Smart tv hapert - internetverbinding lijkt prima in orde

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-10-2024
Hoi allemaal,

Ik heb een Sony Bravia KD-43X8309C, gekocht in 2016.
Al een flinke tijd hapert hij steeds bij het afspelen van films en series via Netflix, HBO en Amazon Prime.Allemaal van die mini-pauzetjes waardoor het beeld én het geluid niet meer vloeiend gaan.

De tv is bedraad op de modem/router aangesloten. Als we elders in huis via desktop of laptop (bedraad) naar Netflix etc. kijken gaat het prima (terwijl daar ook nog een switch tussen modem/router en de computer zit).

Wat ik al heb gedaan:
* Op de tv bekeken of er een OS update klaar stond; nee, dit was de nieuwste versie
* Op de tv de cache geleegd via de instellingen.

Iemand nog ideeën? Of moeten we maar accepteren dat een tv van 8 jaar moet worden vervangen?

Bedankt, Groet, Laurier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:52
Je kunt proberen om de TV een keer volledig terug te zetten naar fabrieksinstellingen, wellicht handig om van te voren de gebruikte instellingen op te schrijven. Waarschijnlijk zal dit geen soelaas bieden doordat de gebruikte hardware simpel gezegd verouderd is.

Dit kan een mooie gelegenheid zijn om de TV te vervangen echter is dit zeker niet nodig wanneer je nog tevreden bent over de beeldkwaliteit. Je kunt het smart gedeelte up to date maken met een externe mediaspeler zoals bijv. de Google Chromecast HD of 4K, hierna zal het weer vloeiend werken met een stabiele wifi verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Je hebt kans dat de bedrade aansluiting de boosdoener is aangezien 999 van de 1000 tv's maar een 100mbit LAN aansluiting hebben, dat komt neer op 12,5mbps maximaal... wifi zal vrijwel altijd sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
Oh, wow, WiFi sneller...? Dat had ik nooit verwacht!! Dat ga ik eerst uitproberen.

Als dat niet voldoende helpt kan ik de tip uitproberen om het hele ding terug te zetten naar fabrieksinstellingen (inderdaad: eerst huidige instellingen opschrijven/fotootje maken!)

En zou het via Chromecast ook beter gaan...? Dat kan ik dan ook uittesten.

Als dat allemaal niet helpt ga ik het ding toch maar vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:04
MicGlou schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:05:
Je hebt kans dat de bedrade aansluiting de boosdoener is aangezien 999 van de 1000 tv's maar een 100mbit LAN aansluiting hebben, dat komt neer op 12,5mbps maximaal... wifi zal vrijwel altijd sneller zijn.
12,5 MBps bedoel je. (Mb = Bit, MB = Bytes)

Al moet 100Mb meer dan voldoende zijn om te streamen.
Zie bijv: https://help.netflix.com/nl/node/306

Wifi kan inderdaad wel sneller zijn, maar als je de 100Mb netjes haalt op je TV, dan gaat extra snelheid niks oplossen.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 22:14
Christoxz schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:10:
[...]

Wifi kan inderdaad wel sneller zijn, maar als je de 100Mb netjes haalt op je TV, dan gaat extra snelheid niks oplossen.
Hier ook een Bravia met 100 Mbps aansluiting, geen problemen mee. Wifi zou wellicht meer bandbreedte opleveren, maar een (goede) bedrade verbinding is stabieler & heeft minder latency etc.

Maar inderdaad, reset naar fabrieksinstellingen, en last resort; iets van een Chromecast, of RaspberryPi erachter.

[ Voor 9% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 10-06-2024 09:14 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Nu online
Christoxz schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:10:
[...]

Het is maximaal... in de praktijk haal je dat bijna nooit. Er zal nog wat meer verkeer op de achtergrond plaats vinden, dan kan het al snel net even iets teveel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De LAN poort is voor wat regulier streamen snel genoeg, kan enkel een bottleneck vormen met bijv. Blu-ray rips vanaf een nas streamen.

Op het moment dat Sony deze eerste generatie Android TV modellen op de markt bracht hadden ze eigenlijk al een ‘verouderdere’ en ‘ontoereikende’ SoC (MediaTek MT5890).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
MicGlou schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:17:
[...]

Het is maximaal... in de praktijk haal je dat bijna nooit. Er zal nog wat meer verkeer op de achtergrond plaats vinden, dan kan het al snel net even iets teveel zijn.
90% haal je gemakkelijk, anders is er echt was mis binnen je netwerk.

Bijv. Netflix geeft aan 12.5Mbps nodig te hebben voor 4K. Dat is 12.5% van je 100 Mbps.
Effeciency en overige verkeer van de TV kan nooit genoeg zijn om geen 12.5Mbps over te houden

Tevens zal Netflix ook niet gaan haperen, maar de kwaliteit verlagen bij een slechtere verbinding

De 'mini-pauzentjes' uit alle stream diensten klinkt voor mij meer alsof de TV moeite heeft met het verwerken, en niet de snelheid waarmee het binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
PS: aan de kabel zelf zal het niet liggen, dat is CAT6a...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Nu online
Christoxz schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:51:
[...]

90% haal je gemakkelijk, anders is er echt was mis binnen je netwerk.

Bijv. Netflix geeft aan 12.5Mbps nodig te hebben voor 4K. Dat is 12.5% van je 100 Mbps.
Effeciency en overige verkeer van de TV kan nooit genoeg zijn om geen 12.5Mbps over te houden

Tevens zal Netflix ook niet gaan haperen, maar de kwaliteit verlagen bij een slechtere verbinding

De 'mini-pauzentjes' uit alle stream diensten klinkt voor mij meer alsof de TV moeite heeft met het verwerken, en niet de snelheid waarmee het binnen komt.
Helaas werkt het met bandbreedte e.d. niet zo exact als je zou denken... streamingdiensten zoals Netflix werken nl. allemaal met buffering. Ondanks dat de bitsnelheid prima daarbinnen kan vallen werkt buffering altijd met 'bursts' waarbij de gevraagde snelheid meestal een stuk hoger ligt... als je verbinding dat niet (altijd) kan redden dan ga je daar problemen mee krijgen. De adviezen die bijvoorbeeld Netflix heeft zijn ook echt het minimum... als je daar al vrij dicht in de buurt zit kunnen er allerlei verstorende factoren zijn die buffering oftewel stotterproblemen kunnen geven... sowieso zal die eventuele Netflix stream niet het enige verkeer zijn, kleine snelheids bursts van andere apps die op de tv draaien kunnen kortstondig voor bufferproblemen zorgen. Kabel kan misschien niet helemaal goed zijn... enz.

Tevens om dit op voorhand al uit te sluiten omdat je vind dat het wel zou moeten kunnen, oftewel je doet een aanname, is geen beste keuze als je aan het troubleshooten bent. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom die bekabelde aansluiting niet fijn werkt naast de maximale snelheid van de poort. En het is 1 van de simpelste dingen om te testen... zou ik iig doen voordat ik overga op het resetten van apparaten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:46
Kun je een speedtest op je tv draaien, om even uit te sluiten dat de verbinding niet om een of andere reden terug is gevallen op 10Mbps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
MicGlou schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:21:
[...]

Tevens om dit op voorhand al uit te sluiten omdat je vind dat het wel zou moeten kunnen, oftewel je doet een aanname, is geen beste keuze als je aan het troubleshooten bent. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom die bekabelde aansluiting niet fijn werkt naast de maximale snelheid van de poort. En het is 1 van de simpelste dingen om te testen... zou ik iig doen voordat ik overga op het resetten van apparaten ;)
Ik sluit helemaal niks uit, geef alleen aan dat het voor mij klinkt dat het probleem ergens anders ligt.
Dit omdat het niet gebruikelijk is om 'mini-pauzetjes' te krijgen bij een slechte verbinding. TS heeft het namelijk ook niet over bufferen, dat is iets wat toch echt zou voorkomen bij een slechte verbindingen ipv alleen maar 'mini-pauzetjes'.

Uiteraard WiFi proberen, heb dat ook niet ontraden, maar mocht die 100Mb/s al netjes binnen komen, gaat die eventuele snellere Wifi niks oplossen.

Maar ben benieuwd naar de resultaten van TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
Speedtest:

Fast.com:
800 Mbps - laptop
710 Mbps - desktop
38 Mbps - tv.....!!!??!!

Hoe is dit nu mogelijk....?

[ Voor 9% gewijzigd door lauriertje op 10-06-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
Kortom: eerst ga ik WiFi testen, ik zal hier wel posten wat het oplevert (morgen ofzo).

Bedankt voor het meedenken, allemaal!

(PS: alle tips blijven natuurlijk welkom!)

[ Voor 15% gewijzigd door lauriertje op 10-06-2024 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:23
Als de TV verder nog goed werkt, zo ik hem downgraden van "smart TV" naar "reguliere TV" en de smart voorziening apart onderbrengen.
Bijvoorbeeld een Nvidia Shield, een Google TV, een Chromecast of (voor de Apple liefhebbers) een Apple TV.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Fast.com biedt geen betrouwbare metingen, je kunt beter bijv. speedtest.net gebruiken en op meerdere momenten van de dag een meting uitvoeren om tot een betrouwbare conclusie/ waardes te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@lauriertje Ik zie een mooi excuus een mooie LG Oled te kopen. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 10-06-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
MotorBeast schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:11:
@lauriertje Ik zie een mooi excuus een mooie LG Oled te kopen. 8)
... "naar de vrouw"...?
Suggereer je dat ik een excuus nodig zou hebben om een mooie tv te kopen en dat ik dat dien af te stemmen met een vrouw en dat ik zelf een cis man zou zijn ofzo...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
Freshouttheoven schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:03:
Fast.com biedt geen betrouwbare metingen, je kunt beter bijv. speedtest.net gebruiken en op meerdere momenten van de dag een meting uitvoeren om tot een betrouwbare conclusie/ waardes te komen.
Speedtest:
44 Mbps - tv
746 Mbps - desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
lauriertje schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:16:
[...]

... "naar de vrouw"...?
Suggereer je dat ik een excuus nodig zou hebben om een mooie tv te kopen en dat ik dat dien af te stemmen met een vrouw en dat ik zelf een cis man zou zijn ofzo...?
Ik zie dat je 'naar de vrouw' nu hebt verwijderd. Fijn. Het kwam een piepklein beetje stereotyperend over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
lauriertje schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:23:
[...]

Ik zie dat je 'naar de vrouw' nu hebt verwijderd. Fijn. Het kwam een piepklein beetje stereotyperend over...
Tja....WAF is hier op Tweakers vaak een factor. ;) Maar even ontopic. Ik denk dat je sowieso met een nieuwe Oled tov je huidige tv erg blij gaat worden. Je gaat verbaast zijn over de veel betere beeldkwaliteit. Wellicht is gewoon de netwerkkaart in je huidige tv kapot. Sla je 2 vliegen in 1 klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 13:28
lauriertje schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:58:
PS: aan de kabel zelf zal het niet liggen, dat is CAT6a...
Famous last words :P
Het klinkt inderdaad niet waarschijnlijk, maar ik zou het toch proberen uit te sluiten.

Andere mogelijkheid die ik nog niet gezien heb:
Teveel apps geïnstalleerd? Met name iets dat achtergrond taken laat lopen? Ik zou een harde factory reset proberen en alleen 1 streaming app installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
MotorBeast schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:32:
[...]

Tja....WAF is hier op Tweakers vaak een factor. ;) Maar even ontopic. Ik denk dat je sowieso met een nieuwe Oled tov je huidige tv erg blij gaat worden. Je gaat verbaast zijn over de veel betere beeldkwaliteit. Wellicht is gewoon de netwerkkaart in je huidige tv kapot. Sla je 2 vliegen in 1 klap.
WAF? Women in the Airforce? Web Application Firewall?... Je hebt het vast over de Wife Acceptance Factor Wikipedia: Wife acceptance factor

Wederom: een tikje stereotyperend. Beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
locke960 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:10:
[...]

Famous last words :P
Het klinkt inderdaad niet waarschijnlijk, maar ik zou het toch proberen uit te sluiten.

Andere mogelijkheid die ik nog niet gezien heb:
Teveel apps geïnstalleerd? Met name iets dat achtergrond taken laat lopen? Ik zou een harde factory reset proberen en alleen 1 streaming app installeren.
Dat ga ik nog uitproberen. De kabel eruit en via WiFi tv kijken was in elk geval niet beter; via de speedtest kwam daar een nog lager aantal Mbps uit.

Casten ging wél beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
lauriertje schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:57:
[...]

WAF? Women in the Airforce? Web Application Firewall?... Je hebt het vast over de Wife Acceptance Factor Wikipedia: Wife acceptance factor

Wederom: een tikje stereotyperend. Beetje jammer.
Zucht......En dan op de rest niet ingaan. Beetje jammer. Succes met je probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 10-06-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
Bedankt. En de rest van je bericht was: a. koop een nieuwe tv (reactie: ja, als het nodig is, eerst nog andere dingen proberen) en b. misschien is de netwerkkaart in je tv kapot (reactie: dat zou kunnen. Ik ga eerst die andere tips nog even na voor ik deze conclusie trek.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:55
Freshouttheoven schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:03:
Ik zou juist denken dat Fast in deze relevanter is, ook omdat het door netflix gehost is war je toch vanaf wilt streamen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedNas74
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-05 20:27
Zit je op een 5ghz netwerk? Probeer anders eens een 5ghz kanaal lager dan 100. Mijn lg oled tv heeft daar nl. problemen mee. Nu met kanaal 36 haal ik wel de volle wifi snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
Met WiFi was het nog trager, zoals vermeld, dus nee, geen 5ghz maar bedraad.

[ Voor 48% gewijzigd door lauriertje op 17-07-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
locke960 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:10:
Maar één streaming app? Tja... ik gebruik er drie, lijkt me niet echt extreem. (HBO Max, Amazon Prime en Netflix.)

[ Voor 6% gewijzigd door lauriertje op 17-07-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauriertje
Ik vrees dat het antwoord al met al neerkomt op: deze tv is verouderd...
Volgens Tweakers is deze verkrijgbaar sinds 7 mei 2015.
Op de Sony-site staat dat sinds 28 juni 2024 de software-updates zijn beëindigd.

Vanaf mijn laptop en de pc van mijn lief werken alle streamingdiensten prima (via de webbrowser; computers bedraad op het netwerk aangesloten). Vanavond ga ik maar eens mijn laptop op de tv aansluiten, en de tv als beeldscherm gebruiken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 13:28
lauriertje schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:37:
[...]
Maar één streaming app? Tja... ik gebruik er drie, lijkt me niet echt extreem. (HBO Max, Amazon Prime en Netflix.)
Sommige hardware in TV's is bedroevend zwak. Door dit te proberen kom je er achter of dat het probleem is.
Pagina: 1