Garantie magsafe-kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 1.163 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max_B
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 13:26
Precies 10 maanden geleden heb ik een 16‑inch MacBook Pro gekocht met AppleCare+. Nu is mijn MagSafe-kabel kapot, terwijl ik er normaal mee om ben gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSshP-ejzc1-n8C4LG3Dzl-szEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z3kTt2dEfYiPxp5BlVCu32vE.png?f=fotoalbum_large

Vandaag ben ik langs de Apple Store gegaan en wilde ik graag een vervangende kabel of mijn kabel gerepareerd hebben. En ik vermelde dat ik AppleCare+ had. Toen vertelde de medewerker dat ik AppleCare+ niet geldt voor accessoires. Toen wees ik hem erop dat ik een garantie heb met een termijn van 12 maanden en dat de bewijslast bij hun lag. Daarop zei hij weer dat vanaf dinsdag de technische dienst er is die er naar kunnen kijken. Maar ik heb er een hard hoofd in dat ik dit opgelost krijg.

Ik vind dat zij deze kabel gewoon direct moeten wisselen. Omdat het binnen de garantietermijn valt, ik er normaal mee om ben gegaan. Ook omdat ik de volle mep betaal voor hun producten.

Wat is jullie visie hierop en wat raden jullie mij aan?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 08:37
Bewijslast ligt na 6 maanden bij de gebruiker niet de winkel?

Is verhoogd in 2022 naar 12 maanden.

[ Voor 27% gewijzigd door Jboy1991 op 09-06-2024 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Jboy1991 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:29:
Bewijslast ligt na 6 maanden bij de gebruiker niet de winkel?
Sinds april 2022 is dat 12 maanden.
edit: zie https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 09-06-2024 13:31 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 08:37
DukeBox schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:30:
[...]

Sinds april 2022 is dat 12 maanden.
Wilde net mn bericht aanpassen. Handig om te weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je hebt ook een meldplicht als het stuk gaat. Dit is niet gisteren stuk gegaan, maar nog lang door gebruikt na het eerste defect.

En er is wat voor te zeggen als het er zo uit ziet dat het expliciet user error is. Dikke kans dat ze het daarop gooien.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt mij idd niet van de een op andere dag, als er al een fabrieksfout je inzat, klein scheurtje oid, dan heb je daar erg lang mee doorgelopen waardoor het nu helemaal kapot is? De evt originele schade is daardoor niet meer te zien, en lijkt nu dus gebruikers schade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ook al is het mogelijk gebruikersschade, dan had ik gelet op de afgenomen AppleCare+ wel wat meer coulance verwacht.

Mocht je toegang hebben tot een 3D-printer, dan raad ik aan om deze te printen voor je nieuwe kabel: https://www.printables.co...r-for-2022-macbook-air-m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-10 09:15
Hooglander1 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:47:
Je hebt ook een meldplicht als het stuk gaat. Dit is niet gisteren stuk gegaan, maar nog lang door gebruikt na het eerste defect.
Daar heb je schijnbaar 2 maanden de tijd voor, om het te melden.

Alleen lijkt het me wel duidelijk verergerd te zijn door het laat melden van het probleem, dit zal op zijn minst niet meewerken. Aan de andere kant moet zo'n kabel natuurlijk ook gewoon enige tijd meegaan (veel langer dan 10 maanden) en is menselijk contact noodzakelijk voor het gebruik ervan. Dus in dat opzicht maakt dit allemaal weinig uit en is het hoe dan ook niet conform...imo (ik bedoel, die kabels hebben volgens mij een nieuw-prijs van iets van 60 Euro (wellicht afhankelijk van de lengte) als je ze los zou moeten kopen, daar horen verwachtingen bij).

[ Voor 14% gewijzigd door eric.1 op 09-06-2024 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je hebt AppleCare+. De voorwaarden daarvan zijn regelmatig veranderd, dus kijk goed welke voorwaarden bij jou van toepassing zijn. Het lijkt erop dat Apple accessoires die in dezelfde verpakking worden geleverd wel zijn gedekt maar een eigen risico hebben van 259 euro.
Hooglander1 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:47:
Twee maanden na ontdekking is in ieder geval tijdig (art. 7:23 BW).

Ik kan aan de foto niet zien sinds wanneer de kabel niet meer aan de koopovereenkomst beantwoordt. Ik wil best geloven dat de laptop pas sinds kort niet meer oplaadt, of dat de plastic mantel minder dan twee maanden geleden is gescheurd.
Max_B schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:27:
Precies 10 maanden geleden heb ik een 16‑inch MacBook Pro gekocht met AppleCare+. Nu is mijn MagSafe-kabel kapot, terwijl ik er normaal mee om ben gegaan.
Is het alleen visuele schade of laadt de laptop niet meer op?
Toen wees ik hem erop dat ik een garantie heb met een termijn van 12 maanden en dat de bewijslast bij hun lag.
In de wet staat:
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak of de zaak met digitale elementen bij aflevering niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien de afwijking van hetgeen is overeengekomen zich binnen één jaar na aflevering openbaart, tenzij de verkoper anders aantoont of de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Het is dus de vraag of de zaak aan de overeenkomst beantwoordt (de eigenschappen bezit die je mocht verwachten), en of de aard van de afwijking een rol speelt. Met eric.1 ben ik van mening dat zo'n kabel veel langer mee hoort te gaan en dat de overgang van de stekker naar de kabel een zwak punt is in het ontwerp, en dat de kabel dus niet conform is.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyMonk86
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-10 04:18
-

[ Voor 100% gewijzigd door FunkyMonk86 op 09-06-2024 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FunkyMonk86 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 20:16:
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb het probleem zeker minder dan 2 maanden geleden ontdekt. De stoffen behuizing zat er ook omheen, dus ik had geen idee dat er wat aan de hand was. De kabel doet het gewoon. Dus de laptop laadt gewoon nog. Maar ik vind dit gevaarlijk worden zo.
Heb je er ook last van? Of ben je ook @Max_B ?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max_B
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 13:26
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb het probleem zeker minder dan 2 maanden geleden ontdekt. De stoffen behuizing zat er ook omheen, dus ik had geen idee dat er wat aan de hand was. De kabel doet het gewoon. Dus de laptop laadt gewoon nog. Maar ik vind dit gevaarlijk worden zo.

@FirePuma142 ik had per ongeluk met het verkeerde account gereageerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:59

Perkouw

Moderator General Chat
[b]Max_B in "Garantie magsafe-kabel"
@FirePuma142 ik had per ongeluk met het verkeerde account gereageerd
En dat is niet helemaal de bedoeling. Handelen we via DM even verder af. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.