Een railssysteem kiezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:19

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Hi Tweakers, aangezien mijn vriendin en ik over een maand kunnen gaan beginnen met het verbouwen van ons huis ben ik me nu alvast aan het oriënteren op het gebied van (smart) verlichting.

Ik heb besloten om alle 'hoofdverlichting' zoals plafondlampen in de gang/keuken/woonkamer conventioneel (bedraad) te houden en in de wandcontactdoos een Zigbee module te plaatsen om deze toch smart te kunnen maken.

Mijn vraag
Nu ben ik opzoek naar een degelijk railssysteem, maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat is een kwalitatief, mooi en enigszins betaalbaar railssysteem om in de keuken toe te passen?

Onderaan deze post heb ik een aantal opties geplaatst die ik zelf gevonden heb.
Uiteraard zijn betere alternatieven ook welkom.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik wil gebruik gaan maken van:
- 230 Volt
- GU10 spotjes (LED, dimbaar)
- Zigbee led dimmer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Hieronder heb ik een aantal opties uitgezocht.

Optie 1: Barco
- 1x Middenspanning middenaansluiting rail luxe FLAT zwart
- 2x Rail luxe FLAT 100cm zwart
- 2x Afdekstrip 1 meter railsysteem luxe FLAT zwart
- 4x Spot zwart FLAT PRO serie
Totaal: ± €385

Optie 2: Nordic (Railspot.nl)
- Set Luxon GU10 2 meter middenvoeding 4 Luxon spots zwart
- 2x Afdekstrip 1.5 meter
Totaal: ± €365

Optie 3: Barco standaard set
- Complete set FLAT LUXE 2 meter zwart 4 spots
Totaal: €264,50

Optie 4: Rietveld Railspot
- 2x Onderdeel 14338 Losse rail - 93 cm
- 4x Onderdeel 14231 Losse GU10 spot 
- 1x Onderdeel 14321 Koppelstuk met voeding
Totaal: ± €180

Optie 5: LumenXL
- 2x Rail 100 cm - zwart
- 1x Tweezijdig aansluitblok voor middenaansluiting rail - zwart
- 4x Railspot Jill
Totaal ± €80

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:14
Boost9898 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:22:
Ik heb besloten om alle 'hoofdverlichting' zoals plafondlampen in de gang/keuken/woonkamer conventioneel (bedraad) te houden en in de wandcontactdoos een Zigbee module te plaatsen om deze toch smart te kunnen maken.
Dit is sowieso een goed plan.

Ik houd dit topic even in de gaten want ik zit met precies dezelfde vragen. Voor zover ik zie en lees is alleen het uiterlijk van de lampen en spotjes anders.

Ik ben ook rails tegengekomen waarop je blokjes kunt klikken waaraan je hanglampen kunt hangen of andere apparaten kunt aansluiten zoals bijvoorbeeld een google nest speaker of sonos, maar dan kun je niet meer dimmen met een fase-afsnijding.

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:30

V-8

Hoi Bram, een goed idee om de armaturen 'dom' te houden en de aansturing slim, daar ben ik zelf groot fan van.

Mocht je voordelige 1-fase railspots willen incl. rail, kijk dan even op www.profolux.com.
(Heb geen aandelen in deze zaak, maar bestel er zelf regelmatig voor mijzelf en / of klanten / familieleden / vrienden).
Hier kun je alleen met account bestellen, stuur gerust een PB, prijzen zijn zeer interessant.

Spots: https://profolux.com/prod...met-gu10-fitting-zwart-2/

Rail: https://profolux.com/product/1-fase-rail-150cm-zwart/ (ook in te korten naar 100cm uiteraard, er is normaalgesproken ook een variant van 100cm maar die is uitverkocht op dit moment zie ik)

Koppelstuk: https://profolux.com/prod...l-i-vorm-connector-zwart/

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:45

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Ik heb een tijdje terug een 1-fase railsysteem van SLV toegepast. Passen verschillende lampen op het railsysteem, ik heb gewoon Enola_B GU10 spot met daarin HUE gebruikt.

Heb al meerdere lampen van SLV en is kwalitatief heel goed spul maar niet heel goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Hoi, bedankt voor de reacties. Ik heb de systemen vergeleken en ik denk dat ik voor de onderstaande optie ga omdat deze kwalitatief goed is, veilig (afscherming en aarding), mooi vlak/flush design van de spots in de rails en door goedkopere spotjes te kiezen is het toch een stuk betaalbaarder geworden dan in eerste instantie gedacht.

Nordic individueel - Spot MODERN (Railspot.nl)
2x Rail zwart 1 meter GB 2100-2
1x Rail midden voeding GB14-2
4x Railspot MODERN GU10 zwart 1fase
2x Afdekstrip zwart 1m

Totaal: ± €285

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:17
Ik kan "rail-inhoudelijk" niet veel nuttigs zeggen, maar misschien is het een idee om spotjes te nemen waar ook Hue GU10 lampen in passen. Mocht je later van gedachte veranderen en toch Hue wilt gebruiken, dan kan dat zonder spotjes te vervangen. Ik geloof dat de Hue's iets groter zijn dan gewone GU10's, vandaar dat ik dat even zou uitzoeken.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
@daxy Goeie! Dat ga ik ff checken of er documentatie over te vinden is en anders zet ik het op de mail. Als ik meer weet koppel ik het ook hier terug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:27

ThePsycho

Biertje?

Ik heb de rail nog niet geïnstalleerd maar wel een testrail van railspot.nl met hun SLIMM-50 (geen GU10) en kan in ieder geval zeggen dat de dim-to-warm editie hiervan echt top is. Geen flikkerende lampen, gaan enorm laag en 1800K is heerlijk om 's nachts mee rond te lopen.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-06 08:36
ThePsycho schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:26:
Ik heb de rail nog niet geïnstalleerd maar wel een testrail van railspot.nl met hun SLIMM-50 (geen GU10) en kan in ieder geval zeggen dat de dim-to-warm editie hiervan echt top is. Geen flikkerende lampen, gaan enorm laag en 1800K is heerlijk om 's nachts mee rond te lopen.
Ziet wel mooi uit. Niet te donker? 1800k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Zensu schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 00:07:
[...]

Ziet wel mooi uit. Niet te donker? 1800k
Is echt fantastisch, ik krijg het niet goed op foto maar het is echt heerlijk om daar 's avonds nog even te zitten voor het slapen. En als je er 's nachts komt wordt je zeker niet wakker van het licht.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
ThePsycho schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 05:37:
[...]

Is echt fantastisch, ik krijg het niet goed op foto maar het is echt heerlijk om daar 's avonds nog even te zitten voor het slapen. En als je er 's nachts komt wordt je zeker niet wakker van het licht.

***members only***
Uw keukenverlichting is erg mooi. Ik ben zelf op zoek naar twee railsystemen: één voor achter de bank en één voor boven de tv. Welke verlichting hebben jullie voor de woonkamer? Zelf lijkt het mij interessant om alles slim te maken met Hue.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21pk3e9x9fxjrQwd4A6WwdT5hlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzUPmuAAdpUccJY10OdUmZ7O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Zensu schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 05:18:
[...]

Uw keukenverlichting is erg mooi.
Dankje! :)
Ik ben zelf op zoek naar twee railsystemen: één voor achter de bank en één voor boven de tv. Welke verlichting hebben jullie voor de woonkamer? Zelf lijkt het mij interessant om alles slim te maken met Hue.
[Afbeelding]
In de woonkamer hangen momenteel nog verhuisfittingen, maar als je de GU10 spots neemt kan je plan prima. Lijkt me in ieder geval flexibeler dan het railsysteem van Hue, dan zit je meteen met je hele rail vast aan Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
ThePsycho schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 07:31:
[...]

Dankje! :)

[...]

In de woonkamer hangen momenteel nog verhuisfittingen, maar als je de GU10 spots neemt kan je plan prima. Lijkt me in ieder geval flexibeler dan het railsysteem van Hue, dan zit je meteen met je hele rail vast aan Hue.
Eigenlijk wou ik alles inbouwspots, omdat plafond nu nog open is. Maar vrouwlief wilt perse achter en voor met rails. Tjah. Haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03-07 22:41
Heeft iemand nog goedkoere spits gevonden voor het global trac systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remkay
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:21
Ik zat ook lang te tobben welk railsysteem ik moest kiezen. Belangrijke criteria waren:
- een uitgebreid assortiment van armaturen
- lange beschikbaarheid van diezelfde armaturen
- jarenlange ondersteuning van het railsysteem
- beschikbaarheid van allelei accesoires, koppelingen, eindstukken, etc.
- brede klantenbasis, zodat continuiteit van het bedrijf en beschikbaarheid van de produkten blijft

De consumentenrails van bouwmarkten met een beperkte levensduur en beschikbaarheid vallen dan al snel af.Philips Hue ook vanwege de beperking tot het Hue systeeem. Mijn keuze viel op het SLV 1-fase railsysteem met ENOLA_B TRACK SPOT armaturen en pendels voor de Philips Hue GU10 lampjes. Het is niet goedkoop, maar het is dan ook kwaliteit die zijn prijs heeft. Reken op ongeveer 100 euro per armatuur met Hue lichtbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeexpert
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16-06 14:46
Ik lees over veel verschillende railsystemen, maar zelf heb ik de railverlichting van Railspot.nl. Persoonlijk vond ik dit het beste systeem als je kijkt naar prijs/kwaliteit verhouding.

Wat ik het fijnst vond was hun showroom in Purmerend, hier heeft ook een vriendelijke medewerker mij geholpen in het proces. Ze leggen ook de verschillende details uit over het systeem.

Ik zou bij hun een kijkje nemen als je opzoek bent, ze kunnen je eventueel ook nog helpen met het samenstellen
Pagina: 1