Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanBankras
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-02 09:26
In en om mijn huis heb ik diverse IKEA lampen, die worden geschakeld met Tradfri afstandbedieningen (AB). Alles kan ik ook bedienen via Google Home en de IKEA Hub. Dit heeft zeker 2 tot 3 jaar goed gewerkt, tot een week of 2 geleden. De AB's werkten ineens niet meer goed, bij uitzetten gaan de lampen langzaam naar volledige dimstand maar niet helemaal uit. Soms doen ze helemaal niks meer. Batterijen gewisseld, AB's gereset, zelfs de (oude type) hub gereset enz. Via de app en Google Home werkt alles nog steeds prima.
Op aanraden van IKEA medewerker nieuwe Dirigera hub gekocht. Deze werkt veel soepeler met aanmelden van apparaten en ik had al snel alles weer ingeregeld. Helaas na een paar dagen weer precies hetzelfde probleem. IKEA winkelmedewerkers kunnen hier niets mee heb ik gemerkt. Ik denk aan IKEA software updates die problemen veroorzaken.
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen? En ideeën hoe dit op te lossen?

Beste antwoord (via JanBankras op 18-06-2024 15:11)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:07

Illusion

(the art of)

Als het “ineens” is, dan kan het ook zijn dat je gewoon een nieuwe stoorbron op 2.4gHz hebt.
Bewakingscamera en babyfoon zjjn de klassiekers.
Maar ook 2.4GHz wifi kan storen als die ineens van kanaal gewisseld is. Zie https://www.metageek.com/.../zigbee-wifi-coexistence/

Je kan dus proberen óf de zigbee óf de wifi van kanaal te wisselen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Al eens nieuwe batterijen in de afstandsbediening geprobeerd?
Misschien dat het signaal dan net iets sterker is?

Maar tja, wellicht hebben de buren ook een setje met ZigBee achtige apparaten en stoort dat een beetje?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:07

Illusion

(the art of)

Als het “ineens” is, dan kan het ook zijn dat je gewoon een nieuwe stoorbron op 2.4gHz hebt.
Bewakingscamera en babyfoon zjjn de klassiekers.
Maar ook 2.4GHz wifi kan storen als die ineens van kanaal gewisseld is. Zie https://www.metageek.com/.../zigbee-wifi-coexistence/

Je kan dus proberen óf de zigbee óf de wifi van kanaal te wisselen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:31

MsG

Forumzwerver

Welke Tradfri afstandsbedieningen heb je precies? Inmiddels heeft Ikea een wildgroei aan varianten gehad.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanBankras
Dank voor de reacties. Batterijen had ik al geprobeerd. Het gaat om Styrbar afstandbedieningen. Ik denk dat ik bezig moet met de verstoringen zoals @Illusion aangeeft. Ik heb daar nooit aan gedacht. Weet iemand toevallig op welk zigbee kanaal de IKEA spullen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:58

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JanBankras op veel sites kom ik kanaal 11 tegen, zonder dat iemand verwijst naar een bron overigens :) Dat overlapt met kanaal 1 van 2.4Ghz Wi-Fi. Zie ook ZigBee and Wi-Fi Coexistence

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:20

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Van verstoring krijg je last van niet of traag reageren. Niet van naar een andere stand gaan.

Naar 1% gaan ipv uit klinkt hetzelfde als waar Z2M ook last van had. En dat heeft volgens mij met de firmware te maken en hoe de default transition staat. Probeer deze eens hoger of uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sintnicolaas
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-05 08:23
Toevallig heb ik dit probleem ook. Bij mij gaan de lampen niet meer aan of uit, Home Assistent registreert wel de aanrakingen. Bij mij is het geval geweest dat de knoppen automatisch geüpdatet zijn naar een nieuwe firmware via Zigbee2MQTT. Wellicht dat dit ook bij jou is gebeurd. Zie ook onderstaande link. Schijnt een bekend issue te zijn.

Hier staat ook een oplossing tussen. :)

https://community.home-as...r-firmware-upgrade/726092

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanBankras
Alles werkt inmiddels een week probleemloos. N.a.v. antwoord van @Illusion ben ik naar wifi gaan kijken en heb de 2.4GHz wifi anders geconfigureerd.
Allen dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:36

The End

!Beginning

Ik heb dit probleem ook al een tijdje. De afstandsbediening reageert wel (eens), maar het resultaat is totaal random. Soms lichten uit soms dimmen. De app werkte nog wel prima, maar begint dezelfde kuren te vertonen. Het herstarten e.d. van de hub lost niks op.

Batterijen vervangen van de afstandsbediening zorgt ervoor dat hij heel even weer werkt, waardoor ik het vermoeden krijg dat het niet met een externe storing te maken heeft.
Pagina: 1