Packetloss met gamen glasvezel bekabeld Odido

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupraSaya
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22-09-2024
Van het een op het andere moment op een avond in februari kreeg ik packet loss in game. Dat is een optie om in game aan te zetten, staat dan links bovenin in beeld, net als je latency. De game waar ik dan over praat is Call of Duty Warzone, dat speelde ik op een ps4 met bekabeld internet direct aangesloten op het modem. Eerder nooit problemen gehad. En als ik eens packetloss ervaarde, dan had iedereen in de lobby daar last van en was het het volgende potje opgelost, dan was het gewoon duidelijk de CoD server. Ik heb dat even aangekeken omdat ik dacht misschien last te hebben van een tijdelijke storing of iets dergelijks. Op internet niets bekend van een storing of gepland onderhoud of zoiets in mijn buurt. Dus ik heb contact opgenomen met Odido wat dat zou kunnen zijn.

Ook al heb ik aangegeven dat het om bekabeld internet ging, werd me aangeraden wifiversterkers te proberen. Die ik overigens al gewoon heb, maar niet van Odido zelf zijn. Ze stonden erop mij die op te sturen om in ieder geval een maand gratis te proberen. Maar eenmaal die in huis, bleef ik bij mijn punt dat ik packetloss heb met gamen met bekabeld internet. Hierna kreeg ik de tip dat het aangeraden wordt om voor de game Call of Duty de 2 opties onder UPnP uit te zetten op je router. Ook hierna bleven de problemen bestaan.
Zelf heb ik de volgende dingen uitgesloten: het maakt niet uit welke poort op mijn router ik gebruik, ik hou packetloss. Het maakt niet uit als ik alle andere poorten leegmaak. Het maakt niet uit op welke internetkabel in mijn huis ik mijn playstation aansluit, ik game boven maar als ik hem beneden op de internetkabel die is getrokken aansluit, zelfde probleem. Ook als ik een nieuw gekochte internetkabel verbind, zelfde probleem. Dus aan de kabel die naar boven ligt, ligt het niet. Ik had een playstation 4/heb ondertussen een playstation 5 en in een ander huis op wifi(!) ervaar ik op beide geen packetloss. Dus aan de playstation ligt het ook niet. Op mijn playstation heb ik naast de autmatische DNS deze ook handmatig ingesteld op 1.1.1.1 en op 8.8.8.8. Maakt ook geen verschil. En ook met andere games ervaar ik packetloss, onder andere Rocket League en Fall Guys, dus het ligt ook niet aan de game CoD.

Ondertussen zijn we in het heden zover dat ik 3 monteurs van Odido (Guideon) thuis heb gehad en 4 glasvezelmonteurs (van netwerkbeheerder KPN). Alles is meermaals gecheckt en vervangen. Dan heb ik het over het modem, de glasvezelkabel, de demping, etc, alles wat in de meterkast staat (ik ben daar verder qua benamingen niet in thuis en heb niet overal bovenop gestaan) maar dat is aan mij teruggekoppeld. Waar de glasvezelkabel buiten mijn huis binnenkomt onder de tuintegels is nagekeken. In de POP is alles vervangen en afgelopen week hebben de monteurs in de Pop mij anders aangesloten. Niets verhelpt het probleem. De monteurs komen allemaal ook steeds tot de conclusie dat binnenhuis het probleem niet ligt omdat alles naar behoren werkt en resultaten gewoon 'goed' zijn.

Het enige opvallende is dat ik het Glasvezel 100Mbit/s abonnement afneem, waarbij ik gemiddeld 150 Mbit/s download haal, maar gemiddeld 20 Mbit/s upload, met uitschieters naar zelfs onder de 10. Volgens het pakket zou dat ook 100 moeten zijn. Nu heb ik vóór deze problemen met packetloss nooit snelheidstesten gedaan/hoeven doen, waardoor ik geen inzicht heb in of dit altijd al het geval is geweest of dat dit bijvoorbeeld in februari is ontstaan. Ik neem mijn internet only abonnement sinds augustus 2022 af bij toendertijd T-Mobile, wat in september 2023 Odido werd. Zoals gezegd heb ik dus eerder nooit problemen ervaren. Nu staat, als ik afga op wat ik er ondertussen over gelezen heb, packetloss als het goed is los van uploadsnelheid, maar correct me if I'm wrong. Ik ben hier niet voor niets met mijn vraag. Maar Odido gaat af op die lage uploadsnelheid, omdat dat eigenlijk het enige is wat ze steeds vinden qua afwijkende resultaten.
Ik heb elke keer het idee dat ze bij Odido geen idee hebben waar ik over praat als ik het heb over dat mijn probleem packetloss met gamen is. De oplossing blijft dan ook, al maanden ondertussen, uit.

Dus mijn vraag is, iemand hier die een idee heeft hoe die packetloss in game op te lossen zou kunnen zijn? En heeft dat met die uploadsnelheid te maken of niet?

Want de packetloss is sinds februari onophoudelijk aanwezig, variërend van 1 tot 5%, waardoor ik mijn plezier in gamen echt verlies omdat het gewoon niet leuk speelbaar is op die manier. En het hoort gewoon te werken. Daarnaast ervaar ik de laatste 2 maanden ook met films/serie kijken op tv, of internetgebruik op laptop of apps op mijn telefoon, allemaal op wifi, dat er meer vastlopers zijn/er gebufferd moet worden, maargoed dat is voor mij bijzaak, maar wel even voor het volledige verhaal. Ik hoop uitgebreid genoeg verslag te hebben gedaan en dus de meest gestelde voor de hand liggende vragen over te kunnen slaan want die komen echt mijn neus uit ondertussen. Maar mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust. Alvast bedankt voor het lezen en eventueel meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Kan je wat enters en alinea's toevoegen? Dit is echt niet leesbaar voor mij.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupraSaya
Hahn schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:32:
Kan je wat enters en alinea's toevoegen? Dit is echt niet leesbaar voor mij.
Dankjewel voor je feedback, ik was me daar niet van bewust. Is het beter zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Stuk beter, bedankt.

Je hebt al veel geprobeerd, wat goed is, maar vervelend dat het nog niet opgelost is. Je hebt het over 'router', bedoel je daarmee het modem van Odido, of heb je een eigen router (zo ja, welke)?

Wat betreft die wifi-versterkers: aangezien je bedraad speelt en dan ook het probleem hebt, vind ik het bijzonder dat Odido je dat aanraadde. Maar goed, dat zal misschien een klantenservice-medewerker zijn die een script volgt en er verder weinig vanaf weet.

Veel meer proberen dan dat je, en alle monteurs, al hebt geprobeerd kan je denk ik niet. Het zal waarschijnlijk in de verbinding zelf zitten, want 20 Mbit upload halen op een 100/100-verbinding klopt natuurlijk sowieso niet.

Aangezien je wel al sinds 2022 dit internet hebt, kan je overwegen om over te stappen op een andere glasvezel-aanbieder. Wie weet haalt dat wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupraSaya
Je hebt het over 'router', bedoel je daarmee het modem van Odido, of heb je een eigen router (zo ja, welke)?
Met router bedoel ik inderdaad het modem van Odido. Nog voor de volledigheid is dat de Zyxel T-54.
Maar goed, dat zal misschien een klantenservice-medewerker zijn die een script volgt en er verder weinig vanaf weet.
Dat is ook mijn gok inderdaad..
Aangezien je wel al sinds 2022 dit internet hebt, kan je overwegen om over te stappen op een andere glasvezel-aanbieder. Wie weet haalt dat wat uit.
Ik ben dus een beetje bang, omdat niemand weet wat het probleem is, dat het daarmee misschien alsnog niet is opgelost? Maar daar kom ik misschien alleen achter door daadwerkelijk over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 19:43

nhanssen

QVL is non-tweakers

knip

[ Voor 98% gewijzigd door nhanssen op 08-06-2024 22:57 . Reden: Consoles :r ]

Spec's PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
SupraSaya schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:49:
[...]

Ik ben dus een beetje bang, omdat niemand weet wat het probleem is, dat het daarmee misschien alsnog niet is opgelost? Maar daar kom ik misschien alleen achter door daadwerkelijk over te stappen.
Er zijn twee mogelijke uitkomsten:
  1. Overstappen lost het probleem op
  2. Overstappen lost het probleem niet op
In het eerste geval, mooi, probleem opgelost :+

In het tweede geval ben je terug bij af, en heeft het je wat moeite gekost, maar heb je waarschijnlijk wel weer korting voor een jaar. Al met al geen slechte (laatste) optie, lijkt mij.

@nhanssen TS heeft het over Playstation 4 & 5.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 08-06-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 19:43

nhanssen

QVL is non-tweakers

Hahn schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:53:
Oops overheen gelezen, was ook zo onduidelijk geschreven in het begin.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:48
Als ik het zo lees heb je eigenlijk alles al uitgesloten aan jouw kant. Kabel, PlayStation, verschillende games en is aan Odido's kant ook alles al vervangen. Wel ben ik geen fan van de dichtgetimmende Zyxels die zij gebruiken. Je zou eventueel een eigen router kunnen testen rechtstreeks op de ONT zonder dat Zyxel apparaat er tussen. WAN taggen op vlan 300, IP via DHCP en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 16:35

Stronkie

Where wind is Trouble

bij de playstation gebruik moet je in het modem UPnP uitzetten , dat lost veel internet issues op

Je zou bv ook een andere modem kunnen vragen.

Heb je ook eigen switches aangesloten , heb je wifi versterkers..
Andros schreef op zondag 9 juni 2024 @ 07:49:
Als ik het zo lees heb je eigenlijk alles al uitgesloten aan jouw kant. Kabel, PlayStation, verschillende games en is aan Odido's kant ook alles al vervangen. Wel ben ik geen fan van de dichtgetimmende Zyxels die zij gebruiken. Je zou eventueel een eigen router kunnen testen rechtstreeks op de ONT zonder dat Zyxel apparaat er tussen. WAN taggen op vlan 300, IP via DHCP en gaan.
Zou je ook kunnen doen ja

https://community.odido.n...g-call-of-duty-mw3-359176

[ Voor 95% gewijzigd door Stronkie op 09-06-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Ik zou die lage upload melden bij je provider. Zet, om de packetloss te onderzoeken eens smokeping aan bijvoorbeeld, die checkt continue de latency maar diverse sites etc.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupraSaya
Hahn schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:53:
[...]

Er zijn twee mogelijke uitkomsten:
  1. Overstappen lost het probleem op
  2. Overstappen lost het probleem niet op
In het eerste geval, mooi, probleem opgelost :+

In het tweede geval ben je terug bij af, en heeft het je wat moeite gekost, maar heb je waarschijnlijk wel weer korting voor een jaar. Al met al geen slechte (laatste) optie, lijkt mij.

Thanx voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupraSaya
Andros schreef op zondag 9 juni 2024 @ 07:49:
Dankje voor het meedenken. Ik ben daar echt helemaal niet in thuis, heb je tips voor welke router dan? Je laatste zin is voor mij echt abracadabra haha. Is dat makkelijk uit te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupraSaya
Stronkie schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:56:
bij de playstation gebruik moet je in het modem UPnP uitzetten , dat lost veel internet issues op

Je zou bv ook een andere modem kunnen vragen.

Heb je ook eigen switches aangesloten , heb je wifi versterkers..
Ik snap dat bovenstaand een lang verhaal is, maar ik heb benoemd dat in het modem UPnP al uitstaat, dat heeft het probleem dus niet verholpen. Andere modem zou ik nog kunnen vragen maar is volgens mij ook al gecheckt door de monteurs. Ik heb boven inderdaad een switch en heb 2 wifiversterkers. Het maakt echter niet uit hoe ik mijn playstation aansluit. Al sluit ik hem direct bekabeld op het modem aan zonder andere randapparatuur, blijft de packetloss bestaan.
Dit gaat allemaal over die UPnP die ik maanden geleden al uit heb gezet, dat heeft mijn probleem helaas niet verholpen.

[ Voor 7% gewijzigd door SupraSaya op 09-06-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupraSaya
ChaserBoZ_ schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:11:
Ik zou die lage upload melden bij je provider. Zet, om de packetloss te onderzoeken eens smokeping aan bijvoorbeeld, die checkt continue de latency maar diverse sites etc.
Over die lage upload heb ik dus al maanden contact met ze, maar ze kunnen het niet verklaren. Al hun gemeten resultaten zijn en blijven goed, de demping is ook goed. Ik zou gewoon goede upload moeten krijgen maar dat heb ik niet.. De vraag is dus rara hoe kan dat.

Hoe werkt smokeping?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

About SmokePing
Graphics
SmokePing is a deluxe latency measurement tool. It can measure, store and display latency, latency distribution and packet loss. SmokePing uses RRDtool to maintain a longterm data-store and to draw pretty graphs, giving up to the minute information on the state of each network connection.

Gewoon in google zoeken , vind je een download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupraSaya
Stronkie schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:07:
About SmokePing
Graphics
SmokePing is a deluxe latency measurement tool. It can measure, store and display latency, latency distribution and packet loss. SmokePing uses RRDtool to maintain a longterm data-store and to draw pretty graphs, giving up to the minute information on the state of each network connection.

Gewoon in google zoeken , vind je een download
Als ik het goed begrijp is dat dus een programmatje voor op mijn laptop en niet voor op mijn playstation. Moet ik mijn laptop dan even bedraad aansluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

Je zult altijd dit soort testen bekabeld moeten doen

wat ik mis in je verhaal en ook misschien overheen lees

Er zijn issues met sommige delen van nederland , met het internet in de avond uren.. merk je vooral je packet loss / langzaam , in de avond uren

[ Voor 66% gewijzigd door Stronkie op 09-06-2024 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SupraSaya
Stronkie schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:44:
Er zijn issues met sommige delen van nederland , met het internet in de avond uren.. merk je vooral je packet loss / langzaam , in de avond uren
Nee de packet loss is op elk moment van de dag aanwezig, niet beperkt tot alleen de avond helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Smokeping was een suggestie, kan ooket WinMTR , die geeft aan waar de loss optreedt. WinMTR is kwestuie van downloaden en installeren. (Op Linux is het alleen MTR).

Ben je wat handig met prutsen dan kun je smokeping inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupraSaya
ChaserBoZ_ schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:42:
Smokeping was een suggestie, kan ooket WinMTR , die geeft aan waar de loss optreedt. WinMTR is kwestuie van downloaden en installeren. (Op Linux is het alleen MTR).

Ben je wat handig met prutsen dan kun je smokeping inzetten.
Okee ik heb WinMTR geïnstalleerd en vond op internet dat ik res.carerix.net of google.com als host moest intypen. Dit is het resultaat. Ik heb geen idee wat ik hiermee kan maar jullie misschien wel? Of moet ik iets anders invullen als host? Ik hoor het graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBycSvHxILV4xdZ2HKVJ9-8CNRQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vFXR01ZpYZD4LN9K0DovJTlb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVf9Jhl3BK_BrKQzAKPxFLwPS2k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yqB8oQBqsbIfkUukgdfvVr23.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Ah kijk aan, goed bezig :)

Laat 'm uren lopen en dan kijken wat er uit komt.

In je screenshot zie je veel packetloss naar 72 en 94%, en zelf no response van anderen. Dat hoeft niet slecht te zijn; veel apparatuur past rate-limiting toe op ping packets, of reageren totaal niet.

Tot aan je router 'home' heb je geen packetloss, maar vanaf daar dus al naar de volgende 'hop' van glasoperator (7%).

Over het hele traject heb je nu dus 8% loss naar google en 7% naar carerix. Dat is veel.

Met de 'Export text' knop kun je makkelijk copy/pasten naar mail of het webscherm van je internetprovider.

Sidenote; als je je verbinding compleet dichttrekt worden ping pakketjes later/niet verwerkt, waardoor het eruit ziet als packetloss. Test dus altijd met maar één apparaat (bedraad) aangesloten op je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupraSaya
ChaserBoZ_ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:46:
Ah kijk aan, goed bezig :)

Laat 'm uren lopen en dan kijken wat er uit komt.

Sidenote; als je je verbinding compleet dichttrekt worden ping pakketjes later/niet verwerkt, waardoor het eruit ziet als packetloss. Test dus altijd met maar één apparaat (bedraad) aangesloten op je router.
Dankjewel!
Ik zal hem nog eens wat langer laten lopen inderdaad, op welke host dan?

Ik had dit inderdaad getest met één apparaat, alleen laptop, bedraad aangesloten op de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
SupraSaya schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:15:
[...]

Dankjewel!
Ik zal hem nog eens wat langer laten lopen inderdaad, op welke host dan?

Ik had dit inderdaad getest met één apparaat, alleen laptop, bedraad aangesloten op de router.
Dan zo houden :) Laat 'm een uurtje of twee gaan, dan verstuurt ie duizenden pings. Ik verwacht niet dat dat een ander beeld oplevert, maar het kan ook zeker geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupraSaya
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEjk-Eo-nwyPXIByAvpDJVup0C0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wz4qVATF6R1HUkop81BkyZrn.png?f=user_large

Ruim 2,5 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

Ik hoorde net al van de klantenservice dat inderdaad in sommige situatie's , packet loss kan ontstaan met sommige combinatie van hardware , modem , ONT , eigen switches.. Wijkcentrale devices.

Dit is in onderzoek. Dus ook ik heb nu met mijn eigen verbinding actief gechecked en ook ik heb de latency issues..

Word vervolgd.. Ik hou zeker vinger aan de pols bij mijn kennisen bij Odido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupraSaya
Dankjewel voor de update! Ergens fijn dat ik niet de enige ben en het dus in onderzoek is. Ik moet zeggen dat ik de afgelopen 3 dagen met het nieuwe modem zonder packet loss heb kunnen gamen, dus misschien heeft een nieuw modem het probleem toch opgelost.. Ik vind het raar want naar mijn weten is dit, als een van de eerste dingen door een van de eerste monteurs, ook al getest. En ik vind het nog lastig te geloven dat het daadwerkelijk hiermee opgelost is, maar ik kijk het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
@SupraSaya @Stronkie Was benieuwd of jullie een update hebben? Ik lijk een beetje dezelfde situatie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

jah ONT's worden massaal vervangen.. wil je hebben dat je eerder op die lijst komt , zal je odido moeten bellen en deze issue moeten voorleggen , dan maken ze een taak BO aan en die zorgen er voor dat er een nieuwe ONT komt

en als ik je screenshots bekijken van de testen , zie ik dat je pas bij hop 2 , 3 , 4 loss krijgt...

Misschien een rare vraag , zou je eens een vpn verbinding kunnen maken met iets in duitsland of zo , of england en dan nog eens naar die zelfde websites tracen..

Het lijk niet echt dat jou verbinding spaak loopt bij jou , maar enkele hops verder in het netwerk...

Door een vpn te gebruiken sla je misschien die bad hops over.

Wat gebruik je als DNS servers trouwens..

De standaard van je provider dus je Modem adres. Of gebruik je bv die van Google 8.8.8.8 / 8.8.4.4

bij hop 3 en 4 gaat het mis , die 10.x.x.x ipadressen..

Met een vpn verbinding naar bv england , duisland Usa , sla je die hoop ik over..

Lijkt me of het fout gaat intern daar bij de eerste hop

maar je bent niet de enige die problemen heeft met die eerste hop

https://community.odido.n...echt-330215/index15.html#

Dus de eerste hop :

Route gaat net zoals hierboven via:
1-32-178-143.ftth.glasoperator.nl (143.178.32.1)

Gaf toen ook al problemen en dat zou opgelost moeten zijn.. Wat heb jij op dit moment nog open staan bij odido dan..

Een taak BO??

[ Voor 84% gewijzigd door Stronkie op 08-01-2025 21:50 ]

Pagina: 1