Opeens lage fps.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxkruijdenberg
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-10-2024
Hallo Tweakers!

Zo'n maandje geleden heb ik gecheckt hoeveel fps ik op, bijvoorbeeld Fortnite kon halen. Op 1440p haalde mijn pc op Epic settings 150 fps. Een paar dagen ging dit vrijwel vlekkeloos, na ongeveer een weekje werd het steeds slechter. Vorige week haalde ik nog 130 fps, deze week is dit echter zeer laag en heb ik problemen.
Als ik Fortnite opstart gaat dit op het begin ( eerste 30 seconden ) zonder problemen, daarna word het eventjes zwart op mijn monitor en laat hij daarna ongeveer een minuut verder. Als ik eenmaal in de lobby zit krijg ik 120fps. Als ik de game echter wil gaan spelen, krijg ik 10 tot 30 fps ( hetzelfde geld voor op high of medium settings ). Gisteren, toen ik weer probeerde te spelen, crashte mijn pc en kreeg ik een Blue Screen. Vandaag heb ik in de Bios mijn gameboost en mijn geheugen overclock uitgezet en mijn videokaart op default settings gezet. Dit leverde maar liefst 60 fps op 8)7 . Deze 60 fps blijft hetzelfde op: 1440p Low-Medium-High-Epic en op 1080p Low-Medium-high-Epic settings.
Ik denk dat dit aan mijn videokaart of ssd ligt.
Wat denken jullie?

Specs:

- Amd Ryzen 5 5600gt
- Msi B450 gaming plus max
- Asus Tuf Gaming RTX 3060 ti OC Edition gddr6x 8GB
- Samsung 980 500GB
- Deepcool Matrexx 50
- Cooler Master Masterliquid 240L Core
- 5 Arctic P12 Max fans
- G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS
- Msi MAG A650GL

Dit heb ik in totaal al geprobeerd:

- Videokaart van verticaal naar horizontaal gezet.
- Geheugen gereseat.
- Drivers geüpdatet ( Zowel de gpu drivers als nieuwe firmware voor mijn ssd ).
- Fortnite settings gereset.
- Fortnite opnieuw geïnstalleerd.
- Overclocks uitgezet
- Epic games opnieuw geïnstalleerd

Beste antwoord (via Maxkruijdenberg op 09-06-2024 08:39)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Maxkruijdenberg schreef op zondag 9 juni 2024 @ 00:17:
Vsync stond inderdaad aan! Dus je hebt gelijk, als ik dat uitzet krijg ik van 10 tot 30 fps. Ik ga in de ochtend de drivers van igpu verwijderen en kijken of dat verschil maakt!
Zijn er nog andere manieren om het te forceren? Heb de hdmi kabel wel gewoon in de gpu.
Je kunt de drivers gewoon geïnstalleerd laten staan, je moet alleen ergens (weet even niet exact waar) aangeven dat GPU switching niet wenselijk of nodig is om zeker te zijn dat de juiste GPU gebruikt wordt. Ik weet echter niet uit mijn hoofd welke instelling dat is en waar je dat zou moeten doen. Ik weet dat het binnen de nVidia drivers ingesteld kan worden. Wellicht kan dat ook bij AMD, maar dat heb ik al een paar jaar niet meer gebruikt, helaas.

Alhoewel het goed gaat binnen Furmark, dus lijkt erop dat GPU switching ook gewoon naar behoren werkt? En niet vergeten om XMP weer aan te zetten. :)

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 09-06-2024 10:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:16
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Staat XMP van het RAM aan?

Wat zijn de temperaturen van cpu en gpu tijdens de game?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxkruijdenberg
BIOS versie: E7B86AMS.HJ0

Xmp is de geheugenoverclock die ik heb uitgezet.

Cpu word op zijn hoogste 30 graden.
Gpu word op zijn hoogste 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
Maxkruijdenberg schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:15:

Xmp is de geheugenoverclock die ik heb uitgezet.
Waarom? Dat kost je sowieso snelheid.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxkruijdenberg
Wou kijken of dat de oorzaak zou kunnen zijn waarom hij zo instabiel was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovd1995
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-05 16:18
Weet je nog de foutcode die je kreeg bij de BSOD? Zo niet, kan je deze terughalen via logboeken (event logs): Ga naar systeem en zoek naar 'BugCheck' in de bronnen. Onder kopje details staat bij 'param1' de foutcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VodaNL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:41
Gebruik je een koptelefoon van Steelseries en heb je die software open staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
CPU max 30 graden is wel uitzonderlijk koel, verdacht.

Ik lees alleen Fortnite. Wat gebeurt er bij andere games of een 3Dmark benchmark? Valt dat ook zwaar tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxkruijdenberg
Ik gebruik een jbl koptelefoon en dat programma heb ik niet op mijn pc staan.

Hier het resultaat van furmark/ unigine heaven op de extreme / ultra settings:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHGMoMlizou4qn0buKHtMTPzbYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0z8tUP6bPOhW0CFcsECjqPv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LpE2Ndhef-79YKT49uXeBClQsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z96sAaSGzSEKlo6dTTk41aru.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxkruijdenberg
Blue screen is vandaag niet meer voor gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovd1995
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-05 16:18
Ryzen 5 met ingebouwde graphics... draait Fortnite niet per ongeluk op je iGPU? Probeer is om te forceren dat dat spel draait op je videokaart in Windows/Nvidia instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:02
Als je nu op alle settings 60 FPS haalt lijkt me dat Vsync ingeschakeld staat momenteel en dit losstaat van het oorspronkelijke probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxkruijdenberg
Vsync stond inderdaad aan! Dus je hebt gelijk, als ik dat uitzet krijg ik van 10 tot 30 fps. Ik ga in de ochtend de drivers van igpu verwijderen en kijken of dat verschil maakt!
Zijn er nog andere manieren om het te forceren? Heb de hdmi kabel wel gewoon in de gpu.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Maxkruijdenberg schreef op zondag 9 juni 2024 @ 00:17:
Je kunt de drivers gewoon geïnstalleerd laten staan, je moet alleen ergens (weet even niet exact waar) aangeven dat GPU switching niet wenselijk of nodig is om zeker te zijn dat de juiste GPU gebruikt wordt. Ik weet echter niet uit mijn hoofd welke instelling dat is en waar je dat zou moeten doen. Ik weet dat het binnen de nVidia drivers ingesteld kan worden. Wellicht kan dat ook bij AMD, maar dat heb ik al een paar jaar niet meer gebruikt, helaas.

Alhoewel het goed gaat binnen Furmark, dus lijkt erop dat GPU switching ook gewoon naar behoren werkt? En niet vergeten om XMP weer aan te zetten. :)

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 09-06-2024 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxkruijdenberg
Goedemorgen,

Ik heb nu in de bios de iniate graphic adapter op PEG gezet ( en XMP aangezet 🙃 ), eerste boot blue screen. 2e boot was wel succesvol🙂. Daarna weer de game ingeladen, heel snel al in de lobby gekomen. Echter was de fps nogsteeds 60 met vsync uit. Daarna heb ik eens in het nvidea programma lopen neuzen en heb ik mijn games geoptimaliseerd. Dit leidde tot weer de 130 fps die ik voorheen had😊

Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1