lek. vandaag 150 km heen 150 km terug door de regen mogen rijden. regen loopt aan de binnenkant van het vizier naar beneden, druppels hangen aan bovenkant vizier binnenkant en de wangkussens (en ook mn wangen) worden zeiknat.
Waar in de specificaties van deze helm wordt eigenlijk 100% waterdichtheid gegarandeerd?
Water kruipt waar het niet gaan kan namelijk, en hoe meer bewegende delen en ventilatieopeningen hoe meer kans dat er ergens water binnenkomt bij langdurige blootstelling aan regen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasE!
Yaksa schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:54:
[...]

Waar in de specificaties van deze helm wordt eigenlijk 100% waterdichtheid gegarandeerd?
Water kruipt waar het niet gaan kan namelijk, en hoe meer bewegende delen en ventilatieopeningen hoe meer kans dat er ergens water binnenkomt bij langdurige blootstelling aan regen.
Het feit dat mijn klacht bij de dealer en Shoei serieus word genomen zegt genoeg denk ik.
Het vizier word in de rubber rubber ring gedrukt, dus het is geen rocket science om dit dicht te krijgen.
Zoals ik al zei, ik heb HJCs en Sharks gehad die lekdicht waren. Dus een gloednieuwe Shoei waar mn wang nat word omdat het wangkussen drijfnat is, neem ik geen genoegen mee.

Ik ben ook erg benieuwd of mn nieuwe Shoei lekdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasE!
Frontysco schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:11:
[Afbeelding]

Dit is van de rit van vandaag 😉.
Ca 65 minuten.
Buitenkant is vanzelfsprekend afgedroogd.

Ga trouwens maar niet googelen op shoei en leaking visor... Lijkt vrij normaal te wezen gezien de hoeveelheid meldingen 😂.

Daarmee zeg ik niet dat je het moet accepteren, dat is aan jou. Maar of je een shoei lekvrij krijgt... Ik betwijfel het.
Bij jou is het nog veel erger. Ik zou sowieso je vizier laten stellen.
Pagina: 1