Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09 16:20
Beste medetweakers,

Bij het bouwen van mijn nieuwe PC dacht ik dat het leuk zou zijn om na lange tijd weer eens voor een luchtkoeler te gaan.

Omdat ik geen zin had in gepruts, heb ik gekozen voor een mooie, ruime case (Fractal Design Torrent)

Lekker de ruimte, dacht ik... maar niets blijkt minder waar. Gezien het asymmetrische chipletdesign van de 7800X3D adviseert Noctua in de handleiding om je koeler met een 7 mm offset naar beneden te installeren.

Zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHobaXhVQZkslKDC5pKnpnPisIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ww5dKK0QksrChuaqBXd6199f.jpg?f=fotoalbum_large

De ruimte tussen mijn GPU en mijn CPU-koeler is nihil, als ze elkaar al niet raken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsIuvDULUCBer-QxyhzGDnYcd9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5P7trhAVeiEXqPnWPCjaCyMd.jpg?f=fotoalbum_large

De pc werkt prima, de GPU is nauwelijks warmer dan in mijn AIO systeem. Weet iemand of dit kwaad kan? Alvast mijn dank voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-09 19:51

Dark

who tweaked the light?

Erg krap, ja. Echt kwaad lijkt het me niet te kunnen, als het goed is zijn metalen delen die elkaar zouden kunnen raken allemaal geaard. Wel heb je natuurlijk kans dat het op het contactpunt zou kunnen schuren of krassen, en dat de koeling misschien optimaler zou zijn als er meer ruimte rondom was. Aangezien dat laatste kennelijk geen probleem is, zou ik me daar niet al te druk over maken. Het eerste valt misschien te voorkomen door er een stukje tape of plasticfolie op te plakken of tussen te schuiven, als dit geen ventilatiegaten afsluit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:56
Er lijkt een fractie ruimte tussen te zitten, dus er wordt in elk geval geen extra druk uitgeoefend op het PCIe-slot van de GPU.

Het enige potentiële nadeel zou dan nog zijn als de fans van de CPU-koeler en/of de videokaart trillingen aan elkaar doorgeven die tot een storend geluid zouden kunnen leiden. Als je dat niet hoort en de temperaturen zijn zoals verwacht, dan is er niets aan de hand.

Zo'n cpu-koeler zit normaal gesproken heel stevig vast, dus er is niet echt gevaar dat die meer omlaag gaat hangen tegen de GPU aan.

Wel voorzichtig zijn als je het systeem ooit verplaatst, maar dat geldt in principe natuurlijk altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53
Er zit ruimte tussen, dus er is geen probleem.

Na (voorzichtig) verplaatsen inderdaad even checken of deze ruimte er nog steeds zit.

Wel vaker systemen gezien waar componenten elkaar raken of bijna. Ik ga zelf een HTPC onder TV waar alles net in paste en zo dicht op elkaar zat (CPU cooler en RAM).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:39
Ligt aan het moederbord, niet aan de behuizing. Had je een moederbord genomen met het x16 slot als 2e slot dan was er niets aan de hand. Daarbij: het is maar de backplate dus kortsluiting maken is uitgesloten.

[ Voor 21% gewijzigd door Uszka op 09-06-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
Dark schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:07:
Erg krap, ja. Echt kwaad lijkt het me niet te kunnen, als het goed is zijn metalen delen die elkaar zouden kunnen raken allemaal geaard. Wel heb je natuurlijk kans dat het op het contactpunt zou kunnen schuren of krassen, en dat de koeling misschien optimaler zou zijn als er meer ruimte rondom was. Aangezien dat laatste kennelijk geen probleem is, zou ik me daar niet al te druk over maken. Het eerste valt misschien te voorkomen door er een stukje tape of plasticfolie op te plakken of tussen te schuiven, als dit geen ventilatiegaten afsluit.
Oh dat is idd een goed idee, ga ik doen. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
Uszka schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:18:
Ligt aan het moederbord, niet aan de behuizing. Had je een moederbord genomen met het x16 slot als 2e slot dan was er niets aan de hand. Daarbij: het is maar de backplate dus kortsluiting maken is uitgesloten.
Hmm, dat is waar. Ik wist eerlijk gezegd van tevoren niet van die aanbevolen 7 mm offset installatie.

Ik weet overigens ook niet of er x670e PCI-e 5 moederborden zijn waarbij het x16 slot het tweede slot is. Als die er zijn, zou dat het hele probleem oplossen.

[ Voor 10% gewijzigd door DLSS op 09-06-2024 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:48

Thomg

Aww yiss

Dit maakt echt helemaal niets uit. Ik heb jaren met zo'n config gedraaid. Zoals @Uszka zegt raakt de koeler de backplate en is dat prima. Zolang het maar geen significante druk op elkaar uitoefent.

Het lijkt ook niet dat je er iets tussen hoeft te doen, de Noctua rubberen "dingen" op de hoeken maken connectie. Dat doet effectief hetzelfde.
Pagina: 1