4k-gaming pc met mogelijkheden om te upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyke
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-05 11:29
Hallo iedereen, onervaren pc builder hier.
Ik wil een desktop samenstellen die de beste prestaties levert zonder veel poespas; lees, ik ben niet van plan te overclocken, ik wil plug-and-play.
Ik heb de bestbuy 4k pc als blauwdruk gebruikt en ben wat gaan knutselen. Zo heb ik iets meer geld gespendeerd in het mobo met het oog op de toekomst. Ik heb 2TB ipv 4TB SSD gedaan; heb snel internet en vind het prima om spellen de de-installeren. Tot slot een andere kast die ik zelf wel mooi vind ogen, genoeg ruimte heeft voor de onderdelen en volgens mij goede recensies heeft.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Puur gebruikt om te gamen. Ik zou graag 4k gaming met ray-tracing op de hoogste resolutie willen halen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen maximum; moet wel binnen de redelijk vallen. Dus 100 euro extra voor 1 fps...dat hoeft niet. Ook geen onderdelen die ik toch niet ga gebruiken omdat ik niet ga overclocken. Hierbij snap ik dat de keuze voor 4090 dan al controversieel is, maar die laat ik er graag in.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niets naast muis en keyboard. Ik ben van plan op een ander tijdstip een goede monitor erbij te kopen; dus dat is geen bottleneck voor output.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles; zie boven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee; heb dit gebaseerd op buy guides.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hierbij de toevoeging dat ik van plan ben om de GPU te upgraden naar een 5090 zodra hier meer over bekend is; dus hij moet wel toekomst bestendig zijn.
Moet ook niet TE veel geluid produceren; al draag ik wel een headset, dus ga ik er niet te veel van merken. Wil alleen niet dat ik de buren wakker maak ;)

Ga je overklokken?
Nop; zie boven. Maximale prestaties zonder dat ik er iets voor hoef te doen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Mochten jullie tijd hebben, zie ik ook graag je redenatie met bv. een link naar een relevante test of artikel. Ik wil graag meer leren, maar kan door de bomen het bos (nog) niet zien.

Daarnaast had ik nog wat vragen n.a.v. mijn zoektocht:
1. Veel sites raden toch waterkoeling aan. Is dat aan te raden als ik niet ga overclocken?
2. Is 850W PSU genoeg; ook als ik de 5090 zou willen kopen; hierbij realiseer ik me dat de specs nog niet bekend zijn.

Hieronder mijn build:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 339,-€ 339,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 229,-€ 229,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X 24G€ 1.999,-€ 1.999,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 92,43€ 92,43
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 47,85€ 47,85
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 113,99€ 113,99
1VoedingenCooler Master GX III Gold 850W€ 129,-€ 129,-
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 114,90€ 114,90
Totaal€ 3.065,17

Alvast bedankt; ik stel het zeer op prijs!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53
Voeding verdient betere kwaliteit voor die investering en zware kaart:
uitvoering: Cooler Master V850 Gold i Multi
850W is voldoende. 12Vhhpwr kan max 600W doorheen. Zal bij de 5090 niet anders zijn.

Wat betreft de koeler. Zo’n onbehandeld aluminium blok in een zwarte kast met raam ziet er niet uit. Neem dan liever de zwarte versie: uitvoering: Scythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:32
Ik zou besparen op de videokaart en voor de Gaming uitvoering gaan, die heeft ook een 77mm(!) dikke koeler: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1874218;1872150/

Ik zou alle 3 fans van de behuizing als intake monteren.
Als je de Mugen 6 dual fan kiest, dan kun je de achterste fan daarvan weer als rear fan monteren en wel aangesloten laten op de cpu-koeler, zodat de fansnelheden synchroon blijven lopen.

De 7800X3D is een zuinige cpu, dus waterkoeling is overbodig.
850W is genoeg. Als de specs van de 5090 niet bekend zijn, dan valt er ook niet over te adviseren.
https://www.bequiet.com/en/psucalculator

[ Voor 20% gewijzigd door Woezik op 09-06-2024 11:58 ]