Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:56
Zeer gewaardeerde medetweakers,

Bij een migratie van een OnePlus 7 Pro naar een Pixel 6 Pro ben ik zojuist ~15 jaar aan WhatsApp-gespreksgeschiedenis kwijtgeraakt. Echt balen als een stekker, maar ik heb nog een sprankeltje hoop dat ik dat terug kan halen. Voor degenen die me gaan vertellen dat ik het los moet laten en lekker met een schone lei moet beginnen: dank, maar I disagree.

De situatie eerst:
  • Ik had de back-up naar de Google-cloud uitgeschakeld. Ik zit over de 15GB heen die Google je gratis geeft en ik ga ze niet betalen voor meer ruimte.
  • Ik pakte WhatsApps eigen gids erbij voor het migreren
  • Ik volgde de voorgeschreven stappen en doe het hele dansje met de QR-code
  • Tijdens de migratie loopt de boel vast. Errorbericht, de boel kapt ermee
  • De WhatsApp-install op de oude telefoon denkt echter dat alles een doorslaand succes is geweest en heeft mijn conversatiegeschiedenis verwijderd
  • Op de nieuwe telefoon is niets verschenen, behalve de groepsgesprekken zonder inhoud (want die komen van de WhatsApp-servers)
  • Op mijn oude telefoon is onder internalstorage/Android/media/com.whatsapp/whatsapp/databases/ nog wel een lading back-ups te vinden
  • Deze kan ik echter niet importeren. WhatsApp op nieuwere versies van Android negeren blijkbaar deze lokale back-ups; ze informeren alleen naar de aanwezigheid van een cloud-back-up en als je die overslaat, begin je met die schone lei. Ik lees her en der dat mensen recent nog beet hebben gehad met die back-ups, maar bij mij is het Google Drive of niks. Meerdere pogingen gedaan.
  • Ik lees online dat alleen op Android 9 en lager WhatsApp nog wat wil doen met die lokale back-ups bij de initial set-up. Dat lijkt dus te kloppen.
Oplossingen, of pogingen daartoe dan. Ik heb ten eerste een back-up gemaakt van com.whatsapp etc. voor het geval deze debiele app me nog verder probeert te naaien. Ik zie daarin, in de Databases-map, meerdere .db.crypt14-bestanden die ~35MB groot zijn. Ziet eruit als mijn chatlogs ex. media (de media zijn compleet foetsie vrees ik, superbalen). Deze negeert een nieuwe WhatsApp-install dus (wáárom maak je ze dan, WhatsApp?!).

De enige fiks die ik me nu nog kan bedenken, zo 's avonds laat, moe, met een kuthumeur en een maagzweer-aanval, is om een oude telefoon uit een laatje te vissen, die downgraden naar Android 9, de WhatsApp-backups op de juiste plek zetten, dan de app installeren en bidden dat hij ze oppikt en importeert. Dan exclusief media back-uppen naar de Google Cloud, dan die cloud-back-up terugzetten op de nieuwe Pixel 6 Pro.

Maar als jullie nog andere ideeën hebben om deze back-ups terug te zetten, die niet behelzen dat ik een Android 9-telefoon opsnor met allemaal tijdrovend geflash, dan hoor ik dat buitengewoon graag.

Sorry voor m'n stemming.

Ook een mention voor @WhatsappHack. Alle hulp wordt gewaardeerd, thanks alvast.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05 16:37
Wat ik altijd doe:

- chat back-up maken van Whatsapp via de app zelf (is niet hetzelfde als de G-Drive optie, dit is een lokale backup)

- alle internet verbindingen (sim ook eruit om andere redenen) uit op oude telefoon (zodat ik geen nieuwe berichten binnen krijg, het zijn er vaak namelijk best wat tussendoor)

- ik comprimeer in Android de hele Whatsapp folder in de File Manager app van de oude telefoon (vroeger kon je gewoon de folder via Windows kopieren zonder dat het een ZIP is, maar de laatste paar jaar wil het kopieer proces weleens vast lopen)

- ik kopieer de Whatsapp bestand naar mijn PC (aangezien deze ruim 24GB is vind ik dat makkelijker)

(p.s. puur de chats folder kopiëren zou ook moeten werken, ik wil gewoon alles dus daarom de hele Whatsapp folder)

- Ik installeer Whatsapp op nieuwe telefoon maar start het nog niet op (de oude sim zit inmiddels in de nieuwe toestel)

- ik kopieer gecomprimeerde ZIP bestand van Whatsapp via Windows naar de nieuwe telefoon en pak het uit in de file manager van Android zelf

- ik plaats de Whatsapp folder waar deze hoort te zitten, start Whatsapp en loop het instel proces door (en ik krijg altijd de vraag om de oude chats te herstellen)

En dat doe ik al jaren zo, en dat werkt bij mij probleemloos en ook bij mijn partner.

Er zijn misschien andere manieren (cloud terzijde) die deze proces makkelijker maken, maar ik ken ze niet of ze werken niet goed voor mij.
Mark_88 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:44:
Ik lees online dat alleen op Android 9 en lager WhatsApp nog wat wil doen met die lokale back-ups bij de initial set-up. Dat lijkt dus te kloppen.
Ik heb de betreffende link geklikt dus wat je zegt staat daar echt.

Maar dan vind ik het apart dat bij mij het kopiëren van de folders het prima doet.

Ik heb nooit een cloud back-up gebruikt met mijn whatsapp, ik kopieer altijd de volledige folder naar een nieuwe toestel voordat ik op nieuwe telefoon whatsapp instel.

Wel comprimeer ik het bestand op de oude telefoon (via file manager op de telefoon zelf) voordat ik de boel kopieer, de folders overzetten zonder dat ik een zip van maak wil weleens mis gaan.

En de laatste 3 Android telefoons (in mijn geval) waar ik dat mee deed draaiden Android 11, 13 en 14.

2 weken terug nog voor mijn partner gedaan (Android 14 naar Android 14) en daarvoor van Android 12 naar Android 13 paar jaar terug.

Misschien dat whatsapp elders op doelt?
Mark_88 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:44:

• Ik pakte WhatsApps eigen gids erbij voor het migreren
Van Android naar Android kreeg ik dit nooit werkend, er ging altijd wel ergens iets mis uit mijn ervaring.

Nog erger, de laatste 2 keer dat mensen die ik ken dit deden waren beide personen alle chats kwijt toen het proces mis ging (want error)

Die ervaring had ik niet de paar keer dat ik het bij anderen had geprobeerd, maar wel een error kreeg.

[ Voor 26% gewijzigd door Mizgala28 op 09-06-2024 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_88
Dank voor de uitgebreide reply Mizgala, een dergelijke handmatige back-up wordt dan inderdaad de way to go bij de volgende telefoon. Misschien kan ik dat zelfs automatiseren middels Tasker. Ik heb namelijk root op de nieuwe Pixel; dat is zalig makkelijk dankzij Pixelflasher.

Nu aan het kijken naar een soort Recuva-achtige app voor Android. Vergt root, dat heeft de OP7P niet (want veels te veel gedoe bij 1+), dus dat is ook even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-05 08:17

MsG

Forumzwerver

Overigens met het Google Opinion Rewards programma voor Android heb ik zelf al jarenlang het 20 euro p/j Google One abbo geheel gratis, waardoor je dan ook 100GB krijgt. Zodoende werkt de cloud backup dan ook naadloos. Voor in de toekomst ook iets om over na te denken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
bij mij staan de WhatsApp back-ups in /internal/Android/media/com.whatsapp/Whatsapp/Backups
wat je kunt proberen is op je nieuwe telefoon WhatsApp stoppen en dan Opslag wissen.
vervolgens de 'com.whatsapp' folder van je oude telefoon op de juiste plaats op je nieuwe telefoon droppen. daarna whatsapp openen en instellen, daarmee zou je wel de mogelijkheid moeten hebben om een lokale back-up te kunnen gebruiken.
tenminste, dat is wat ik altijd doe bij migreren, dat hele migreer gebeuren binnen Android gebruik ik niet ivm geen stock Android...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_88
geenwindows schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:51:
bij mij staan de WhatsApp back-ups in /internal/Android/media/com.whatsapp/Whatsapp/Backups
wat je kunt proberen is op je nieuwe telefoon WhatsApp stoppen en dan Opslag wissen.
vervolgens de 'com.whatsapp' folder van je oude telefoon op de juiste plaats op je nieuwe telefoon droppen. daarna whatsapp openen en instellen, daarmee zou je wel de mogelijkheid moeten hebben om een lokale back-up te kunnen gebruiken.
tenminste, dat is wat ik altijd doe bij migreren, dat hele migreer gebeuren binnen Android gebruik ik niet ivm geen stock Android...
Dat is zeker een manier, maar die heb ik juist geprobeerd en lukt niet. Vandaar ook de titel 'negeert lokale back-ups'. ;)
MsG schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:24:
Overigens met het Google Opinion Rewards programma voor Android heb ik zelf al jarenlang het 20 euro p/j Google One abbo geheel gratis, waardoor je dan ook 100GB krijgt. Zodoende werkt de cloud backup dan ook naadloos. Voor in de toekomst ook iets om over na te denken.
Kan een optie zijn, maar ik heb eigenlijk evenmin zin om ze mijn informatie vrijwillig te geven als ze mijn geld te geven. Ik vind het gewoon echt ontzettend raar dat er maar een enkele clouddienst als optie gegeven wordt voor je backup. Ik ga aan de slag met handmatig back-uppen. Iets met Swift Backup, Tasker misschien ook.

E: ik heb nog 5GB aan verwijderde foto's teruggehaald met DiskDigger, maar volgens mij zit daar DCIM spul tussen, en geen WhatsApp media. Ik laat het maar los. Foto's die mijn partner en ik met elkaar gedeeld hebben op WA in het kader van vakanties staan natuurlijk ook nog aan haar kan van het gesprek, gelukkig. Ik ga haar back-up-methodes maar eens gauw doorlichten.

Dank voor de reacties allen.

[ Voor 11% gewijzigd door Mark_88 op 10-06-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Foto's en overige media data staan in de zelfde com.whatsapp folder van je oude telefoon. Hoef je niet ee backup voor te gebruiken ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:29
Mijn advies voor de toekomst, ga als je dat kunt veroorloven betalen voor extra cloudopslag voor backup. nu ging het mis door het overzetten naar een nieuw toestel, maar wat als je oude telefoon kwijtraakt, gestolen wordt of gewoon kapot gaat/corrupt raakt?
Je kunt meerdere cloud backup oplossingen gebruiken die de media van je WhatsApp ook apart backuppen. Dus het kan ook via een Onedrive backup, Dropbox, etc. als je geen Google wil gebruiken. Je hebt nu 24 Euro per jaar uitgespaard door geen backup te hebben, en weet niet hoeveel gedoe om je data zoveel mogelijk te redden.

Overigens, hoe groter de hoeveelheid data, hoe vaker ik lees van mensen waar de migratie fout gaat, dus af en toe foto's en filmpjes veilig stellen en daarna oude data op de telefoon wissen is geen gek idee. Dan past je backup mogelijk ook nog in het gratis deel van Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_88
swhnld schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:25:
Mijn advies voor de toekomst, ga als je dat kunt veroorloven betalen voor extra cloudopslag voor backup. nu ging het mis door het overzetten naar een nieuw toestel, maar wat als je oude telefoon kwijtraakt, gestolen wordt of gewoon kapot gaat/corrupt raakt?
Je kunt meerdere cloud backup oplossingen gebruiken die de media van je WhatsApp ook apart backuppen. Dus het kan ook via een Onedrive backup, Dropbox, etc. als je geen Google wil gebruiken. Je hebt nu 24 Euro per jaar uitgespaard door geen backup te hebben, en weet niet hoeveel gedoe om je data zoveel mogelijk te redden.

Overigens, hoe groter de hoeveelheid data, hoe vaker ik lees van mensen waar de migratie fout gaat, dus af en toe foto's en filmpjes veilig stellen en daarna oude data op de telefoon wissen is geen gek idee. Dan past je backup mogelijk ook nog in het gratis deel van Google.
Is ook zeker het plan nu. Gaat me niet om geld besparen, maar om specifiek geen geld aan Google geven. Het cloud-gedeelte wordt waarschijnlijk Proton Drive. Nu zelf de tooling daarvoor optuigen dus.
geenwindows schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:07:
Foto's en overige media data staan in de zelfde com.whatsapp folder van je oude telefoon. Hoef je niet ee backup voor te gebruiken ;)
Ik ben op de hoogte van de mappenstructuur, zoals ik ook in mijn TS aangeef. Het probleem is dat de data uit deze mappen is verdwenen.

Dank voor de reacties allen. Ik accepteer het verlies van deze data nu en werk aan mijn eigen automatische back-up-oplossingen. Tenzij je de magische oplossing hebt om deze data nog terug te halen zeg ik: dank maar doe geen moeite meer.
Pagina: 1