Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:47
Ik fotografeer sinds een paar weken met een spiegelreflex camera
Ik gebruik hoofdzakelijk de automaat stand
Nu vraag ik mij af als ik deze stand in de toekomst blijf gebruiken niet beter naar een compactcamera kan overstappen
Is de kwaliteit foto,s nog wel beter in mijn situatie in vergelijking met een systeemcamera
Je bent dan ook af van dat gesleep met de extra lenzen

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Hansw1 op 13-06-2024 11:14)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Heb je dit al in de handleiding opgezocht?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:48
Je topicstart is wat summier en ook verwarrend vind ik. Allereerst is het handig om te weten of je nu hoge kwaliteit losse lenzen gebruikt of niet. Als dat het geval is dan kán je (ook in automaatstand) foto's maken die misschien niet haalbaar zijn met een compactcamera met een fixed lens. Die laatste zal immers zelden de kwaliteit evenaren van losse goede lenzen. Maar je hebt het ook over een systeemcamera, dat is een camera die 'compacter' is maar nog steeds losse lenzen heeft. Je vervangt het gesleep met lenzen dan alleen door het gesleep met minder volumnieuze lenzen.

Mijn vraag zou zijn:
- Wat voor camera en lenzen gebruik je nu?
- Wat voor foto's maak je het liefst (portret, landschap, straatfotografie, etc.?)
- Wat zou je overwegen als vervangende camera (en eventueel lenzen)?

Zelf ben ik na 1,5 decennium SLR overgestapt van een 6D full frame SLR met primes en zoomlenzen naar nagenoeg alleen nog fotografie met een Canon G5x II (een compactcamera van +/- 900 euro, vergelijkbaar met de Sony RX100 reeks) omdat ik steeds meer vakanties had in de bergen en van het gewicht af wilde. Ik heb geen moment spijt gehad want maak nu gewoon meer en spontaner foto's. Maar de 6D heb ik nog omdat ik de restwaarde van camera+lenzen te laag vind en dan liever de kans hou zo nu en dan die set mee te nemen. Want schiet ik een portret met een prima of een mooie zoom met de lichtsterke 70-200 op full frame dan kan die compact daar niet tegenop. Dat gezegd hebbende is het aantal keren dat ik de SLR heb meegesleept de afgelopen paar jaar op 1 hand te tellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Gebruik je de automatische stand omdat het gemakkelijk is, of omdat je geen tijd hebt om alles handmatig in te stellen? Of gebruik je de automatisch stand omdat je niet weet hoe je zelf de camera moet instellen ? Bij een spiegelreflex heb je heel veel instellingen en die kun je afhankelijk van de modus allemaal aanpassen. Hierdoor kun je andere foto's maken dan met een compact camera.

Als het doel is om gemakkelijk en snel een plaatje te schieten dan kan een compact een keuze zijn. Dat kun je ook met een spiegelreflex, maar de combinatie van camera en lens is grote, lomper en zwaarder dan een compact camera.
Als het doel is om zelf mooie plaatjes te schieten, veel invloed uit te oefenen op het eindresultaat dan zou ik voor een spiegelreflex gaan.

Ik heb jaren een spiegelreflex gehad. Daarvoor ook meerdere cursussen gevolgd om de camera ook goed te gebruiken. Echter na verloop van tijd vond ik het niks meer om op vakantie steeds met een zware camera en lens te lopen. Mijn doel is om snel een leuk plaatje te schieten, en dat kan tegenwoordig ook met de camera van je telefoon. Toegegeven, je haalt niet de kwaliteit van een spiegelreflex maar het is heel makkelijk, toegankelijk en snel. Soms neem ik de spiegelreflex ook mee, als we op een korte trip gaan of als ik weet dat we iets speciaals gaan zien. Dus de keuze van de camera hang af van het doel. En de beste camera is de camera die je bij je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Ik gebruik de automatische stand inderdaad omdat ik het makkelijker vindt en t er geen noodzaak in zie om de de instellingen van diafragma en belichting handmatig in te stellen Als ik met de automaat stand ook al goede foto,s krijg waarom al die moeite doen en de kans om mislukte opnames
Ik heb wat fotoboeken doorgelezen van de Canon EOS maar ik lees dan opsommingen van wat de camera allemaal kan .zoals scherpte diepte controleren enz
Prachtig maar bij de automaat stand hoef ik mij hier helemaal niet druk over te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:25
Even bij het begin beginnen.
Welke camera heb je nu?
Welke lenzen gebruik je daarbij?

Wat voor situatie maak je fotos? Van de familie? Op vakantie? Natuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:21
Als je alleen automaat gebruikt maakt een DSLR geen mooie foto’s. Ik zou deze dan ook verkopen en gewoon een goede telefoon kopen voor foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Canon Eos 760D
Groothoek 10-18mm
Prime 50 mm
Prime 18-55
Tele 55 -250mm
Tele 18 -135 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hansw1 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:12:
Ik gebruik de automatische stand inderdaad omdat ik het makkelijker vindt en t er geen noodzaak in zie om de de instellingen van diafragma en belichting handmatig in te stellen Als ik met de automaat stand ook al goede foto,s krijg waarom al die moeite doen en de kans om mislukte opnames
Ik heb wat fotoboeken doorgelezen van de Canon EOS maar ik lees dan opsommingen van wat de camera allemaal kan .zoals scherpte diepte controleren enz
Prachtig maar bij de automaat stand hoef ik mij hier helemaal niet druk over te maken
Als je bijvoorbeeld landschapsfoto's maakt met voldoende licht, is er imo ook weinig reden om iets anders dan automatisch te schieten. Kan je nog gewoon de belichting wat aanpassen als het nodig is. Wil je een foto bij weinig licht maken, of specifiek portret met achtergrond bijvoorbeeld wat vager, dan moet je wel instellingen veranderen. Overigens vaak ben je dan ook klaar met één specifieke te wijzigen, en rest automatisch te laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
Je kunt er ook voor kiezen om "half-automatisch" foto's te maken. Dat doe ik zelf ook en volgens mij heel veel fotografen met mij, ook de pro's. Met half-automatisch bedoel ik dat je 1 of 2 zaken zelf beïnvloed en de rest door de camera laat kiezen. Bijvoorbeeld het scherpstelpunt en diafragma wanneer je alles scherp of juist mooie achtergrondwazigheid wilt hebben. Of scherpstelgebied en sluitertijd wanneer je een bewegend onderwerp wilt fotograferen, of iso en sluitertijd wanneer je juist een bewegend riviertje wilt vastleggen. Zo hoef je je maar op een paar dingen te concentreren en heb je bijna altijd de foto die je wilt hebben. Je moet er wel bij nadenken dat wel.

Volledig automatisch is altijd een gok. De camera moet maar net datgene doen wat jij voor ogen had, scherpstellen op dat punt wat jij wilde. Het geeft je veel minder vrijheid in het soort foto's wat je kunt maken.

De keuze compact of verwisselbare lens (dat is wat je bedoelt met spiegelreflex) is niet zozeer automatische stand of niet, dat kunnen ze vaak beide. De keuze is meer of je meerdere lenzen wilt ja of nee.

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 11-06-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Ik heb iets raars
Ik heb een vaste 50 mm 1.8 lens aangesloten op de canon 760
Als ik nu live view aanzet en op de afdrukknop druk om scherp te stellen zoomt hij meer in als dat ik gewoon door het venstertje scherp stel
Deze lens kan toch in principe niet inzoomen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Heb je dit al in de handleiding opgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Ja , bij het hoofdstuk foutmeldingen en problemen , maar niets kunnen vinden
Ik heb nog eens het boek Bewuster en beter fotograferen met de Canon 750d bestudeerd en tot de conclusie gekomen dat als ik de voorbeelden voor handmatige instellingen in de praktijk zou moeten uitvoeren de aardigheid van het fotograferen er voor mij snel af is .
Ik fotografeer hoofdzakelijk niet bewegende beelden dus al die handelingen met berekenen van stops etc zijn voor mij geen toevoeging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:34
Misschien een aanrader om de half automatische modi (Av en Tv) te gebruiken.

Av (eventueel met auto iso) kan handig zijn als je directe controle wil hebben over het diafragma om zo de scherptediepte te bepalen. De automatische lichtmeting van de camera berekend de sluitertijd en eventueel iso waarde. (handig om bij een landschap of groepsportret voldoende scherpte diepte te creëren of bij een portret juist een korte scherpe diepte)

Tv (eventueel met auto iso) kan handig zijn wegens directe controle over de sluitertijd. In Tv worden de diafragma opening en eventueel iso waarde bepaald door de camera. (controle over de sluitertijd maakt het mogelijk om beweging te bevriezen of om door middel van een lange sluiter water juist te laten vloeien)

M (met auto iso) kan je binnen grenzen zowel de sluitertijd als het diafragma zelf bepalen terwijl de lichtmeting van de camera een bijpassende iso waarde berekend.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Hansw1 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:39:
Ja , bij het hoofdstuk foutmeldingen en problemen , maar niets kunnen vinden
Ik heb nog eens het boek Bewuster en beter fotograferen met de Canon 750d bestudeerd en tot de conclusie gekomen dat als ik de voorbeelden voor handmatige instellingen in de praktijk zou moeten uitvoeren de aardigheid van het fotograferen er voor mij snel af is .
Ik fotografeer hoofdzakelijk niet bewegende beelden dus al die handelingen met berekenen van stops etc zijn voor mij geen toevoeging
Het klinkt alsof je voorlopig vooral graag zonder al teveel nadenken mooie foto's wilt maken, en niet bezig wilt zijn met uitzoekwerk, experimenteren en tijdrovend leerproces. Dat is op zich prima, maar realiseer je wel dat er méér verschil zit tussen SLR en Compact dan alleen het "handmatig dingen kunnen instellen". Er zijn veel variabelen die meespelen als het gaat om kwaliteit van het beeld. Een paar belangrijke zijn sensor-formaat en kwaliteit van de lenzen (of dat nu een ingebouwde zoomlens is of losse lenzen). Dus als je naar compact gaat dan kán het zomaar zijn dat je veel verschil in kwaliteit gaat ervaren. Dat hangt helemaal af van wat voor compactcamera je koopt (die zijn er immers ook van 100 euro tot duizenden euro's).

Ik denk dat als je voor jezelf de vraag "wil ik handmatig kunnen instellen of liever alles automatisch doen" hebt beantwoord en voor automatisch gaat, je dán de volgende vraag moet stellen: wat fotografeer ik graag, onder welke omstandigheden en is een compacte camera daar mogelijk goed genoeg voor? En: wat ga ik doen met de foto's? Als ik om mij heen kijk dan zie ik dat 99% van de mensen die fotografeert de foto's nagenoeg niet meer afdrukt, laat staan vergroot. Dat maakt de keuze voor compact al makkeljker. Maar dan nog zijn er redenen om juist bij SLR te blijven, bijvoorbeeld als je door het soort foto's lichtsterke lenzen nodig hebt, of als je graag recht door de lens kijkt (en geen elektronische zoeker wenst). Of als je ambieert portretfoto's te maken met heel weinig scherptediepte (daar schieten compacts vaak tekort).

Zomaar een leuk en laagdrempelig experiment om te zien wat je kan met je huidige camera, en niet met ideaal bijvoorbeeld je mobiel: zet je spiegelreflex op stand "AV", doe die 50mm 1.8 lens erop, en maak een foto van ongeveer 1,5 meter afstand van iemand waarbij je focust op zijn/haar ogen. Zoom daarna in op het gemaakte beeld en je ziet vervolgens dat je een foto hebt waarbij de ogen veel scherper zijn dan met een camera met minder lichtsterke lens, en dat je op achtergrond een mooie bokeh (vaag beeld) hebt.

Zomaar benieuwd: je fotografeert pas een paar weken, maar hebt een behoorlijk uitgebreide set. Heb je deze gekregen, of dacht je in eerste instantie veel meer te gaan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10
manmanman, wat denk je toch veel na. Al die topics van jou waarbij je iets gehoord hebt en je dan gaat afvragen of jr dat dan ook moet doen. Ga lekker op de automatische stand foto's maken.

Op het moment dat je tegen de grenzen aanloopt (bijvoorbeeld je wil een waterval 'bevriezen', of heldere foto's in de sneeuw). of op F1.8 wil schieten, dan ga je lekker handmatig of semihandmatig aan de slag.

Als je met een mercedes C-klasse nooit harder rijdt dan 80 (zeg maar de SLR op autostand), dan is dat zeker niet gelijk aan een Fiat panda waarmee je ook nooit harder dan 80 rijdt (de compact op autostand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Hansw1 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:41:
Canon Eos 760D
Groothoek 10-18mm
Prime 50 mm
Prime 18-55
Tele 55 -250mm
Tele 18 -135 mm
PS: Klopt het wel dat je een 760D hebt? Ik las in een ander topic dat je enkele weken geleden nog met een 450D aan het fotograferen was. Ik neem aan dat je niet in 2-3 weken tijd een andere SLR gekocht hebt en tegelijkertijd bent gaan twijfelen aan of een SLR wel iets voor je is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
Als je een spiegelreflex hebt die je op volautomatisch gebruikt én ook nog eens hebt over 'gesleep met extra lenzen', dan zou ik zeggen dat je beter uit bent met een compact camera.

Of gewoon je telefoon gebruiken, want dat is nog minder gesleep, en zal out-of-the-box in veel gevallen betere foto's opleveren, als je niet aan nabewerking doet.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 21:28
Hier al meer dan 20 jaar camera’s gehad met alle mogelijke instelopties en in de praktijk gebruik ik alleen maar de A of S stand met auto ISO. Laat je niet gek maken door alle opties, maar ga gewoon foto’s maken en kijk wat wel en niet werkt.

80% van een goede foto is de compositie, de apparatuur is bij zaak. Ik heb fantastische foto’s gemaakt met mijn telefoons, en absolute ruk foto’s met mijn camera’s. En vice versa.

Maar een telefoon zal nooit de prachtige scherpte diepte en contrast krijgen van mijn camera, en mijn camera nooit de snelheid (als in: altijd bij de hand) van mijn telefoon.

Een compact camera is echt overbodig geworden door de komst van telefoons. Ik zou eerder een goede telefoon met top camera kopen dan een compact, omdat je je telefoon altijd bij hebt.

En als je dan toch een aparte camera mee neemt, neem dan een veel betere mee dan je telefoon en niet een marginaal betere zoals een compact camera.

[ Voor 57% gewijzigd door RobbieB op 17-06-2024 09:43 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Laatst online: 18:53

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik ga je aanraden wat al een keer of tien is aangeraden in je topics:

Doe eens een fotocursus.

Leer waarom en hoe je kunt spelen met de belichtingsdriehoek om foto's te krijgen die JIJ wil maken ipv alles aan de camera overlaten. Bang voor mislukte foto's? Waarom? Vroeger was dat een issue, als je na 24 of 36 foto's het rolletje moest wisselen en soms pas weken later het resultaat zag. Maar op een 512GB kaartje passen een paar duizend foto's in RAW-formaat, je kunt blijven schieten en spelen tot je tevreden bent met je foto. Maar dat zul je toch echt zelf moeten gaan ervaren en dat lukt je niet door in handleidingen en boekjes van Canon te blijven zoeken.

Ga
gewoon
eens
fotograferen
en
experimenteren!

Makkelijker wordt het niet, zeker niet zolang je geen idee hebt wat je doet.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Je hebt een capabele camera set. Lekker gaan fotograferen en leren. Een ander systeem gaat je niets nuttigs brengen, zeker niet op de automatische stand :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansw1
Valorian schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:31:
[...]

PS: Klopt het wel dat je een 760D hebt? Ik las in een ander topic dat je enkele weken geleden nog met een 450D aan het fotograferen was. Ik neem aan dat je niet in 2-3 weken tijd een andere SLR gekocht hebt en tegelijkertijd bent gaan twijfelen aan of een SLR wel iets voor je is?
Klopt de 450D met lenzen had ik van mijn schoondochter gekregen maar toen ik las dat je bij de 750/760 D wel bij de automatische stand het beeld met Live view op het lcd schermpje kan zien was ik om
Toevallig had Cameranu een 2e hands voor een redelijke prijs
Ik vind dit een aanzienlijke verbetering omdat ik dit ook gewend ben met mijn videocamera
Ook de touchscreen bediening is prettig
Ik heb de 450d te koop gezet op Vraag en Aanbod
Pagina: 1