Plastic drinkbekers kinderen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:15
Dag allemaal.

Tijdje geleden in het nieuws, om geen drinkflessen van kinderen in de vaatwasser te stoppen.

https://radar.avrotros.nl...atwasser-te-stoppen-60608

Wij hebben voor de kinderen dus wel plastic bekers en die gaan ook gewoon in de vaatwasser.

Nu ben ik dus opzoek naar een alternatief dat wel in de vaatwasser kan. Aangezien er regelmatig wat valt is glas geen optie. Ben dus aan het kijken naar metalen bekers. Weet iemand of dit wel veilig is? Of komt hier weer een andere giftige stof af?

Daarnaast zoek ik dus een metalen drinkfles voor school. Zelf gebruik ik op het werk een Dopper Steel. Maar ook hiervan is de bovenkant van plastic. Ik kan dus eigenlijk geen stalen drinkfles vinden waar niet de dop of bovenkant alsnog van plastic is.

Hoe doen mensen met kinderen dat hier?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:01
Wat is er mis met de flessen met de hand afwassen? Hoef je geen nieuwe te kopen en dan zijn ze gewoon veilig toch?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Wat is er mis met de hand afwassen? Dan kun je alles veilig blijven gebruiken.

De rest kan gewoon in de vaatwasser, wij gebruiken een borstel van Medela voor de flessen.

Zelf ben ik erg te spreken over de Flaske thermo drinkflessen, maar deze hebben ook deels plastic in de dop.

[ Voor 99% gewijzigd door souljah1h op 09-06-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:10

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik had vroeger, toen mijn leeftijd nog uit een enkel cijfer bestond, een stenen (melk)beker. Ik moet 'm nog steeds ergens hebben, dus vrij onverwoestbaar imho.

Een andere 'work-around' is wellicht de drinkbekers van de kinderen met de hand afwassen?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Voor ze pubertijd bereiken bestaan ze toch al voor de helft uit PFAS. Dit is een goede basis voor de weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb het item ook gezien, en volgens mij zeiden ze dat het wordt veroorzaakt door hitte en krachtige straal. Dat is beide niet van toepassing als je het met de hand afwast. Doe ik zelf ook al jaren. (Sterker: ik spoel m'n drinkfles (RVS met plastic mondstuk) meestal gewoon af en 1x per week in een sopje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ze worden door door de week met de hand gewassen in het weekend gaan ze een rondje mee in de vaatwasser.
Dat zijn alleen de bekers die mee naar school gaan.
Thuis drinken ze gewoon uit glas of steen.
En ja er valt wel eens één kapot dan hebben ze weer wat geleerd denk ik altijd maar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

sOid schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:09:
Ik heb het item ook gezien, en volgens mij zeiden ze dat het wordt veroorzaakt door hitte en krachtige straal. Dat is beide niet van toepassing als je het met de hand afwast. Doe ik zelf ook al jaren. (Sterker: ik spoel m'n drinkfles (RVS met plastic mondstuk) meestal gewoon af en 1x per week in een sopje.)
Hangt wellicht ook af van het programma wat de vaatwasser aan het draaien is. Als het de eco 30 graden is zal het allemaal wel meevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

souljah1h schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:11:
[...]

Hangt wellicht ook af van het programma wat de vaatwasser aan het draaien is. Als het de eco 30 graden is zal het allemaal wel meevallen.
Volgens het rapport werd er een "normaal" programma van 65-70 graden gebruikt... Right..

Het jammere van het rapport is dat het niks zegt over de plastic drinkbekers die getest zijn. Als er op de verpakking staat dat ze niet "dishwasser safe" zijn, en je gooit ze toch in een heet programma in de vaatwasser, dan kun je na 20(!) wasbeurten dit soort effecten krijgen. Dat lijkt mij niet heel erg opzienbarend nieuws...

Ik ben benieuwd wat de testresultaten zouden zijn met de wat betere merken drinkbekers, waarvan ook nog eens aangegeven zijn dat ze geschikt zijn voor gebruik in een vaatwasser. Maar ja, dat vermeldt het rapport niet...

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 09-06-2024 17:17 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vangoghnl
Ik weet dat met de hand afwassen een optie zou kunnen zijn. Echter heb ik daar geen vaatwasser voor aangeschaft. Echt een bloedhekel aan afwassen. Vandaar dat ik een alternatief zoek wat veilig is en wel gewoon in de vaatwasser kan.

Metalen drinkbeker zouden een optie kunnen zijn. Maar ik weet niet of hier dan weer andere stoffen uit vrij komen. Vandaar de vraag of iemand hier ervaring mee heeft.
De vaatwasser staat hier altijd op de auto stand. Geen idee hoeveel graden dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Question Mark schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:16:
[...]

Volgens het rapport werd er een "normaal" programma van 65-70 graden gebruikt... Right..

Het jammere van het rapport is dat het niks zegt over de plastic drinkbekers die getest zijn. Als er op de verpakking staat dat ze niet "dishwasser safe" zijn, en je gooit ze toch in een heet programma in de vaatwasser, dan kun je na 20(!) wasbeurten dit soort effecten krijgen. Dat lijkt mij niet heel erg opzienbarend nieuws...

Ik ben benieuwd wat de testresultaten zouden zijn met de wat betere merken drinkbekers, waarvan ook nog eens aangegeven zijn dat ze geschikt zijn voor gebruik in een vaatwasser. Maar ja, dat vermeldt het rapport niet...
De Dopper is toch ook getest? Dat is ook wel een gerenommeerd merk. Die werd in ieder geval ook benoemd, en die is ook geschikt voor de vaatwasser, aldus de website van Dopper. Ook daar kwam de stof vrij afaik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

vangoghnl schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:23:
Ik weet dat met de hand afwassen een optie zou kunnen zijn. Echter heb ik daar geen vaatwasser voor aangeschaft. Echt een bloedhekel aan afwassen. Vandaar dat ik een alternatief zoek wat veilig is en wel gewoon in de vaatwasser kan.

Metalen drinkbeker zouden een optie kunnen zijn. Maar ik weet niet of hier dan weer andere stoffen uit vrij komen. Vandaar de vraag of iemand hier ervaring mee heeft.
De vaatwasser staat hier altijd op de auto stand. Geen idee hoeveel graden dat is.
Het gaat wel om de gezondheid van je kind, het betreft 1 item. Misschien kun je het afwassen aantrekkelijker maken, samen met het kind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

souljah1h schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:31:
[...]

Het gaat wel om de gezondheid van je kind, het betreft 1 item. Misschien kun je het afwassen aantrekkelijker maken, samen met het kind?
Newsflash, je hebt je kinderen in een kapotte wereld gezet.

Gooi dan ook even al je regenjassen, teflonpannen, je laminaat, je auto eigenlijk alles overboord en ja op een hutje in Afrika wonen in leem. Hoewel wel het juiste land nemen anders is de leem al besmet door alle e-waste die gedumpt is of scheepsafval.

Maar op vraag van TS, metaal als in food safety rvs zal weinig uitloging hebben. In ieder geval niet van phftalaten. Als er wat uitloogt zijn het zware metalen.

Wel dan een dop van metaal zonder plastic en hoogstens rubber afsluiting anders schiet het niet op. Want dat plastic ringetje is juist zacht plastic anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Fuwor schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:27:
[...]

De Dopper is toch ook getest? Dat is ook wel een gerenommeerd merk. Die werd in ieder geval ook benoemd, en die is ook geschikt voor de vaatwasser, aldus de website van Dopper. Ook daar kwam de stof vrij afaik.
Ik heb de uitzending niet gezien, ik heb het rapport even opgezocht. In dat rapport worden geen merken genoemd, er wordt alleen onderscheid gemaakt in van wat voor soort plastic de flessen gemaakt zijn.

Wel hebben ze inderdaad óók flessen getest waarvan de fabrikant al aangeeft dat ze niet in de vaatwasser thuishoren.

Het is overigens goed dat dit soort dingen getest en onderzocht worden. Ik probeer het rapport ook niet onderuit te halen, maar ik vind het dan wel frappant dat er getest wordt met flessen waarvan (A) al bekend is dat ze niet in de vaatwasser mogen en (B ) op een temperatuur testen die eigenlijk niemand gebruikt.

Grappig, lees net een reactie van dopper n.a.v dit onderzoek . Zij geven aan dat hun flessen een bepaalde certificering hebben en dat de schadelijke stof niet in de plasticsoort van hun flessen zitten. Wat ze daarnaast nog aangeven is dat álle flessen in 1x in de vaatwasser geplaatst zijn, waardoor er een risico op kruisbesmetting bestaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Question Mark op 09-06-2024 17:46 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

RVS bekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:04

Secsytime

Automagisch

Geef je kinderen water mee naar school, hoeft de beker ook niet schoon gemaakt te worden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Secsytime schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:49:
Geef je kinderen water mee naar school, hoeft de beker ook niet schoon gemaakt te worden.
Goed voor de weerstand inderdaad die microslijmlaag die er na 2-3 dagen op de hals zit inderdaad.

Je zal echt de dop en hals moeten wassen met zeep ofzo. Anders ruikt het al niet lekker laat staan wat er allemaal groeit en broeit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Question Mark schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:43:
[...]

Het is overigens goed dat dit soort dingen getest en onderzocht worden. Ik probeer het rapport ook niet onderuit te halen, maar ik vind het dan wel frappant dat er getest wordt met flessen waarvan (A) al bekend is dat ze niet in de vaatwasser mogen en (B ) op een temperatuur testen die eigenlijk niemand gebruikt.
Met A ben ik het eens, maar 65-70 graden is gewoon normale temperatuur voor een vaatwasser. Ja je kan hem kouder zetten, mijne heb ik dan duidelijk vaker restanten over.

Overigens volgende relevante puntje: Dat ze een stof aantreffen zegt meer wat over de nauwkeurigheid van de meetapparatuur, dan dat er iets in gevaarlijke hoeveelheden zit. Dat is natuurlijk nogal relevant, welke concentratie is het gevonden?

En het verhaal over onbekende stoffen. "Die zouden heel gevaarlijk kunnen zijn!!!". Ja dat zou kunnen. Of misschien is het niks bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Geen woord over concentraties
https://www.tegengif.nl/p...en-schadelijke-weekmaker/

Ik zou me er niet zo druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Question Mark schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:16:
[...]

70° C is wat onze vaatwasser aangeeft als programma om ook potten en pannen te wassen. 'Auto' varieert tussen 45-65° C. Dus ja, da's een normaal programma. Vaatwas in 2023 aangeschaft.
Question Mark schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:43:
[...]

Ik heb de uitzending niet gezien, ik heb het rapport even opgezocht. In dat rapport worden geen merken genoemd, er wordt alleen onderscheid gemaakt in van wat voor soort plastic de flessen gemaakt zijn.

Wel hebben ze inderdaad óók flessen getest waarvan de fabrikant al aangeeft dat ze niet in de vaatwasser thuishoren.

Ik veronderstel dat ze geen 'controlegroep' hebben ingesteld waarbij alleen de 'dishwasher safe'-flessen gewassen werden? Klinkt slordig. Ik vraag het even aan jou omdat jij het rapport gelezen hebt O-) :+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Borromini schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:12:
[...]

70° C is wat onze vaatwasser aangeeft als programma om ook potten en pannen te wassen. 'Auto' varieert tussen 45-65° C. Dus ja, da's een normaal programma. Vaatwas in 2023 aangeschaft.

[...]

Ik veronderstel dat ze geen 'controlegroep' hebben ingesteld waarbij alleen de 'dishwasher safe'-flessen gewassen werden? Klinkt slordig. Ik vraag het even aan jou omdat jij het rapport gelezen hebt O-) :+
Nee, ze hebben gewoon de vaatwasser volgezet met alle flesjes.
En ze daarna 1 tot 10 dagen laten staan, gevuld met verschillende drankjes.

Ze hebben vooral dingen gevonden in de flesjes die eerste 20x in de vaatwasser gingen en daarna 10 dagen in de kast stonden met een zuur drankje (frisdrank of fruitsap).

De "niet vaatwasser bestendige" flessen waren van PET. En die waren dan ook gesmolten na wasbeurt 5.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Barrycade schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:51:
[...]

Goed voor de weerstand inderdaad die microslijmlaag die er na 2-3 dagen op de hals zit inderdaad.

Je zal echt de dop en hals moeten wassen met zeep ofzo. Anders ruikt het al niet lekker laat staan wat er allemaal groeit en broeit
Zal wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Het gaat er niet om of ik het over heb voor mijn kind. Daarom juist dit topic. Ik zoek dus een fles van bijvoorbeeld RVS die hier geen last van heeft. Ik wil er niet overna hoeven denken. Ook niet op welke temp ik de vaatwasser moet zetten.

Als het volgende product bijvoorbeeld er geen last van heeft. Dan koop ik zoiets, kinderen geen onnodige zooi binnen en ik hoef niet te staan afwassen. Win win situatie. De vraag is dus komen hier dan zware metalen vanaf? Of is echt alleen glas of keramiek veilig?

Robin Goods® 6 x Stainless Steel Drinking Cups - High Quality Stainless Steel Cups - Camping Cups 250 ml - Travel Cups Shatterproof and BPA Free (006 Pieces - Silver) https://amzn.eu/d/7PsxMs0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

vangoghnl schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:37:
Het gaat er niet om of ik het over heb voor mijn kind. Daarom juist dit topic. Ik zoek dus een fles van bijvoorbeeld RVS die hier geen last van heeft. Ik wil er niet overna hoeven denken. Ook niet op welke temp ik de vaatwasser moet zetten.

Als het volgende product bijvoorbeeld er geen last van heeft. Dan koop ik zoiets, kinderen geen onnodige zooi binnen en ik hoef niet te staan afwassen. Win win situatie. De vraag is dus komen hier dan zware metalen vanaf? Of is echt alleen glas of keramiek veilig?

Robin Goods® 6 x Stainless Steel Drinking Cups - High Quality Stainless Steel Cups - Camping Cups 250 ml - Travel Cups Shatterproof and BPA Free (006 Pieces - Silver) https://amzn.eu/d/7PsxMs0
Desbetreffend onderzoek ging alleen over weekmakers in de plastics.

Je kunt je ook afvragen wat de invloed is op andere materialen bij de combinatie van te hoge temperaturen en een te lange periode.

Glas is natuurlijk het meest veilig, maarja.. dat is breekbaar, daarom worden plastics gebruikt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

vangoghnl schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:37:

Die RVS dingen zijn goed, maar zou even goed kijken of ze CE hebben en dat voedingsmiddelen icoontje dus dat glaasje en vorkje.

Maar die bekers die ze getest hebben waren andere bekers. Dus met dopje enz.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Laatst online: 11-06 00:28
Flutonderzoek.

Zoals al vermeld geen woord over de concentraties, kruisbesmetting en daarnaast gedaan door een stichtinkje met een groot belang bij aandacht. Marjolein Wal de ‘onderzoeker’ is geen onderzoeker, maar een scheikundedocent. Zou me niets verbazen als ze dit onderzoek door haar scholieren heeft laten doen.

Extra geestig dat Dopper dat molecuul niet een gebruikt. Ik zou ze pushen voor een rectificatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Weet niet of ik het gelezen heb in het onderzoek of op de website van gifvrij zelf maar staat ook vermeld dat de weekmakers onder de wettelijke waarden bleven.

Maar neemt niet weg dat rvs drinkbekers een prima alternatief zijn.

Ze zijn niet zo heel gebruiksvriendelijk als je koude of hete dranken drinkt, het is erg koud of warm aan je handen.

Ik zou zelf dubbelwandige nemen. Die voelen gewoon prettiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Laatst online: 11-06 00:28
Barrycade schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:13:
Weet niet of ik het gelezen heb in het onderzoek of op de website van gifvrij zelf maar staat ook vermeld dat de weekmakers onder de wettelijke waarden bleven.
Van hun website:
“Maar omdat DIBP zo veel gebruikt wordt bij de productie van plastics, heeft de EU toch geaccepteerd dat de stof in plastics voorkomt.”

Kan me niet voorstellen dat EU dat als kriteria heeft…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nee idd. https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/5838

Daarnaast is de EFSA bezig met een herevaluatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

HenkEisDS schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:22:
[...]

Kan me niet voorstellen dat EU dat als kriteria heeft…
Met het hele PFAS/PFOS-schandaal bleek dat er geen systematische controles zijn op schadelijke stoffen vóór ze op de markt komen (in tegenstelling tot bij medicatie). Fabrikanten lijken nieuwe stoffen (als in chemische verbindingen) op de markt te mogen brengen zonder dat ze daarvan moeten aantonen dat ze bewezen onschadelijk zijn. Qua marktwerking is dat logisch, want er wordt meer op de markt gebracht/geproduceerd dan wat een nationale overheid (of de EU supranationaal) kan testen. Maar het is wel heel cynisch, want de consument is zo de laboratoriumrat. Een verbinding blijkt schadeliljk te zijn, prooduct wordt uit de handel gehaald, fabrikant komt met verwante verbinding uit dezelfde familie op de markt, niet exact hetzelfde dus geen probleem, riedeltje begint opnieuw.

Er lijkt een soort gedoogbeleid te zijn (al komt het mij eerder over als wegkijken). Ik heb daar geen exacte richtlijnen over gevonden, maar dat is wat er in de Belgische kwaliteitspers langskwam toen de problematiek hier in de schijnwerpers gezet werd.

[ Voor 10% gewijzigd door Borromini op 09-06-2024 20:36 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Lees even de link hierboven die ik heb geplaatst, er bestaan TDI's en die DIBP heeft een TDI van 0,15 mg/kg bw.

Maar men is een herevaluatie aan het doen.

Ik zit qua werk een beetje in die hoek, maar er is veel aandacht voor ook in de hoek van fabrikanten.

Helaas zijn er in het verleden veel producten "ontdekt" maar heeft men niet gekeken naar zij effecten of impact, afbraak in het milieu bv.

En dat is vaak bij zeer handige producten vaak het geval, neem PCB's, vlamvertragers, PFAS, weekmakers, Cfk's. Allemaal initieel mooie producten, maar ruk voor ons leefklimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 31-05 01:06
Een kleine thermos en je bent van het gezeik af, wel eentje waar je het rubber uit kan halen zodat die separaat mee gewassen wordt. Ik heb geen specifieke aanbeveling voor je, deels omdat je de leeftijd ook niet benoemd hebt. Een kind van 5 en een kind van 10 gaan andere inhoud (liter) en stevigheid nodig hebben. Maar een thermos van RVS met een degelijke afneembare/wasbare dop en je bent klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:06
vangoghnl schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:58:
Dag allemaal.

Tijdje geleden in het nieuws, om geen drinkflessen van kinderen in de vaatwasser te stoppen.

Wij hebben voor de kinderen dus wel plastic bekers en die gaan ook gewoon in de vaatwasser.

Nu ben ik dus opzoek naar een alternatief dat wel in de vaatwasser kan. Aangezien er regelmatig wat valt is glas geen optie. Ben dus aan het kijken naar metalen bekers. Weet iemand of dit wel veilig is? Of komt hier weer een andere giftige stof af?

Daarnaast zoek ik dus een metalen drinkfles voor school. Zelf gebruik ik op het werk een Dopper Steel. Maar ook hiervan is de bovenkant van plastic. Ik kan dus eigenlijk geen stalen drinkfles vinden waar niet de dop of bovenkant alsnog van plastic is.

Hoe doen mensen met kinderen dat hier?
Aan de hand van datzelfde artikel heb ik dit weekend ook hier in huis alle kunststof bekers en drinkflessen vervangen. Gekozen voor RVS drinkbekers van Ion8. Deze mogen wel in de vaatwasser. In diverse maten verkrijgbaar. Opening/slot erg simpel maar zeer effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

JeroenNietDoen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:27:
[...]
Gekozen voor RVS drinkbekers van Ion8. Deze mogen wel in de vaatwasser. In diverse maten verkrijgbaar. Opening/slot erg simpel maar zeer effectief.
Ehhh... :?

Bewaar- en onderhoudsinstructies:

Spoel de fles en het deksel voor gebruik om met koud water.
Na gebruik alleen spoelen met warm water en afwasmiddel
Niet schrobben met borstels of schuurmiddelen
Goed laten drogen aan de lucht met verwijderde dop voordat je de fles opbergt
Afwassen met de hand of in de vaatwasser met koud water
Niet in de vaatwasser op hoge temperatuur

Dus...
En, ik vraag me af, de dop/sluiting, is die ook dan van 100% RVS? Of zit daar alsnog iets van kunststof?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja ook even gekeken, ze melden heel duidelijk alleen koude vaatwasser, zonder te vermelden wat dat is of handwas, dus minimaal <50 graden. Dop lijkt van plastic.

Dus mooie flessen wel, maar dus niet een oplossing voor gooi maar in de vaatwasser danwel ftaalaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:06
ehtweak schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:17:
[...]

Ehhh... :?

Bewaar- en onderhoudsinstructies:

Spoel de fles en het deksel voor gebruik om met koud water.
Na gebruik alleen spoelen met warm water en afwasmiddel
Niet schrobben met borstels of schuurmiddelen
Goed laten drogen aan de lucht met verwijderde dop voordat je de fles opbergt
Afwassen met de hand of in de vaatwasser met koud water
Niet in de vaatwasser op hoge temperatuur

Dus...
Zeg dat wel
Stond gewoon op kaartje wat bij de fles zat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:27
Of de drinkflessen van Hegen pakken?

Die zijn van PPSU

Hegen PPSU flessen zijn BPA-, BPS- en ftalaatvrij en bevatten geen di-isobutylftalaat (DIBP). Samen met de PP opzetstukken voldoen hiermee aan de Europese EN14350-normen voor babyveiligheid. Hegen producten zijn uitvoerig getest en voldoen aan de strengste veiligheidsnormen.

Hegen flessen en onderdelen geven geen schadelijke stoffen zoals DIBP af, zelfs niet na verhitting in de vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar denk dat de kids van TS iets ouder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Even druk geweest en wat gemist.
Kinderen zijn hier 4 en 2 jaar oud.
Ik heb echt alles van kunstof weggooit dit weekend. We gebruiken nu maar zoals iemand hier ook doet alles van glas. Koop wel wat extra bij de Ikea.

Nu zoek ik dus alleen nog vervanging voor de flesjes van school en de opvang. Beide nemen alleen water mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

vangoghnl schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:21:
...Beide nemen alleen water mee.
Eh? Water hoef je toch niet mee te nemen?
Dat komt toch, tenminste in Nederland, overal van prima kwaliteit, gewoon uit de kraan?

Het enige wat je nodig hebt, is een beker om uit te drinken.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
ehtweak schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:26:
[...]

Eh? Water hoef je toch niet mee te nemen?
Dat komt toch, tenminste in Nederland, overal van prima kwaliteit, gewoon uit de kraan?

Het enige wat je nodig hebt, is een beker om uit te drinken.
Nope bekers hebben ze hier niet op school.
Water vullen we thuis uit de kraan in een plastic drinkbeker. Voor die plastic beker zoeken we dus een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dus... dan hoef je toch alleen maar een (lege/schone) beker mee te nemen?
Loop je ook geen risico op lekkages en hoef je het water niet mee te dragen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ehtweak schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:32:
Dus... dan hoef je toch alleen maar een (lege/schone) beker mee te nemen?
Loop je ook geen risico op lekkages en hoef je het water niet mee te dragen.
Al zal je zeker van een tweejarige een drinkbeker voor een peuter willen. En die zullen vaak ook van kunststof zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zal het wel niet snappen @Sissors , maar dat zeg ik toch:
hoef je alleen maar een lege beker mee te nemen, van huis, naar die andere locatie. Kunnen de kids drinken wat ze willen, uit hun eigen beker.

Lijkt me heel simpel, of zie ik iets over het hoofd?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ehtweak schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:38:
hoef je alleen maar een lege beker mee te nemen, van huis, naar die andere locatie. Kunnen de kids drinken wat ze willen, uit hun eigen beker.

Dat als die beker van kunststof is dat je dan nog steeds het probleem hebt?

Overigens lijkt het me iets makkelijker voor TS als hij zich er zoveel zorgen over maakt om ze goed om te spoelen en dan met de hand schoon te maken een paar weken tot je vervanging hebt, maar alles blindelings weggooien vanwege een twijfelachtig onderzoek kan ook natuurlijk :P . En ik snap dat je zekere voor het onzekere wil nemen met je kinderen, tegelijk zijn er zoveel bewezen schadelijke dingen in het dagelijks leven die we wel accepteren, dat gewoon direct alles weggooien een flinke reactie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:38

Dennis1812

Amateur prutser

ehtweak schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:38:

Ja, dat een school of opvang dat niet accepteert en verwacht dat kinderen een hersluitbare beker bij zich hebben.

Hier hebben ze overigens een Mepal RVS beker met een plaatje van Frozen.
Dop is plastic. Die was ik met de hand. Moet toch messen en pannen ook met de hand. Die dop is 10s werk. Ze mogen enkel water mee van school.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sissors schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:43:
[...]

Maar er waren toch al glazen en/of rvs alternatieven geopperd?
Het ging mij erom dat ik niet begreep waarom je een gevulde beker met water zou willen meesjouwen? Die kun je toch overal vullen?
...tegelijk zijn er zoveel bewezen schadelijke dingen in het dagelijks leven die we wel accepteren, dat gewoon direct alles weggooien een flinke reactie is.
Dat dus.
Ik vind het persoonlijk een overtrokken reactie. Want er zijn nog veel meer, al dan niet vermijdbare, invloeden in het dagelijks leven, die ook schadelijk zijn. En mogelijk nog veel schadelijker en cummulatief.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dennis1812 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:48:
[...]

Ja, dat een school of opvang dat niet accepteert
...
Huh? Je mag je beker niet vullen met water, aldaar ter plekke?
Bizarre regel, nog nooit gehoord. 8)7

Kraanwater kost net iets meer dan een euro per duizend liter. :)

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 11-06-2024 20:49 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ehtweak schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:49:
[...]

Huh? Je mag je beker niet vullen met water, aldaar ter plekke?
Bizarre regel, nog nooit gehoord. 8)7

Kraanwater kost net iets meer dan een euro per duizend liter. :)
Er is geen kraan in het lokaal.
Zou bij de toiletten kunnen. Maar ze hebben 15min om te eten en te drinken.
Als in die tijd ook 28 kinderen van 4 een beker moeten vullen bij 1 kraantje bij de toilet kan de juf sowieso dweilen en is het kwartier voorbij voor iedereen drinken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sissors schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:43:
[...]

Overigens lijkt het me iets makkelijker voor TS als hij zich er zoveel zorgen over maakt om ze goed om te spoelen en dan met de hand schoon te maken een paar weken tot je vervanging hebt, maar alles blindelings weggooien vanwege een twijfelachtig onderzoek kan ook natuurlijk :P . En ik snap dat je zekere voor het onzekere wil nemen met je kinderen, tegelijk zijn er zoveel bewezen schadelijke dingen in het dagelijks leven die we wel accepteren, dat gewoon direct alles weggooien een flinke reactie is.
Misschien worden mensen ooit nog wel eens zo wijs om (koffie)kopjes en (thee)glazen te gaan gebruiken voor alleen dát doel waar ze voor bedoeld zijn.... 8)

Papieren 'rietjes' liefst ook meteen verbieden bij de fastfoodketens, zonder rietje kun je een milkshake ook opdrinken en dan heb je dat plastic dekseltje ook meteen niet meer nodig :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
vangoghnl schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:21:
Even druk geweest en wat gemist.
Kinderen zijn hier 4 en 2 jaar oud.
Ik heb echt alles van kunstof weggooit dit weekend. We gebruiken nu maar zoals iemand hier ook doet alles van glas. Koop wel wat extra bij de Ikea.

Nu zoek ik dus alleen nog vervanging voor de flesjes van school en de opvang. Beide nemen alleen water mee.
Ook de kunststof bekers waar ze thuis uit drinken?

Wat heb je precies gekocht? Voor thuis lijkt glas me prima, maar dat is op die leeftijd toch vragen om ongelukken.

Ik zoek ook nog een alternatief in dezelfde leeftijd voor naar school en neig nu naar Hegen aangezien dat wel in de vaatwasser kan en niet zo breekbaar is als glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lennnn schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:53:
[...]

Ook de kunststof bekers waar ze thuis uit drinken?

Wat heb je precies gekocht? Voor thuis lijkt glas me prima, maar dat is op die leeftijd toch vragen om ongelukken.

Ik zoek ook nog een alternatief in dezelfde leeftijd voor naar school en neig nu naar Hegen aangezien dat wel in de vaatwasser kan en niet zo breekbaar is als glas.
Waarom is dat 'vragen om ongelukken'? Als een kind één keer een klein ongelukje meemaakt met zo'n stuk glas of steen door het kapot te laten vallen dan onthoudt een kind dat écht wel!!?

Een lid van de "Rubbertegel Generatie" moet je zelf niet eens willen creëeren als 'ouder' zijnde :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
Will_M schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:59:
[...]

Waarom is dat 'vragen om ongelukken'? Als een kind één keer een klein ongelukje meemaakt met zo'n stuk glas of steen door het kapot te laten vallen dan onthoudt een kind dat écht wel?

Een lid van de "Rubbertegel Generatie" moet je zelf niet eens willen creëeren als 'ouder' zijnde :9
Misschien is mijn 2-jarige dan heel onhandig, maar er valt nog wel eens wat op de grond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Waarom is dat 'vragen om ongelukken'? Als een kind één keer een klein ongelukje meemaakt met zo'n stuk glas of steen door het kapot te laten vallen dan onthoudt een kind dat écht wel!!?

Zal die dat echt onthouden als het kind er verder weinig van merkt behalve een harde klap, en de ouder bezig is al het glas op te ruimen? En als je toch bang bent voor de gezondheid van je kind, dan zijn glasscherven ook niet het beste om rond te hebben slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lennnn schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:04:
[...]

Misschien is mijn 2-jarige dan heel onhandig, maar er valt nog wel eens wat op de grond.
Of het wordt hem/haar (misschien) wel ooit té gemakkelijk gemaakt?

Zonder je te kennen kan en mág ik daar uiteraard geen oordeel over vellen en zal ik dat ook niet gaan doen, het is meer een persoonlijke observatie in het algemeen aangaande de huidige maatschappelijke manier van o.a. het opvoeden van 'kleine' kinderen in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sissors schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:11:
[...]

Zal die dat echt onthouden als het kind er verder weinig van merkt behalve een harde klap, en de ouder bezig is al het glas op te ruimen? En als je toch bang bent voor de gezondheid van je kind, dan zijn glasscherven ook niet het beste om rond te hebben slingeren.
Je kunt dat kind ook gewoon rustig helpen met het opruimen van de scherven zónder daarbij 'klappen' te geven en daarbij vervolgens ook niet direct te voorzien van een nieuwe beker of glas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:04

bonzz.netninja

Niente baffi

[...]

Mjeh nee. Zo werkt het natuurlijk (helaas) niet. Die dreumessen/peuters/kleuters hebben nog geen helemaal geen enkel idee van verbanden. Daarnaast zijn ze enorm onhandig en hebben nog veel minder controle over ledematen dan je zou denken. Om nog maar te zwijgen als ze onbesuisd achter elkaar aanhollen omdat ze een of ander lijp spelletje aan het doen zijn. Trust me.....je wilt alles een beetje stevig hebben :)

Ontopic. Zolang er niet wat meer gedeeld wordt over hoe slecht het dan wel niet is, en in vergelijking met wat, vind ik het hele item eigenlijk enorm niks zeggend.

[ Voor 10% gewijzigd door bonzz.netninja op 11-06-2024 21:19 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
Will_M schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:13:
[...]

Of het wordt hem/haar (misschien) wel ooit té gemakkelijk gemaakt?

Zonder je te kennen kan en mág ik daar uiteraard geen oordeel over vellen en zal ik dat ook niet gaan doen, het is meer een persoonlijke observatie in het algemeen aangaande de huidige maatschappelijke manier van o.a. het opvoeden van 'kleine' kinderen in het algemeen.
Je kent me inderdaad niet en je post niet relevante reacties in dit topic. Het voegt hier zeer weinig toe wat jouw persoonlijke observatie is over de manier van opvoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Will_M schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:17:
[...]

Je kunt dat kind ook gewoon rustig helpen met het opruimen van de scherven zónder daarbij 'klappen' te geven en daarbij vervolgens ook niet direct te voorzien van een nieuwe beker of glas?
Ik heb soms (als iemand zonder kinderen, dus mogelijk ook makkelijk praten) wel het idee dat in zijn algemeenheid alles wel heel veilig gemaakt moet worden voor veel kinderen. Maar een tweejarige glasscherven gaan laten opruimen? Ik zie niet in hoe dat fout kan gaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En ze zien het dan vooral als een leuk spelletje.
"Nog een keer!!"

Goed idee..

Ik zet ze liever een paar minuten op de stoel terwijl ik met de enge stofzuiger bezig ben. Maakt meer indruk dan extra aandacht en een leuk spelletje.

Maar ieder zn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dennis1812 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:21:
En ze zien het dan vooral als een leuk spelletje.
"Nog een keer!!"

Goed idee..

Ik zet ze liever een paar minuten op de stoel terwijl ik met de enge stofzuiger bezig ben. Maakt meer indruk dan extra aandacht en een leuk spelletje.

Maar ieder zn ding.
Doe dat twee keer voor en daarna willen ze zelf met dat 'enge' machien aan de gang (stofzuiger). De Dyson 'kruimeldief' is gebombardeerd tot grote stofzuiger..... voor de 'kleine' 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 11-06-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Probleem is inderdaad dat ze drinken van thuis mee moeten nemen, in een hersluitbare beker. Er is ook hier geen kraan in het lokaal. Alleen hij uitzondering mag dat. Ze moeten dus wat meenemen. Ik zit nu naar iets van rvs te kijken. Wel plastic dop maar die was ik dan wel even af zit niets anders op.

Dat ik al het plastic hier heb weggegooid, komt omdat ik het niet vertrouw. Spul is zeker vaak op 70 graden in de vaatwasser geweest. Ook allemaal spul van de Ikea geweest dus kost geen drol.

Gaat nu dus nog om plastic drinkfles naar school. Broodtrommels al van rvs besteld.

Misschien allemaal wat overdreven maar ik wil hier gewoon geen extra risico lopen.

Om dezelfde reden kopen we al ons eten biologisch. Zal vast ook wat mis mee zijn, maar ben er liever voorzichtig mee.
Ben ook absoluut voorstander van meer biologische fruit en groente in de supermarkt, voor een betaalbaar tarief. Echt gezond eten moet voor iedereen bereikbaar zijn. Maar dit is off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Will_M schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:23:
[...]

Doe dat twee keer voor en daarna willen ze zelf met dat 'enge' machien aan de gang (stofzuiger).
Nee maakt teveel herrie voor ze.
Normaal poetsen is leuk. Maar herrie is per definitie eng.
Tenzij ze het zelf maken.

Maargoed ik ga offtopic.

@ts, kijk eens naar de Mepal RVS serie. Of Stanley ofzo.
Allemaal degelijk en goed spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dennis1812 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:26:
[...]

Nee maakt teveel herrie voor ze.
Normaal poetsen is leuk. Maar herrie is per definitie eng.
Tenzij ze het zelf maken.

Maargoed ik ga offtopic.

@ts, kijk eens naar de Mepal RVS serie. Of Stanley ofzo.
Allemaal degelijk en goed spul.
Op het moment dat zo'n kleine 'smurf' begint te praten (rond een jaar of twee á twee-en-half) moet je voor de grap maar eens op het cognitieve geheugen van een kind gaan letten. Ze onthouden véél en dan ook écht véél meer dan dat waar jij (en ik) ooit rekening mee proberen te houden (of hebben gehouden) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
vangoghnl schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:58:
Dag allemaal.

En de drinkflessen voor volwassenen, mogen die wel in de vaatwasser?

Bijvoorbeeld een Camelbak is vaak gemaakt van polypropyleen. Dat is vrij hard, maar komen de weekmakers vrij in de vaatwasser? Normaliter is polypropyleen vormvast tot en 90°C.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Volwassenen hebben meestal meer massa dus hun TDI is hoger.

Camelbak is US based. Wat ik van de US FDA regels weet zijn de EU veel verder op contaminanten zoals op ftalaten waar het hier over gaat. Alhoewel ze bij import wel moeten voldoen aan EU normen.

Als je het zeker wil voorkomen: handwasje of in de vaatwasser wassen op lage temperatuur. Vaak staat er bij de US flessen geschikt voor in het bovenrek van je vaatwasser. Gezien de vaatwassers in de US betekend dat dus op lage temperaturen wel geschikt niet in het onderste rek waar vaak meer warmte wordt gebruikt
Pagina: 1