• Berimu
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-06-2024
Sinds een tijd zie ik dat sommige van mijn micro-omvormers uitvallen bij mooi weer. Ik vermoed dat zij afschakelen vanwege te hoge spanning (253Volt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVvRgddXP1eSdRc_BdUJYk826Uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zVz6TDOcawm3jowFAlTJ1nVn.png?f=fotoalbum_large

Buren rechts en links hebben ook panelen en vermoed maar 1 fase aansluiting. (Ga ik nog navragen)

Toen mijn panelen werden geïnstalleerd had ik ook maar 1 fase echter sinds enkele maanden drie fases aan laten sluiten en ook maar meteen een nieuwe meterkast.

Zou ik mijn zonnepanelen kunnen laten aansluiten op de minder belaste fases? en dus niet meer op fase 2. (hopende dat die dan minder wordt belast.)

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ja

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:38

CyBeRSPiN

sinds 2001

Inderdaad. Topic kan afgesloten ;)

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:28

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Meet welke van de kabels een overvoltage heeft.
Dan de groep van de zonnepanelen uitzetten.

En die ene kabel lostrekken en bij een andere fase erbij prikken?

Is het niet mooi 50/50 verdeeld, maar hoef je niet het dak op :)

Alleen wel even controleren of je kabel en aardlek/automaat het aan kan.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:32
Ik zou de hoofdschakelaar ook af zetten ;)
Als je een beetje handig bent kun je dit makkelijk zelf doen, het is een klusje van niks.

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:17

decramy

root@birdie:~#

Ja controleer of je je groepenkast spanningsloos kunt maken (onder de meter de automaten naar beneden, of als je stoppenkast een hoofdschakelaar hebt).
Dan kun je 'gewoon' wat draden los maken en je zonnepanelen-groep op een andere fase aansluiten

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:28
decramy schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:53:
Ja controleer of je je groepenkast spanningsloos kunt maken (onder de meter de automaten naar beneden, of als je stoppenkast een hoofdschakelaar hebt).
Dan kun je 'gewoon' wat draden los maken en je zonnepanelen-groep op een andere fase aansluiten
Ik zou mensen die de vraag stellen zoals gesteld in de TS niet aanraden om dergelijke klusjes zelf te doen. 'Gewoon' wat draden is namelijk al wat algemeen. Je moet wel de juiste draden hebben en en het op die andere fase ook weer op je juiste manier aansluiten, achter een aardlek of niet, en zitten er dan niet ineens teveel groepen achter die ene aardlek etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Berimu schreef op zondag 9 juni 2024 @ 00:31:
...

Buren rechts en links hebben ook panelen en vermoed maar 1 fase aansluiting. (Ga ik nog navragen)
...
Drie huizen naast elkaar hebben meestal een andere fase t.o.v. elkaar. Als je 3f laat aansluiten, kun je de meter uitlezen welke fase voor jou het handigste is om de PV op aan te sluiten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Berimu
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-06-2024
UPDATE: vandaag nog wat panelen laten leggen en de leggers hebben meteen alle panelen verdeeld over de drie fases.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4w2Wx5orDeb-94X5LJIUHXNhds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3aKS8knzpfZb2MKfRQnNm2Xe.png?f=fotoalbum_large

Je ziet meteen een daling. e.e.a. in bedrijf genomen om 16:30.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Echt niet zelf gaan werken aan een installatie, hoe eenvoudig ook, niet doen. De garantie op ALLES vervalt, denk daar goed om.
Pagina: 1