Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ik wil een airco laten installeren voor de woonkamer. Heb een aantal offertes ontvangen. Graag ontvang ik jullie advies daarin.

Uitgangssituatie:

Twee-onder-een-kap woning, bouwjaar 1990, aanbouw van 4,5 meter lang met plat dak medio 1996, Kunststof kozijnen met HR++ beglazing, kruipruimte onder de originele vloer excl aanbouw is geïsoleerd met PIF delen. Plat dak is medio 2017 geïsoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9IFG5t3b0yReQTmpU-NsJsknJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNHT1vIZ6tqyXVMSlO3QaR7x.jpg?f=fotoalbum_large

Woonkamer is vrij groot, 13,5 x 5,25m x 2,45m, en om meerdere redenen kan/wil ik alleen aan de voorzijde een airco plaatsen. Rechts op het plaatje.

Airco moet dus vermogen hebben om woonkamer over 13,5m strekkende meter te koelen/verwarmen. Een design binnenunit is een plus.

Met die informatie heb ik een aantal offertes ontvangen. Alle prijzen zijn met complete installatie en een QVenti antraciet omkasting voor de buitenunit

Mitsubishi Electric 6kW diamond WSH-LN60i met zwarte binnenunit voor €4700
MHI SRK/SRC 50 ZS-WFT voor €2916
MHI SRK/SRC 50 ZSX-WFT voor €3550, titanium unit
MHI SRK/SRC 60 ZSX-WFT voor €3650, titanium unit

Voor zover ik kan zien heeft de MHI ZSX-serie veruit de beste specificaties. Daarmee valt de Mitsubishi Electric in ieder geval al af. De ZS-serie heeft mindere specs dan de ZSX maar is daarom ook €700 goedkoper.

Volgens de berekeningen zou ik een 6,9kW nodig hebben voor de woonkamer. Daarbij ben ik uitgegaan van factor 40.

Wat is jullie advies en hebben jullie nog aanvullende tips/aandachtspunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waar is zuid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:56
Voor koelen inderdaad de centrale vraag.

Grote kans dat 7kW ongeschikt is (overbemeten + vermogen kan niet goed over ruimte verdeeld worden).

Bij verwarmen leidt datzelfde tot laag comfort (warmte en koude stromen, herrie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Nu online
Lange kant woonkamer is zuid zijde, aan die zijde ook huis van de buren.

Edit: kadaster kaartje toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_c8svOvM8p2vmYHBLyVefZ_kDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvMtUBAEtGU6aPwFFiSp4zNq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door TweakersOnly op 09-06-2024 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:56
Dat is onfortuinlijk want de airco kun je het best hebben op west waar de middagzon op het platte dak en grote glaspartij valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Nu online
Het platte dak ligt vol met zonnepanelen. Binnenunit wordt dan tegen muur garage geplaatst en de buitenunit moet dan aan noordzijde tegen de muur worden bevestigd, op het punt waar wij slapen. Daarbij is het huis op eerste etage houtskeletbouw, ben bang voor geluidsoverlast / resonantie. Daarbij komt nog dat het huis inmiddels volledig “af” is en ik weinig zin heb in allerlei gaten en leidingwerk in woonkamer.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakersOnly op 09-06-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:39
Wat een onzin dat MHI veel beter is dan ME.
Zeker de hogere klasses zijn subliem en top op de markt, diamond serie daar kan MHI nog niet bij in de schaduw staan.

Ontopic, wat ik zie is een 3,5Kw vloerunit voldoende. Deze doen 4,4Kw op verwarming, een behoorlijk vermogen.

De leiding en condens kan via de kruipruimte de buitenunit kan zodoende overal staan

Bijvoorbeeld de Daikin FVXM35A/RXM35R

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 09-06-2024 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:22
Voor een kamer van deze afmeting, voor koelen + verwarmen gaan voor 2 binnenunits. Voor het benodigd vermogen uitgaan wat een warmteverliesberekening aangeeft voor verwarmen, plus eventueel wat extra, afhankelijk van de omstandigheden.

Mijn advies is om het lucht/lucht warmtepomp topic door te lezen, zeker de laatste 20 tot 30 pagina's. Daar zijn soortgelijke vragen onlangs nog aan de orde geweest met ook veel inhoudelijke informatie die kan helpen bij het maken van de juiste keuze.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjamo op 09-06-2024 15:33 ]

Pagina: 1