Krachtstroom stekker past niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatrosX1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-05 18:54
Mijn vraag

Beste mensen, we hebben een vaatwasser die op krachtstroom werkt en heeft een 5 polige stekker. De stopcontact is ook tevens rood en heeft 5 gaatjes. De stekker past echter niet in de stopcontact. De diameter van beide is 5.5cm.

Ik heb helaas geen ervaring hiermee en zou niet weten hoe ik dit het makkelijkst op kan lossen.

Alle tips zijn welkom

Edit: foto’s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tfJyunYJ0sy8zMwe8Srq8FFhv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pp8EMp7mlNxyh9iGPdrEixHi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niinhivi9LRhYXYPP-_l8kS2qK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTGE6ZzYy29MHudHyQ7C2AUW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBvUPjVouObqS3ia2Mn9KHXczzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nj0R56OZCiRmOiZjxjKyBXt3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door albatrosX1 op 09-06-2024 14:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:02

CyBeRSPiN

sinds 2001

Foto’s zijn bij dit soort topics echt onmisbaar.
Zou het kunnen dat het stopcontact 32A is en je stekker 16A?
Dan heb je een verloop nodig: https://www.bol.com/nl/nl...ood-16a/9300000006531829/

[ Voor 64% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-06-2024 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Afbeeldingslocatie: https://www.laadkabelwinkel.nl/media/catalog/product/cache/3/image/400x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/2/32a-16a-adapter_5.jpg

Laat me raden? Stopcontact 32A, stekker 16A?

En serieuze vaatwasser trouwens :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:50
Je hebt ook nog 4-pins en 5-pins uitvoeringen. Waarbij de 4-pins geen N heeft.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatrosX1
Dank voor alle reacties. Kan ik zonder gevolgen een 16-32 verloopstuk gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:21
albatrosX1 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:40:
Dank voor alle reacties. Kan ik zonder gevolgen een 16-32 verloopstuk gebruiken?
Als de afnemer 16A is wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:00
Als de 16 op de muur zit en de 32 op het apparaat is dat geen probleem. Anders de aansluiting op de muur vervangen en in groepenkast de zekering vervangen voor een passend model.

@saaltink Juist niet.

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 09-06-2024 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:21
jadjong schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:44:
Als de 16 op de muur zit en de 32 op het apparaat is dat geen probleem. Anders de aansluiting op de muur vervangen en in groepenkast de zekering vervangen voor een passend model.

@saaltink Juist niet.
Van groot naar klein mag maar andersom niet. Als de muur 16 is en het apparaat 32 heb je kans op overbelasting andersom niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
Van klein naar groot mag, van groot(op de muur) naar klein(op het apparaat) absoluut niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-05 21:21
saaltink schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:45:
[...]

Van groot naar klein mag maar andersom niet. Als de muur 16 is en het apparaat 32 heb je kans op overbelasting andersom niet.
Van groot naar klein mag juist niet, die kans op overbelasting wordt namelijk beveiligd door de passende automaat of smeltveiligheid.

Als de muuraansluiting gemaakt is voor 32A en je hangt er via een verloop 16A aan zal die niet adequaat beveiligd zijn tegen overbelasting en op langere lengtes ook niet tegen kortsluiting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatrosX1
Dus muur 16, apparaat 32 mag en anders stopcontact ook vervangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:33

heuveltje

KoelkastFilosoof

MacgregorSound schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:25:
[...]

Van groot naar klein mag juist niet, die kans op overbelasting wordt namelijk beveiligd door de passende automaat of smeltveiligheid.

Als de muuraansluiting gemaakt is voor 32A en je hangt er via een verloop 16A aan zal die niet adequaat beveiligd zijn tegen overbelasting en op langere lengtes ook niet tegen kortsluiting..
Ok, dit kan ik niet volgen :?
ik ben meer bekend met normale 220v en daar is het net andersom
hoe kan een 16A apparaat een 32A groep overbelasten ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:27
Overbelasten niet, hij blijft mooi doorlopen bij sluiting. Uiteindelijk zijn beide opties met verlopen dus onverstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:33

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

jadjong schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:44:
Als de 16 op de muur zit en de 32 op het apparaat is dat geen probleem.
Ik snap je gedachten gang maar dat klopt niet. Het is natuurlijk wel zo dat bij (langdurig) meer vraag dan 16A de automaat/zekering er uiteindelijk uitklapt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 02:50
Als ze beide 55mm zijn zijn ze dus beide 16A. Weet je zeker dat je het nokje goed uitlijnt? En hem met de juiste schuinte er in stopt? Gaat hij er helemaal niet in of alleen een klein stukje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatrosX1
Woudtwe schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:33:
Als ze beide 55mm zijn zijn ze dus beide 16A. Weet je zeker dat je het nokje goed uitlijnt? En hem met de juiste schuinte er in stopt? Gaat hij er helemaal niet in of alleen een klein stukje?
Ik heb het verkeerd omschrijven, excuses. Stekker van vaatwasser is 5.5 cm. De stopcontact is iets groter maar de binnenste ring is wel 5.5 waardoor ze dus niet in elkaar passen.

[ Voor 15% gewijzigd door albatrosX1 op 09-06-2024 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-05 18:08
albatrosX1 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:43:
[...]

Ik heb het verkeerd omschrijven, excuses. Stekker van vaatwasser is 5.5 cm. De stopcontact is iets groter maar de binnenste ring is wel 5.5 waardoor ze dus niet in elkaar passen.
Dan heb je een 32A WCD, die moet je dan veranderen naar 16A, en zorg er dan ook voor dat je zekering 16A is.

Dat is de veiligste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatrosX1
WCD is bijna 7cm. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brJ_ZISCgT1XB8kvHNFJ3La6KcU=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/M5WncMfqmCpeGPFVwCqzc4QF.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albatrosX1
Groningerkoek schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:56:
[...]

Dan heb je een 32A WCD, die moet je dan veranderen naar 16A, en zorg er dan ook voor dat je zekering 16A is.

Dat is de veiligste oplossing.
Helaas is het dus zo te lezen niet op te lossen met een verloopstuk. Ik laat dit wel over aan een elektricien.

Jullie bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

albatrosX1 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:01:
[...]

Helaas is het dus zo te lezen niet op te lossen met een verloopstuk. Ik laat dit wel over aan een elektricien.

Jullie bedankt!
Wel de beste oplossing ja, let er alleen ook op dat niet alleen de WCD vervangen moet worden maar de zekering ook, klein verschil maakt niet uit maar 16A of 32A is nogal een verschil

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:07
saaltink schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:45:
heuveltje schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:23:
Ok, dit kan ik niet volgen :?
ik ben meer bekend met normale 220v en daar is het net andersom
hoe kan een 16A apparaat een 32A groep overbelasten ?
Het apparaat zal de groep niet overbelasten. Maar het apparaat kan bij een defect of kortsluiting wel méér dan 16A opnemen en daarmee componenten zoals de stekker of het aansluitsnoer overbelasten. Om dit te voorkomen moet je materiaal wat geschikt is voor 16A, beveiligen met een zekering van 16A. Een 16A stekker mag dus niet in een contactdoos welke zwaarder dan 16A is beveiligd, wat waarschijnlijk het geval is met een 32A contactdoos.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
[...]

Jullie bedankt!
Met zoiets zou het wel kunnen: https://www.amazon.nl/CEE...-koppeling/dp/B0CLXQQ8QN/
Dan zit de beveiliging in je verloopstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Er is op zich ook niets mis mee om een verloopstuk te gebruiken en dan de zekeringwaarde terug te brengen naar 16A (Best kans dat dit al zo is)

Er is geen enkele regel die voorschrijft dat je wcd's maximaal moet afzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Helaas is het dus zo te lezen niet op te lossen met een verloopstuk.
Je kan prima een verloop gebruiken (CEE 32A male naar CEE 16A female) je hoeft dan niets aan te passen aan de bestaande aansluiting. Alléén wanneer je de bestaande stekker aanpast naar CEE 16A moet je ook de zekering aanpassen (omdat de stekker niet gemaakt is voor meer vermogen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
DukeBox schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:55:
[...]

Je kan prima een verloop gebruiken (CEE 32A male naar CEE 16A female) je hoeft dan niets aan te passen aan de bestaande aansluiting. Alléén wanneer je de bestaande stekker aanpast naar CEE 16A moet je ook de zekering aanpassen (omdat de stekker niet gemaakt is voor meer vermogen).
Zo'n verloop gebruiken is dus niet de bedoeling als de groep zwaarder dan 16A beveiligd is. Omdat, zoals je al zegt, o.a. de 16A stekker van de machine en de 16A contrastekker van het verloop niet gemaakt zijn voor een hogere stroom (zoals ongetwijfeld nog meer onderdelen van de vaatwasser).

(Je bedoelt in het laatste deel van je reactie denk ik "contactdoos" i.p.v. "stekker"?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:15

Zeror

Ik Henk 'm!

Atlas schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:00:
En serieuze vaatwasser trouwens :P
Aan de blauwe vaatwasser mand te zien, gaat zal het hier om een industriële vaatwasser gaan denk.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Staat er ook informatie op het klepje van het stopcontact? Doorgaans moet dat er op staan, of in het plastic gegoten zijn zodat het niet met een sticker verwijderd kan worden.

Deze heeft het met een sticker: https://www.bekabelingsho...ndcontactdoos-16a-5p.html
Deze heeft het ingegoten op het klepje staan: https://www.gyzs.nl/kopp-...p44-5p-16a-400v-rood.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Xander schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:58:
[...]

Zo'n verloop gebruiken is dus niet de bedoeling als de groep zwaarder dan 16A beveiligd is.
Bij een CEE aansluiting moet het apparaat zelf ook gezekerd zijn voor maximale afname, er wordt dus nergens meer afgenomen, een verloop is niets anders dan een verdeler met maar 1 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Groningerkoek schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:20:
Er is op zich ook niets mis mee om een verloopstuk te gebruiken en dan de zekeringwaarde terug te brengen naar 16A (Best kans dat dit al zo is)

Er is geen enkele regel die voorschrijft dat je wcd's maximaal moet afzekeren.
En over een paar jaar is iedereen het vergeten, gaat de vaatwasser defect en denkt iemand: "Wat gek, die 32A vaatwasser is op 16A afgezekerd, daarom klapt de zekering er zeker uit, laat ik hem maar op die andere 32A wcd aansluiten".
En daarna ontstaat er brand omdat de kortsluiting in de vaatwasser niet (ver) over de 32A gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

TheGhostInc schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:17:
En over een paar jaar is iedereen het vergeten, gaat de vaatwasser defect en denkt iemand: "Wat gek, die 32A vaatwasser is op 16A afgezekerd, daarom klapt de zekering er zeker uit, laat ik hem maar op die andere 32A wcd aansluiten".
En daarna ontstaat er brand omdat de kortsluiting in de vaatwasser niet (ver) over de 32A gaat.
Of ik heb het verkeerd begrepen, maar de vaatwasser is toch juist 16A en moet op een 32A aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
DukeBox schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:15:
[...]

Bij een CEE aansluiting moet het apparaat zelf ook gezekerd zijn voor maximale afname
Nog nooit van gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Mogelijk omdat dit onderdeel is van NEN 3140 i.p.v. NEN 1010. Het valt ook niet onder het bouwbesluit maar de Nederlandse arbeidsomstandigheden wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
DukeBox schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:31:
[...]

Mogelijk omdat dit onderdeel is van NEN 3140 i.p.v. NEN 1010. Het valt ook niet onder het bouwbesluit maar de Nederlandse arbeidsomstandigheden wet.
Mooi, de NEN3140 heb ik hier liggen. Kun je het artikelnummer misschien noemen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:19:
[...]

Of ik heb het verkeerd begrepen, maar de vaatwasser is toch juist 16A en moet op een 32A aansluiting?
Ik beschreef de fout die kan gebeuren als je de WCD naar 16A brengt zonder daadwerkelijk een 16A WCD te gebruiken.

Oftewel, gebruik gewoon het juiste materiaal of prik er een paddestoel tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:28
Xander schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:32:
[...]

Mooi, de NEN3140 heb ik hier liggen. Kun je het artikelnummer misschien noemen? :)
Volgens mij is dat onderdeel van IEC 60204

En op de deksel van de CEE wandcontactdoos staat welke rating, pooltal en klok hij heeft. (Ook de rotatie van de aardpin kan anders). Dit staat ook op de stekker. Dit moet overeenkomen, anders moet je een passend verloop zoeken of de installatie of het toestel laten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
TheGhostInc schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:17:
[...]

Lager afzekeren is de normaalste zaak ter wereld. Daarnaast moet iemand die zo dom is om niet te zien dat er een verloop naar 16A is toegepast het beste overal van afblijven want die snapt er echt helemaal niets van.

De waarde die op een WCD staat is geenzins gelijk aan de waarde die de WCD kan leveren, het is de maximale waarde waar de WCD voor is ontworpen. Ook mensen die dat niet weten blijven beter overal vanaf want ook die snappen er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
DukeBox schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:28:
[...]

Ik snap je gedachten gang maar dat klopt niet. Het is natuurlijk wel zo dat bij (langdurig) meer vraag dan 16A de automaat/zekering er uiteindelijk uitklapt.
Dat hoort zo. Als je het andersom aan sluit (met 32A op de muur) is de automaat altijd te laat voor het aangesloten 16A apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:22

Yucon

*broem*

Bestaan er geen verloopstukken waar de zekering al in zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-05 13:54
Die zijn er zeker, paar willekeurige voorbeelden:
https://www.goappoldro.nl...aar-cee-16a-400v-ac-ip54/
https://2best.nl/producten/verloopstekker-32a-naar-16a/

Dan is het apparaat gewoon op 16A afgezekerd. Maar probeer wel te zorgen dat je er bij kan. Mocht hij ooit springen wil je hem wel weer aan kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05 17:12
Inderdaad zoals @heggico aangeeft, een verloopstuk met zekeringautomaat er tussen zetten zodat je op een 'nette manier' van 32 A naar 16 gaat. Dit is de snelste en goedkoopste oplossing.

De snelste omdat je dit product waarschijnlijk binnen enkele dagen in huis hebt, het is nog maar de vraag of je deze week een elektricien kunt vinden die tijd heeft om hier naar te kijken. Goedkoper omdat alleen al de voorrijkosten voor de elektricien hoger zijn dan de aanschaf van dit verloopstuk, daar komt nog materiaal en arbeid bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Xander schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:32:
[...]

Geen idee, ik heb die niet, vandaar mogelijk. Ik weet alleen dat voor de keuring bij ons op het werk bij enkele (voornamelijk oudere) machines de scheidingschakelaars volgens de norm IEC 60947-3 niet meer voldoende waren en alles vervangen moest worden door zekeringslastscheidingsschakelaars met het juiste vermogen/piek van het betreffende apparaat.

Dat was in veel gevallen namelijk voor mij nogal een uitdaging gezien enkelen ervan uit de jaren 70 komt die gegevens niet bekend zijn, ik heb toen de motoren moeten laten reviseren zodat deze gegevens daar berekend konden worden a.d.h.v. draaddikte en wikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
DukeBox schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:39:
[...]

Ik weet alleen dat voor de keuring bij ons op het werk bij enkele (voornamelijk oudere) machines de scheidingschakelaars volgens de norm IEC 60947-3 niet meer voldoende waren en alles vervangen moest worden door zekeringslastscheidingsschakelaars met het juiste vermogen/piek van het betreffende apparaat.

[...]
Ik ben geen expert op dit gebied maar het voelt als een vrij drastische ingreep. Zolang alle afgaande kabels correct zijn gedimensioneerd voor de zekering waar ze achter hangen en alles is netjes klasse 1 geaard dan lijkt mij alles in beginsel veilig. Maar goed, het is niet mijn beroep om dergelijke apparaten te keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Voordat je verlopen met zekeringhouder of iets dergelijks aan gaat schaffen, kijk eerst even in de verdeelinstallatie wat voor afzekering er nu voor zit. Het zou namelijk niet vreemd zijn als dit al 16A is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Groningerkoek schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:26:
Voordat je verlopen met zekeringhouder of iets dergelijks aan gaat schaffen, kijk eerst even in de verdeelinstallatie wat voor afzekering er nu voor zit. Het zou namelijk niet vreemd zijn als dit al 16A is.
Als dat het geval is dan moet er alsnog iemand komen om die stekker te vervangen en dat gaat geld kosten, immers voorrijkosten elektricien. Dan is zo'n verloopstuk gewoon goedkoper en sneller geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

FrankHe schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:22:
Ik ben geen expert op dit gebied maar het voelt als een vrij drastische ingreep. Zolang alle afgaande kabels correct zijn gedimensioneerd voor de zekering waar ze achter hangen en alles is netjes klasse 1 geaard dan lijkt mij alles in beginsel veilig. Maar goed, het is niet mijn beroep om dergelijke apparaten te keuren.
Zover ik begreep had het o.a. te maken met de situatie dat bij kortsluiting er door slechte aansluitingen/kwaliteit stekker/kabel er niet genoeg belasting was om de onderverdeler/hoofdzekering te triggeren. Oftewel expliciet om het stuk tussen de machine en de aansluiting (extra) te beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
DukeBox schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:36:
[...]

Zover ik begreep had het o.a. te maken met de situatie dat bij kortsluiting er door slechte aansluitingen/kwaliteit stekker/kabel er niet genoeg belasting was om de onderverdeler/hoofdzekering te triggeren. Oftewel expliciet om het stuk tussen de machine en de aansluiting (extra) te beveiligen.
Kabels en stekkers zijn inderdaad dingen die ik na verloop van tijd zou willen vervangen omdat deze slijten door veelvuldig gebruik en gewoon onderhevig zijn aan ouderdom. De scheidingsschakelaar in het apparaat zelf is over het algemeen nog wel goed omdat deze geregeld overgedimensioneerd is ten opzichte van de last die ze moeten scheiden. Maar goed, ik ben geen gediplomeerd keurmeester voor deze dingen en weet er het fijne niet van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:20
Waar staat ergens in een document dat je een 16 ampere apparaat niet op een 32 amp wcd mag aansluiten ? Indie logica zou je nooit een bv tv die 1 ampere doet kunnen aansluiten op een 16 ampere wcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:12
eBoR schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:49:
Waar staat ergens in een document dat je een 16 ampere apparaat niet op een 32 amp wcd mag aansluiten ? Indie logica zou je nooit een bv tv die 1 ampere doet kunnen aansluiten op een 16 ampere wcd
Het mogelijke probleem ontstaat als het apparaat door kortsluiting tussen de 16 en 32A trekt. Dan slaat de zekering niet uit, maar heb je wel delen die een hogere stroom te verwerken krijgen dan waar ze op bemeten zijn. En dat kan niet gebeuren in jouw voorbeeld.
Al worden er volgens mij wel nog genoeg apparaten geleverd met stroomkabels die maximaal 10A kunnen hebben, wat tot een vergelijkbare situatie zou leiden.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Dat hangt af van de interne componenten van het apparaat. In beginsel moet je ervan uitgaan dan een apparaat dat af fabriek is voorzien van een 16 A stekker achter een 16 A zekering moet. Bij een industriële vaatwasser met een 16 A stekker zou het kunnen dat dit minder een probleem is, maar dit is slechts en aanname.

Als de kabels kort genoeg zijn dan zou je kunnen stellen dat je met 32 A ook voldoende kortsluitvast bent maar ook dat durf ik niet zo direct te stellen. Is het snoer 5 x 2,5 mm2 is dan mag je sowieso niet op 32 A. Is het snoer 4 mm2 dan kan 32 A in beginsel wel hoewel 6 mm2 in dat geval beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
FrankHe schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:30:
[...]

Als dat het geval is dan moet er alsnog iemand komen om die stekker te vervangen en dat gaat geld kosten, immers voorrijkosten elektricien. Dan is zo'n verloopstuk gewoon goedkoper en sneller geregeld.
Nee dat hoeft niet, want dan kan TS het doen met een goedkoper verloop zonder ingebouwde beveiliging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Het mag zolang je een verloop gebruikt en geen 32A stekker aan het apparaat zet en je de WCD afkeert op max 16A

De logica is dat de componenten e.d. van een apparaat bestendig zijn tegen de maximaal optredende kortsluitstromen. (Als in het apparaat kan nog steeds kapot gaan maar zal niet zomaar in de brand vliegen en interne beveiligen zullen niet vastsmelten o.i.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Groningerkoek schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:23:
[...]

Nee dat hoeft niet, want dan kan TS het doen met een goedkoper verloop zonder ingebouwde beveiliging.
In de meest ideale situatie is dat inderdaad het geval. De vraag is, vertrouw je het een betrekkelijke leek toe om ter plekke vast te stellen welke krachtgroep deze vaatwasser gaat voeden en wat de exacte waarde van de zekering is? In dit geval zou ik een verloopstuk met zekeringautomaat adviseren, om het simpele feit dat we het allemaal niet helemaal zeker weten en het daarom beter is om het zekere voor het onzekere te nemen. Dat verloopstuk is naar verhouding niet duur dus ik zou daar geen al te lange discussie over voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
Groningerkoek schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Het mag zolang je een verloop gebruikt en geen 32A stekker aan het apparaat zet en je de WCD afkeert op max 16A

De logica is dat de componenten e.d. van een apparaat bestendig zijn tegen de maximaal optredende kortsluitstromen. (Als in het apparaat kan nog steeds kapot gaan maar zal niet zomaar in de brand vliegen en interne beveiligen zullen niet vastsmelten o.i.d.)
De installatie automaat zekert de installatie dus als je een 32 amp wcd hebt dan mag je alles onder de 32 amp aansluiten als de automaat 32 amp is. Dus een 16 verloop naar 32 mag dus gewoon. Maar waar staat beschreven in de nen dat het niet zou moge. ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
eBoR schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:32:
[...]

De installatie automaat zekert de installatie dus als je een 32 amp wcd hebt dan mag je alles onder de 32 amp aansluiten als de automaat 32 amp is. Dus een 16 verloop naar 32 mag dus gewoon. Maar waar staat beschreven in de nen dat het niet zou moge. ?
Ik heb geen nen bij de hand omdat ik in Zweden zit, maar een apparaat moet gebouwd zijn voor de maximale capaciteit van de stekker die eraan zit.

Als daar geen regels voor zouden zijn, dan mag ik volgens jou ook een 125A stekker aan mijn waterkokertje zetten en die gewoon aansluiten op 125A, en dat bij kortsluiting dan het hele apparaat veranderd in een brandende hoop plastic maakt niet uit terwijl de zekering er nog steeds niet uitgaat maakt niet uit..

Een verloop mag dus, maar je moet dan wel de zekeringwaarde van de WCD aanpassen, als je een apparaat hebt wat maar gebouwd is voor max 16A dan moet je dus een 16A zekering voor je WCD zetten bij het gebruik van een verloop (of een verloop met ingebouwde beveiliging gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
Normaal gesproken zekert een zekering in het apparaat het apparaat af. Dus een telefoon adapter die 0.1 amp doet is daarop intern afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
eBoR schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:06:
Normaal gesproken zekert een zekering in het apparaat het apparaat af. Dus een telefoon adapter die 0.1 amp doet is daarop intern afgezekerd.
Mijn keuken staat nochtans vol met apparaten die op geen enkele manier een interne zekering hebben.

Die internę zekering is vaak zodat men alles wat daarachter zit veel kleiner en dus goedkoper uit kan voeren. Daarom zie je die vooral bij laag vermogen electronica waar een enorme besparing is te maken en amper in staafmixers en waterkokers omdat er door het eigen verbruik amper winst is te behalen.

[ Voor 30% gewijzigd door Groningerkoek op 10-06-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Volle sluiting is vaak het probleem ook niet, dan gaat die 32 ampere er ook wel uit.
Stel dat één of andere knurft een voldoende lange kabel heeft gebruikt de machine langdurig 30 ampere gaat gebruiken omdat hij te zwaar belast wordt etc.
Dan is er de kans dat je 16 ampere verloop stekker en kabel wegsmelt/ontbrand.

Vaak zit er in industriële machines wel een thermisch pakket of andere vorm van beveiliging maar met oude meuk of spul dat vaak in vochtige ruimtes heeft staan werken weet je het nooit.

Verloopjes van 16 wcd naar 32 stekker zou ik geen probleem vinden andersom van een 32 wcd naar een 16 stekker apparaat ben ik dan minder voor te porren.
Ongeacht wat de regels daaromtrent zijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
Verlopen van 32A male naar 16A female zijn niet toegestaan, dat is in de norm vastgelegd als dan niet in deze bewoording. Heeft er alles mee te maken dat het circuit uitgelegd moet zijn voor de volle belasting en de juiste eigenschappen voor zowel kortsluiting als overbelasting heeft.

Wat je in huisinstallaties vaak tegenkomt is dat er een stukje 0,75/1/1,5mm2 kabel aan een apparaat zit, deze is op de korte afstand waarin deze gebruikt wordt echter wel geschikt om de kortsluitstroom te leveren. Overbelasting is geen probleem omdat de kabel afgestemd is op het apparaat.

Beste, snelste en goedkoopste is de automaat in de kast te vervangen en de bijbehorende WCD monteren. Dan zijn alle risico's afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:43
Groningerkoek schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:48:
Als daar geen regels voor zouden zijn, dan mag ik volgens jou ook een 125A stekker aan mijn waterkokertje zetten en die gewoon aansluiten op 125A, en dat bij kortsluiting dan het hele apparaat veranderd in een brandende hoop plastic maakt niet uit terwijl de zekering er nog steeds niet uitgaat maakt niet uit..
Er zijn toch nog steeds genoeg stekkerblokken te koop met een maximale rating van 10A/2300W? Die zou je volgens dezelfde logica dus in 99% van de huissituaties niet aan mogen sluiten?

De ongeaarde eurostekker welke je bij lampen, televisies etc. vaak ziet is slechts ontworpen op 2.5A. Niet alleen Wikipedia geeft dit aan overigens, vrijwel elke partij welke deze stekkers verkoopt geven een maximale belasting van 2.5A op. Die sluit iedereen ook gewoon op een 16A groep aan zonder verder na te denken :P

Ik snap de gevaarzetting van een 16A apparaat aansluiten op een 32A circuit wel hoor, en wil ook zeker niet het foute advies geven gewoon een passief verloopje tussen te gooien; maar vind het wel interessant om te lezen dat de regelgeving iets verbied wat in elke huissituatie voorkomt en daar onmogelijk is te verkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
MacgregorSound schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:22:
Verlopen van 32A male naar 16A female zijn niet toegestaan, dat is in de norm vastgelegd als dan niet in deze bewoording. Heeft er alles mee te maken dat het circuit uitgelegd moet zijn voor de volle belasting en de juiste eigenschappen voor zowel kortsluiting als overbelasting heeft.

Wat je in huisinstallaties vaak tegenkomt is dat er een stukje 0,75/1/1,5mm2 kabel aan een apparaat zit, deze is op de korte afstand waarin deze gebruikt wordt echter wel geschikt om de kortsluitstroom te leveren. Overbelasting is geen probleem omdat de kabel afgestemd is op het apparaat.

Beste, snelste en goedkoopste is de automaat in de kast te vervangen en de bijbehorende WCD monteren. Dan zijn alle risico's afgedekt.
Zulke verlopen zijn niet verboden, hoe kom je daar bij? Zet een 16A zekering en je hele circuit is dik in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:56
!mark schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:05:
[...]

Er zijn toch nog steeds genoeg stekkerblokken te koop met een maximale rating van 10A/2300W? Die zou je volgens dezelfde logica dus in 99% van de huissituaties niet aan mogen sluiten?
Er is daarbij wel een verschil te maken in of het een kortstondige overbelasting is of een continue overbelasting. Z'n stekkerblok kan bij een kortsluiting best wel kort even die >= 16A aan, daar zal die ook op getest worden (Kema keur bijvoorbeeld), maar je wil er niet langere tijd bijvoorbeeld 15A doorheen jagen waarbij alles opwarmt. Oftewel, bij dat soort spul is wel met 16A in het achterhoofd gerekend als kortsluitstroom.

32A door een op 16A ontworpen apparaat (het is niet alleen die stekker, ook de bekabeling naar en in het apparaat enzo) is een heel ander verhaal, een apparaat ontworpen voor 16A krachtstroom is simpelweg niet gebouwd om 32A aan te kunnen, niet als kortsluitstroom en niet als langdurige overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
Groningerkoek schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:19:
[...]

Zulke verlopen zijn niet verboden, hoe kom je daar bij? Zet een 16A zekering en je hele circuit is dik in orde.
Juist omdat die verlopen mee te nemen zijn is het gevaarlijk, hij is zo te gebruiken op een 32A circuit.

In een keten moet elk onderdeel tot aan de laatste verbinding geschikt zijn voor de nominale stroom, voor kabels aan apparaten gelden andere eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
MacgregorSound schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 20:53:
[...]

Juist omdat die verlopen mee te nemen zijn is het gevaarlijk, hij is zo te gebruiken op een 32A circuit.

In een keten moet elk onderdeel tot aan de laatste verbinding geschikt zijn voor de nominale stroom, voor kabels aan apparaten gelden andere eisen.
Zoals ik eerder heb gezegd, mensen die zo'n verloop loshalen en lukraak in een ander stopcontact prikken zijn zo dom dat ze beter overal vanaf blijven.

Maar het is zeer zeker niet verboden zoals jij beweert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
Groningerkoek schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 20:56:
[...]

Zoals ik eerder heb gezegd, mensen die zo'n verloop loshalen en lukraak in een ander stopcontact prikken zijn zo dom dat ze beter overal vanaf blijven.

Maar het is zeer zeker niet verboden zoals jij beweert.
Heb door de Nen1010 en 3410 gebladerd maar kan het zo snel niet vinden, ben altijd geschoold dat er een norm is die dit beschrijft. Maar wellicht heb je gelijk.

Die domme mensen zijn er helaas wel, het zit soms in een klein hoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:44
Maar de vraag blijft wat staat er op de vaatwassers plaatje qua vermogen.😕
Pagina: 1