Hansw1 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:39:
Ja , bij het hoofdstuk foutmeldingen en problemen , maar niets kunnen vinden
Ik heb nog eens het boek Bewuster en beter fotograferen met de Canon 750d bestudeerd en tot de conclusie gekomen dat als ik de voorbeelden voor handmatige instellingen in de praktijk zou moeten uitvoeren de aardigheid van het fotograferen er voor mij snel af is .
Ik fotografeer hoofdzakelijk niet bewegende beelden dus al die handelingen met berekenen van stops etc zijn voor mij geen toevoeging
Het klinkt alsof je voorlopig vooral graag zonder al teveel nadenken mooie foto's wilt maken, en niet bezig wilt zijn met uitzoekwerk, experimenteren en tijdrovend leerproces. Dat is op zich prima, maar realiseer je wel dat er méér verschil zit tussen SLR en Compact dan alleen het "handmatig dingen kunnen instellen". Er zijn veel variabelen die meespelen als het gaat om kwaliteit van het beeld. Een paar belangrijke zijn sensor-formaat en kwaliteit van de lenzen (of dat nu een ingebouwde zoomlens is of losse lenzen). Dus als je naar compact gaat dan kán het zomaar zijn dat je veel verschil in kwaliteit gaat ervaren. Dat hangt helemaal af van wat voor compactcamera je koopt (die zijn er immers ook van 100 euro tot duizenden euro's).
Ik denk dat als je voor jezelf de vraag "wil ik handmatig kunnen instellen of liever alles automatisch doen" hebt beantwoord en voor automatisch gaat, je dán de volgende vraag moet stellen: wat fotografeer ik graag, onder welke omstandigheden en is een compacte camera daar mogelijk goed genoeg voor? En: wat ga ik doen met de foto's? Als ik om mij heen kijk dan zie ik dat 99% van de mensen die fotografeert de foto's nagenoeg niet meer afdrukt, laat staan vergroot. Dat maakt de keuze voor compact al makkeljker. Maar dan nog zijn er redenen om juist bij SLR te blijven, bijvoorbeeld als je door het soort foto's lichtsterke lenzen nodig hebt, of als je graag recht door de lens kijkt (en geen elektronische zoeker wenst). Of als je ambieert portretfoto's te maken met heel weinig scherptediepte (daar schieten compacts vaak tekort).
Zomaar een leuk en laagdrempelig experiment om te zien wat je kan met je huidige camera, en niet met ideaal bijvoorbeeld je mobiel: zet je spiegelreflex op stand "AV", doe die 50mm 1.8 lens erop, en maak een foto van ongeveer 1,5 meter afstand van iemand waarbij je focust op zijn/haar ogen. Zoom daarna in op het gemaakte beeld en je ziet vervolgens dat je een foto hebt waarbij de ogen veel scherper zijn dan met een camera met minder lichtsterke lens, en dat je op achtergrond een mooie bokeh (vaag beeld) hebt.
Zomaar benieuwd: je fotografeert pas een paar weken, maar hebt een behoorlijk uitgebreide set. Heb je deze gekregen, of dacht je in eerste instantie veel meer te gaan doen?